Mun tukka on pilalla,kasvatanko uuden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja itku tulee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

itku tulee

Vieras
Mulla on ollut "aina" vaaleat hiukset..värjäsin vuosi sitten ne tummiksi ja tuntui että hiukset voivatkin tuolloin paremmin

No sitten tuli kesä ja halusin takaisin sen vaalean hiusvärin,kas..tukka pelkkää hamppua!

Leikkaanko tukan pois vai mitä mä teen että saisin elinvoimaisen tukkani takaisin?Hiukset nyt noin lapaluihin ja ohentuneet muutenkin HIRVEÄSTI.

Jos pidän tukka auki niin hapsottavat ja näyttää sitlä kun hiusta ei olisi ollenkaan.Tää on ihan hirveetä :(

Olen ihan varma että tässä vaalennuksessa on käynyt joku källi,sen teki yksi ystäväni kampaamoaineilla (juu koulutuksen saanu..muuta en kommentoi) ja sen jälkeen tukka on ollut ihan purkkaa ja haperoa..tukka on ohutta ja sellasta tosi takkuuntuvaa.
Jännästitukasta tullut helposti takkuuntuvaa ja haperoa mutta silti jotenkin sileää?Tukka noin korvan kohdalta alaspäin niin ihan purkkahaperoa :(

Mulla on myös jonkinnäkönen Seborrooinen ekseema (tätä epäili lääkäri ja määräsi lääkeshampoota) ..pahimmillaan tukkaa lähtee nyrkillinen,jää siis harjana kiinni ja siitä revin joka kerta kun pesun jälkeen harjaan niin päälle nyrkillisen tukkaa...siis tosi iso määrä mielestäni..lääkäri ei ottanut tähän kantaa..

syön omega3 kapseleita ja ruokavalioni on muutenkin ok..lisä vitmaiineja vois tietysti kaiken varalta syödä.mistään suurista puutoksista tässä ei kuitenkaan ole kyse.

Onko tuo vaalennus oiekstai voinut tuhota mun tukan kokonaan ja auttaisko jos värjäisin sen takaisin tummaksi ja leikkaisin kaiken huonon pois?Ei ainakaan rasittuisi sitten myöhemmistä vaalennuksista..nimittäin juurikasvua on..

Onko kellään muutenkin jotain vinkkejä antaa?
Mulla oli ennen (sanotaan ennen raskautta ) paksu ja hyvinvoiva tukka..nyt enää 1/5 siitä jäljellä

Ei sun koko hiuksisto ole pilalle menny.Vain se osa, joka nyt on vaalennettu. Kun hiuksia vaalennetaan,hiuksen sisään tunkeudutaan vaalennusaineella, yleensä vetyperoksiidilla. Tottakai se hamputtaa ja venyttää hiuskuitua, ja joillakin se katkeilee kokonaan pois tehokkaan vaalennuksen jälkeen.
Vika ei siis ole hiusten vaalentajassa, toimenpide vain rasittaa hiuksia kovasti.
Kokonaan ne ei pilala ole, uutta kasvaa koko ajan, ja se uusi on ihan tervettä ja hyvää.

Leikkaa huonokuntoinen osa hiuksista pois ja jos värjätä on pakko, niin mahdollisimman lähelle sitä hiustesi omaa väriä, jolloin sinun ei ole pakko hetkeen värjätä ja hiukset pysyvät paremmassa kunnossa. Sillä tuo jo nyt vaalennettu osa mitä ei ole pakko leikata pois, on kärsinyt ja siihen tulee tarttumaan hiusvärit ihan toisella tapaa kuin muualle hiuksiisi.

Harjaatko sinä hiuksesi märkänä? Odota mielummin että ovat ihan kuivat, sillä nyt venytät hiuksiasi entistä enemmän kun harjaat märkänä. Tästä syystä hiuksia lähteekin normaalia enemmän. Itselläni on pitkät hiukset, jotka harjaan joko samantien kun suihkusta astun pois (tehdäkseni jakauksen jos haluan vaihtaa sen paikkaa) tai sitten kun ne ovat täysin kuivuneet. Hiusten ennenaikainen katkeilu on tällä tavalla vähentynyt huomattavasti.

Edellisestä värjäyskerrasta on nyt muutama kuukausi ja tästä kohtalokkaimmasta "vedetään nyt kunnon aineella paljon raitoja ni saadaan siitä sillee ihan vaalee"-värjäyksestä on jo lähemmäs puolivuotta.

Mä koita keksiä jonkun kivan lyhyen mallin ja käyn leikkauttamassa sen,tukan laatu on siis muuttunut radikaalisti muutenkin parin vuoden aikana

Tukkaa lähtee enemmän jos harjaan kuivana,ksoka menee ihan takkuun tyvestä lähtien..päänahka on välillä auki tai täynnä paksuja "laattoja" ihan kun ylimääräistä ihoa.
Kun nää laattamaiset jutut ilemstyivät niin tukka alkoi' tippumaan.Ensin oli päänahaka aina ihan märkä,sitten kuivui ja pölysi hilseenä olkapäille (olkapäät olivat IHAN valkosena) ja hiuksia lähtee vetämällä..joskus olen saanut tälläsen laatan irti ja tukka on jäänyt siihen kiinni :(
aiejmpina vuosina on kaikki vaalennukset tehty ilman ongelmia ja nyt sitten nää pari vuotta on ollu ihan eri laulu :(

Lääkeshampoosi on ilmeisesti apteekin hilseshampoota? Oletko kokeillut jo kortisonivoiteilla hoitaa? Tai laittanut apteekin kevyimpiä perusvoiteita päänahkaasi? Nää hoito-ohjeet löyty ihan ekasta googlen linkistä siis, terveyskirjaston sivuille vei.

Älä revi niitä laattoja päästä sitten irti, sillä siihen hilselaattaan näyttää hiukset jäävän todella tiukasti kiinni. Ja harjaa hiukset kun ne on vielä täysin märät eikä tuo hiuspohjakaan ole ehtinyt vielä kuivaa suihkun jäljiltä. Jos oikeasti noista terveyskirjastonkaan vinkeistä eikä siitä lääkeshampoosta ole kk sisällä apua niin pyydä päästä ihotautilääkärille. Silloin nimittäin voit tarvita vahvempia hoitokeinoja (reseptillisä vahvempia kortisonivoiteita ja muita erikoisempia hoitoja kuin mitä voit itse hankkia apteekista ilman reseptiä).

Mulla on nyt selkos-shampoo käytössä ja sitten bio+ niilä välipäiville (selukos kerran/kaksi viikossa )..en pese jokapäivä.
varasin uuden lääkäriajan tälläviikolla,sain 2kk päähän..
Ekan kerran käyty lääkärillä vuosi sitten,tuolloin vain voivottelua että on kuiva päänahka ja että on varmaan taloköhnää jne. tilanne ei juuri ole parantunut,päinvastoin.

Joskus olen esim öljyä hieronut päänahkaat,se on auttanut ihan hyvin mutta taas kun on hiusket ovatsenverran pitkät niin työtä riittää sitten kun on tukka tietysti öljyssä.
Voi tietysti olla että tuo päänahan ongelma vaikuttaa jollaintapaa hiuksen laatuun,tiedä häntä..

tosin päänahka olisi helpompi hoitaa jos tukka olis lyhyt..mm,pitää vähän sulatella :D

No jos diagnoosi minkä lääkäri on antanut pitää paikkaansa, hiukset pitäisi hoito-ohjeen (ainakin tuon terveyskirjaston perusteella) pestä joka pv. Ja rasvata joka pv apteekin kevyimmillä perusvoiteilla, ilmeisesti öljy ei ole hyväksi tuohon jos oikein tuon sivun tekstin ymmärsin.

Jos se öljy auttaa, saattaa kyseessä olla atooppinenkin ihottuma. Siinäkin päänahka voi kuivuuttaan hilseillä ja pahimmillaan valua kudosnestettä kun on oikein pahasti rikki. Suosittelen laittamaan tällöin sen öljyn illalla päähän ja menemään aamulla suihkuun pesemään hiukset shampoolla. Näin ei tarvitse ulkomaailmaan mennä öljyisissä hiuksissa. Ja tuolloinkin sitä kortisonivoidetta pitäisi laittaa päänahkaan!

Itsellä on about kyynärtaipeisiin hiukset. Ja olen atoopikko. Päänahkani pitää öljytä/rasvata aika-ajoin, samoin kortisonia voin tarvita. Värjätä en voi ellei tuo päänahka ole oikeasti parhaassa mahdollisessa kunnossa, sillä värjäys rasittaa myös päänahkaa. Pahimmillaan rikkonaisen ihon kanssa voi käydä hullustikin noiden värjäysaineiden kanssa, esim allergiaoireiden mahdollisuus kasvaa.

Oi hitsi,olis niin helppoo kun vois ton öljyn/rasvan (mitä nyt sit käyttääkin) niin ujuttuu päänahkaan ilman että hiuksiin menee :)

Lääkäri sanoi että on heti seisomalta huono sanoa tarkkaa diagnoosia,ensin pitää tehdä kokeiluja ja jostain on lähdettävä liikkeelle.

Olen nyt kuitenkin värjäämättä ja leikkaan huonot pois..kokeilen tuota perusvoidetta..

Mietin että voiko esim stressi laukasta tällästä ja näin pahana?
Viimevuosina on tapahtunut yhtä sun toista ...

Stressi voi laukaista. Ja nuo sun värjäykset (etenkin värinpoisto ja vaalennus) ovat voineet vain entisestään pahentaa tilannetta. Auringon pitäs helpottaa (ja valohoidon mitä voi saada ihotautilääkärin määräämänä talvella). Allergiat voi olla myös yksi syy, samoin hormonimuutokset (ainakin oma atopiani elää jonkun verran kierron mukaan).

Oli tuo nyt seborrooinen tai atooppinen ekseema, niin iso osa hoidosta noille oli samaa ja vain loppupeleis pieniä eroja. Atooppiseksi tuon tunnistaa jos sulla on iho muualtakin kuiva? Tuohon toiseen liittyy taas rasvaisempi iho.

Itsellä ainakin on kortisonit liuosmaisina, joten ovat nokkapullomaisessa ratkaisussa. Öljyn voi laittaa samanlaisesta purkista jos sopiva vain löytyy. Toisinsanoen, itsellä on juuresta hiukset vain noin 5-10cm matkalta öljyisinä riippuen laitanko itse vai avustaako joku.

Shampoota kannattaa kokeilla vaihtaa jos tuntuu että nykyiset hoitokeinosi eivät ole auttaneet. Osa shampoista ja hoitoaineista saattaa ärsyttää päänahkaa lisää ja sopivan löytää vain kokeilemalla eri tuotteita. Itse pesen hiukset joka toinen kerta hajusteettomalla kampaamosta saatavalla shampoolla, joka toinen kerta apteekista saatavalla avecyd-pesunesteellä. Varsinkin huonompina kausina tuo pesuneste on minulle tärkeämpi pesuaineena kuin shampoo, sillä alhainen ph helpottaa päänahan oireita (avecydissä ph 3,5) ja samalla pesuaineella olen voinut pestä koko kehonkin.

Yhteistyössä