Mun kaveri ei anna 4v lapsensa syödä ollenkaan hedelmiä tai leipää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suututtaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suututtaa

Vieras
Ne on sen mielestä täyttä höttöä ja niitä saa vain pari kertaa vuodessa erikoistapauksissa :O

Siis ymmärrän valkoisen leivän kohdalla mutta esim ruisleipää/näkkileipää/hapankorppua, jotka on tosi kuitupitoisia, ei lapsi saa syödäkseen. Eikä tosiaan yhtään mitään hedelmiä. Voi käsitys sentään! Siis ei tietenkään mulle pätkääkään asia kuuluisi kun ei ole minun lapsi mutta mua suututtaa tuo kaverin asenne ruokaan. Että terveelliset ruoka-aineet on halveksittavaa höttöä. Vttu maailmassa 97% ihmisistä ei voi valita mitä syövät, on pakko syödä mitä sattuu saamaan, ja joka toinen sekka kuolee lapsi nälkään jossain kehitysmaassa niin täällä halveksitaan ruokaa :kieh:

Eihän se tietenkään yhtäkään lasta pelasta että kaverini alkais syöttää lapselleen hedelmiä ja leipää mutta peräänkuulutan ASENNETTA. Asenne ruokaa kohtaan pitäisi olla aina kunnioittava! Vaikkei jotain ruokaa haluaisikaan syödä tai antaa lapselleen niin ei sitä silti pidä halveksia! Ja kun joku hedelmät ja ruisleipä ei ees oo mitään höttöä vaan terveellistä perusruokaa.

:kieh:

Niin ja ennen kuin kukaan tulee aukomaan päätään että miksi mä täällä paasaan, sano tämä kaverillesi niin olen jo sanonut. Pitää vaan vielä vähä avautua kun vtuttaa niin.

Saako se muksu kuitenkin muuten hiilareita? Onhan hedelmät hirveen sokerisia, paljon parempia on marjat ja kasvikset. Ja miksi leipää olis pakko syödä? Entä jos joku kieltäytyy vaikka pullasta? Onko sekin epäkunnioittavaa? Jos leipä vaikka turvottaa (niinku monella tekee), niin onko se tosiaan epäkunnioittavaa olla syömättä sitä?

Olisit itse vaan kiitollinen siitä että me voidaan täällä valita itsellemme maistuvaa ja sopivaa ruokaa.

[QUOTE="sondersson";26578970]Saako se muksu kuitenkin muuten hiilareita? Onhan hedelmät hirveen sokerisia, paljon parempia on marjat ja kasvikset. Ja miksi leipää olis pakko syödä? Entä jos joku kieltäytyy vaikka pullasta? Onko sekin epäkunnioittavaa? Jos leipä vaikka turvottaa (niinku monella tekee), niin onko se tosiaan epäkunnioittavaa olla syömättä sitä?

Olisit itse vaan kiitollinen siitä että me voidaan täällä valita itsellemme maistuvaa ja sopivaa ruokaa.[/QUOTE]

Mitäs jo lukisit aloituksen uudestaan, ihan ajatuksella. Ei ollut kyse turvotuksesta tai muustakaan sairaudesta, eikä ollut kyse siitä että lapsi itse kieltäytyisi syömästä. Sehän tuossa lienee se ärsyttävä pointti, jokainen aikuinen voi elää vaikka pelkillä herneillä jos tahtoo, mutta typerää kieltää lapselta niinkin tavallinen asia kuin hedelmät, omien pölhöperiaatteiden vuoksi.

• Tykkää
Reactions: Mimmar
[QUOTE="sondersson";26578970]Saako se muksu kuitenkin muuten hiilareita? Onhan hedelmät hirveen sokerisia, paljon parempia on marjat ja kasvikset. Ja miksi leipää olis pakko syödä? Entä jos joku kieltäytyy vaikka pullasta? Onko sekin epäkunnioittavaa? Jos leipä vaikka turvottaa (niinku monella tekee), niin onko se tosiaan epäkunnioittavaa olla syömättä sitä?

Olisit itse vaan kiitollinen siitä että me voidaan täällä valita itsellemme maistuvaa ja sopivaa ruokaa.[/QUOTE]

Johan mä kirjoitin että ei ole kyse siitä mitä se antaa syödä ja mitä ei anna vaan asenteesta. Vaikkei antaisi syödä leipää tai jotain muuta niin ei sitä ruokaa silti tarvi halveksia! Mua ärsyttää se halveksiva asenne.

Syömättä jättäminen siis ei ole epäkunnioittavaa vaan se tyyli jolla hän puhuu tietyn tyyppisestä
ruuasta (siis siitä osasta ruokaa joka on höttöä hänen mielestä).

Mitä se mukula sitten syö?

se syö papuja ja ituja ja niitä kasviksia jotka kaverin mielestä eivät oo höttöä ( en oo
täysin selvillä mikä kaikki on höttöä ja mikä ei mut kaikki viljat ja hedelmät on ainakin pois
ruokavaliosta samoin liha).

Karkki ja muu on ihan kauhistus - siis ihan ok mun mielestä, eihän niitä tarvii jatkuvasti syyäkään.
En mäkää sellasia anna lapsilleni kovin usein enkä pullaa tms. Mutta tämä muksu ei saa syyä'
niitä ees synttäreillä tai juhlissa. Kaveri murehtii jo nyt miten hän saa piettyä lapsensa karkeistä
erossa kun se menee kouluun. Eli kun lapsi menee kaverisynttäreille niin muut syö kakkua ja karkkia
niin tämä yksi muksu sitte syö sielä porkkanaa eikä sitäkään saa syyä paljon kun se on melkein
höttöä.

Niin ja perunakin on pannassa, sitä ei lapsi saa syödä.

[QUOTE="Pph";26579040]Lapsia jotka euvät syö hedelmiä on tosi paljon.[/QUOTE]

ai siis lapsia joiden vanhemmat kieltää lasta syömästä hedelmiä vaikka nää haluaisi?
Tässä tapauksessa ei ole kyse siitä että lapsi ei halua syödä vaan lapsi rakastaa hedelmiä mutta äitinsä ei anna niitä kuin tyyliin juhannuksena ja jouluna "juhlaruokana".

[QUOTE="vieras";26578994]Mitäs jo lukisit aloituksen uudestaan, ihan ajatuksella. Ei ollut kyse turvotuksesta tai muustakaan sairaudesta, eikä ollut kyse siitä että lapsi itse kieltäytyisi syömästä. Sehän tuossa lienee se ärsyttävä pointti, jokainen aikuinen voi elää vaikka pelkillä herneillä jos tahtoo, mutta typerää kieltää lapselta niinkin tavallinen asia kuin hedelmät, omien pölhöperiaatteiden vuoksi.[/QUOTE]

Mä en näe siinä mitään ärsyttävää enkä typerää. Meillä ei syödä äyriäisiä koska mä en tykkää niistä. Kalaa harvoin koska isukki on allerginen. Kokolihaa on tosi harvoin kun sen rakenne ällöttää mua. Eiköhän kaikissa perheissä jätetä jotakin syömättä vanhemmista johtuen. Mitä väliä sillä on mikä siihen on syynä?

[QUOTE="aapee";26579026]se syö papuja ja ituja ja niitä kasviksia jotka kaverin mielestä eivät oo höttöä ( en oo
täysin selvillä mikä kaikki on höttöä ja mikä ei mut kaikki viljat ja hedelmät on ainakin pois

Karkki ja muu on ihan kauhistus - siis ihan ok mun mielestä, eihän niitä tarvii jatkuvasti syyäkään.
En mäkää sellasia anna lapsilleni kovin usein enkä pullaa tms. Mutta tämä muksu ei saa syyä'
niitä ees synttäreillä tai juhlissa. Kaveri murehtii jo nyt miten hän saa piettyä lapsensa karkeistä
erossa kun se menee kouluun. Eli kun lapsi menee kaverisynttäreille niin muut syö kakkua ja karkkia
niin tämä yksi muksu sitte syö sielä porkkanaa eikä sitäkään saa syyä paljon kun se on melkein
höttöä.

Niin ja perunakin on pannassa, sitä ei lapsi saa syödä.[/QUOTE]

No sitä mietinkin, kun jos tuolleen alkaa hötöksi luokitella niin taitaa aika paljon mennä sinne höttö kategoriaan ruoka-aineita.

[QUOTE="sondersson";26579078]Mä en näe siinä mitään ärsyttävää enkä typerää. Meillä ei syödä äyriäisiä koska mä en tykkää niistä. Kalaa harvoin koska isukki on allerginen. Kokolihaa on tosi harvoin kun sen rakenne ällöttää mua. Eiköhän kaikissa perheissä jätetä jotakin syömättä vanhemmista johtuen. Mitä väliä sillä on mikä siihen on syynä?[/QUOTE]

Mutta halveksitko noita ruokia myös? Siis noita mitä teillä ei syödä? Mäkään en syö lihaa mutta en mä silti halveksi liharuokia. Edelleen, pointti on se tyyli jolla ruuasta puhuu. Mua ärsttää kaverin tapa halveksia tietynlaisia ruokia. tekis sille hyvää joutua näkeen vähä nälkää niin vois asenne muuttua.

Vielä meidän isovanhempien sukupolvi osas kunnioittaa ruokaa oikealla tavalla. Me ollaan päästy liian helpolla ja nyt näitä pyörii näitä ihme hihhuleita jotka halveksii arvokasta ruokaa ja haukkuvat ja
mollaavat sitä.

[QUOTE="aapee";26579026]se syö papuja ja ituja ja niitä kasviksia jotka kaverin mielestä eivät oo höttöä ( en oo

höttöä.

Niin ja perunakin on pannassa, sitä ei lapsi saa syödä.[/QUOTE]

No tuollanen on typerää ja tulee luultavasti aiheuttamaan ongelmia, sekä psyykkisiä että fyysisiä. Ihme että sä olet vaan ärsyyntynyt jostain hiton ruuan kunnioituksesta kun pienen lapsen terveys on vaarassa.

[QUOTE="aapee";26579054]ai siis lapsia joiden vanhemmat kieltää lasta syömästä hedelmiä vaikka nää haluaisi?
Tässä tapauksessa ei ole kyse siitä että lapsi ei halua syödä vaan lapsi rakastaa hedelmiä mutta äitinsä ei anna niitä kuin tyyliin juhannuksena ja jouluna "juhlaruokana".[/QUOTE]

Näille lapsille ei ole annettu hedelmiä sen jälkeen kun soseen syönti loppunut.
Lapsille ei ole opettu et omenaa pitää purra,sose meni purematta alas

[QUOTE="sondersson";26579125]No tuollanen on typerää ja tulee luultavasti aiheuttamaan ongelmia, sekä psyykkisiä että fyysisiä. Ihme että sä olet vaan ärsyyntynyt jostain hiton ruuan kunnioituksesta kun pienen lapsen terveys on vaarassa.[/QUOTE]

No mua nyt ärsyttää se kun ei ruokaa kunnioiteta. Musta on aika älytöntä ja lapsellista haukkua tietynlaisia ruokia paskaruuaksi, hötöksi tai joksiki muuksi ja antaa ymmärtää se joku leipä esim on ihan täyttä paskaa (ja vielä käyttää tuollaisia sanoja). ja luonnollisesti hän myös halveksii ihmisiä jotka sallii lastensa elää hiilarihötöillä (eli lapset jotka saa syödä esim ruisleipää, hedelmiä, perunaa jne). :kieh:

Ja juu oon mä miettiny tuota että onko lapsen terveys vaarassa. Saako se tarpeeksi kaikkea- myös niitä hiilareita koska kyllähän niitäkin jonkin verran tarvitaan.

Hedelmät ja leipä nostaa verensokeria nopeasti, vaikka olisi tummaakin leipää. Ehkä äiti on kyllästynyt jatkuvasti kiukkuavaan lapseen? Oikeasti hiilarirajoitus auttaa, jos on jatkuvaa nälkäkiukkua ja hyperaktiivisuutta.

[QUOTE="aapee";26579107]Mutta halveksitko noita ruokia myös? Siis noita mitä teillä ei syödä? Mäkään en syö lihaa mutta en mä silti halveksi liharuokia. Edelleen, pointti on se tyyli jolla ruuasta puhuu. Mua ärsttää kaverin tapa halveksia tietynlaisia ruokia. tekis sille hyvää joutua näkeen vähä nälkää niin vois asenne muuttua.

Vielä meidän isovanhempien sukupolvi osas kunnioittaa ruokaa oikealla tavalla. Me ollaan päästy liian helpolla ja nyt näitä pyörii näitä ihme hihhuleita jotka halveksii arvokasta ruokaa ja haukkuvat ja
mollaavat sitä.[/QUOTE]

Jotain afrikkalaista nälkiintynyttä muksua tuskin kiinnostaa mitä täällä joku akka puhuu ruuasta. En näe tuollasta mitenkään isona asiana. Ja jos mua ärsyttää joku juttu mistä kaveri puhuu niin me ei keskustella siitä. Jos mua ärsyttää jossain ihmisessä about kaikki niin en ole sen kanssa tekemisissä.

[QUOTE="Helekutti";26579174]Hedelmät ja leipä nostaa verensokeria nopeasti, vaikka olisi tummaakin leipää. Ehkä äiti on kyllästynyt jatkuvasti kiukkuavaan lapseen? Oikeasti hiilarirajoitus auttaa, jos on jatkuvaa nälkäkiukkua ja hyperaktiivisuutta.[/QUOTE]

No kyllä mä sen ymmärrän jos ei halua että lapsi esim syö joka aterialla leipää tai että se syö hedelmiä monta päivässä. Mutta kun tää ei saa yhtään ikinä. Mun mielestä yks omppu tai pari ruisleipäsiivua päivässä ei VOI olla niin vaarallista. Mielestäni suorastaan sairasta tuollainen ehdoton fanatismi kun mitään terveydellistä perustetta sille ei ole.

[QUOTE="aapee";26579201]No kyllä mä sen ymmärrän jos ei halua että lapsi esim syö joka aterialla leipää tai että se syö hedelmiä monta päivässä. Mutta kun tää ei saa yhtään ikinä. Mun mielestä yks omppu tai pari ruisleipäsiivua päivässä ei VOI olla niin vaarallista. Mielestäni suorastaan sairasta tuollainen ehdoton fanatismi kun mitään terveydellistä perustetta sille ei ole.[/QUOTE]

Mä lähinnä ajattelen leivän kannalta niin, että miksi helvetissä kenenkään pitäisi ostaa sitä leipää kotiin pilaantumaan, jos sitä menisi siivu päivässä. Vaikka ei olisikaan epäterveellistä (mitä se mun näkökulmasta on). Leipä on kallis turhake. Ja miksi kenenkään pitäisi syöttää mitään lapsilleen, jolle ei näe mitään tarvetta. Mun mielessä maailmassa on niin paljon hyvää ruokaa, että on todella surkeeta että se maha täytetään ravintoköyhällä leivällä.

[QUOTE="Helekutti";26579254]Mä lähinnä ajattelen leivän kannalta niin, että miksi helvetissä kenenkään pitäisi ostaa sitä leipää kotiin pilaantumaan, jos sitä menisi siivu päivässä. Vaikka ei olisikaan epäterveellistä (mitä se mun näkökulmasta on). Leipä on kallis turhake. Ja miksi kenenkään pitäisi syöttää mitään lapsilleen, jolle ei näe mitään tarvetta. Mun mielessä maailmassa on niin paljon hyvää ruokaa, että on todella surkeeta että se maha täytetään ravintoköyhällä leivällä.[/QUOTE]

mun mielestäni ruisleipä tai näkkäri tms ei ole ravintoköyhää ruokaa. Ja leivän voi aina pitää
pakastimessa ja sieltä päin ottaa sulamaan tarvittava määrä. Niin mekin tehdään. Sillon se ei
homehdu tms vaikka sitä menis vähemmän. Eikä se oo kallista, moni muu ruoka on paljon kalliimpaa.
Mistä moinen leipävastaisuus? Menneetkin sukupolvet on sillä eläneet.

[QUOTE="aapee";26579201]No kyllä mä sen ymmärrän jos ei halua että lapsi esim syö joka aterialla leipää tai että se syö hedelmiä monta päivässä. Mutta kun tää ei saa yhtään ikinä. Mun mielestä yks omppu tai pari ruisleipäsiivua päivässä ei VOI olla niin vaarallista. Mielestäni suorastaan sairasta tuollainen ehdoton fanatismi kun mitään terveydellistä perustetta sille ei ole.[/QUOTE]

Ei terveydellistä syytä? Hänen ruokavalionsahan on terveellistä, te muut vaan ahdatte sitä höttöä... :) Sairastelkaa te jos lystäättä :)

No eipä sitä leipää elääkseen tarvi, eikä hedelmiäkään, jos syö marjoja ja kasviksia, juureksia... Enemmän huolettais tuo, ettei lihaa syödä myöskään, aika rajoittunut ruokavalio taitaa lapsella olla? Ymmärrän sen leivän pitämisen "höttönä", ei se kaikille sovi, ei minullekaan, mutta toisaalta toisille on ookoo. Ja hyväähän se tietysti on. Pitäis mielestäni opettaa lapsi kaikelle ruoalle, ei se koulussa raukka voi olla syömättä perunaa, leipä ym.
Ja ruokaa pitää tietysti kunnioittaa, mutta toisille se ruoka on enemmän vihollinen kuin ystävä, jos on esim suolistoongelmia. Ja silloin saattaa suoraan sanoen potuttaa ne, jotka eivät ymmärrä, ettei se leipä välttämättä ole parasta mahdollista ruokaa.... kaikille.

Ei terveydellistä syytä? Hänen ruokavalionsahan on terveellistä, te muut vaan ahdatte sitä höttöä... :) Sairastelkaa te jos lystäättä :)

No ei me kyllä juuri sairasteta. jos tästä vuosi kattotaan taaksepäin niin kaks pientä nuhaa on ollu eikä mitään muuta. Ja ruisleipää syödään. vaaleaa leipää ei juurikaan. ihan normaalia suomalaista ruokaa syödään. Hedelmiä saa lapset syödä ihan vapaasti. Mielestäni ne kuuluu terveelliseen ruokavalioon.

Ruokavalio kuulostaa kyllä tervelliseltä, mutta suhtautuminen ruokaan ehkä ei. Kyllä se vähän hullulta kuulostaa jos leipä ja hedelmät on kauhean kiellettyjä ja pahoja. Eikö niitä nyt voisi silloin tällöin syödä jos lapsi haluaa? Kun ei ne nyt kuitenkaan niin hirveän epäterveellisiä ole, että menisi koko ruokavalio pilalle jos niitä joskus syö. Ja ei niitä todellakaan ole pakko syödä, ei ole, ihan hyvin pärjää ilman, varmaan paremminkin mutta jos lapsi kerran haluaa niin miksi ei saisi?

Alkuperäinen kirjoittaja näinnn;26579378:
No eipä sitä leipää elääkseen tarvi, eikä hedelmiäkään, jos syö marjoja ja kasviksia, juureksia... Enemmän huolettais tuo, ettei lihaa syödä myöskään, aika rajoittunut ruokavalio taitaa lapsella olla? Ymmärrän sen leivän pitämisen "höttönä", ei se kaikille sovi, ei minullekaan, mutta toisaalta toisille on ookoo. Ja hyväähän se tietysti on. Pitäis mielestäni opettaa lapsi kaikelle ruoalle, ei se koulussa raukka voi olla syömättä perunaa, leipä ym.
Ja ruokaa pitää tietysti kunnioittaa, mutta toisille se ruoka on enemmän vihollinen kuin ystävä, jos on esim suolistoongelmia. Ja silloin saattaa suoraan sanoen potuttaa ne, jotka eivät ymmärrä, ettei se leipä välttämättä ole parasta mahdollista ruokaa.... kaikille.

No ei sitä lihaakaan elääkseen tarvi. Jos äiti on noin tietoinen ruokavaliosta niin varmasti huolehtii, että kaikkia ravintoaineita saa tarpeeksi.

Yhteistyössä