Munasolun luovutus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miss Minut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miss Minut

Vieras
Hei!

Tämä ei varmaan ole ihan oikea palsta, mutten oiken keksinyt muutakaan... Kysymykseni koskee munasolun luovuttamista tai lähinnä sitä onko kenelläkään täällä minkäänlaisia kokemuksia asiaan liittyen?

Olen itse vapaaehtoisesti lapseton ja ajattelin, että kun en itse aio munasolujani 'käyttää', niin josko niistä olisi iloa jollekulle muulle. Olen käynyt lukemassa Väestöliiton sivuja sekä mm. Felicitaksen ja Fertinovan nettisivuja sekä www.lapsettomuus.com sivustoa. Löysin sivuilta tietoja siitä miten munasolun luovutus tehdään, mutta kaipaisin käytännön kokemuksia henkilöiltä, jotka ovat luovuttaneet munasolujaan...

Kaipaisin kokemuksia esim. siitä miten hormonihoidot vaikuttivat, oliko toimenpide kivulias ja oliko sairasloma toimenpiteen jälkeen todella tarpeen.

Olen kiitollinen kaikista kokemuksista!

ainakaan lapsettomien palstalle kannata mennä, siellä ei varmasti munasolujen luovuttajia löydy. Itse en osaa sanoa mikä palsta täällä elleissä olisi hyvä tähän kysymykseen, mutta hattua nostan jalolle ajatuksellesi!

Minun mielestäni täällä voi avata keskusteluja ihan mistä kukin tahtoo... Ja omasta elämästäni kadun ihan oikeasti sitä, etten tehnyt juuri tuota hyvää tekoa nuorempana... Nyt olen jo liian vanha, ja vaikka nykyiseen elämämme vauva olisi kovasti tervetullut, olen jo liian vanha... Siis tämän tiedän kun olen itsekin hoitoja kokeillut, siloin kun elämä ei ollut näin "hyvin" en ymmärätänyt, että olisin aivan hyvin voinut munasoluja luovuttaa jollekin niitä tarvitsevalle, nyt ei auta enää itkeä, mutta oikeasti nostan hattua sinulle, jos näin haluat jotakin kanssasisarta auttaa...

Neuvoisin sinuna kysymään ohjeistusta suoraan lapsettomuuklinikoilta, saat varmasti asiallista ohjausta sieltä. Itse olen käynyt omien hoitojeni aikoina käynyt läpi punktion kolmesti, niitä edeltää hormonihoidot, mistä ylläolevassa linkissäkin kerrotaan. Jos oikesti olet valmis niihin uhrauksiin, mitä "hoito" munasolujen kasvattamiseen ja keräykseen vaatii, olet todella "avulias" ihminen, ja teet suuren palveluksen jollekin. Minä ainakin kunnioitan tätä päätöstä, jos sen teet. En voi itse luovuttajaksi ryhtyä, kun olen yli 35 vuotias jo. Minun tapauksessani saatiin joka keräyksellä 10-20 munasolua talteen, mutta loppupeleissä ei raskautta saatu aikaiseksi, joten se siitä. Sairausloman tarpeellisuus on kovin yksilöllinen, joku voi mennä jo heti punktiopäivänä töihinsä, ja toinen vaatii topumiseen muutaman päivän, jos ei mitään komplikaatioita tule, yleensä viikko on jo pitkä toipumisaika, mutta yksilöllistä tämäkin. Rohkeasti vaan tietoa hakemaan, jos aidosti olet asiasta kiinnostunut. Korvauspuoli on kyllä suomessa ihan minimalinen, ettei sen takia kannata lähteä itseään pistelemään, mutta lahja on todella suuri sen saajalle.

Yhteistyössä