Mun on vaikea kommunikoida mun lapsen kanssa kun se ei osaa suomea kunnolla:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton

Vieras
asumme alueella missä on vain ruotsinkielinen päiväkoti ja mieskin on ruotsinkielinen. nuorempi lapsistamme ei ilmeisesti ymmärrä kunnola suomea. katsoo välillä kun tyhmää minua kun yritän jotain sanoa. vanhempi lapsistamme osaa molemmat kielet yhtä hyvin ja monesti site tulkkaa minulle nuoremman selitystä. minä kun en sitten ruotsia kunnolla osaa ja haluan kuitenkin että oppii suomenkin ja siksi suomea aina puhun. eism tänä aamuna sanoin lapselle jätä ovi auki ja lapsi vain katsoo minua suurin silmin ja sanoo joo ja vetää oven kiinni. en tiedä mitä tässä pitää alkaa tekemään kun ei tuo suomi suju:( miten teillä muila kaksikielisillä perheillä. ai niin ja nuorempi lapsistamme (tämä joka ei osaa kunnolla suomea ) on 2½v

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yksi kansa, yksi mieli ja yksi kieli.

rasisti? vai katkera kun omat lapset eivät opi kieltä joka on suomessa aika tärkeä!

ap:n tilanteessa en tiedä kyllä mitään neuvoa miten toimia. varmaan todella inhottava tilanne.

omakohtaista kokemusta ei ole, mutta luulisin kahden kielen sekoittavan lapsen mieltä. puhu hänelle sitkeästi suomea, se varmasti "aukeaa" hänelle jossain vaiheessa.

tuli mieleeni mun serkku, isänsä puhui hänelle suomea, äitinsä japania ja keskenään vanhemmat puhuivat englantia. poika oppi vasta tosi vanhana puhumaan ja silloinkin aluksi puhui noiden kolmen kielen sekamelskaa.

Mitä jos kokeilisitte että puhutte jonkin aikaa kotona vain suomea. Siis myös mies ja isompi lapsi. Kun lapsi kuitenkin saa kuulla sitä ruotsinkieltä kaikkialla muualla.

Puhu sille lapselle ihan koko ajan, selitä mitä teet. Siinä niitä sanoja tulee, tuon ikäinen imee ihan kaiken. Ja lue paljon satuja ja katsokaa suomenkielisiä lastenohjelmia jne. Kun lapsi sanoo sulle jotain ruotsiksi, kerro mitä se on suomeksi. Tyyliin "Ai sinulla on jano ja haluat vettä? Tässä sinulle vesilasi, ole hyvä".

Kaksikielisellä lapsella saattaa puhuminen tai toinen kieli viivästyä, mutta kouluunmennessä tilanne yleensä on tasoittunut.

Vähän vaivaa kaksikieliseksi kasvattaminen vaatii, mutta kannattaa kyllä. Itsellä on kaveripiirissä lapsia, jotka puhuvat sujuvasti isän kanssa yhtä kieltä, äidin kanssa toista, ja koulussa kolmatta.

meillä siis lapsi kyllä puhuu molempia kieliä ihan suht hyvin. päiväkodissakin sanoneet että ikätasoaan kehittyneempi on puhe. ei sekota sanoja suomeksi tai ruotsiksi vaan puhuu selkeästi minulle suomea ja miehelle ruotsia. samoin esikoinen puhuu molempia kieliä hyvin. ainut että ei ilmeisesti ymmärrä mitä hälle sanon ja silloin tuo esikoinen tulkkaa hänelle ruotsiksi.

Meillä puhutaan kahta kieltä. Tyttö 2v puhuu enemmän suomea,jonkin verran puhuu ruotsiakin. Huomaan myös että välillä kun isä puhuu jotain ruotsiksi niin ei aina ymmärrä. Silloin yleensä tulkataan tai tehdään se asia yhdessä, mitä piti tehdä ja toistetaan ruotsiksi että mitä tässä nyt tehdään.
Toivottavasti ymmärsit mitä ajan takaa...

Joo luemme paljon satuja ja kaikki satukirjatkin meillä on suomeks. jos katsovat jotain lasten ohjelmia niin nekin on suomeksi. Täytyy toivoa että kouluun mennessä osaa suomen koska kouluun menevät toiseen kuntaan suomenkieliseen kouluun siten kun se aika tulee.

Johdonmukaisuus ennen kaikkea! Puhu siis edelleen lapsellesi suomea. Ehkä hänelle ruotsi on tällä hetkellä vahvempi, mutta uskoisin että ajan kanssa hän oppii suomen ihan yhtä hyvin. Älkää vaan alkako sekoittaa pakkaa siten, että alattekin molemmat sinä ja miehesi yhtäkkiä puhua suomea/ruotsia.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:

rasisti? vai katkera kun omat lapset eivät opi kieltä joka on suomessa aika tärkeä!

ap:n tilanteessa en tiedä kyllä mitään neuvoa miten toimia. varmaan todella inhottava tilanne.

Mikä kieli on "suomessa aika tärkeä"?

Mun exllä onm lapsi thaimaassa thaimaalaisen naisen kanssa ja jota kasvattaa sen thaimaalainen suku.
Isäänsä lapsi tapaa muutaman kerran vuodessa pari viikkoa kerrallaan......
Isä puhuu sile aina englantia,muut thaita.

EI taida olla tulevaisuudessa kovin hyvä kommunikointi suhde heilläkään.

Hm' ei tää kai nyt oikeen tähän liity mut tuli vaan mieleen..... :attn:

Tuon esimerkkisi perustella, että laittoi oven kiinni vaikka käskit jättää auki, en vielä kielitaidosta ja ymmärtämisestä juuri mitään sanoisi.

Epäilen, että on itsepäinen lapsi vaan ja tekee oman mielensä mukaan.

Mikä kieli on "suomessa aika tärkeä"?

kyllä ruotsi alkaa olla aika tärkeä tietyillä alueilla suomessa. ilman ruotsia ei saa töitä yms..
kohta on venäjäkin tärkeä kieli osata jos töihin haluaa. venäläiset ja venäjänkieli lisääntynyt hurjasti itäsuomessa esimerkiksi.

Puhuvatko lapset keskenään suomea?
Ei ole muita vinkkejä kuin että puhu, puhu, puhu ja kannusta isompaakin lasta puhumaan suomea pikkuselle. Musiikkia (lastenlauluja) kuuntelemalla meidän nuorin oppi tuossa iässä todella paljon uusia sanoja suomeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Marakatti:
Mun exllä onm lapsi thaimaassa thaimaalaisen naisen kanssa ja jota kasvattaa sen thaimaalainen suku.
Isäänsä lapsi tapaa muutaman kerran vuodessa pari viikkoa kerrallaan......
Isä puhuu sile aina englantia,muut thaita.

EI taida olla tulevaisuudessa kovin hyvä kommunikointi suhde heilläkään.

Hm' ei tää kai nyt oikeen tähän liity mut tuli vaan mieleen..... :attn:

Kannattais ehkä miehen opetella thaita jos ei osaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Cinnamon Lee:
Ei ole muita vinkkejä kuin että puhu, puhu, puhu ja kannusta isompaakin lasta puhumaan suomea pikkuselle. Musiikkia (lastenlauluja) kuuntelemalla meidän nuorin oppi tuossa iässä todella paljon uusia sanoja suomeksi.

Lapset puhuvat keskenään useammin ruotsia kun suomea. olen isommalle aina sitten sanonutkin et puhu *****lle suomea. Tästäkin minulle alan ammattilaiset sanoneet että en saisi kieltää isompaa puhumasta kieltä jonka kokee "leikki" kieleksi. toki välillä puhuvat suomeakin keskenään mutta useammin ruotsia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kieliasiantuntija:
Johdonmukaisuus ennen kaikkea! Puhu siis edelleen lapsellesi suomea. Ehkä hänelle ruotsi on tällä hetkellä vahvempi, mutta uskoisin että ajan kanssa hän oppii suomen ihan yhtä hyvin. Älkää vaan alkako sekoittaa pakkaa siten, että alattekin molemmat sinä ja miehesi yhtäkkiä puhua suomea/ruotsia.

Juuri näin. Lapsi on vielä kovin pieni ja kaksi kieltä saattaa aluksi hidastuttaa vähän oppimista, mutta on myöhemmin iso rikkaus. Kärsivällisyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Cinnamon Lee:

Lapset puhuvat keskenään useammin ruotsia kun suomea. olen isommalle aina sitten sanonutkin et puhu *****lle suomea. Tästäkin minulle alan ammattilaiset sanoneet että en saisi kieltää isompaa puhumasta kieltä jonka kokee "leikki" kieleksi. toki välillä puhuvat suomeakin keskenään mutta useammin ruotsia.

Ei tietenkään pidä kieltää puhumasta mitään kieltä. Meillä on suunnilleen sama tilanne, nuorin ymmärtää suomea mutta puhuu enemmän ruotsia kuin suomea. Mä oon kannustanut isompaa sanomaan pikkusiskolleen asiat suomeksi, en pakottamalla enkä kieltämällä.

No suomessa ruotsin kieli ei ole ollenkaan tärkeä :)

välillä vaan menee hermo kuten tänä aamuna mielessäni mietin että on se nyt h***vetti kumma kun ei omaa äidinkieltään ymmärrä. moneen kertaan
minä: jätä ovi auki
lapsi: joo (ja katsoo silmiin)
minä: eikun ovi auki
lapsi: vetää ovea kiinni katsoo silmiin ja sanoo JOO
minä: ei kun JÄTÄ SE OVI AUKI
lapsi : joo ja vetäsee oven kunnolla kiinni.

sit menin ja avasin oven ja sanoin että AUKI ja laitoin oven kiinni ja sanoin KIINNI ja avasin ja sanoin taas AUKI

Mutta kai se ruotsinkieli on lapsille tärkeä jos isänsä on ruotsinkielinen?

pohjanmaalla koitappas hakea rannikolta töitä jos et osaa ruotsia. meneppäs sipoosta ylöspäin ja koita hakea töitä jos et osaa ruotsia..Voi olla aika viakeeta.

Yhteistyössä