Mummu solkkaa lapsillemme ruåtsia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Delilah"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

"Delilah"

Vieras
Mun anoppi on ruottinkielinen (appiukko suomenkielinen eikä ees osaa ruottii) ja se on aina solkkaamassa meidän lapsille ruottia ja valittaa siitä että mies ei puhu heille ruottia. Oon ite kieltäny mieheltä sen ettei mee kielet sekasin, mutta kyllä oon joskus mieheni siitä yllättäny. Mua vaan harmittaa kun pitää tota solkata kun lapset on englanninkielisessä päivähoidossa ni ihan turha siihen väliin vielä sotkee tommosta kieltä jolla ei tee tässä maailmassa ees mitään.

Mitäs mieltä

Ei kannata kieltää lapsiltaan oikeutta omiin juuriinsa. Anna mummun puhua äidinkieltään lapsille.. rikkauttahan kaikki kielitaito on! Ja kyllä ruotsinkielestä suomessakin on hyötyä.

Eikös se ole vain rikkaus, että lapsii oppii pärjäämään monella eri kielellä? Minusta olisi aika tylyä kieltää anoppia käyttämästä äidinkieltään lapsen kuullen/lapselle.
Ei se lapsi sekaisin mene, vaikka useampaakin kieltä kuulee.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24332354:
jaa, mun mielestä on hyvä, että lapsi oppii molemmat kielet... varmaan myöhemmin puhun lapselle myös espanjaa, venäjää ja saksaakin.

Oon kuullu ettei kannata puhua lapselleen kuin äidinkieltään. Että tuskin sitä kannattaa taiteilla semmosilla kielillä joita ei osaa ihan täydellisesti, siis niin täydellisesti kuin ny äidinkieltä voi osata.

Minusta on kyllä ennemmin tyhmää, että lapset ovat englanninkielisessä päiväkodissa, jos kukaan ei kotona puhu englantia. Parempi olisi että opettelisivat sen ruotsinkielen, kun kerran sitä voitaisiin puhua kotona ja siihen on tunneside.

[QUOTE="ap";24332352]Mikä on tunnekieli ? Mähän vaan aattelen, että toi sotkee pään ku tulee tohon englannin päälle vielä ruottia. Ittellä ainakin sotki kouluaikana.[/QUOTE]

Tunnekieli on rakkaan ihmisen käyttämä kieli, jota ei "opiskella" vaan joka "eletään sanavarastoon".
Toki sen elämisestä on apua myöhemmin kielen korrektissa oppimisessakin (se paljon helpompaa kuin sellaiselle, jolle ko. kieli on vieras kieli) mutta ennen kaikkea se on puhujan ja lapsen välinen emotionaalinen side. Kukaan meistä ei osaa yhtä hyvin ilmaista tunteitaan, luoda yhtä rikasta ja lasta voimaannuttavaa suhdetta, vieraalla kielellä kuin omallaan.

[QUOTE="vieras";24332376]Minusta on kyllä ennemmin tyhmää, että lapset ovat englanninkielisessä päiväkodissa, jos kukaan ei kotona puhu englantia. Parempi olisi että opettelisivat sen ruotsinkielen, kun kerran sitä voitaisiin puhua kotona ja siihen on tunneside.[/QUOTE]

Ai englannin oppiminen tyhmää. just joo. Ja ei meillä kotona puhuta ruotsia.

Jos pitäis jotain kolmatta kieltä oppia niin tulis kyllä aika monta muuta kieltä ennen ruotsia kumminkin. Kiina, japani, venäjä, saksa, ranska, italia, espanja, portugali jne...

[QUOTE="ap";24332389]Ai englannin oppiminen tyhmää. just joo. Ja ei meillä kotona puhuta ruotsia.

Jos pitäis jotain kolmatta kieltä oppia niin tulis kyllä aika monta muuta kieltä ennen ruotsia kumminkin. Kiina, japani, venäjä, saksa, ranska, italia, espanja, portugali jne...[/QUOTE]

No jos vaikka solkkaat lapselle noita sitten vuoroviikoin :laugh:

No jaaa... Meillä kotona puhutaan molempien äidinkieliä ja toivon, että muksu oppisi ne molemmat. Tietenkin anoppis puhuu ruotsia kun se on sen äidinkieli! Olisiko parempi puhua huonoa suomea? Ei mene kielet sekaisin, lue vaikka tutkimuksia asiasta...

[QUOTE="Lanski";24332433]No jaaa... Meillä kotona puhutaan molempien äidinkieliä ja toivon, että muksu oppisi ne molemmat. Tietenkin anoppis puhuu ruotsia kun se on sen äidinkieli! Olisiko parempi puhua huonoa suomea? Ei mene kielet sekaisin, lue vaikka tutkimuksia asiasta...[/QUOTE]

Mummu osaa suomea yhtä hyvin kuin ruotsia. Siitä ei ole kiinni. Asia on kiinni siitä, että tarttee väkisin pitää kiinni jostain historiallisista jutuista jne jne. En tiä. Mua täs häiritsee monikin seikka, esim. se etten ite ymmärrä mitä se sanoo mun lapselle.

Provohan tämä toki on, mutta minusta on paljon hölmömpi idea että lapsesi on englanninkielisessä päivähoidossa kuin että isä puhuu lapsilleen äidinkieltään eli ruotsia.
Vaikka sinä et pitäisikään ruotsia juuri minään (asennevika, sanoisin) niin ei se ainakaan lapsen myöhemmälle kielten oppimiselle haitaksi ole sekään taito.

[QUOTE="ap";24332460]Mua täs häiritsee monikin seikka, esim. se etten ite ymmärrä mitä se sanoo mun lapselle.[/QUOTE]

Aaaa, no sitten tuli selville se syykin. Itse et ole jaksanut vaivautua opettelemaan kieltä ja siksi kiellät sen lapseltasikin. Hieno homma.

Aaaa, no sitten tuli selville se syykin. Itse et ole jaksanut vaivautua opettelemaan kieltä ja siksi kiellät sen lapseltasikin. Hieno homma.

No ei TODELLAKAAN ole se se syy. Aattelin vaan, että jos pitää johonkin kieleen panostaa vielä suomen ja englannin lisäks, niin ei sen tartte olla ruotti. Siis ei mua haittaa vaikka lapsi osais ruottia, mutta kun se on omalla tavallaan muulta oppimiselta pois. Ja sekoittaa ehkä myös englantia.

[QUOTE="ap";24332372]Oon kuullu ettei kannata puhua lapselleen kuin äidinkieltään. Että tuskin sitä kannattaa taiteilla semmosilla kielillä joita ei osaa ihan täydellisesti, siis niin täydellisesti kuin ny äidinkieltä voi osata.[/QUOTE]

Ööö... Mikset sitten anna anoppisi ja ennenkaikkea MIEHESI puhua lapsille äidinkieltään??? Todella typerää kieltää puolisoaan puhumasta lapsille omalla kielellään! Ja todellakaan ei sotke mitään, ihan pienellä voi puheenoppimiseen tulla muutaman kuukauden viivästymä, eri asia jos jollain ei yläasteella kielet mene enää päähän...

Joku asennevika sulla taitaa olla, sorri vaan. Siis mikä tahansa muu kuin ruotsi! Suomi on kaksikielenen maa, ja luultavasti pysyy sellaisena kun lapsesi kasvavat ja rupeavat työpaikkoja etsimään. Ei siitä ainakaan haita oo!

[QUOTE="ap";24332389]Ai englannin oppiminen tyhmää. just joo. Ja ei meillä kotona puhuta ruotsia.

Jos pitäis jotain kolmatta kieltä oppia niin tulis kyllä aika monta muuta kieltä ennen ruotsia kumminkin. Kiina, japani, venäjä, saksa, ranska, italia, espanja, portugali jne...[/QUOTE]

Sanoit alussa ettei ruotsin kielellä tee mitään, enemmän sillä tekee kun esim portugalilla

Yhteistyössä