munaton, maidoton ja ilman vehnäjauhoja?? Apua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

olava

Aktiivinen jäsen
09.03.2006
4 750
1
36
Nyt tarvis saada kakkupohjan ohje johon ei tule noita aineita. Tytön synttärit pitäis järjestää ja yhdellä vieraalla on mainituille aineille allergia. Maissijauhoista ajttelin tehdä, mutta millaisella ohjeella jotta pysyy kasassa ja maistuisi hyvälle? Taitoa kyllä löytyy, ideat vain on hukassa täysin.

Eikös allerginen koe itseään erityiseksi jos teen tai hommaan hänelle jotain omaa? No täytyy vielä kysellä hänen äiteeltä jos saan yhteyden sinne päin :) onneksi on synttärit vasta tiistaina ;)

Lapsi aivan varmasti jo tottunut siihen... kiitollinen jos on ajateltu häntä ja jotain hankittu! Ennenmin ylenpaattinen hössötys saa lapsen tuntemaan itsensä erilaiseksi ...Kakku esim. pahaa muiden mielestä ja tehty tämän makuiseksi vain allergikon takia ja yms...

Alkuperäinen kirjoittaja Ä-2:
Lapsi aivan varmasti jo tottunut siihen... kiitollinen jos on ajateltu häntä ja jotain hankittu! Ennenmin ylenpaattinen hössötys saa lapsen tuntemaan itsensä erilaiseksi ...Kakku esim. pahaa muiden mielestä ja tehty tämän makuiseksi vain allergikon takia ja yms...

haa aivan totta, en tullut ajatelleeksi tätä pointtia ollenkaan. Omilla lapsilla kun ei ole minkäälaisia allergioita, niin ei oikein osaa suhtauttaa.

Kakku ei ole välttämättömyys. Mitä minä olen lasten synttäreillä katsonut, ei kakku 3-5 vuotiaille kauheasti maistu. Tyttären synttäreillä paistettiin lettuja Oatly valmis lettutaikinasta ja sitten oli sellaisia gluteenittomia lettujauhoja, joihin riitti, kun lisäsi veden. Tenavat tuntuivat tykkäävän piknik-meiningistä. Viltti ja tyynyjä lattialle, kertakäyttölautasille lettuja, hilloa ja hunajaa ja mukeihin mehua. Kahvipöydässä oli muut tarjottavat (pullaa, yms), mutta ne jäi sitten aikuisille.

Alkuperäinen kirjoittaja olava:
Alkuperäinen kirjoittaja Ä-2:

haa aivan totta, en tullut ajatelleeksi tätä pointtia ollenkaan. Omilla lapsilla kun ei ole minkäälaisia allergioita, niin ei oikein osaa suhtauttaa.

Nimimerkki poika entinen moniallerginen ja itse maidoton...Poika oli tiukalla dieetillä viisi vuotiaaksi ja osasi jo kertoa tuntemuksiaan ja "ilkeitä" tilanteita!

Itse etsisin jotain valmista keliaakikkojen hyllystä, jos sieltä jotain löytyisi. Lastenkutsuista kun on kyse, niin joku Tofu- tai kaurajäätelö voisi olla hyvä vaihtoehto. Maultaan tuo Tofu on normaalimpi. Maksavat kyllä maltaita, mutta jos teet valmiit annokset, niin voit tehdä osan ihan normaalista jäätelöstä, käytä kuitenkin mielellään samanväristä jäätelöä, niin ei erotu joukosta. Nuo erikoisreseptillä itse tehdyt leipomukset eivät kuitenkaan maistu kaikille (maidottamat kermavaahdot ovat monesta todella pahan makuisia),

Äidiltä kannattaa kysellä sopivia tuotteita, niistä voi löytyä ihan kaikille tarjottavaa.

Tää on mun luottopiirakka allergisille. On munaton, maidoton, tarvittaessa gluteeniton, ja täysin vegaaninen.

-ton-ton-ton-rahkapiirakka
pohja (vegaanin kasviskeittokirjasta "piirakkapohja 2"):
150 g sinistä keijua
2 dl sokeria
3 dl jauhoja (onnistuu myös gluteenittomilla!)
1 tl leivinjauhetta
tilkka nestettä (esim. maitoa tai vettä)

täyte:
500 g purkki alpron maustamatonta soijajugurttia
sokeria
marjoja tai hedelmiä maun mukaan (mun lemppari on persikkaviipaleet tai päärynät ja rusinat)

Soijajugrttia kannattaa valuttaa vaikka suodatinpussilla vuoratussa siivilässä vähintään tunti että siitä saa rahkamaisen tönkköä. valuttamattomallakin onnistuu mutta ei maistu rahkalle ja on vaikea leikata - ei ole kovin kiinteää.

Taikinan ainekset nypitään sekaisin ja lisätään nestettä sen verran että taikina on kiinteää. Taputellaan voidellun piirakkavuoan pohjalle ja reunoille.

Valutettuun soijajuguun lisätään sokeria riippuen täytteen muista aineksista, viinimarjoja käyttäessä sitä tarvii hiukan enemmän kuin ananaksen kanssa.

Marjat/hedelmät laitetaan taikinan päälle ja lopuksi levitetään jugurttimössö pinnalle. tai vaihtoehtoisesti toisinpäin. tai sekoitetaan keskenään. miten nyt kukakin tykkää.

Paistetaan 200 asteessa reilut puoli tuntia ja annetaan vetäytyä hetki ennen syömistä.

Kiitokset tästä ohjeesta eräälle vegaanille ystävälleni. On pelastanut MONET juhlat!

Olen tehnyt maito- ja muna-allergisen synttäreille niin, että ostan normaalin täytekakun vieraille ja allergiselle leipomosta omia herkkuleivoksia (itse en osaa leipoa). Kun näin on tehnyt alusta asti, niin lapsi ei edes ymmärrä surkutella sitä miksi muut syö muunlaista kakkua.

Me tehtiin tytölle maidoton, munaton, luontaisesti gluteeniton kakku Farinan Luontaisesti gluteenittomalla Piirakkapohjaseoksella.
Tulee tosi kuohkea kakku vaikka piirakkajauhoseos onkin.

"Helppo tapa valmistaa marja- tai hedelmäpiirakka. Annokseen lisätään kananmuna, rasva ja vesi, sekoitetaan yksi minuutti, kaadetaan piirakkavuokaan ja ripotellaan päälle pakastemarjat, hedelmät tai hillo. Paistetaan 30-35 minuuttia 200 °C:ssa. Seoksesta voi valmistaa myös vaalean kahvikakun lisäämällä kananmunan määrää tai herkullisen murotaikinan pikkuleiville. Ohje on pakkauksen sisällä.

Ainesosat: riisijauho, sokeri, tapiocatärkkelys, vanilliinisokeri, nostatusaine (E450a E500), emulgointiaine (E471 E476), sakeuttamisaine ksantaani (E415)."
http://www.farina.fi/

Noita valmisjauhoseoksia on myynnissä ainakin Prismoissa ja Citymarketeissa.

:( itse erityisruokavaliota noudattavana teidän kommenttinne tuntuvat tylyiltä- sitähän se elämä on mutta silti, ei ole iso vaiva tehdä tai hommata samaa tarjottavaa kaikille. kirjastoissa on vinot pinot allergisten keittokirjoja ja netistä löytyy allergisten leivontaohjeita...täytekakkuohjeita kyseisiin kriteereihin löytyy aikaisemmista aloituksista, mm. ja vinkkivinkki allergisten lasten juomapolitiikkaan, pienille lapsille voi tehdä pillimehubaarin josta jokainen valitsee itselle sopivan juoman, toimii aina:)

ja kannattaa tarkistaa käykö lapselle myöskään kaura jos et ole asiasta ihan varma.
Kannatan muiden mielipidettä siitä että allergiselle omat eväät, kaupasta tosin on kamalan vaikee löytää noilla vaatimuksilla keksejä, meillä jätkä kunei saa käyttää kauraa eikä maissi niin gluteenittomista (ja luontaisestigluteenittomista) löytyy tasan riisikakku mitä sai syödä, sekä uutuutena tattarikakku, ne on ihan jees esim. hillon kans.

Paholaisen kakku onnistuu hyvin ilman maitoa ja munaa ja luontaisesti gluteenittomana, siis riisijauhoista.

Ja jauhojen kanssa tarkkana, suuressa osassa gluteenittomia jauhoseoksia on maitojauhetta.

Mä kyllä kanssa miettisin, että kannattaako yhtä vierasta varten tehdä kokonaista kakkua.. kun siis lapset ei muutenkaan juuri kakkua syö.

Meillä ei lasten synttäreillä ole vielä koskaan ollut täytekakkua, kun en jaksa tehdä vain näytille ja sitten joutua itse syömään koko kakku.. Meillä on ollut erilaisia variaatioita jäätelöistä ja ne ole tehneet kauppansa tosi hyvin. Joskus olen siitä taiteillut kakun, yhtenä vuotena oli vain palloja kulhoissa ja viime vuonna tein jokaiselle oman jätskiannoksen. Siinä oli ohjelmanumeroakin, kun lapset sai melkein kuin Spice Icen jätskitiskillä valita jäätelöönsä lisävärkkeet :) (Olin siis jäätelöt laittanut valmiiksi palasiksi ja palloiksi kunkin maun omaan kulhoonsa)

Ja mulla oli siis myös maidotonta jäätelöä, koska oma nuorimmainen lapseni on maito- ja muna-allergikko. Ennen oli myös vehnälle allerginen.

Noista lisähöysteistä, siis kekseistä, nonparelleista yms. löytyy kivasti valikoimaa ihan millaiselle allergikolle tahansa ja sateenvarjokoristeet yms. siihen päälle, niin kukaan ei erotu joukosta erilaisen ruokavalion vuoksi.

Meidän allergisilla on omat eväät mukana. en todellakaan oleta, että kukaan alkaa väsätä mitään erikoistuotteita. Ne on kalliita ostaa valmiina ja hankalia leipoa itse, jos ei osaa. Itse leivotussa on se riski, että siinä kuitenkin on jotain mikä ei sovikaan. Esim vehnätärkkelystä on vaikka missä ja kun lapseni oli pienenä vilja-allerginen, myöskään vehnätärkkelys ei käynyt. Sitä on jopa joissan jäätelöissä. Helpompi ottaa omat eväät, niin varmasti tietää mitä lapsi syö. Esikoisella oli pienenä paljonkin rajoitteita ja kyselin aina etukäteen mitä kyläpaikoissa aiotaan muille tarjota. Sen mukaan leivoin omat eväät, että olisi mahdollisimman samanlaista lapsella kuin muillakin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän allergisilla on omat eväät mukana. en todellakaan oleta, että kukaan alkaa väsätä mitään erikoistuotteita. Ne on kalliita ostaa valmiina ja hankalia leipoa itse, jos ei osaa. Itse leivotussa on se riski, että siinä kuitenkin on jotain mikä ei sovikaan. Esim vehnätärkkelystä on vaikka missä ja kun lapseni oli pienenä vilja-allerginen, myöskään vehnätärkkelys ei käynyt. Sitä on jopa joissan jäätelöissä. Helpompi ottaa omat eväät, niin varmasti tietää mitä lapsi syö. Esikoisella oli pienenä paljonkin rajoitteita ja kyselin aina etukäteen mitä kyläpaikoissa aiotaan muille tarjota. Sen mukaan leivoin omat eväät, että olisi mahdollisimman samanlaista lapsella kuin muillakin.

Mun kuopus on myöskin moniallergikko ja näin olen tehnyt minäkin. Enkä ole sitä mitenkään pahana pitänyt, että laitan lapselle omat eväät mukaan. Päin vastoin. Silloin olen ainakin tiennyt, että lapseni ei saa mitään, mikä ei hänelle sopisi. Toki, jos juhlien järjestäjä on ottanut etukäteen yhteyttä ja kysynyt, mitä lapselle voi tarjota, niin olen sanonut esim. jonkun keksipaketin, jonka juhlien järjestäjä on voinut lapselleni ostaa. Ja muut eväät olen laittanut lapselle mukaan mukaellen niitä tarjottavia, mitä muillakin on.

Erikoistuotteet ovat kalliita ja kuten edellinenkin kirjottaja sanoi, leipominen ei ole ihan yksinkertaista. Maissia, vehnää yms. löytyy ihan hassuista paikoista. Samalla joutuu miettimään, että onhan kaikki tehty varmasti omissa astioissaan, paistettu eri aikaan (jos oikein tarkkaa siis välttäminen) yms yms.

Oman lapseni kanssa ei ihan noin tarkkaa ollut, mutta serkkuni kohdalla olen asiaa joutunut todellakin miettimään. Hänellä todettiin vaikea keliakia joku aika sitten ja on hyvin tarkkaa, ettei hänen leivänpaahtimessaan paahda leipää kukaan muu, ettei kenenkään leipiä voidella hänen leipärasvallaan ym.

Mun mielestä on kohtuutonta vaatia "tavisruokavaliolaisilta" sitä tarkkuutta, mitä toisinaan allergikoiden kohdalla vaaditaan.

Lisään vielä tohon edelliseen, että muutaman kerran on ollut kiusallisia tilanteita, kun joku on yrittänyt tehdä erikoistarjoiluja meidän lapsille ja sitten on mennyt pieleen ja olen joutunut sanomaan, että lapsi syö mieluummin niitä omia eväitään. Esim tässä taannoin anoppi oli hyvää tarkoittaen leiponut pullaa ilman kananmunaa. Munattomat pullat oli kuitenkin paistettu samalla pellillä munalla voideltujen kanssa ja pullat paiston aikana ottaneet toisiinsa kiinni. Lisäksi näitä munattomia oli säilytetty tiiviissä astiassa munallisten joukossa, joten oli pakko sanoa, että kiitos vaivannäöstä, mutta lapsi ei niitä voi syödä. Ja on käynyt niinkin, että leipomosta on myyty munaton tuote ja siitä tuli kuitenkin kovat reaktiot. Ilmeisesti tämä munkki oli paistettu samassa rasvassa munaa sisältävien kanssa tai jotain. Oli aika ikävä yllätys, kun lapsi tuli kipeäksi, vaikka piti olla munaton. :(

tän reseptin joskus kauan sitten kopsannu muistaakseni täältä:

2 prk 4kk:n vauvan hedelmäsosetta (päärynää, omenaa tai mistä tykkää)
2 dl sokeria
1½dl soijajuomaa / kauramaitoa tms
150g maidotonta margariinia (esim. Flora laktoositon pitäisi olla maidoton)
5 dl gluteenitonta ja maidotonta jauhoa/joauhoseosta
3 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
1 rkl maidotonta tummaa kaakaojauhetta

kuorrutus

½ pakettia tomusokeria (n. 250g)
2 tl vaniljasokeria
1 ½ rkl maidotonta kaakaojauhetta
6 rkl sulatettua maidotonta margariinia
4 rkl vahvaa kahvia

Sekoita hedelmäsose, sokeri, soijajuoma ja sulatettu margariini. Sekoita keskenään jauhot, leivinjauhe, vaniljasokeri ja kaakaojauhe. Sekoita jauhoseos muiden ainesten joukkoon. Levitä taikina leivinpaperilla vuoratulle, voidellulle pellille. paista 225C uunissa n. 15 min. Kumoa kypsä pohja sokeroidulle leiinpaperille.
Valmista kuorrutus: Sekoita tomusokeri, vaniljasokeri, kaakaojauhe, sulatettu margariini ja kahvi keskenään. Levitä kuorrutus hieman jäähtyneen pohjan päälle. Ripotele pinnalle nonparelleja ja leikkaa mokkapaloiksi.

Samalla reseptillä olen tehnyt myös täytekakun, leikkaamalla pohjan sopivan kokoisiksi ja kokoamalla kakun.

Tää resepti on niin hyvä, että kelpaa myös normiruokavalioisille, ei maistu "oudolta"

Alkuperäinen kirjoittaja huvileipuri:
tän reseptin joskus kauan sitten kopsannu muistaakseni täältä:

2 prk 4kk:n vauvan hedelmäsosetta (päärynää, omenaa tai mistä tykkää)
2 dl sokeria
1½dl soijajuomaa / kauramaitoa tms
150g maidotonta margariinia (esim. Flora laktoositon pitäisi olla maidoton)
5 dl gluteenitonta ja maidotonta jauhoa/joauhoseosta
3 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
1 rkl maidotonta tummaa kaakaojauhetta

kuorrutus

½ pakettia tomusokeria (n. 250g)
2 tl vaniljasokeria
1 ½ rkl maidotonta kaakaojauhetta
6 rkl sulatettua maidotonta margariinia
4 rkl vahvaa kahvia

Sekoita hedelmäsose, sokeri, soijajuoma ja sulatettu margariini. Sekoita keskenään jauhot, leivinjauhe, vaniljasokeri ja kaakaojauhe. Sekoita jauhoseos muiden ainesten joukkoon. Levitä taikina leivinpaperilla vuoratulle, voidellulle pellille. paista 225C uunissa n. 15 min. Kumoa kypsä pohja sokeroidulle leiinpaperille.
Valmista kuorrutus: Sekoita tomusokeri, vaniljasokeri, kaakaojauhe, sulatettu margariini ja kahvi keskenään. Levitä kuorrutus hieman jäähtyneen pohjan päälle. Ripotele pinnalle nonparelleja ja leikkaa mokkapaloiksi.

Samalla reseptillä olen tehnyt myös täytekakun, leikkaamalla pohjan sopivan kokoisiksi ja kokoamalla kakun.

Tää resepti on niin hyvä, että kelpaa myös normiruokavalioisille, ei maistu "oudolta"

Tää kuulostaa niin hyvältä että vois kyllä itsekin joskus ihan kokeilla. :p Välillä kokeilen aina munattomia ja maidottomia jutskia vaikka sekasyöjä vielä olenkin, kiva oppia vegaanijuttujakin. =)

Mä en normaaleja mokkapaloja ole tuon reseptin löytämisen jälkeen tehny. Silloin kun ei tarvi tehdä gluteenitonta, teen sen vehnäjauhoilla, muuten ohjeen mukaan, tulee paremman makunen kun normiresepteillä =)

Maissimuffinit!

150g laktoositonta margariinia
1,5 dl sokeria
1 banaani
2 dl maissijauhoja
2 dl maissitärkkelystä
2 tl leivinjauhetta
1 dl kuumaa vettä

Vaahdota pehmeä rasva ja sokeri. Soseuta banaani ja lisää vaahtoon. Lisää seokseen vuorotellen kuivat aineet ja kuuma vesi.
Jaa taikina pieniin vuokiin, paina halutessasi pintaan mustikoita tai vadelmia. Paista uunissa 200 asteessa 15-20min.

p.s Mä olen tehnyt näitä allergikoille ja tosi hyviä on... :p jopa mun omat lapset tykkää, vaikka eivät ole allergisia. Herkullisen makuisia. Suosittelen. :wave:
Tän voi tehdä myös kakuksi, kokeiltu on.

kaupan pakastealtaasta löytyy kanelimuffineja jotka maidottomia,munattomia ja vehnättömiä
pojalle ostin aiemmin kun piti olla todella tarkka syömisen suhteen, nyt jo siedätetty aika hyvin...

Yhteistyössä