V
vierailija
Vieras
Mitä tehä kun mummo hoitaa lasta mielellään ja lapsi 2 vuotta viihtyy mummolla. Mutta mummo pukee lapselle kesälläkin kahdet vaatteet päällekkäin ja näin syksyllä paluuvaatetukseen kuuluu 3-4 housut, 3 paitaa eli t-paita ja 2 pitkähihaista sekä toppahaalari. Jos lapsi ei pue, mummo suostuttelee ja en tiedä miten se tapahtuu. Mummo myös ostaa lapselle koko ajan uutta vaatetta, vaikka väittää ettei niin tee. Jostain syystä lapsi tulee usein vaatteissa joita ei ole meiltä sinne viety ja osaa jo sanoa itsekin ylpeänä että "mummo osti". Olen sanonut että vaatetta on niin paljon ettei useimpia käytä kuin kerran ja jäävät jo pieniksi. Itsekin mieluusti hankkisin jotain mutta ei ole syytä kun entisiä on aina liikaa.
Samoin mummo houkuttelee lapsen syömään liikaa. Sitten kotona ei ei ruoka maistu pitkään aikaan kun on ylensyönyt. Ja tietysti ruuan kalorit, proteiinipitoisuus ja kaikki muu on viimeisen päälle mietittyä ja laskettua. En siis tästäkään tiedä missä määrin lasta pakotetaan ja missä määrin suostutellaan ja huijataan syömään.
Mukaan seuraamaan en pääse, en kuitenkaan näe mitä tapahtuu kun olen poissa. Lapsi ei osaa kertoa itse. Eikä omat välini äitiini ole niin hyvät että näistä voisi asiallisesti keskustella. Samasta syystä yhteisvierailut sinne ovat mahdottomia. En kuitenkaan haluaisi katkaista lapsen ja mummon välejä kun lapsi kerran haluaa mummolle ja tuntuu viihtyvän.
Mutta pitäisikö tuosta kuitenkin olla huolissaan?
Samoin mummo houkuttelee lapsen syömään liikaa. Sitten kotona ei ei ruoka maistu pitkään aikaan kun on ylensyönyt. Ja tietysti ruuan kalorit, proteiinipitoisuus ja kaikki muu on viimeisen päälle mietittyä ja laskettua. En siis tästäkään tiedä missä määrin lasta pakotetaan ja missä määrin suostutellaan ja huijataan syömään.
Mukaan seuraamaan en pääse, en kuitenkaan näe mitä tapahtuu kun olen poissa. Lapsi ei osaa kertoa itse. Eikä omat välini äitiini ole niin hyvät että näistä voisi asiallisesti keskustella. Samasta syystä yhteisvierailut sinne ovat mahdottomia. En kuitenkaan haluaisi katkaista lapsen ja mummon välejä kun lapsi kerran haluaa mummolle ja tuntuu viihtyvän.
Mutta pitäisikö tuosta kuitenkin olla huolissaan?