Munasarjakysta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paplari girl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paplari girl

Vieras
Gynekologin lausunnossa on maininta, että vasemman puolen munasarjassa on kysta 3*3 cm. Minulla on ollut kovaakin mahakipua alhaalla oikealla puolen. Suolisovaivoja ollut myös, mutta tähystyksessä ei löydetty mitään (vasemmalla puolen oli divertikkeleitä, samalla puolella kuin sydän. Kipu tuntuu välillä enemmän alempaa eli ei niinkään suolistossa.
Jos gynekologi puhuu vasemmasta munasarjasta niin onhan se nyt minun vasen (eli sama puoli kuin missä sydän) vai hänen katsottunaan vasen, eli minun oikea?
Menipä hankalaksi =)

Ja voiko tuo munasarjakysta siis aiheuttaa välillä koviakin kipukohtauksia, siis tyyliin että kipu on niin kova ja säteilee navanseudulla asti kramppaamalla että oksennat ja olet tilaamassa jo ambulanssia??

Gynekologin lausunnossa on maininta, että vasemman puolen munasarjassa on kysta 3*3 cm. Minulla on ollut kovaakin mahakipua alhaalla oikealla puolen. Suolisovaivoja ollut myös, mutta tähystyksessä ei löydetty mitään (vasemmalla puolen oli divertikkeleitä, samalla puolella kuin sydän. Kipu tuntuu välillä enemmän alempaa eli ei niinkään suolistossa.
Jos gynekologi puhuu vasemmasta munasarjasta niin onhan se nyt minun vasen (eli sama puoli kuin missä sydän) vai hänen katsottunaan vasen, eli minun oikea?
Menipä hankalaksi =)

Ja voiko tuo munasarjakysta siis aiheuttaa välillä koviakin kipukohtauksia, siis tyyliin että kipu on niin kova ja säteilee navanseudulla asti kramppaamalla että oksennat ja olet tilaamassa jo ambulanssia??

Minäkin olen kieriskellyt lattialla. Mieheni vei lääkäriin, siellä ultrattiin, mulla oli oikealla puolella kauheaa kipua. Sit se lääkäri paineli alavatsaa, oikealla puolella tuntui kipua. Siellä oli nyrkinkokoinen kysta, sitä sanottaan suklaakystaksi. No, leikkaukseenhan sitä joutui. Nyt ei enää ole sitä munasarjaa. Ehkä sulle estrogeeni auttaa pienentämään sitä. Olen jostain lukenut, että kipu voi tuntua muualla kuin siinä paikassa, missä se kysta on.

Viimeksi muokattu:
Minullakin oli munasarjassa kasvain, paljon isompi vain, ja silloin kun todettiin vatsa oli kyllä Todella kipea ja mitään ei oikeen pysty tekeen ja kaikki asennot tuntu jonkin aikaa huonoilta. Jälkeen päin luulen että oli jo paljon aikaisemmin kun oli saman tyylisiä kipukohtauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä on;11546629:
Minäkin olen kieriskellyt lattialla. Mieheni vei lääkäriin, siellä ultrattiin, mulla oli oikealla puolella kauheaa kipua. Sit se lääkäri paineli alavatsaa, oikealla puolella tuntui kipua. Siellä oli nyrkinkokoinen kysta, sitä sanottaan suklaakystaksi. No, leikkaukseenhan sitä joutui. Nyt ei enää ole sitä munasarjaa. Ehkä sulle estrogeeni auttaa pienentämään sitä. Olen jostain lukenut, että kipu voi tuntua muualla kuin siinä paikassa, missä se kysta on.

Tälläinen kipukohtaus iski taas eilen ja luulin että umpisuoli kyseessä kun en pystynyt juurikaan käveleen kun sattui enemmän ja yskiminen vasta sattuikin kun köhäsin pari kertaa (en flunssassa). Kesti pari tuntia ja loppui se kova kipu, edelleen on sellainen inhottava polte muttei niin kova oikealla alamahassa. Siis jos tälläinen kova kipukohtaus tulee, niin pitääkö sitä lähteä sitten lekuriin? Itse koitan välttää viimeseen asti, kun kovin kipu iskee aina illalla tai yöllä ja jos henki pihisee ja jotenkin kestää niin en jaksa raahautua päivystykseen taksilla kun en vaan kehtaa ambuakaan tilata..

Sitten kannattaa mennä lääkäriin, jos kipu ei ala mennä ohi. Mulla tuollaiset kipukohtaukset kesti puolesta tunnista tuntiin, mutta sitten, kun kipu jatkui tuntitolkulla, särkylääkkeet ei auttaneet ja olin jo ihan toimintakyvytön, menin ensiapuun. Kysta oli kiertynyt ja jouduin päivystysleikkaukseen.

Kyllä minä ainakin sinuna menisin lääkäriin, ettei mene pahemmaksi.

Itekkin luulin että on umpisuoli ja mikään ei pysyny sisällä oikeen, ja kipu oli ihan järjetön. Lääkäri myöhemmin epäili että kasvain oli tuolloin ehkä kiertynyt.

Sanottiinko sinulle muuten miten tulisi toimia jos tulee kauhea kipu kohtaus. Minulla kun kasvain todettiin niiin sanottiin että jos tulee kauhean kipeäksi niin voi mennä suoraan naistenpolikliniikalle,

Tälläinen kipukohtaus iski taas eilen ja luulin että umpisuoli kyseessä kun en pystynyt juurikaan käveleen kun sattui enemmän ja yskiminen vasta sattuikin kun köhäsin pari kertaa (en flunssassa). Kesti pari tuntia ja loppui se kova kipu, edelleen on sellainen inhottava polte muttei niin kova oikealla alamahassa. Siis jos tälläinen kova kipukohtaus tulee, niin pitääkö sitä lähteä sitten lekuriin? Itse koitan välttää viimeseen asti, kun kovin kipu iskee aina illalla tai yöllä ja jos henki pihisee ja jotenkin kestää niin en jaksa raahautua päivystykseen taksilla kun en vaan kehtaa ambuakaan tilata..

Mene lääkäriin. Kivut eivät lähde pois. Mulla tuli suuri kipu silloin imuroidessa, kun kumarsin. Kävin yksityisellä. Tais maksaa vaan 60 e ja lääkäri pisti lähetteen yleiselle puolelle ja se leikattiin parin viikon päästä. Maksoin vain sairaalapäivistä, olin pari pv siellä. Kuukauden sairasloma teki hyvää. Nyt arpi on haalistunut pois, viilto oli häpykarvojen yläpuolella, mutta jos sulla on pienempi saa tähystyksellä. Mitä pienempi kysta sen parempi.

Viimeksi muokattu:
Sitten kannattaa mennä lääkäriin, jos kipu ei ala mennä ohi. Mulla tuollaiset kipukohtaukset kesti puolesta tunnista tuntiin, mutta sitten, kun kipu jatkui tuntitolkulla, särkylääkkeet ei auttaneet ja olin jo ihan toimintakyvytön, menin ensiapuun. Kysta oli kiertynyt ja jouduin päivystysleikkaukseen.
Näkeekö muuten ultrasta onko kysta kiertynyt, minulla todettiin keväällä kysta (myöhemmin selvisi että oli rajalaatuinen kasvain) oli silloin todella kipea, leikkaus oli aika nopeasti ja kiireellisenä sillon tais lähtee eteetn päin.
Mietin vain että kun leikkauksen jälkeen lääkäri epäili että on voinut jo sillon kiertyä kun menin lääkäriin kivun takia.

Viimeksi muokattu:
Näkeekö muuten ultrasta onko kysta kiertynyt, minulla todettiin keväällä kysta (myöhemmin selvisi että oli rajalaatuinen kasvain) oli silloin todella kipea, leikkaus oli aika nopeasti ja kiireellisenä sillon tais lähtee eteetn päin.
Mietin vain että kun leikkauksen jälkeen lääkäri epäili että on voinut jo sillon kiertyä kun menin lääkäriin kivun takia.

Minulla on se kipu mennyt aina lopulta ohi, joko tuntien kuluessa tai aamuun rauhoittunut. Mutta kipu on todella kova. Minulla on divertikkeleitäkin ja tähystetty, mutta divertikkelit on vasemmalla puolen ja jos ne tulehtuu, niin ymmärsin että kipu ei lakkaa ennenkuin antibiootilla hoidettu. Kipukohtauksiin ei ole syytä löytynyt. Ainoa minkä enää keksin on tuo kysta. Gyne sanoi sen löytäessään että se lähtee seuraavissa menkoissa pois, mutta käykö sitten aina niin, vai tuleeko niitä lisää tai kasvaa ja puhkeakaan normaalisti pois? Kipu kun yllättää niin se ei ole sellaista menkkakipua mikä tuntuu (mulla tosi niukat menkat ja ei juuri oirehdi muutakun että maha on vähän sekaisin). Minulla on vatsakipuihin Litalgiinia annettu, auttaako se kipuun jos se aiheutuu munasarjakystasta?

Viimeksi muokattu:

Kysta ei kierry. Munanjohdin voi kiertyä, jos kysta on siellä. Silloin leikataan aika nopeasti ettei tule jäliseurauksia.

paplari girl: Kystia on kaikilla hedelmällisessä iässä olevalla naisella. Se kuuluu normaaliin hormonitoimintaan, kuten gynekologisi kertoi.

Viimeksi muokattu:
Kysta ei kierry. Munanjohdin voi kiertyä, jos kysta on siellä. Silloin leikataan aika nopeasti ettei tule jäliseurauksia.

paplari girl: Kystia on kaikilla hedelmällisessä iässä olevalla naisella. Se kuuluu normaaliin hormonitoimintaan, kuten gynekologisi kertoi.

Juu näin on, en pidäkään sitä minään vaarallisena =)
Mielestäni olen kyllä lukenut, että munasarjakysta voi kiertyä!

Viimeksi muokattu:
Juu näin on, en pidäkään sitä minään vaarallisena =)
Mielestäni olen kyllä lukenut, että munasarjakysta voi kiertyä!
Gyne sanoi sen löytäessään että se lähtee seuraavissa menkoissa pois, mutta käykö sitten aina niin, vai tuleeko niitä lisää tai kasvaa ja puhkeakaan normaalisti pois?
Minäkin olen mielestäni lukenut, että kysta voisi kiertyä.

yleensä kystat varmaan häviävät itsestään ja ovat vaarattomia, mutta joskus ne kyllä jatkavat kasvua tai pysyvät samanlaisina.

Viimeksi muokattu:
Litalgin ei auta kystakipuun, koska se on vatsan alueen lihaksia relaksoiva lääke, eikä kysta saati koko munasarjakaan ole lihas.

Olen toista mieltä!
Minun ylävatsaan tuli hirvittävä kipu, joka vain yltyi. Vihdoin en voinut olla edes paikoillaan, vaan kävelin ja itkin! Kaikki mahdollinen tutkittiin. Olin jopa sydänfilmissäkin! Ja tarkistettiin onko aiemmin todettu neljän cm:n nesteentäyttämä kysta mahdollisesti syyllinen, joka olisi mahdollisesti kiertynyt!
Annettiin juuri Litalginia, jonka avulla ensimmäisen kerran pystyin olemaan makuulla ja jopa nukkumaan yöni. En tiedä, mutta viikon kestävä vatsakipu, joka ei mikään mahatauti! En olisi selvinnyt ilman Litalginia, koska kipu oli silti kova, mutta niiden avulla sai edes unen päästä kiinni! Väitän, ettei yksikään synnytys ole ollut niin kivulias, kuin tämä viikon kestävä vatsa kipu!
Meni neljä vuotta siitä vatsakivusta ja minulla tiedossa ollut 4 cm:n kysta (nesteen täyttämä), jonka gynekologi väitti vaarattomaksi, olikin kasvanut n. 10 cm:n kokoiseksi (edelleen pehmyt kystaksi). Huomattiin ensimmäisellä ultra kerralla, kun odotin viidettä lasta. Olin jo unohtanut koko kystan olemassaolon!
Kysta poistettiin, kun lapsi oli syntynyt( jälkitarkastuksen jälkeen vasta), ja silloin kysta oli n. 12cm halkaisijaltaan. Patologi tarkisti, että oli hyvänlaatuinen, ei syöpäkasvain.

Viimeksi muokattu:
Kävin just tarkistuksessa, gyne totesi jokin rakkulan, jonka sanoi itsellään hajoavaksi, eli sille ei tarvii tehdä mitään.

Mutta koskaan en ole ees ajatellut, että kysta aiheuttaisi kipua :confused:

Viimeksi muokattu:
Mulla alkoi noin puolivuotta sitten tulla ehkä parin viikon välein muutaman sekunnin mittaisia kipukohtauksia.Menin pari kuukautta sitten päivystykseen koska kivut olivat niin kovia etten pystynyt millään tavalla niitä helppottamaan. gynellä selvisi että mulla oli ollut 4-5cM kysta vasemmassa munasarjassa, joka oli puhjennut. Nyt mulla on tullut näitä kipukohtauksia uudestaan parin viikon ajan mutta paljon tiuhempaan. Kuukautiset ovat aivan epäsäännölliset ja välillä vatsa on kuin ilmapallo vaikka olen syönyt normaalisti. Voiko kysta tulla helposti uudestaan? Viimeksi Gynekologi ilmoitti kaiken olevan kunnossa enkä saanut mitään tarkastuskäyntiä tai mitään...

Ei kysta välttämättä poistu itsestään vaan jatkaa joka kuukausi kasvamistaan ja voi kasvaa tosi nopeastikin.

Itse käyn joka vuosi gynekologilla eikä sisätarkastuksessa huomattu mitään ja vuoden päästä kun menin, munasarjassa oli "appelsiinin" kokoinen kysta ja äkkiä leikkaukseen. Munasarjaa ei enää pystytty pelastamaan, se oli revennyt.

Olihan minulla ollut kipua alavatsassa ja sellaista vihlontaa mutta en niin paljon ollut kärsinyt että olisin mennyt lääkäriin.

Kyllä niitä kannattaa seurata, etenkin jos lapset on tekemättä.

kystan puhkeaminen voi aiheuttaa kovaa kipua. Se tulee yllättäen. Itselläni silloin tällöin aina samaan aikaan kierrossa. Vain tehokas kipulääke auttaa.

Jostain luin että voi aiheuttaa verenvuotoakin ja siten vaatia hoitoa.

Yhteistyössä