Mun mieheni on siis sovinisti, olkoon sitten niin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kräm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kräm

Aktiivinen jäsen
08.01.2008
1 658
0
36
Ei viitti tapella, mutta sanokaa tekin nyt jotain.
Kaveri kävi eilen meillä ja koska olin ollut just silittämässä niin laudat sun muut oli vielä levällään hänen tullessaan. Vaatekaappien ovessa roikkui miehen kauluspaidat ja suorat housut jotka olin muun pyykin ohessa tietenkin silittänyt. Tää mun kaveri sit kyseli, että ai onks XX:kin kotona? Mä siihen että ei, kui? "Nii ku noi vaatteet roikkuu tossa." :o :o
"No et kai sä sen vaatteita silitä?" Siis mitä? :o Siitä sit alkoi hirveä posmotus kuinka vain sovinisti laittaa vaimon silittämään kun on koti hoidettavana ja lapset sun muut. Mä en olekaan tajunnut, että mua on kyykyttänyt sovinistisika vuositolkulla, pakottanut mut tekemään orjatyötä kellon ympäri ja itse vaan rilluttelee töissä, joskus jopa 12h pvässä. Vähäks jätkä pääsee helpolla! Ei tarvi ku maksaa laskut ja ruoka kannetaan pöytään ja vaatteetkin silitetään valmiiksi!

Mä en oikeasti tajua tollasta ajatusmaailmaa, että jos mies käy duunissa ja vaimo on kotona niin keneltä se on pois jos silittää ja pesee myös sen miehen vaatteet? :o :ashamed:

Jos teen ruokaa, teen sitä myös miehelle. Jos silitän vaatteet, silitän myös miehen vaatteet. Tietenkin.

Mutta vaikka minä olen jäämässä kotiin lasten kanssa, en aio koko kotia siivota, putsata, puunata ja tehdä päivittäin ruokaa.

Mieheni työ on tehdä omaa työtään, minun työni on hoitaa lapsia, kotityöt tehdään yhdessä.

Älä nyt hyvä ihminen tälle palstalle tule sanomaan että miehen ei tarvitse silittää paitojaan itse :D
Tai tee homma sitten kunnolla ja kerro myös että miehen ei tarvitse myöskään imuroida työpäivän jälkeen, saatika tiskata tai pestä pyykkejä. palstan yleisin väittelynaihe kun tuntuu olevan tasa-arvo kotitöissä joka tarkoittaa sitä että molemmat tekevät yhtä paljon huolimatta siitä että toinen käy töissä ja toinen ei :kieh: :snotty:

Taisi olla kateellinen naimaton kaveri kylässä? Jos sinusta tuntuu hyvältä silittää ym. mikäs siinä. Kyllä ne työt sitten jakaantuvat erilailla kun lapset kasvaa ja menet töihin. Pääasia on ettei kotiäidille jää stressiksi asti hommia!

Alkuperäinen kirjoittaja vampyyri:
Älä nyt hyvä ihminen tälle palstalle tule sanomaan että miehen ei tarvitse silittää paitojaan itse :D
Tai tee homma sitten kunnolla ja kerro myös että miehen ei tarvitse myöskään imuroida työpäivän jälkeen, saatika tiskata tai pestä pyykkejä. palstan yleisin väittelynaihe kun tuntuu olevan tasa-arvo kotitöissä joka tarkoittaa sitä että molemmat tekevät yhtä paljon huolimatta siitä että toinen käy töissä ja toinen ei :kieh: :snotty:

Mä jopa alennuin pesemään molemmat autot toissapäivänä. Onko minunlaisille raukoille olemassa joku tukipuhelin? :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Taisi olla kateellinen naimaton kaveri kylässä? Jos sinusta tuntuu hyvältä silittää ym. mikäs siinä. Kyllä ne työt sitten jakaantuvat erilailla kun lapset kasvaa ja menet töihin. Pääasia on ettei kotiäidille jää stressiksi asti hommia!

En oikein ymmärrä miksi olisi kateellinen, perheellinen kyllä on hänkin. On ollut kotona kohta 5v, heillä on kotihommat jaettu niin, että mies käy töissä, rouva hoitaa 2:ta lasta kotona ja kotityöt aloitetaan sitten kun mies pääsee töistä. Rouva pesee omat ja lastensa vaatteet, mies omansa.

Juu, mun mies on sitten myös sovinisti!! =) Jos mä en silittäis sen vaatteita, niin se käyttäis niitä ryppyisenä - toisaalta taas jos mies ei remppais meidän taloa, huoltais autoa jne, jne...jäis noi hommat tekemättä. Joten eipä tässä kukaan ole kenenkään orjana - vapaaehtoisuuteenhan nuo hommat perustuu ja mä oon ainakin ihan tyytyväinen, että edes jossain määrin vielä on noi "naisten ja miesten hommat" erikseen...kunhan vaan tarvittaessa molemmat jeesaa toisiaan.

Mä taidan itsekin olla sit sovinisti, sillä oon samaa mieltä DixieChikin kanssa siitä, että on olemassa miesten töitä ja naisten töitä. Tasa-arvoisuus kunniaan esim palkkauskysymyksissä sun muissa mutta kyllä mun mielestä naisen kuuluu olla nainen ja miehen mies. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja kräm:
Alkuperäinen kirjoittaja vampyyri:

Mä jopa alennuin pesemään molemmat autot toissapäivänä. Onko minunlaisille raukoille olemassa joku tukipuhelin? :(

Soita mulle! Olin kotona 8 vuotta, tein kotityöt (en niistä ottanut stressiä, siistiä on vieläkin samalla periaatteella) Mies töissä kokoajan, ei isyyslomilla. Olemme kaikki olleet tyytyväisiä ja nyt kun olemme molemmat työssä, myös lapset oallistuvat kodinhoitoon. Kaikesta saa halutessaan ongelman!
Ja edelleen kaikista ihaninta on, jos ehdin valmistamaan herkkupäivällisen ennekuin mies tulee töistä!

Eikö sitä voisi ajatella, että kumpikin tekee voimiensa mukaan hommia päivän aikana ja loput tehdään sovussa illalla tai viikonloppuina - tai jotain voi jopa jättää tekemättä. Meillä silitetään erittäin harvoin mitään, mutta on kotona sitten kyllä sitäkin siistimpää. Taidamme suosia silittämättä siistejä vaatteita ;). Jonkin verran käytetään valmisruokia. Molemmat osallistuvat hommiin tilanteiden mukaan. Kumpikaan ei kait koe olevansa sorrettu, mutta tuskin lepolomalainenkaan :).

Mikähän mä sitten olen... :xmas:
Mä olen sitä mieltä, että jos toinen on kotona ja toinen töissä, kotona oleva tekee suurimman osan kotihommista. Toki esim. lasten kanssa oleminen, heidän iltapesut ym. voi työssäkäyväkin tehdä ja varmaan välillä haluaakin osallistua.
Jos taas kumpikin on töissä, tai kumpikin on kotona, kotihommat ym. puoliksi.

Kyllä mää tein kotihommat kun jäin kotiin. Kun lapsi oli tosi pieni ja valvotti koko yön ja ilmeisesti olin masentunut, kun en välttämättä saanut kokopäivänä yöpukua pois päältäni, niin silloin mies teki kotihommia myös.

Mutta kyllä musta kotona oleva kotihommia hieman enemmän tekee. Onhan hän kokoajan kotona ja taatusti saa sen pyykkikoneen samalla laitettua kun lapset/lapsi leikkivät vierellä. Ei tuo sitä miehen vastuuta poista, että kun mies tulee kotiin, vastaa hän myös jäljellä jäävistä hommista (kuten ruokapöydän siivous yms.)

*muoks* mää en silitä vaatteita. Kauluspaidoistakin suosin itse siliäviä, ettei tarvisi silittää.. Joskus joutuu jotain juhlavaatteita silittää, mutta harvassa on ne kerrat.

Mä taidan itsekin olla sit sovinisti, sillä oon samaa mieltä DixieChikin kanssa siitä, että on olemassa miesten töitä ja naisten töitä. Tasa-arvoisuus kunniaan esim palkkauskysymyksissä sun muissa mutta kyylä mun mielestä naisen kuuluu olla nainen ja miehen mies. :xmas:

Nojaa, miesten työt ja naisten työt...

Mutta ei se oikein tunnu kohtuulliselta että kun toinen käy töissä, kotona odottaisi vielä työpäivän jälkeen pyykit, tiskivuori ja pölynimuri imurointia varten ja niin edelleen vaikka toinen osapuoli on ollut koko päivän kotona :/

En oikein ymmärrä miksi olisi kateellinen, perheellinen kyllä on hänkin. On ollut kotona kohta 5v, heillä on kotihommat jaettu niin, että mies käy töissä, rouva hoitaa 2:ta lasta kotona ja kotityöt aloitetaan sitten kun mies pääsee töistä. Rouva pesee omat ja lastensa vaatteet, mies omansa.

Tää oikeinko on? Tuntuu oudolta järjestelyltä!

No, joo tuollaiset kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa!

Se on jokaisen oma asia miten asiat sovitaan. Tärkeintä on se, että molemmat on yhtämieltä siitä miten asiat toteutetan. Silloin ollaan tasa-arvossa.

Meillä oli myös noin, silloin kun olin kotona. Nyt kun olen töissä, meillä tekee se kuka kotona sattuu olemaan. Miehen päivät tahtoo usein venyä, kun ajelee millooin mihinkin palaveriin tai kuskeja jututaan muutaman sadan kilometrin päähän... Ei siinä paljoa kotona ehdi oleen. Ei minusta olisi mitään järkeä siinäkään, että toisen pitäis vielä yöllä alkaa tekeen jotain huushollijuttuja tai raataa viikonloput kotona. Meillä pyritään siihen, että kaikki sais mahdollisimman paljon lepoa vapaillaan!

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:
Mikähän mä sitten olen... :xmas:
Mä olen sitä mieltä, että jos toinen on kotona ja toinen töissä, kotona oleva tekee suurimman osan kotihommista. Toki esim. lasten kanssa oleminen, heidän iltapesut ym. voi työssäkäyväkin tehdä ja varmaan välillä haluaakin osallistua.
Jos taas kumpikin on töissä, tai kumpikin on kotona, kotihommat ym. puoliksi.

Olen kanssasi täysin samaa mieltä. ei musta olis reilua miestä kohtaan jos alkaisin vaatia et illalla rankan työpäivän jälkeen hänen pitäs vielä kotitöitä tehä..lasten kans toki on ja vuorotellaan nukuttamisessa yms.

Puolin ja toisin toisiamme autamme. Kyllä siinä samalle tekee toisellekin ku itelle. On paljon ekologisempaa pestä kerralla täysiä koneellisia niin mieheni kuin miunkin pyykit, järkevää on laittaa kerralla molemmille ruokaa ja jos tiskaan niin en tiskaa vain astioita, joita itse olen käyttänyt....Perheessä pitää puhaltaa yhteen hiileen!

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Rouva pesee omat ja lastensa vaatteet, mies omansa.

Tota en kyllä tajua? Mix ne ei sovi samaan pyykkikoneelliseen?

Se onkin periaatekysymys hänellä. Hän ei ole miehensä äiti eikä ala aikuista ihmistä paapomaan. Alkuaikoina heillä oli myös niin, että mies laittoi itse omat ruokansa mutta nykyään tämä rouva tekee ruuan kaikille.

Tuossa käy äkkiä niin, että homma ei muutu mitenkään muuten, kuin että tulee eri osoitteet vanhemmille.

No huh-huh. Mikähän mun mies sitten on, se kun ei edes tiedä mistä napista painetaan että pesukone menee päälle. Minä kiltisti silitän kaikki isännän työvaatteet ja kiikutan niitä pesulaan. Mie ei myöskään laita koskaan tiskejä koneeseen jne. Mutta toisaalta... Minä en koske autoihin pitkällä tikullakaan, en kanna ainoatakaan kauppa kassia, paitsi silloin jos mies on pidemmällä työmatkalla. Jos mies on pidemmällä työmatkalla tavlvella, mies maksaa jollekkin, että lumityöt tehdään ilman, että mun tarvii persusta penkistä nostaa jne. Eli hyvin mielelläni hoidan pyykit ja tiskit :D

Tasa-arvoa on se, että akatkin menee ojan pohjalle kaivamaan ilman paitaa ja avaavat ovet itse, ei sitä minä en halua! Paljon mukavempaa olla "avuton" nainen :heart:

Yhteistyössä