Mun pitäis elää 130 eurolla reilu 2 vkoa, vinkkejä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko tää vitsi? Hyvinhän tuolla pärjää. Meidän 5 hengen perheelle on tällä hetkellä noin 70e kuukaudeksi.. Että silleen..
No sittenhän sä olet oikea ihminen kertomaan, että miten pienellä rahalla pärjää?
Mä en ole milloinkaan ollut erityisen hyvä rahankäyttäjä ja taloudessa on vauva, jolle pitää ostaa vaipat ja on syönyt tähän asti purkkiruokaa, johon myöskin uppoaa pieni omaisuus.

poikia3
Montakos teitä oli? Ja mitä tuolla rahalla pitää saada?

Pystyn ruokkimaan 5 henkisen perheen 70 eurolla viikon ihan kevyesti, mukaan mahtuu silloin vielä esim. jätskiä ja jogurttiakin. Eli jos pitäisi nipistää, selviäisin kyllä vielä vähemmälläkin. Eli kyllä tuon rahan pitäisi hyvin riittää.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Onko tää vitsi? Hyvinhän tuolla pärjää. Meidän 5 hengen perheelle on tällä hetkellä noin 70e kuukaudeksi.. Että silleen..
No sittenhän sä olet oikea ihminen kertomaan, että miten pienellä rahalla pärjää?
Mä en ole milloinkaan ollut erityisen hyvä rahankäyttäjä ja taloudessa on vauva, jolle pitää ostaa vaipat ja on syönyt tähän asti purkkiruokaa, johon myöskin uppoaa pieni omaisuus.
Osta Lidl:stä vaipat, tee keittoruokia, makaroonilaatikkoa (reilusti makaroonia, vähän lihaa, sekaan vaikka pussillinen herne-maissi-paprikaa), broilerin koipi-reidet on edullisia, pidä puuropäivä, munakas on edullista myöskin.
Valmista vauvansoseet itse, siinä säästää paljon.
Meidän on nyt pakko tinkiä esim. hedelmistä, jogurteista yms.
Tuossa nyt jotain alkuun.
Omaa tyhmyyttäni/tyhmyyttämme olemme tässä tilanteessa. Kun ei aina osaa ennakoida isoja laskuja yms.

vieras
Osta Lidl:stä vaipat, tee keittoruokia, makaroonilaatikkoa (reilusti makaroonia, vähän lihaa, sekaan vaikka pussillinen herne-maissi-paprikaa), broilerin koipi-reidet on edullisia, pidä puuropäivä, munakas on edullista myöskin.
Valmista vauvansoseet itse, siinä säästää paljon.
Meidän on nyt pakko tinkiä esim. hedelmistä, jogurteista yms.

Ja totta, leivo sämpylää ja leipää itse!

Tuossa nyt jotain alkuun.
Omaa tyhmyyttäni/tyhmyyttämme olemme tässä tilanteessa. Kun ei aina osaa ennakoida isoja laskuja yms.

Kyllä kait sitä pärjää,jos tosissaan laskee ja miettii mitä ostaa ja karsii kaikki turhat pois.Itse kyllä tiedän,että me ei pärjättäs tuolla summalla vaikka kuin laskettas tarkkaan..
Mut osta tosiaan halvempia vaippoja ja jos et halua tehdä itse vauvalle ruokaa,niin keitä vaikka aina yks peruna jonka sekotat puoleen purkkiin ruokaa,näin saat yhestä purkista kaksi annosta...
Leivo sämpylöitä ja tee isompia annoksia ruokia kerralla,et syöpi sen kaks päivää...Eipä mulla muuta tuu mieleen,toivottavasti pärjäätte!

Ehkä tolla rahalla sitten pärjää.. autoakaan ei ole. En vaan ole tottunut että ois noin pitkä väli odoteltavissa, että tulis lisää rahaa. Kun siirryin just vanhempainpäivärahalta kotihoidontuelle.
Munkin mielestä toi on ihan ok summa kahdelle viikolle, mutta tiedän, että se pudotus vaatii vähän totuttelua :/ Mä olin viime kesänä ihan hätää kärsimässä ku tuntu siltä ettei rahat riitä mihinkään, vanhempainpäivärahoja ku tuli melkein kaks kertaa enemmän ku kotihoidontukea.

Minkä kokosia vaippoja P käyttää? Mulla on housuvaippoja vielä jäljellä jonkun verran sen meidän reissun jäljiltä mutta ovat varmaan liian isoja?

Ainii ja mä en osaa leipoa, enkä ole muutenkaan kummonen kokki. Puolivalmiiseen tulee usein turvauduttua :ashamed:
Leivän leipominen on oikeesti helppoa :) ja tulee todella halvaks, yks leipä ite leivottuna maksaa 20-40 senttiä. Mun blogissa on sellanen perusohjekin jos haluut kokeilla.

Ainii ja mä en osaa leipoa, enkä ole muutenkaan kummonen kokki. Puolivalmiiseen tulee usein turvauduttua :ashamed:
Mie teen monesti keittoja silleen jos on kiirus,et ostan pirkan perunasuikaleita tai kotikokin perunakuutioita,pakastevihanneksi,kasvisliemikuutio ja nakkkeja...tulee nopsaa ja on helppo,eikä tule etes kovin kalliiksi...

riiviöiden äiti
Onko marjapensaita, teillä tai tutuilla josta sais käydä poimimassa Tms.? mustaherukkavispipuuro on hyvää ja edullista. raparperikiisseliä. kesäkurpitsa-jauhelihapaistosta jne...
Mutta siis keitot ja laatikot on edullisia ja hyviä. Meillä 120e /2viikkoa ja 6 hlöä =) meinaan pärjätä lainaamatta, mutta noita satotuotteita kyllä sain =)

vieras
Olisiko aika opetella :) Ihan perussämpylätaikina ja aluksi vaikka pienempi taikina. 1,40 e maksavasta nakkipaketistakin saa kaksi ruokaa tehtyä esim nakkikeitto ja nakkilaatikko, jauheliha on edullista ja 700 g jauhelihastakin taikoo kaksi ruokaa mm. paistaa koko jauhelihan ja ottaa osan siitä jääkaappiin seuraavan päivän jauhelihakeittoa varten ja tekee pannulle jäävästä kastikkeen. Ihan perusruokia kun tekee ja valitsee leivät ym. hintoja vertaillen niin pärjää kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ehkä tolla rahalla sitten pärjää.. autoakaan ei ole. En vaan ole tottunut että ois noin pitkä väli odoteltavissa, että tulis lisää rahaa. Kun siirryin just vanhempainpäivärahalta kotihoidontuelle.
Munkin mielestä toi on ihan ok summa kahdelle viikolle, mutta tiedän, että se pudotus vaatii vähän totuttelua :/ Mä olin viime kesänä ihan hätää kärsimässä ku tuntu siltä ettei rahat riitä mihinkään, vanhempainpäivärahoja ku tuli melkein kaks kertaa enemmän ku kotihoidontukea.

Minkä kokosia vaippoja P käyttää? Mulla on housuvaippoja vielä jäljellä jonkun verran sen meidän reissun jäljiltä mutta ovat varmaan liian isoja?
No ihan hirveetä, että joutuu alkaa ihan miettimään että mitä on varaa ostaa kaupasta. Mä saan kylläkin kotihoidontukea kai suunnilleen saman verran kun vanhempainpäivärahaa, mutta mulle tuli aiemmin rahaa 10., 15., ja 26. päivä, joten noin lyhyillä väleillä pysty hyvin tuhlata rahat pois enempi mietimättä, kun kohta oli tulossa lisää :p

Mutta joo unohtakaa tää tyhmä ruikutusaloitus, kai tolla sitten pärjää!

Yhteistyössä