Mun pitäis syödä enemmän kasviksia, eli käytännössä mitä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kasvisvihannes
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis eri kasviksia on kymmeniä ja lisäksi myös 1-2 hedelmää on hyvä syödä päivässä. Kasviksia ja hedelmiä on yhteensä yli 100 lajia tarjolla isoissa kaupoissa.

• Tykkää
Reactions: dipt
No esimerkiksi porkkana raasteena, erilaiset salaatit, tomaatti-sipuli-"salaatti", erilaiset kasvikset höyrytettyinä (mm. kukkakaali, parsakaali, porkkana, vihreät pavut...) uunijuurekset/kasvikset (mm. sienet, paprika, lanttu, nauris, punajuuri, porkkana, sipuli, yms yms..) tuoreet vihannekset lautasen reunalla tai ihan yksikseen välipalana (mm. porkkana, kurkku, tomaatti, paprika...) kaikenlaisia hedelmiä maun mukaan mm. omena, mandariini, appelsiini, mango, rypäleet, luumut yms yms...

Noin muutaman esimerkin mainitakseni..

• Tykkää
Reactions: dipt
eikö porkkanaa pidetä huonona vaihtoehtona jos laihduttaa?

Riippuu varmaan mitä diettiä käytät noudatat.... Mutta mä kyllä söin välillä raakaa porkkanaa vaikka karppasin. Eikä haitannut lainkaan. Raa-assa porkkanassa on alhainen GI. EI nyt tule mieleen kovinkaan monta dieettiä joissa porkkana olisi kiellettyjen listalla. Raakana.

Lähde vaikka siitä, että syöt joka aterialla viittä väriä kasviksia. Sinun tulee itse niitä maistella. Meillä kaikilla on niin erilainen makuaisti, ettei voi sanoa, mitkä ovat hyviä. Minä pidän ihan kaikista kasviksista, mutta fenkolista vähiten.

Mun uusin löytö on avokado (muuallakin kuin guacamolena). Ruisleipäviipale suoraan pakkasesta paahtimeen, rasvaa sipaisu, sitten puolikas avokado viipaleina ja mahdollisesti jotain juustoa lisäksi. On namia. :)

Erilaiset kaalit varhaiskaalista kukkakaaliin, palkokasvit mungpavuista herneisiin, juurekset bataatista porkkanaan, erilaiset sipulit kuten salottisipuli tai punasipuli, kurpitsat ja melonit vaikka myskikurpitsa ja hunajameloni, marjat joko metsästä, torilta tai pakastimesta, sitten on maissi, banaanit (niitäkin erilaisia), linssit, idut...

No voiko joku nyt ihan kertoa mitä kasviksia yleensä syö mikä on hyvää ja helppoa?

En minä tiedä mikä sinusta on hyvää, itse syön mm. erilaisia tomaatteja, kurkkua, erilaisia paprikoita, monenlaisia salaatteja (esim. jäävuori, jää, romaine, tammenlehvä, ruukku, vuonankaali...), pinaattia, porkkanaa, kerä/valko/kiinan/ruusukaalia, sipulia, parsakaalia, kukkakaalia, parsaa, kesäkurpitsaa, munakoisoa, lanttua, varsiselleriä, bataattia...

Ei-suosikkien listalla on fenkoli ja retiisit mutta syön kyllä niitäkin.

Lisäksi menee mm. avokadot, appelsiinit, mansikka, mustikka, viinimarjat, vadelma, nektariinit, persikat, banaanit, viinirypäleet, mango, klementiinit yms, melonit, omenat, ananas...

[QUOTE="hastur";29921160]Aivan oikein :)
Makuja[/QUOTE]

Sä uskot kaikkeen, mitä netissä kirjoitetaan? Esimerkiksi tuo väite 5: mitä jos tarkistaisit vaikka kuinka paljon magnesiumia saa perunasta vrt makarooniin?

Tule sit taas tänne julistamaan, miten terveelistä pottu on.

Yhteistyössä