Mun äiti joutui sairaalaan (sisältää napinaa päivystyksestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja as if
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

as if

Aktiivinen jäsen
23.08.2007
18 068
4
38
Äidilläni alkoi viime viikolla nuha, pientä kuumetta ja kurkkukipua. Perjantaina oli soittanut työterveyteen että kurkku on todella kipeä ja on vaikea niellä, oli sanottu että ei kannata tulla näyttämään, sellaista on liikkeellä ja neuvottu ottamaan kipulääkettä (Buranaa ja jotain ilman reseptiä saatavaa kurkkusuihketta).
Viime yönä äiti ei ollut saanut nukuttua ollenkaan kivun takia ja oli aamusta soittanut päivystykseen jossa oli sanottu että ei voi tulla sinne, ottaa vaan kipulääkettä kotona. Äiti oli sanonut ettei pysty olemaan ja varmasti tulee ja vaatii päästä lääkärille. Oli mennyt, odottanut hyvän tovin lääkärille pääsyä joka oli heti kurkun nähtyään kirjoittanut kiireellisen lähetteen Tyksiin, kurkussa iso paise ja tulehdusarvot pitkälti yli 100.
Nyt äiti makaa sairaalassa tiputuksessa, paise on puhkaistu mutta kurkku saatetaan joutua vielä leikkaamaankin, huomenna ollaan viisaampia.

Ihan vaan siksi kirjoitin että muistakaa ja tajutkaa vaatia hoitoa vaikka kuinka puhelimessa käskisivät pysyä kotona ja syödä Buranaa :(

Olen oppinnut kantapään kautta, jos et ole juoppo niin ei ole mitään asia tk:hon tai päivystykseen... ja jos JOUDUTKIN mennä sinne niin kyllä istut niin kauan kunnes kaikki juopot pääse lääkärille...

joo, sitä hoitoo täytyy vaatimalla vaatia!! mun isä meinattin viime marraskuussa laittaa päänsäryn ja pyörtymisen perusteella verenpaineesta kotiin, mutta vaati hoitoo ja kappas, päästä löytykin kanamunan kokonen kasvain... :(

Totta mitä sanoit, kyllä kannattaa vaatia hoitoa, jos on sellainen olo, että sitä ihan oikeasti tarvitsee. Toisaalta nyt on ihan oikeastikin liikkeellä tautia juuri tuollaisin oirein kuin äidilläsi. Mulla oli ja kurkunpääntulehdukseksi diagnosoitiin. (En olisi muuten mennyt lääkäriin, mutta lapsella oli sama ja epäiltiin, ettei aiempi korvatulehdus ollut parantunut, joten tuli mut diagnosoitua samalla.)

Tuo on niin syvältä! Kokemusta samantyylisestä kohtelusta, kaks vuotta tappelin poskiontelovaivojen kanssa. Aina vaan olis antibiotteja syötetty, röntgenissä ei näkyny mitään erikoista. Nenähuuhtelu, allergialääkkeet oli ne keinot millä yritin kitkutella, kuureja en enää syöny kun eivät auta kunnolla ja menee elimistö ihan sekasin.

Pääsin lopulta asiansa osaavalle erikoislääkärille ja tämä totes oitis katottuaan kerran mun nenään sisälle, että väliseinä on ihan vinossa ja tarvii leikata. Tämä aiheuttaa jatkuvan tukkosuuden nenässä.......

On vaan niin nöyryyttävää olla kerta kerran jälkeen lääkärille ruikuttamassa, eikä saa apua. Mulla meinas itku päästä kun se erikoislääkäri viimein TEKI asialle jotain ja löysi syynkin noin helposti.

meidän tytöllä, 13v, sama paise homma oli toukokuussa. täällä kylläkin heti otettiin hoitoon kun menimme päivystykseen, ei soiteltu voitasko tulla. menimme kylläkin hakemaan angiinaan lääkekuuria, sitä tautia tyttö olikin usiasti sairastanu. paise puhkaistiin päivystyksessä ja tyttö joutui osastolle hoitoon. nielurisaleikkaus tehtiin puhkasusta parin viikon päästä kun kurkussa oleva tulehdus oli kunnolla parantunut.

mut sen paiseen kanssa saa olla todella huolissaan, se voi niin äkkiä tukkia hengitystiet.

Tuommoista se on:( Lääkärit eivät usko, koska useimmiten ei ole mitään erityistä hätää, mutta sitähän ei voi näkemättä tietää milloin on iso hätä. Itse menin kerran yöllä Raision sairaalan päivystykseen kun kurkku oli ollut aamusta asti aivan järkyn kipeä ja illalla alkoi kurkku turvota. Kun kurkkuun katsoi peilin kanssa, näki selvästi että kitapurjeet ja uvula olivat niin turvoksissa, että roikkuivat tosi alhaalla. Päivystyksen lääkäri katsoi kurkkuun ja sanoi ettei mitään tarvitse tehdä välittömästi, voin mennä rauhassa kotiin nukkumaan. Kysyin voisiko edes kortisonia antaa turvotuksen laskemiseksi (sitä olin saanut kun kurkku turposi penisilliiniallergian takia), mutta ei kuulemma ollut tarvetta sellaiselle. Sanoin että se on päivystävän lääkärin vastuulla, jos tukehdun yöllä. Sen jälkeen lääkäri soitti TYKS:in korvapolille, josta käskivät antaa kortisonia, pitää minut yöllä tarkkailussa & aamulla pitää lähteä TYKS:iin. Joopa joo, veikkaan että lääkäriä vähän nolotti, kun ei ollut ottanut yhtään vakavasti... Olin vielä TYKS:ssäkin yhden yön tarkkailussa ja sitten turvotus alkoi vasta laskea.

Tästä taas opin sen, että jos on tosi kysymyksessä, pitää osata vaatia hoitoa. Kaikki eivät sitä osaa ja silloin voi käydä huonosti. Hankalaa on kyllä lääkäreilläkin, kun varmaan monikin on sitä mieltä, että sairastaa kuolemantautia, vaikka on vaan tavallinen flunssa päällä;)

Pitäkää ihmiset puolianne, siitä tuli taas hyvä muistutus! Onneksi ei pahemmin käynyt. Jos on oikeesti joku vialla ja tuntee sen itse niin vaikka väkisin lääkäriin, jos eivät usko puhelimessa.
Mun äidille tuli paha verenmyrkytys ja sen lisäksi muuta vaivaa kun ei meinannut edes ambulanssissa uskoa että hätä on! Piti lääkärisiskoni tehdä järjestelyjä että äiti saatiin hoitoon, muuten voisi olla jo vainaa. Ja jos olisi tajunneet ajoissa, niin ei olisi verenmyrkytys päässyt niin pahaksi eikä tullut muita jälkitauteja. Eihän mun äiti itse osannut mitään vaatia, se olisi varmaan maannut sängyssä kiltisti kotona vaikka kuolemaan saakka.

Alkuperäinen kirjoittaja myy:
Tuo on niin syvältä! Kokemusta samantyylisestä kohtelusta, kaks vuotta tappelin poskiontelovaivojen kanssa. Aina vaan olis antibiotteja syötetty, röntgenissä ei näkyny mitään erikoista. Nenähuuhtelu, allergialääkkeet oli ne keinot millä yritin kitkutella, kuureja en enää syöny kun eivät auta kunnolla ja menee elimistö ihan sekasin.

Pääsin lopulta asiansa osaavalle erikoislääkärille ja tämä totes oitis katottuaan kerran mun nenään sisälle, että väliseinä on ihan vinossa ja tarvii leikata. Tämä aiheuttaa jatkuvan tukkosuuden nenässä.......

On vaan niin nöyryyttävää olla kerta kerran jälkeen lääkärille ruikuttamassa, eikä saa apua. Mulla meinas itku päästä kun se erikoislääkäri viimein TEKI asialle jotain ja löysi syynkin noin helposti.

mulla oli taas yli-iso nielurisa toisella puolella kurkkua, joka oli ollu jo tooosi kauan, äiti sano aina että tk-lääkärit kauhisteli et ompa se iso mut ei sitä kannata leikata, blaablaablaa..

sit joskus n.18-19-vuotiaana mulla oli vaikka kuinka monta kuumellista angiinaa ja poskiontelotulehdusta ja sitä ennen joskus 16-vuotiaana pusutauti jonka takia mun kurkku turpos aivan kiinni sen nielurisan takia. Tk-lääkärit vaan oli että blaablaablaa, "leikkaus vaatii ainakin 6 kuumeellista angiinaa puolen vuoden sisällä..." AARGH

no sit käväsin yksityisellä kurkku-nenä -korva erikoislääkärilla ja kun se VILKAS mun kurkkuun niin se oli kauhistuneen näkönen ja sano et toi varmaan haittaa sun elämääskin aikalailla...haluutko lähetteen leikkaukseeen? tarviiko sitä ees kysyä...

niin totta, taistelkaa hoidon puolesta. Mun äiti kuoli puoli vuotta sitten syöpään kun sen oireita ei tutkittu ja kunta säästi.. jouluna todettiin syöpä ja tammikuussa kuoli. koko syksyn oli kipeä...

Vastaava tilanne lapsen kanssa. Kyseessä oli kyllä sisäelimeen liittyvä vaiva mutta kuitenkin. Buranaa vaan ja sillee. Kun vihdoin ja viimein uskoivat että kyseessä kunnon vaiva ja ottivat crp oli arvo melkein 300. Lapsi viettikin 8 päivää sairaalassa saaden suonensisäisiä antibiootteja. Nyt tehdäänkin sitten liuta tutkimuksia, miten sisäelimelle kävikään.

Alkuperäinen kirjoittaja tippa:
niin totta, taistelkaa hoidon puolesta. Mun äiti kuoli puoli vuotta sitten syöpään kun sen oireita ei tutkittu ja kunta säästi.. jouluna todettiin syöpä ja tammikuussa kuoli. koko syksyn oli kipeä...

:hug: :hug: :hug:

Lisäisin tähän vielä, että vaikka periaatteessa apua pitäisi aina saada julkiselta puolelta, niin jos tuntuu ettei siellä oteta todesta pahaa vaivaa, niin yksityislääkärin 50-90 ? on pieni hinta terveydestä ja joskus hengestäkin. Kroonisen poskiontelovaivani jouduin itsekin hoidattamaan yksityisellä (sain muutaman käynnin jälkeen lähetteen yliopistosairaalaan poskionteloleikkaukseen), kun tk:ssa tuli vaan antibioottikuureja toisensa perään (pahimmillaan parikymmentä kuuria vuodessa).

Alkuperäinen kirjoittaja Vaikka kuinka vaatisi niin siltikään ei uskota:
Vastaava tilanne lapsen kanssa. Kyseessä oli kyllä sisäelimeen liittyvä vaiva mutta kuitenkin. Buranaa vaan ja sillee. Kun vihdoin ja viimein uskoivat että kyseessä kunnon vaiva ja ottivat crp oli arvo melkein 300. Lapsi viettikin 8 päivää sairaalassa saaden suonensisäisiä antibiootteja. Nyt tehdäänkin sitten liuta tutkimuksia, miten sisäelimelle kävikään.

Oliko virtsatieinfektio? Tai ilmeisesti noilla tulehdusarvoilla jo munuaistulehdus. Mun lapsella oli vauvana ja vasta (onneksi) jälkikäteen on tajunnut, että se voi olla oikeasti hengenvaarallinen.

On kyllä varmaan aika pitkälti itsestä kiinni,saako sitä hoitoa!en jaksa uskoa,että joku vakava sairaus jäisi huomaamatta sen vuoksi ettei pääse hoitoon.Mä olen omalla paikkakunnalla saanut aina hoitoa silloin kun on tarve ollut.Myös kaikki lähipiirissäni voivat allekirjoittaa tämän.Kyllähän kunnissa säästetään,mut ei minusta ainakaan hoitoon pääsyssä.