Mun hermot ei kestä mun siskoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä mä teen!?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä mä teen!?

Vieras
Ihan tosi, mä pelkään et mun sisko syrjäytyy tai on jo.

Se ei saa mitään alottamaansa loppaan. Ikää on 19v. Autokoulu on maksettu mutta kesken. 2 kertaa sen jo alottanu, mut loppuun ei saa millään. Nyt se menee ja lopettaa koulunsa eikä ole muusta enää kiinni kun päättötyöstä! Kuulemma koulussa tulee kamalasti migreeniä!
Mua niin sieppaa. Haluis kuulemma töihin mutta koska hällä ei muka ole sosiaalisia taitoja niin ei sitten kai ees hae mihkään.
Ei sillä oo ees oikeen kavereita.
Ei se äitinkä tykönä koko ikäänsä voi asua.
:(

Alkuperäinen kirjoittaja suvi:
miks on alottanu autokoulun kaksi kertaa? onko lopettanut ekalla kerralla kesken vai miten?

No kun ihan aluks sen alotti ja jätti kesken ja nyt alotti sitten taas. Oli ainakin talvi niin ettei käyny, kun ei uskaltanu.
Sanoinkin, et meinaako se sitten vaan kesäsin ajaa..Argh

Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
:/ ootko sanonut tuosta siskolles? kuulostaa mun siskolta noiden koulu/työhommien perusteella.

Olen, monesti. Niin hyvällä ja pahalla. Mut ei. Keksii vaan naurettavia tekosyitä. Niinku toi migreenikin, kun kuulemma luokassa on huono ilma. Juu, onhan siellä, mut eipä sen omassa huoneessakaan oo siivottu varmaan kun viimeks 90-luvulla!

hmm eikai tohon muuta keinoa ole kun keskustella siskosi kanssa että itseään on vaan otettava niskasta kiinni, ei elämässä muuten saa mitään aikaseksi! ja jos hän kerta haluaa töihinkin.. tai eikö vanhempasi voisi keskustella hänen kanssaan?

Mitä mieltä äitinne on. Äidin pitäisi nyt olla kovana ja yksinkertaisesti päättää, että jos ei koulu tai työ kiinnosta niin sitten elelkööt omillaan ja heivata vaikka kamat pellolle. Ehkä pikkusisaruksilla yleensä on hellempi kasvatus ja seuraukset on tuollaiset.

ahaa okei eli keskustelut ei näköjään auta..:) eiköhän hän ryhdistäydy kun huomaa että töitä ei tule kun ei ole koulutusta ja mihinkään ei pääse kun ei ole ajokorttia ja tylsää on koska itse ei tee mitään asian eteen! toivottavasti vanhempasi (tai kukaan muukaan) ei maksa hänelle autokoulu aina uudestaan ja uudestaan, jos ei kiinnosta niin olkoon ilman!

Alkuperäinen kirjoittaja suvi:
hmm eikai tohon muuta keinoa ole kun keskustella siskosi kanssa että itseään on vaan otettava niskasta kiinni, ei elämässä muuten saa mitään aikaseksi! ja jos hän kerta haluaa töihinkin.. tai eikö vanhempasi voisi keskustella hänen kanssaan?

Jos isä eläis niin varmaan olis laittanu homman toimimaan, mut äiti on lähes samanlainen homsanduu. Ajattelee niin, että omaa elämäänsä se elää. Mut hieman tarvis rotiakin olla!
Mun keskustelut ei tunnu auttavan mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä mä teen!?:

Se ei saa mitään alottamaansa loppaan. Ikää on 19v. Autokoulu on maksettu mutta kesken. 2 kertaa sen jo alottanu, mut loppuun ei saa millään. Nyt se menee ja lopettaa koulunsa eikä ole muusta enää kiinni kun päättötyöstä! Kuulemma koulussa tulee kamalasti migreeniä!
Mua niin sieppaa. Haluis kuulemma töihin mutta koska hällä ei muka ole sosiaalisia taitoja niin ei sitten kai ees hae mihkään.

Mä en ole porukoinut siskon kanssa 25-vuoteen

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mitä mieltä äitinne on. Äidin pitäisi nyt olla kovana ja yksinkertaisesti päättää, että jos ei koulu tai työ kiinnosta niin sitten elelkööt omillaan ja heivata vaikka kamat pellolle. Ehkä pikkusisaruksilla yleensä on hellempi kasvatus ja seuraukset on tuollaiset.

Äiti ei oikein tee mitään. Kun antaa tehdä omat mokansa, mikä tietty on ihan hyväkin. Mutta ei aina sais mennä sieltä mistä aita on matalin. Ja sieltä menee niin äiti kun tää siskokin..

Sillä on sosiaalisten tilanteiden pelko. Moni arkipäiväinen asia voi muuttua ahdistavaksi ja ylitsepääsemättömäksi pelon takia. Tiedän pari ihmistä joille esim. koulussa tunnilla vastaaminen on pahinta mitä voi kuvitella. Peloille ei aina ole järjellistä syytä,mutta siihen voi saada apua. Siskosi yrittää päästä helpolla vain välttelemällä tilanteita joissa joutuu olemaan tekemisissä muiden kanssa,mutta pidemmän päälle tuo ei kannata. Tuo on aika rajoittava juttu koko elämän kannalta. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja hyvin menee:
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä mä teen!?:

Mä en ole porukoinut siskon kanssa 25-vuoteen

Nii i, koskahan meidän välit tulehtuu lopullisesti..

Sillä on sosiaalisten tilanteiden pelko. Moni arkipäiväinen asia voi muuttua ahdistavaksi ja ylitsepääsemättömäksi pelon takia. Tiedän pari ihmistä joille esim. koulussa tunnilla vastaaminen on pahinta mitä voi kuvitella. Peloille ei aina ole järjellistä syytä,mutta siihen voi saada apua. Siskosi yrittää päästä helpolla vain välttelemällä tilanteita joissa joutuu olemaan tekemisissä muiden kanssa,mutta pidemmän päälle tuo ei kannata. Tuo on aika rajoittava juttu koko elämän kannalta. Tsemppiä!

Oikeassa olet. Mutta sisko käy tai on ainakin käynyt terapiassa tästä ja tietää mikä sillä mättää. Mutta tuntuu ettei ees halua yrittää!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Oikeassa olet. Mutta sisko käy tai on ainakin käynyt terapiassa tästä ja tietää mikä sillä mättää. Mutta tuntuu ettei ees halua yrittää!

Onko masennusta tms..? Mulla oli joskus tosi paha luurikammo,en uskaltanut soittaa mihinkään virastoihin tai ylipäätään kellekään vieraalle ihmiselle,kädet hikosi ja tärisin pelkästä ajatuksesta. Sen takia mulla oli usein kaikki asiat rästissä ja tuntui että en ikinä pääse siitä yli.

Sain äidiltä hyvän vinkin,että täytyy ajatella ennen soittoa että toisessa päässä on joku ihan tuttu ja että mä en ole millään tavalla huonompi kuin muutkaan ihmiset. Että mulla on ihan samanlainen oikeus saada palvelua ja asiani hoidettua kuin muillakin. Ja että ne puhelimeen vastaavat ihmiset ei tunnin päästä edes muista kenen kanssa ovat puhuneet vaikka miten pahasti sekoilisin.

Kyse on siis puhtaasti itseluottamuksesta. Ehkä siskosi kokee olevansa jollain lailla huonompi kuin muut ja kuvittelee ettei ansaitse samaa kohtelua tai että hänestä puhutaan pahaa tai hänelle nauretaan. Pitäisi jotenkin saada hänelle lisää luottamusta itseensä.

Varmaan on masennustakin. Sisko ei juuri tunteistaan puhu, on tosi herkkä ja tosi erillainen kun muut ikäsensä. Mutta sen verran mitä tiedän ja tunnen niin ei oikein voi hyvin itsensä kanssa. Mutta tekee samaa mitä äitikin, lakaisee kaiken maton alle ja koittaa unohtaa.
Minäkään en suuremmin osaa sitä itsetuntoa ja varmuutta antaa. kehun ja kannustan, mut ei ne siskon kehut taida oikein kelvata :(