Munasolujen luovutus, Väestöliitollako?

Ei oikein muita klinikoita taida olla, missä voisin luovuttaa, joten kiinnostais tietää vähän enemmän tuosta Väestöliiton toiminnasta. Tehdäänkö siellä hoitoja esim. yksinäisille ja naispareille? Millaista kohtelua olette siellä saaneet? Maksetaanko esimerkiksi matkakulut kokonaan (mulla kertyis niitä aika paljon, kun en asu ihan lähellä)?

Jännittää, ajattelin tänään jo soitella, kun ekat menkat alkoi synnytyksen jälkeen.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja serveri:
Mun tietääkseni ne maksaa matkat julkisen liikenten taksojen mukaan. Plus käyntimaksu olikohan 26,- kerta. Mä en ole VL luovuttanut vaan muilla klinikoilla.
Hei, miten sulla meni luovutus? Miltä se punktio tuntuu? Olis kiva kuulla vähän kokemuksia, kun jännittää jo valmiiksi :D

Mä aijon luovuttaa kunhan lapsi on vanhempi,suomessa ja varsinkin Helsingissä on yksityisiä klinikoita joille voi luovuttaa..mielummin itse luovutan näille. Yksityisillä klinikoilla munasolut valikoidaan tarvitsijan mukaan..eli jos olet pitkä ja tumma niin munasolun vastaanottaja on tumma ja pitkä..yksityisillä saa myös kattavammat terveystarkastukset,mukavammat tilat ja osaavammat lääkärit kun väestöliitolla.

Muistaakseni kymmenenä päivänä piikitin hormonia, sitä ennen siirrettiin lääkkeillä kuukautisia että oli saajan kans kierto suunnilleen samassa. Ekoilla kerroilla ei ole siirretty, olen siis kolmesti luovuttanut, kaksi kertaa Avalla Turussa.
Punktiot kaks ekaa sujui hienosti, samana päivänä vähän sattui kun yski tai nauroi. Tää viiminen punktio oli tosi kivulias, en tiedä vaikuttiko se että mulle oli kertynyt nestettä sen stimulaation seurauksena. Ja maha oli arka ja kipeä monta päivää. Mutta kannatti se silti!

Itse luovutin Diacorilla. Kulut korvattiin ja sain palkkiota pari sataa euroa. en enempää.
Mutta hyväntekeväisyytenähän sitä tehdään ja nykyään palkkiot ehkä parempia sielläkin. Mulla aikaa luovutuksesta 6,5 vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Itse luovutin Diacorilla. Kulut korvattiin ja sain palkkiota pari sataa euroa. en enempää.
Mutta hyväntekeväisyytenähän sitä tehdään ja nykyään palkkiot ehkä parempia sielläkin. Mulla aikaa luovutuksesta 6,5 vuotta.
käsittääkseni on nyt tullu joku laki että korvaus luovutuksesta on sama kaikissa paikoissa.
mutta kulukorvaukset saattaa myös nostaa sitten summaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Mä aijon luovuttaa kunhan lapsi on vanhempi,suomessa ja varsinkin Helsingissä on yksityisiä klinikoita joille voi luovuttaa..mielummin itse luovutan näille. Yksityisillä klinikoilla munasolut valikoidaan tarvitsijan mukaan..eli jos olet pitkä ja tumma niin munasolun vastaanottaja on tumma ja pitkä..yksityisillä saa myös kattavammat terveystarkastukset,mukavammat tilat ja osaavammat lääkärit kun väestöliitolla.
Mieluummin miekin antaisin yksityiselle, mutta lähimpään Väestöliiton klinikkaankin on matkaa 200 km.. Ja tietääkseni samassa kaupungissa ei ole muita klinikoita jotka tekisivät samoja hoitoja. Harmi sinänsä!

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
käsittääkseni on nyt tullu joku laki että korvaus luovutuksesta on sama kaikissa paikoissa.
mutta kulukorvaukset saattaa myös nostaa sitten summaa.
Paljonkohan muuten se korvaus nykyään on? Ei sillä, tuskin kukaan siihen hommaan lähtee rahan vuoksi. Itse menisin vaikka ilmaiseksi, kunhan matkakulut korvataan. =)

Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Longchamp:
Mieluummin miekin antaisin yksityiselle, mutta lähimpään Väestöliiton klinikkaankin on matkaa 200 km.. Ja tietääkseni samassa kaupungissa ei ole muita klinikoita jotka tekisivät samoja hoitoja. Harmi sinänsä!
Mä oon sitä mieltä et noi lääkärintarkastukset yms on niin peruskamaa ettei ne niin erilaisia voi eri paikoissa olla. Ja tilatkin on sivuseikka jos luovuttaa tahtoo. Mene ihmeessä luovuttamaan,hyvä mieli siitä tulee!!

Kiitollinen
Pakko tulla tähän ketjuun kertomaan siitä, että kuinka kiitollinen 2v pojan äiti olen teidän ihanien enkelien ansioista! :) Eli lapsi on saanut alkunsa luovutetun munasolun avulla, sillä minulla ei sairaudesta johtuen ollut omia munasoluja.

Väestöliiton Klinikat Oy on yksityinen klinikka siinä missä muutkin vastaavat, esimerkiksi Ava-klinikka, Fertinova, Felicitas, Ovumia, In-Tiimi ja Diacor.

Hedelmöityshoitolaki (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20061237) sanoo palkkioiden maksusta seuraavaa:

"Sukusolujen luovuttamisesta ei saa luvata eikä suorittaa palkkiota. Luovuttajalle voidaan kuitenkin suorittaa luovutuksesta aiheutuvista kuluista, ansionmenetyksestä ja muusta haitasta kohtuullinen korvaus sen mukaan kuin sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa tarkemmin säädetään. Sopimus luovutukseen liittyvästä muusta korvauksesta tai suorituksesta on mitätön."

huihai
Yksityisille klinikoille on annettu suositus maksaa korvaukseksi 250 e/luovutuskerta. Lisäksi korvataan matkat halvimman julkisen mukaan ja useimmilla klinikoilal lisäksi 23 euroa korvausta jokaisesta käynnistä.

Jos on itse joutunut käyttämään lapsettomuushoitoja tullakseen raskaaksi, ei voi luovuttaa. Klinikoilla vaihtelee aika paljon, miten muut sairaudet tms. vaikuttavat voiko luovuttaa.

Luovuttajalle tehdään gynekologinen tutkimus, tutkitaan ainakin veritaudit (HIV, hepatiitti) ja monilla klinikoilla täytyy jutella psykologin kanssa ennen luovutushoitoa, jos on fyysisesti siihen sopiva.

Kiitos kaikille munasoluja luovuttaneille tai sitä harkitseville! Teidän avullanne moni toivoton totaalilapseton pari on saanut monta vuotta odotettuaan viimein mahdollisuuden omaan lapseen :) minäkin, alkutaipaleella nyt raskaana :)

Kiitos huihai :wave: Laitoin Oulun Väestöliitolle kyselyä jo palautelomakkeen kautta, jospa vastaisivat.

Vai julkisten mukaan korvaavat, toivottavasti pääsen niillä kulkemaan (jos pitää esim. tiettyinä aikoina mennä, voi olla aika hankalaa lastenhoidon kannalta), mutta se nyt taitaa olla pieni murhe.

Mulla ei ole mitään sairauksia tms. terveydellisiä ongelmia.

Onnitteluni teille jotka olette saaneet/saamassa hoidoilla pienokaisenne :heart:

Laitoin eilen postia sinne ja puolessa tunnissa tuli vastaus :D Pari kuukautta olisi kuulemma hyvä odotella, johtuisko nyt sitten siitä että imetys vasta loppui? Ensikäynti voidaan tehdä vaikka heti =) Ja matkakuluista pitäisi tehdä arvio.

Mä oon luovuttanut kolme kertaa Ava-klinikalla Turussa.

Erittäin positiiviset kokemukset, ja rahakorvaus on ollut noin 500 euroa per kerta.

Mistä tulikin mieleeni, että pitäisi taas ottaa yhteyttä klinikkaan ja luovuttaa :)

giletti
VL on solun saajalle melken puolta halvempi, parisen tonnia näytti hinnastossa olevan ja muilla sitten reippaasti enemmän. Vl:llä ei voi luovuttaa tutulle, mikä mielestäni on typerää kun se kerran yksityisillä onmahdollista. Olisin ilomielin kaverille antanut, nyt ehkä ristiinluovutan.

Netistä löytyy muuten kaikilta hedelmöityshoitohinnasto jos kiinnostaa.

Yhteistyössä