Mun kaveri kysy yks päivä, että...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miramax
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miramax

Vieras
Koska mä opetan lastani lukemaan (4,5v). Tokaisin vaa että ei se mun tehtäväni ole häntä opettaa lukemaan. Tietty kannnustan kun kirjaimia opettelee ja perheenjäsenten nimiä, mutta en kyllä ole ajatellut että OPETTAISIN lukemaankin.

Vai miten se muilla on, opetatteko lapsenne lukemaan?

(Tällä mun kaverilla ei ole lapsia, eikä sillai paljoo kokemusta heistä).

En ole opettanut kumpaakaan. Korkeintaan kirjaimia ollaan harjoteltu jos lapsi on niistä ollut kiinnostunut.
Kuopuksen opettajakin pyysi tutustumisessa (ennen eppuluokan alkua), että jos hän vaan jotain saa meiltä vanhemmilta pyytää, niin älkää opettako lasta kesän aikana lukemaan.

Olemme opetelleet yhdessä kirjaimia, ja kerron hänelle, miten kirjaimet muodostavat sanat. Joskus liu'utan sormeani tekstiriviä pitkin, kun luen hänelle. Tyttö seuraa mielenkiinnolla, missä kohtaa olen menossa tekstiä ja osoittaa innoissaan, kun tunnistaa tuttuja kirjaimia sanojen seasta.

Että sellaista opetusta. Meistä molemmista se on hauskaa.

Kyllä ne oppii opettamattakin. Ei vielä ole kiirettä lukemisella noin pienellä.
Meillä poika oppi 5v lukemaan.
Kyllä me kirjaimia opeteltiin. Se vaan yhtäkkiä alkoi lukemaan.

Nyt ekaluokalla opella on kova työ laittaa sille aina lisätehtäviä, kun on nopea lukemaan ja tekemään tehtävät.

En opettanut lasta lukemaan, mutta luin hänelle paljon ja aakkoset opetin kun halusi. Oppi itse 5-vuotiaana lukemaan. Enpä tuota oikein voinut estääkään oppimasta.

En ole opettanut, oppivat sitten aikanaan koulussa.

Laskemaan olen tuon 4v pojan opettamalla opettanut koska hänellä on dysfasia ja pääsääntöisenä kommunikointi välineenä kädet :)

Yhteistyössä