Munasarjakystat ja e-pillerit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taikamaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Taikamaria

Vieras
Kuulin, että e-pillereiden pitäisi ehkäistä munasarjakystien syntymistä. Olen syönyt kohta kymmenen vuotta yasmineita. Muutama viikko sitten sain elämäni ensimmäisen munasarjatulehduksen. Söin trikozol ja kefalex antibiootit yhtäaikaa ja kuurin aikana ilmeisesti munasarjakysta puhkesi oireista päätellen (selostin gynelle tapatumat ja hän totesi näin käyneen). Nämä tapahtumat herättivät luonnollisesti pelon siitä, voinko koskaan saada lapsia, jos kystia alkaa tulla enemmänkin. Kävin tänään gynellä, hän teki normaalin tutkimuksen, mutta ei ultrannut. Sanoi että vielä vähäistä vuotoa on. Antoi vielä viiden päivän antibioottikuurin ja flagyl puikot.

Lisääntyykö kystien muodostumisen riski, jos nyt jätän e-pillerit pois. Olen kohta 30 vuotias ja ajattelin aina, että hankin lapset vasta yli kolmekymppisenä. Nyt tämän kystan takia aloin ajatella, jos lasta alettaisiin kuitenkin yrittää heti, ettei vain käy niin, että menetän lastensaantikyvyn kystien takia. Mutta alkaako niitä kystia muodostua enemmänkin jos nyt jätän pillerit pois? Olen todella huolissani.

Hei "Taikamaria"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Kyllä e-pillerit tosiaan ehkäisevät hyvinkin munasarjakystien muodostumista. En usko, että sinun tarvitsee olla huolissasi tuosta mitä gynekologisi on sinulle sanonut, varmaahan se ei edes ole, oliko se kysta vai mikä.
Taipumus kystiin on hyvin yksilöllistä ja sitä on vaikea lähteä arvioimaan mitä tapahtuisi jos nyt lopettaisit pillerit. Kystat ovat melko yleisiä etkä niiden vuoksi menetä kykyäsi lastensaantiin, joten siinä mielessä voit olla huoleti :)