Mun anopin mielestä on ihan ok että lapsi syö jatkuvasti einesruokia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Tuli vaan mieleen kun täälläkin kirjoitettiin siitä lasten purkkiruokadokumentista ja muusta. Mun anoppi on sitä mieltä että lapsi voi aivan hyvin syödä einesruokia jatkuvasti, koska ne on halpoja. Miksi ostaa tuoretiskistä kallista kalaa kun jotain kalasäilykettä saa alle eurolla purkin (jotain pahaa tonnari jota ei ees kissa huoli) taikka miksi ostaa oikeeta lihaa kun jotain lidlin halpislihapullia saa ihan hillittömän halvalla. Ja pussimuusin saa niin äkkiä valmiiksi verrattuna oikeeseen muusiin. Me ollaan sen mielestä monessakin asiassa tuhlareita kun ei syötetä lapsillemme lisäaineilla ja keinoaineilla kyllästettuhä einesruokia vaan ostan lihan, kalan yms ihan oikeena versiona, en minään valmislihapullina tms. Kun sehän maksaa paljon enemmän se oikee ruoka. taikka makkara, ostan yleensä vatajan nitriititöntä makkaraa jos jotain ostetaan, anoppi ei ymmärrä ollenkaan kun jotain hk:n B-luokan makkaraa saa kolme kertaa halvemmalla.

Että sellaista. Onko kellään muulla sellasta anoppia että jos ollaan siellä viikko niin lapset syö pelkkää einesruokaa ja väliajat karkkia??
Kiitos kun sain avautua.

Mielipide on kuin p*rsreikä, jokaisella omansa.

Mun puolesta anoppi saisi syöttää lapsille einestä silloin tällöin, eri asia jos hoidattaisin lapsia siellä viikkoja säännöllisesti.

[QUOTE="vieras";24790547]Jos ollaan siellä viikko? Jos sinä olet mukana, niin osallistut itse ruuan tekemiseen. Jos et, niin et laita lapsia niin pikäksi aikaa hoitoon.[/QUOTE]

No meillä ei oo lapset koskaan siellä hoidossa, ollaan viikko siellä putkeen kun asuu monen sadan kilsan päässä ja syödään koko viikko halpis einesruokaa. anoppi on sitä sorttia että jos meen sorkkimaan sen ruuanlaittoon niin menee välit poikki. kerran on viety ruokatarvikkeita silleen että laittas niistä niin loukkaantui verisesti kun ei hänen ostamat kelpaa.

No meillä ei oo lapset koskaan siellä hoidossa, ollaan viikko siellä putkeen kun asuu monen sadan kilsan päässä ja syödään koko viikko halpis einesruokaa. anoppi on sitä sorttia että jos meen sorkkimaan sen ruuanlaittoon niin menee välit poikki. kerran on viety ruokatarvikkeita silleen että laittas niistä niin loukkaantui verisesti kun ei hänen ostamat kelpaa.

Ja tämän yhden viikon vuoksi teidän elämänne on nyt lopullisesti pilalla ja lapsenne traumatisoinut. Otan osaa.

No se on sitten oma valinta, kuten kaikki muutkin joissa lapsiaan suojelee. Aina voi joku loukkaantua.

[QUOTE="vieras";24790568]Mielipide on kuin p*rsreikä, jokaisella omansa.

Mun puolesta anoppi saisi syöttää lapsille einestä silloin tällöin, eri asia jos hoidattaisin lapsia siellä viikkoja säännöllisesti.[/QUOTE]

No en mäkään siitä NIIN paljon häiriinny jos ne kaks kertaa vuodessa syö viikon niitä eineksiä mutta kun anoppi tulee suunnilleen puhelinlankoja pitkin paasaamaan että kun ME käytetään meidän OMIA, omin käsin tienaamiamme rahoja sen mielestä väärin kun ostetaan kunnollista ruokaa kun se on kalliimpaa. Eli sen mielestä lasten pitäis ympäri vuoden, vuoden jokaisena päivänä syödä sitä halpaa einestä, silloin olisin viisas ja säästeliäs vaimo kun saisin paljon rahaa säästöön. En voi mitään sille että nyppii.

No mun äiti laittaa lähinnä einesruokia ja puolivalmisteita. Inhoaa ruuanlaittoa ja siihen käytetty aika ja vaiva on hänen mielestään turhaa. Oli ihana muuttaa omaan kotiin nuorena kun sai opetella laittamaan ihan oikeaa ruokaa, en olis uskonut että voi maistua niiiiin hyvältä. Jos käydää siellä kylässä saan kyllä nykyään laittaa kook porukalle jotain hyvää ruokaa. Kunhan lapsi kasvaa niin että voi joskus mennä sinne kylään, pakastan varmaan ruokaa hänelle mukaan ;D

[QUOTE="vieras";24790620]Ja tämän yhden viikon vuoksi teidän elämänne on nyt lopullisesti pilalla ja lapsenne traumatisoinut. Otan osaa.[/QUOTE]

ei se siitä oo pilalla että kaks kertaa vuodes syövät viikon einestä vaan siitä että se paasaa meidän ruokaostoksista joita teemme kotona.sen mielestä pitäis aina syödä einestä, ei pelkästään hänen luonaan.

Ei anopin ruoka-asiat ole ongelmia, vaan se, että sinä et osaa pitää omista rajoistasi kiinni. Annat puheiden vaikuttaa sinuun liikaa. Tuskin ruoka on ainoa valituksen asia hänellä.

Mun anoppi taas on päinvastainen. Esikoispoika syö tosi harvoja ja valittuja ruokia, yleensä jättää kuitenkin syömättä. Herkkuaan on mm. valmispyttäri.
Kerran sitten mummilla käydessämme poika kertoi, kuinka äiti teki pyttipannua. Anoppi siihen ivallisesti, että "Tekikö äiti sen ihan itse vai pussista?" . Olen kuitenkin opiskellut kokiksi, joten osaan tehdä ruokaa. Ja yleensä teenkin ruoan itse. Jos välillä haluan päästä helpommalla ja antaa pojalle (valmis)pyttäriä, niin se ei mielestäni maailmaa kaada.

[QUOTE="vieras";24790672]Ei anopin ruoka-asiat ole ongelmia, vaan se, että sinä et osaa pitää omista rajoistasi kiinni. Annat puheiden vaikuttaa sinuun liikaa. Tuskin ruoka on ainoa valituksen asia hänellä.[/QUOTE]

Saattaapi olla näinkin, anoppi on ns vahva persoona ja osaa esittää asiat niin ärsyttävästi että en voi mitään sille että ottaa kupoliin. Juu ja ei ole kyllä ainoa valituksen aihe. Olemme tuhlareita myös kun emme laita pikkuveljelle isosiskon vaaleanpunaista rimpsutoppahaalaria vaan ostetaan jopa peräti ihan uusi ja kun se ei ole edes se kaupan halvin haalari vaan ehkä se toiseksi tai kolmanneksi halvin. Kerran erehdyttiin käymään Kotipitsassa kun oltiin siellä, anoppi suuttui silmittömästi että kun hänen Lidlistä ostamat pakastepitsat ei kelpaa (niitä saa 3kpl 2,5eurolla) että on se kumma kun pitää hussata niin kauhea summa rahaa pitsoihin kun ne Lidlin pakastepitsat ois ajanu ihan saman asian. Kaikista pahin oli kun esikoisella todettiin maitoallergia ja sen piti siirtyä apteekin korvikkeeseen. Anoppi paasasi että mä oon vaan laiska, että säästettäis paljon rahaa kun keittäisin sille maidon itse. Antoi vielä ohjeenkin: puolet maito, puolet vettä, sokeria ja se kiehautetaan. se kuulemma sopii oivallisesti maitoallergiselle vauvalle korvikkeeksi, että on mieletöntä tuhlausta ostaa kallista korviketta apteekista. :headwall:
tuolloin olin sen verran univelkainen allergisen vauvan yöhulinoista että mulla meni hermot totaalisesti ja siinä sit kävi niin että 9kk oli välit poikki kun minä oon kuulemma niin vaikea ihminen eikä neuvot kelpaa.

Viimeksi muokattu:
Toisaalta on anopin mielipide aika uskomaton, ihan kuin minä ennen... Sitten vasta tajusin millaista kusetusta suuri osa einesruuasta on. Ihme että valitus on noin päin, yleensähän eineksiä syövät häpeävät hiljaa... Toisaalta olisiko tuossa kyse juuri siitä, että häntä nolottaa kun itse ei tee (ei osaa?) ruokaa ja purkaa sitten pahan mielensä teihin (sinuun?) Sano miehellesi, että sanoo äidilleen teidän tekevän tavallanne ja hänen ei pidä siihen puuttua.

Tuo avuton miljoona vuotta sitten toiminut maito neuvo kuulostaa ihan myös minun äidiltäni. Jotain omia traumojaan purkaa siinä selvästi. Häntä ahdistaa, kun sinä olet tasapainoisempi ja sinut itsesi kanssa, kun hän taas ei osaa päivittää käsityksiään kivikaudelta ja sitten tosiaan yllätys yllätys! neuvot ei kelpaa. Miten miehesi antaa hänen valittaa tuosta kaikesta teille, voi hitsi!

[QUOTE="Halikatti";24790714]Toisaalta on anopin mielipide aika uskomaton, ihan kuin minä ennen... Sitten vasta tajusin millaista kusetusta suuri osa einesruuasta on. Ihme että valitus on noin päin, yleensähän eineksiä syövät häpeävät hiljaa... Toisaalta olisiko tuossa kyse juuri siitä, että häntä nolottaa kun itse ei tee (ei osaa?) ruokaa ja purkaa sitten pahan mielensä teihin (sinuun?) Sano miehellesi, että sanoo äidilleen teidän tekevän tavallanne ja hänen ei pidä siihen puuttua.[/QUOTE]

anoppi osaa kyllä tehdä hyvää ruokaa kun on kunnolliset raaka-aineet. Meillä kun se on kylässä niin tekee meidän ostamista raaka-aineista ruokaa ja se on hyvää. Mutta kun hän on niin pihi että ei raaski ostaa kun ne valmislihapullat ja muut einekset on paljon paljon halvempia. Toki säästeliäisyys on hyve mun mielestä mutta jotain rajaa kuitenkin, varsinkin kun meillä talous ei oo kiinni siitä ostanko tuoretiskistä merilohta vai ostanko euroshopperin tonnikalapurkin.

Olisikohan tuo jotakin ikään liittyvää höperöitymistä. Tai elämä voi olla anopilla jotenkin hukassa, pientä masennusta ja muuta ja sitten purkaa sitä ahdistusta talousasioista huolehtimiseen. Jätä kaikki raha-asiat ja hankinnat aina mainitsematta kokonaan.

[QUOTE="Halikatti";24790734]Tuo avuton miljoona vuotta sitten toiminut maito neuvo kuulostaa ihan myös minun äidiltäni. Jotain omia traumojaan purkaa siinä selvästi. Häntä ahdistaa, kun sinä olet tasapainoisempi ja sinut itsesi kanssa, kun hän taas ei osaa päivittää käsityksiään kivikaudelta ja sitten tosiaan yllätys yllätys! neuvot ei kelpaa. Miten miehesi antaa hänen valittaa tuosta kaikesta teille, voi hitsi![/QUOTE]

Kyllä mun mies on sanonu sille kovaan sävyyn useamman kerran näistä asioista, mutta ei se oikein mee perille. Mun käsitys on että anoppi on tuollainen siksi että se on kateellinen siitä että mun ei tarvi venyttää joka kolikkoa äärimmilleen kuten hänen piti tehdä kun hänen lapset oli pieniä. Nyt anopilla ois varaa ostaa parempaakin ruokaa mutta hänellä on jääny tää kolikonvenytysvaihde päälle ja elää edelleen kuten eli silloin joskus kun niillä oli tosi tiukkaa. Ja kun hän on kerran eläny tiukasti niin munkin pitäis ja häntä ottaa hirveesti päähän että mä voin mennä kauppaan ja ostaa ihan mitä ruokaa haluan ilman että tarvii sen enempää laskea paljonko jää käyttövaraa sen jälkeen. Taikka voin hakea vaikka kaikille 3 lapselle kaikki vaatteet uusina eikä tarvii tyytyä niihin Tokmannin tai jonkun löytötorin sekundavaatteisiin vaan voi ostaa jopa jotain kalliimpaa (tosin ostan kyllä paljon kirpparilta ja harrastan kierrättämistä, mutta toisinaan tulee ostettua uusia vaatteitakin ja yleensä ostan silloin jotain laadukasta).

En tiiä, kiitos kun sain avautua. Ehkä tämä tästä taas. Ollaan tässä lähipäivinä lähdössä anoppilaan taas viikoksi, pitänee valmistautua henkisesti.

Tuli vaan mieleen kun täälläkin kirjoitettiin siitä lasten purkkiruokadokumentista ja muusta. Mun anoppi on sitä mieltä että lapsi voi aivan hyvin syödä einesruokia jatkuvasti, koska ne on halpoja. Miksi ostaa tuoretiskistä kallista kalaa kun jotain kalasäilykettä saa alle eurolla purkin (jotain pahaa tonnari jota ei ees kissa huoli) taikka miksi ostaa oikeeta lihaa kun jotain lidlin halpislihapullia saa ihan hillittömän halvalla. Ja pussimuusin saa niin äkkiä valmiiksi verrattuna oikeeseen muusiin. Me ollaan sen mielestä monessakin asiassa tuhlareita kun ei syötetä lapsillemme lisäaineilla ja keinoaineilla kyllästettuhä einesruokia vaan ostan lihan, kalan yms ihan oikeena versiona, en minään valmislihapullina tms. Kun sehän maksaa paljon enemmän se oikee ruoka. taikka makkara, ostan yleensä vatajan nitriititöntä makkaraa jos jotain ostetaan, anoppi ei ymmärrä ollenkaan kun jotain hk:n B-luokan makkaraa saa kolme kertaa halvemmalla.

Että sellaista. Onko kellään muulla sellasta anoppia että jos ollaan siellä viikko niin lapset syö pelkkää einesruokaa ja väliajat karkkia??
Kiitos kun sain avautua.

Meillä on sellainen. En oikein ole varma, onko ruokatarjoilu samaa toisille lapsenlapsille. Ainakin kun vävy"poika" on kylässä, jota jumaloidaan, on ruoka kokolihaa ja salaatteja ja muuta kunnollista ruokaa, mutta jos meidän lapset yksin tai meidän vanhempien kanssa, niin ruokatarjoilu on makaronia ja eineshamppiksia tai ruoat korvataan kahvipullalla ja jäätelöllä. halvempaa ja helpompaa. Samoin kun toisen hienomman miniän lapset ovat pöydän ympärillä, tulee eteen terveellistä mustikkasoppaa ja marjoja, mutta meidän lapsen pyytäessä mustikoita annettiin hillomunkki eteen, ei tule kuulemma sotkua. ja säästyy mustikat paremmille ja hienommille lapsenlapsille.

Ja jos lapset esim. pari yötä kylässsä, niin hyvä jos on 2 ateriaa tarjottu. eli elävät pääasiassa pullalla ja karkilla. ateriat jotain makaronia.

Minua tilanne stressaa tosi paljon, koska minulle tulee tunne, että meidän lapset eivät merkitse mitään näille isovanhemmille. Koska tavaraa kaikella on liikaa, sillä ei voi hemmotella, joten jos ei viitsi 2 tervettä eläkeläistä edes ruokaa laittaa lapsenlapsille, kun pari kertaa vuodessa käyvät, niin en oikein ymmärrä miksi edes pyyttää lapsenlapsia käymään.

Itse pidän ruoanlaitosta, mutta nykytilanteessa se ei ole nautinto koska tekemistä on aina liikaa. Tässä pitäisi vielä aika pitkään jaksaa perheen huolto, työelämä jne. Omallle levollekin alkaa jo toivoa aikaa tässä iässä.

[QUOTE="vieras";24790759]Olisikohan tuo jotakin ikään liittyvää höperöitymistä. Tai elämä voi olla anopilla jotenkin hukassa, pientä masennusta ja muuta ja sitten purkaa sitä ahdistusta talousasioista huolehtimiseen. Jätä kaikki raha-asiat ja hankinnat aina mainitsematta kokonaan.[/QUOTE]

No niin mä oon alkanu tehdäkin, en kerro että ostin esikoielle 49 euroa maksaneet talvikengät, koska oon tuhlari ja huono äiti kun jostain ois voinu saada 5 pojalla olleet linttaan astutut jopa ilmaiseksi.

Kun itse olin lapsi, mummo hemmotteli hyvällä ruoalla. Kaikki vanhemmat ihmiset tekivät hyvää ruokaa. Myös kaikki herkut oli itse tehtyä. Anoppi säästää niissäkin, korvaa hyviä raaka-aineita huonommilla ja ruoan maku ei ole mikään arvo, vaan se halpuus ja helppous.

Alkuperäinen kirjoittaja no meillä;24790775:
Meillä on sellainen. En oikein ole varma, onko ruokatarjoilu samaa toisille lapsenlapsille. Ainakin kun vävy"poika" on kylässä, jota jumaloidaan, on ruoka kokolihaa ja salaatteja ja muuta kunnollista ruokaa, mutta jos meidän lapset yksin tai meidän vanhempien kanssa, niin ruokatarjoilu on makaronia ja eineshamppiksia tai ruoat korvataan kahvipullalla ja jäätelöllä. halvempaa ja helpompaa. Samoin kun toisen hienomman miniän lapset ovat pöydän ympärillä, tulee eteen terveellistä mustikkasoppaa ja marjoja, mutta meidän lapsen pyytäessä mustikoita annettiin hillomunkki eteen, ei tule kuulemma sotkua. ja säästyy mustikat paremmille ja hienommille lapsenlapsille.

Ja jos lapset esim. pari yötä kylässsä, niin hyvä jos on 2 ateriaa tarjottu. eli elävät pääasiassa pullalla ja karkilla. ateriat jotain makaronia.

Minua tilanne stressaa tosi paljon, koska minulle tulee tunne, että meidän lapset eivät merkitse mitään näille isovanhemmille. Koska tavaraa kaikella on liikaa, sillä ei voi hemmotella, joten jos ei viitsi 2 tervettä eläkeläistä edes ruokaa laittaa lapsenlapsille, kun pari kertaa vuodessa käyvät, niin en oikein ymmärrä miksi edes pyyttää lapsenlapsia käymään.

Itse pidän ruoanlaitosta, mutta nykytilanteessa se ei ole nautinto koska tekemistä on aina liikaa. Tässä pitäisi vielä aika pitkään jaksaa perheen huolto, työelämä jne. Omallle levollekin alkaa jo toivoa aikaa tässä iässä.

otan osaa. Kuulostaa vielä pahemmalta kuin meillä. Mun anoppi sentään on tasapuolinen kaikkia kohtaan ja kaikki saa niitä samoja lidlin pakastepitsoja :D :D

Alkuperäinen kirjoittaja no meillä;24790786:
Kun itse olin lapsi, mummo hemmotteli hyvällä ruoalla. Kaikki vanhemmat ihmiset tekivät hyvää ruokaa. Myös kaikki herkut oli itse tehtyä. Anoppi säästää niissäkin, korvaa hyviä raaka-aineita huonommilla ja ruoan maku ei ole mikään arvo, vaan se halpuus ja helppous.

Mun anopilla sama juttu. Se on esim ihan aidosti sitä mieltä että LIdlin pakastepitsa ja Kotipitsan taikka Rosson pitsa ovat täysin samanveroisia keskenään ja kun lidlistä saa halvalla niin on tietenkin tyhmyyttä ostaa noita muita. Taikka tuore merilohi uunissa paistettuna ja euroshopperin tonnikala on samanveroisia, kala mikä kala. MIksi maksaa enempää kuin on pakko.

Yhteistyössä