Munasolujen keräys

04.03.2007
417
0
16
Takana ensimmäinen ja viimeinen IUI. Seuraavaksi edessä olisi IVF. Tällä hetkellä oireet ovat täysin samat kuin aina ennen kuukautisia; kipeät rinnat ja tuhru. Eipä tainnut siis tärpätä. :'( :'(
Seuraavaksi tosiaan mennään jo koeputkihedelmöitykseen, ja kysynkin nyt miten munasolujen keräys tapahtuu? Joku kirjoitti että sen jälkeen ollaan monta päivää sairaslomalla, miksi? Itselläni ei todellakaan ole mahdollisuutta olla yhtäkkiä työpaikalta montaa päivää pois. Minkä takia elämän pitää olla niin vaikeaa!? Olen niin surullinen.. :'(

Munasolujen keräys voi hoitua kivuttomasti tai todella kivuliaasti. Eka kerralla kun luovutin soluja niin kävelin operaation jälkeen pois yksikseni.

Toisella kertaa makasin 2,5pv sängyssä ja mieheni joutuu taluttamaan minut vessaan. Hän järkyttyi kun tiesi minun sietävän hyvin kipua. Sillä kertaa en voinut edes liikkua vaikka oli KOVA kipulääkitys päällä. Tuntui myös että kaasua kertyi suolistoon joka ei tuntunut millään konstilla liikkuvan pois.

Multa kerättiin munasoluja viime tiistaina. Olin tosin antajan asemassa eli munasolujen luovuttajana, en lapsettomuushoidoissa.

Punktio tehtiin alakautta, oli sekä kipulääkitys että rauhoittava lääkitys. Ei se sattunut, ei edes tuntunut ilkeältä, eikä kestänyt kauan. Ensimmäiset puoli tuntia olin hieman tokkurassa sen jälkeen, sitten olin jo oma itseni. Reilu kaksi tuntia operaatiosta olin jo ruokaostoksilla Citymarketissa =)

Särkylääkkeitä söin pari kolme päivää, vaikkei kipuja ollutkaan (ehkä niitä ei ollut juuri siksi, että söin lääkkeitä ). Muutamana päivänä tuntui pari pientä vihlaisua alavatsassa, kuin lievää kuukautiskipua, muttei sen pahempaa. 3 päivän päästä punktiosta vietin lasteni kanssa päivän Muumimaailmassa kävellen, juosten, kiipeillen...ilman mitään kipuja tai ongelmia. En ole työelämässä, mutta jos olisin niin sairaslomaa olisin tarvinnut vain sen punktiopäivän, ja ehkä sitä seuraavan päivän varmuuden vuoksi, tuskin sitäkään jos työ ei ole kovin fyysistä.

Syyskuussa aion luovuttaa munasoluja toisen kerran.

Toivon, että hoidot onnistuvat ja saat oman pienen nyytin syliisi :hug: :heart:

No mä olen ollut punktiossa kaksi kertaa.
Ekalla kerralla kivuliain asia oli se, kun hoitaja laittoi kanyylin käteen. Muuten lähinnä kutitti. Ja lääkityksenä oli tonninen panadol ja 0,5 ml rapifenia.
Tokalla kerralla sattui hieman enemmän, mutta otin vain sen tonnisen panadolin ja 0,3 rapifenia, koska pelkäsin, että joudun ajamaan kotiin (vähän yli 100 km). En sitten kuitenkaan joutunut, mutta olon puolesta olisin voinut ihan hyvin ajaa.
Kaksi päivää yleensä punktiosta kirjoitetaan sairaslomaa.
Ei sitä kannata etukäteen pelätä, kipulääkettä saa lisää toimenpiteessä jos vain haluaa.

Yhteistyössä