Hei.
Minä olen kans juuri toipunut kohdunulkopuolisesta raskaudesta. Viikon ehdin tietää olevani raskaana ennen kuin todettiin ulkopuoliseksi. Oli perjantai kuin kauheat kivut alkoivat, mutta ne lievenivät sitten enkä mennyt lääkäriin kun oli viikonloppu. Lauantaina alkoi myös hartia-/niskasärky. Maanantaina soitin neuvolaan ja meinas ettei luulisi ulkopuolinenkaan olevan kun oirehtii vasta yleensä viikolla 6-7 ja mulla vasta viikkoja 5, mutta sanoi jos tulee jotain oireita kipuja/vuotoa niin sitten täytyy tarkistaa. Mulla oli kyllä ollut ruskeaa vuotoa koko ajan, mutta tiistaina alkoi verinen vuoto ja sain lähetteen polille, jossa ultrasivat että näyttäs ulkopuoliselta ja verikokeella vielä tarkistivat raskaushormoonin määrän. Seuraavana aamuna sain kans sytostaatti pistoksen, mutta verikokeessa vajaan viikon päästä ei hcg ollut lääkärin mukaan laskenut tarpeeksi, joten antoivat vielä toisen pistoksen. Sen jälkeen verikokeilla seurattiin aina siihen asti että hcg oli alle 10. Toisen pistoksen jälkeen muuten vatsakivut oli ajoittain tosi kovat, johtui luultavasti siitä sytostaatista vaikka ekan pistoksen jälkeen kipuja ei ollutkaan. Hartiakipu jatkui vielä ainakin pari-kolme viikkoa pistoksesta ennen kuin loppui. Ja vuoto on loppunut vasta nyt (1,5 kk päästä) tai ainakin toivon että on loppunut eikä ala enää uudestaan ennen kuin menkkoina. Minulle tämä ei ollut eka raskaus, mutta kyllä kans hieman pelottaa alkaa yrittämään uutta raskautta koska uusiutumisen riski on hieman isompi kuin aiemmin, mutta aiomme kuitenkin heti aloittaa uuden yrityksen. Se hyvä puoli on että pääsee heti alkuraskaudessa ultraan viikolla 6-7 varmistamaan että raskaus on oikeassa paikassa. Harvinaista se onneks kuitenkin on että se uusiutuu, tuttavissa on useampi jotka ovat kokeneet tämän ja kellään heistä ei ole uusiutunut vaan kaikilla on onnistunut raskaus tai useampi sen jälkeen. Tsemppiä ja jaksamista sinulle! :hug: