Munatorvien aukiolotutkimus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja erya
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

erya

Vieras
Miltä tuntuu ja miten käytännössä tehdään munatorvien aukiolotutkimus? Mulla on sellainen edessä seuraavassa kierrossa, kun tähän kiertoon ei lääkärin loman takia sitä oikeille päiville saanut. Ja kuinka kauan siinä tutkimuksessa menee? Kuinka kipeäksi siitä tulee, että kai sen jälkeen kestää istua monta tuntia luennoilla.

No mulla tehtiin naistentautien poliklinikalla, aikaa kului ehkä kaikkinen keskusteluineen 45min. Kohtuun vietiin katetri (muovi/silikoniputki) ja sitä kautta johdettiin ilmaa ja nestettä kohtuun ja munatorviin. Samalla lääkäri katsoi ultralla, meneekö neste/ilma läpi munatorvista, vai jääkö jumiin.

Minulle annettiin aika vahva kipulääke pohjalle, puolisen tuntia ennen toimenpidettä. Se teki olon vähäksi aikaa huteraksi, en heti lähtenyt autoilemaan mutta olo palautui sairaalan kahviossa istuskellessa. Kipua tuntui aika vähän, eipä se kyllä mukavaakaan ollut. Painetta lähinnä. Mutta mulla on aika korkea kipukynnys. Niin, ja se kipu lakkasi melkein siihen kun toimenpidekin, ei jäänyt kuin hetkellistä aristusta, joka ei haitannut päivää mitenkään.

Tarkkaan en enää muista, tää tapahtui joskus -98 keväällä (jos en nyt väärin muista aikaa).

No tuossa edellä kuvattiinkin jo miten tehdään. Mulle tehtiin ihan ilma mitään särkylääkettä eikä voi sanoa että olisis sattunut. Muutama pieni nipistys ja vähän inhottavaa tunnetta, muttei muuta. Pelkkä toimenpide kesti varmaan alle 10 minuuttia.

Yhteistyössä