Mun pieni muru oppi nukahtamaan itse. <3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onnellinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onnellinen

Vieras
Eilen aloitettiin unikoulu, 40min meni ennen kuin nukahti (olin varautunut 3 tunnin kiukkuhuutoihin), yö meni myös hyvin ja aamuherääminen, ja nyt vein päiväunille, niin sinne se jäi juttelemaan itsekseen, 15min meni ja nukahti. Ei tarvinnut edes käydä uudestaan.
Toinen nukkuu mahallaan pää jalkopäässä. :D <3
Tyttö 1,5kk ja kova heräilemään.

Siis oon ihan äimänä, miten tää näin helposti kävi! Ja varmaan puoli vuotta ollaan jo siirretty aloitusta sen kauhean huudatuksen ja valvomisen pelossa.

Jaksamista Sisulle, kun aloitatte. :)

No meillä kanssa olis tarkoitus aloittaa ens viikolla. Tavoitteena olis että vauva (9 kk) oppis nukahtamaan omaan sänkyynsä iltarutiinien jälkeen. Saa nähdä miten käy, kun on tosi temperamenttinen tapaus. Täytyy kai yrittää nukkua varastoon niin paljon kuin voidaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tipi:
No meillä kanssa olis tarkoitus aloittaa ens viikolla. Tavoitteena olis että vauva (9 kk) oppis nukahtamaan omaan sänkyynsä iltarutiinien jälkeen. Saa nähdä miten käy, kun on tosi temperamenttinen tapaus. Täytyy kai yrittää nukkua varastoon niin paljon kuin voidaan.

Meillä myös tosi temperamenttinen lapsi. Mutta yllättävän helpolla päästiin. Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilla on hyvät ohjeet lempeästä unikoulusta. :)

Meillä pitäis varmaan kohta puoliin ruveta kans yrittämään.
Ap nukkuuko tyttö vielä pinnasängyssä?
Meillä ollaan jonkin aikaa sitten siirytty isompaan sänkyyn ja mietityttää miten tulee onnistumaan, kun varmaan saa useita kertoja kantaa sinne takaisin.. Tyttö nyt 1,5v.
Pitää tietenkin ensiksi saada kunnolla tottumaan tuohon isoon sänkyyn ennen kuin sitä unikoulua aloittaa.
Mutta todella hieno homma, että teillä niin hyvin onnistunut! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja puhnalle:
Meillä pitäis varmaan kohta puoliin ruveta kans yrittämään.
Ap nukkuuko tyttö vielä pinnasängyssä?
Meillä ollaan jonkin aikaa sitten siirytty isompaan sänkyyn ja mietityttää miten tulee onnistumaan, kun varmaan saa useita kertoja kantaa sinne takaisin.. Tyttö nyt 1,5v.
Pitää tietenkin ensiksi saada kunnolla tottumaan tuohon isoon sänkyyn ennen kuin sitä unikoulua aloittaa.
Mutta todella hieno homma, että teillä niin hyvin onnistunut! :flower:

Kiitos! :)

Joo, meillä nukutaan pinniksessä. Kyllähän tyttö sieltä nousi illalla tosi moneen kertaan pystyyn huutelemaan, ja nytkin oli päiväunille käydessä kävellyt siellä vähän edes takas. Mutta en näe sitä sen enempää ongelmana, että teidän pitää sitten kantaa lapsi esim. huoneen ovelta sänkyyn, kuin sitä, että lapsi joudutaan pystyasennosta laittamaan makuulle pinnasängyssä. Melkeinpä sama homma kiuitenkin.

Me tehtiin niin, että minä juttelin tytölle illalla kasvotusten, että nyt äiti aikoo tehdä niin, että olet hetken äitin sylissä ja sitten laitan sinut itse sänkyyn nukahtamaan. Ja että äiti on koko ajan ihan vieressä ja kaikki on hyvin. Ja että hän on jo niin iso tyttö, että varmasti osaa itse nukahtaa harson ja nallen kanssa. Kerroin, että hänen oman huone on turvallinen paikka, ja että tulen välillä katsomaan, jos hän minua tarvitsee.

Aamulla oli tosi suloita, kun heti herättyämme kehuin kuinka hienosti hän oli osannut ihan itse nukkua yöllä. Tyttö meni ihan ujoksi ja hymyili ja huomasi, kuinka ahän on ollut kiltti ja hyvä tyttö! :D Aivan ihana.

Yks sellainen vinkki unikouluun on tehdä sellainen nukkumaanmenosta kertova kirja. Siihen voi kuvin ja tekstein kertoa nukkumaanmenorutiinit ja leikata esim. lehdistä nukkuvien lasten kuvia. Tai sitten käyttää omia kuvia. Kirjan avulla voi kertoa valmistaa lasta siihen miten iltarutiinit menevät ja kuinka lapsi nukahtaa sitten omaan sänkyyn ja herää aamulla tyytyväisenä.

Meillä taitaa poika olla vielä vähän liian pieni tuohon, mutta kun hän vähän kasvaa niin ajattelin sellaisen unikirjan askarrella, jos on tarvetta vielä.

Meillä poika 6v. Luettua ilta satu ja juteltu ja sitten jätetään sänkyyn nukahtaa melko heti jo klo 20.Mut 5v.kohta ei millään meinaa itsekseen nukahtaa vaik samat rutinit.

Miksi ihmeessä te olette alunperin edes NUKUTTANEET lapsianne? Eihän lapsia tarvitse nukuttaa, jos heidät alusta pitäen opetetaan nukahtamaan itse. Meillä on 4 lasta ja kaikki nukahtavat itse ja nukkuvatkin hyvin - heräilemättä =) Ihan karhunpalvelusta teette nukuttamalla lapsia.

Miksi ihmeessä te olette alunperin edes NUKUTTANEET lapsianne? Eihän lapsia tarvitse nukuttaa, jos heidät alusta pitäen opetetaan nukahtamaan itse. Meillä on 4 lasta ja kaikki nukahtavat itse ja nukkuvatkin hyvin - heräilemättä =) Ihan karhunpalvelusta teette nukuttamalla lapsia.

Miksi ihmeessä te ette suostu tajuamaan että on olemassa erilaisia perheitä, tapoja ja lapsia???? Aina jaksaa joku tulla kehumaan miten meillä ei ikinä ja miksi ihmeessä muut. Meillä oppi reilu 2v nukahtaan itse enkä ole tippaakaan huonompi vaikka olenkin antanu lapsellle uniapua niinkauan kun hän on tarvinnut. Mä taas en tajua sitä että pitäs opettaa jo vauvana siksi kun aikunen haluaa eikä missään nimessä suostu kuuntelemaan lapsen tarpeita.

Miksi ihmeessä te ette suostu tajuamaan että on olemassa erilaisia perheitä, tapoja ja lapsia???? Aina jaksaa joku tulla kehumaan miten meillä ei ikinä ja miksi ihmeessä muut. Meillä oppi reilu 2v nukahtaan itse enkä ole tippaakaan huonompi vaikka olenkin antanu lapsellle uniapua niinkauan kun hän on tarvinnut. Mä taas en tajua sitä että pitäs opettaa jo vauvana siksi kun aikunen haluaa eikä missään nimessä suostu kuuntelemaan lapsen tarpeita.

Sanos muuta! Ja kyllä mä luulen, että jokainen järkevä äiti ja isi aina aloittaa niistä helpoimmista konsteista, että kokeilee miten onnistuu, jos vaan käy viemässä sen vauvan sinne sänkyyn... Tuskin kukaan on niin tyhmä, että alkaa suorilta nukuttamaan, hyssyttämään, kanniskelemaan ja tekemään kaikki mahdolliset temput, jollei tilanne sitä vaadi. Onhan se ihanaa, jos jonkun vauva nukahtaa kun vain vie sänkyyn, mutta kun kaikki vauvat eivät vain osaa nukahtaa itse.

[QUOTE="niinpä";21972293]Sanos muuta! Ja kyllä mä luulen, että jokainen järkevä äiti ja isi aina aloittaa niistä helpoimmista konsteista, että kokeilee miten onnistuu, jos vaan käy viemässä sen vauvan sinne sänkyyn... Tuskin kukaan on niin tyhmä, että alkaa suorilta nukuttamaan, hyssyttämään, kanniskelemaan ja tekemään kaikki mahdolliset temput, jollei tilanne sitä vaadi. Onhan se ihanaa, jos jonkun vauva nukahtaa kun vain vie sänkyyn, mutta kun kaikki vauvat eivät vain osaa nukahtaa itse.[/QUOTE]

Täytyy tähän vielä todeta, että erilaisia ovat lapset. Meillä esikoinen ei mitenkään suostunut nukahtmaan itse vauvana, kun taas kuopus vaan kannettiin sänkyyn ja siinä se. MUTTA nyt kun lapset ovat 6 ja 5, esikoinen nukahtaa viidessä minuutissa, kun taas kuopus saattaa tehdä unta tunninkin. ja pitipä meidän pitää hänelle pienoinen unikoulukin nyt viiden vuoden kunnioitettavassa iässä, kun hän ei yhtäkkiä osannutkaan nukahtaa yksin, vaikka NIIN HYVIN OLI VAUVANA OSANNUT :).

Yhteistyössä