Munasarjojen ultraus yksityisellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokemuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokemuksia

Vieras
Minulla on ollut välivuotoja kuparikierukan kanssa ja ehkäisyneuvolasa kehotettiin käymään yksityisellä ultrauksessa, jossa katsotaan munasarjat ja kaikki mahdollinen mitä vaan näkyy. Sain myös lähetteen kunnallisen puolella tehtävään labratestiin. Onkohan tämä papa-koe? Jäi vähän epäselväksi.

Mitähän tällainen ultraus maksaa yksityisellä? Mitä kaikkea siinä näkee?

Mulla meni viime syksynä liki 190, kun kävin yksityisellä gynellä. Ultrattiin kohtu ja munasarjat, mutta papa otettiin myös. Olisi otettu myös ca 12-5 labrakoe, mutta laitettiinkin lähete sairaalaan, missä se sitten otettiin. Ultralla näkee tietty munasarjojen ja kohdun kunnon, esim. kystat (niin kuin mulla) tai myoomat.

Minulla on ollut välivuotoja kuparikierukan kanssa ja ehkäisyneuvolasa kehotettiin käymään yksityisellä ultrauksessa, jossa katsotaan munasarjat ja kaikki mahdollinen mitä vaan näkyy. Sain myös lähetteen kunnallisen puolella tehtävään labratestiin. Onkohan tämä papa-koe? Jäi vähän epäselväksi.

Mitähän tällainen ultraus maksaa yksityisellä? Mitä kaikkea siinä näkee?

Kannattaa kysellä hinnat yksityisiltä lääkäriasemilta, täällä päin hinnat vaihtelevat välillä 70-170 e.

Miksi sun käskettiin mennä yksityiselle? Sulla on aivan yhtäläinen oikeus päästä julkisella puolella tutkimuksiin ja hoitoon, aikoja toki joutuu odottamaan pidempään riippuen kunnasta, koska tällaiset gynepuolen tapaukset eivät pääsääntöisesti mene kiireellisyysasteeltaan kovin korkealle, mutta palvelua jossain vaiheessa anyways.

Yksityisen hintoja tuossa jo tulikin, labrakoe saattaa olla todennäköisesti papa tai mahdollisesti myös verikoe tai oikeastaan mitä vaan riippuen siitä mitä e-neuvolasta on epäilty.

[QUOTE="aapee";28835137]Miksi sinä kävit tutkimuksessa? Oliko jotain erityistä syytä?

Mietin vain, että onko tutkimus turhaa, jos kaikki on kunnossa labran mukaan.[/QUOTE]

Kerta vuoteen käyn uusimassa pillerireseptin ja joka kerta tsekataan ja ultrataan että kaik on kunnossa =) Papa otetaan joka toinen vuosi ja sillo se taitaa maksaa jonku 150 euroa.

Kyllä mä kävisin sen ultran ottamassa jos sitä on sulle suositeltu , saatpahan mielenrauhan, vaik labrat olis ok.

Miksi sun käskettiin mennä yksityiselle? Sulla on aivan yhtäläinen oikeus päästä julkisella puolella tutkimuksiin ja hoitoon, aikoja toki joutuu odottamaan pidempään riippuen kunnasta, koska tällaiset gynepuolen tapaukset eivät pääsääntöisesti mene kiireellisyysasteeltaan kovin korkealle, mutta palvelua jossain vaiheessa anyways.

Yksityisen hintoja tuossa jo tulikin, labrakoe saattaa olla todennäköisesti papa tai mahdollisesti myös verikoe tai oikeastaan mitä vaan riippuen siitä mitä e-neuvolasta on epäilty.

Sitä minäkin ihmettelen, miksen saanut lähetettä julkiselle puolelle. Jotain epämääräistä selitystä sieltä tuli, ettei heillä ole ultrausmahdollisuutta, mutta olisihan lähete voitu antaa muualle.

[QUOTE="aapee";28840629]Sitä minäkin ihmettelen, miksen saanut lähetettä julkiselle puolelle. Jotain epämääräistä selitystä sieltä tuli, ettei heillä ole ultrausmahdollisuutta, mutta olisihan lähete voitu antaa muualle.[/QUOTE]

Olen aina ihmetellyt sitä, miksi naistentaudit ovat sellainen osa-alue, jolla edellytetään hoitoa yksityisellä. Itselläni on vaikea endometrioosi ja taannoin olin isossa leikkauksessa. Jälkitarkastuksessa ohjeistettiin etsimään "hyvä, endometrioosiin perehtynyt (yksityinen) lääkäri/gynekologi. Toimitaanko minkään muun tautiryhmän suhteen vastaavasti, en usko. Samoin kävi, kun rinnastani löytyi epätyypillistä kudosta. Sairaalalääkäri kirjoitti loppuepikriisiin, että pitäisi käydä jatkossa mammografiassa joka toinen vuosi (en ole vielä joukkoseulontaiässä), mutta julkiselle puolelle en lähetettä saa.

Yhteistyössä