Munasarjoissa vikaa?

  • Viestiketjun aloittaja nasu
  • Ensimmäinen viesti
nasu
Mikähän mahtaa aiheuttaa vasemman kyljen vaimeasti pistävän jatkuvan kivun? Kipu on nyt pari viikkoa ollut melko jatkuvaa, mutta kylki oireili joskus muutama vuosi sittenkin samalla tavalla, mutta katosi sitten itsestään. Silloin kipu ilmeni lähinnä silloin, kun olin nälkäinen tai jouduin liian kauan istumaan samassa asennossa. Nykyään kipuilen myös vatsa täynnä, joskin nälkäisyys ja pitkään kestävä samassa asennossa istuminen esim. bussissa saa sen alkamaan todennäköisemmin. Oireita voi lievittää venyttelemällä ja esim. selkä suorana istuminen auttaa, mutta ne eivät poista niitä kokonaan.

Vielä yksi yhdistävä tekijä kipukausien välillä on se, että molemmilla kerroilla olin/olen dieetillä, mutta hyvin maltillisella sellaisella. Syön monipuolisesti arviolta 1200 - 1400 kcal päivässä.

Kipu ei tunnu kovin mukavalta, joten haluaisin sen pois. Tänäkin aamuna oli pakko nousta jo seitsemältä aamulla, kun en kivulta pystynyt nukkumaan. Onko jollakin vastaavia oireita ja mahdollinen selitys mystisille kivuille?
 
hmh.
Vasen kylki kuullostaa aika eri kohdalta kuin munasarjat. Kannattaa varmaan mennä lääkäriin näyttämään mihin kohtaan sattuu. Täällä sinulle diagnosoidaan endometrioosi, suolisolmu, korvatulehdus, ilmavaivoja ja syöpä, joten kipin kapin lääkäriin ennen pelotteluja. :)
 
ap
Kiitos vastauksestasi. Kyllä varmaankin nyt menen lääkärillekin, kun kipu on muuttunut jatkuvaksi, mutta kiinnostaisi silti ennen sitä tietää, jos jollakulla toisella on samanlaisia oireita. Tarkennus: kipukohta on siis vasemmalla puolella vatsaa kylkiluiden alapuolella ja välillä se tuntuu myös alempana. Siitä veikkaus munasarjaan. On vaikea määritellä kipukohtaa täsmälleen, sillä kosketettaessa ei tunnu tiettyä kipeää kohtaa, vaan kipu säteilee ja kylkeen pistää saman tapaisesti kuin joskus juostessa huonokuntoisena tai väärin hengittämisen seurauksena. Ennen ehkäisyrengasta tunsin ovulaation samantapaisena kipuna vasemmalla tai oikealla puolella vuorotellen. Nyt siis kipu on melko jatkuvaa, mutta selän suoristaminen ja hyvä ryhti lieventävät oireita.
 
ninnukka
Hei,

Lähinnä tulee mieleen ärtynyt paksusuoli. Mulla ainakin oirehtii jos siirryn ns normaalista ruokavaliosta kuitupitoisempaan (enemmän vihanneksia jne). Voi toki olla muutakin, joten lekurille mars. Tuskinpa vakavampaa, vaan ihan toiminnallisia häiriöitä :)
 

Yhteistyössä