Mummon lahjamäärät ärsyttää!!!!saako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Siis voi että mulla ärsyttää lasten toisten isovanhempien joululahjamäärä. Ovat ostaneet kaikille melkein kymmenelle lapsen lapselleen melkein kymmenen lahjaa jokaiselle, ja siihen vielä omat lapset ja heidän puolisonsakin. Lahjat eivät ole turhaa tavaraa kaikki, on seassa vaatteitakin, mutta sitten osa on ihan hömppää..mitä kuuntelin mummon luetellessa ostoksiaan.

Isovanhemmat ovat molemmat eläkkeellä olevia, erittäin pienituloisia, ja vielä velallisiakin. Nyt ovat laittaneet rahaa joululahjoihin kuulemma reilusti yli tuhat euroa. Ja minua ärsyttää. toki he saavat muistaa jälkikasvuaan lahjoin, mutta kohtuus kaikessa. Lapset eivät jaksa varmaan edesa avata kaikkia saatikka meidän omia lahjojamme tai muita kummien/toisten isovanhempien ostamia lahjoja. ja minkä mallin lapset saavat? aivan kauhistuttaa ja toisaalta myös ahdistaase rahan paljous mitä ovat laittaneet nuihin. Olisivat silläkin rahalla vaikka nauttineet itse jostain. tai maksaneet velkojaan pois, tuntuu ihan kauhealle kun niin paljon ostaavat :/ mitä mieltä olette? eikö ole ihan järjetöntä!!

Sama vika täällä. Joskaan isovanhemmilla ei ole velkaa.
Mutta siis yrittävät hukuttaa meidät tavaraan. Ja jokaisella kyläreissulla tuodaan sitä ja tätä krääsää. Miten sitä ilkeisi sanoa, että jos jotain haluaa antaa, niin vessapaperia/pesuaineita ym kuluvia juttuja voi aina ostaa. Mutta mitä hitsiä minä teen kymmenellä joululiinalla.

Toiset ostavat rakkautta tavaroilla, toiset itselleen mielihyvää. Molemmissa velan määrällä ei ole väliä...

Minä yritin vähentää lahjamäärää toivomalla useimmilta lähinnä vaatteita lapsille. Mies osti ne toivepaketit. Useimmat, kun eivät välitä edes lasten toiveista. Kunhan jotain heti hajoavaa krääsää saa säkkikaupalla paketoida.
Mikäli lahjavuori on yhtä suuri edelleen, on toivottava lahjoja rahana, esitettävä selvempiä suoria pyyntöjä lahjoista ja vaikka "uhkailtava" etten ota vastaan kuin paketin per lahjan antaja.

No turhaahan tuommonen on ja jos on vielä velkaakin ni eivät taida osata käyttää rahaa. Omien lasten saamat lahjat ei ärsytä. Siellä ei ole velkaa takana ja mummo on halunnut nauttia joulusta ni antaa mennä.

Mä olen ihmetellyt sitä, etteivät itsekin pienituloiset isovanhemmat älyä ostaa jotain oikeasti tarpeellista tai toivottua. Heillä ei kai sitten ole tarkoituksena ilahduttaa lahjan saajia, vaan hössäävät lahjoja omaksi ilokseen. Hyvä esimerkki on, että poika sai neljä kokoa liian ison paidan. Paita oli ostettu tyttöjen osastolta.

Ei se niin yksinkertaista ole että myy sen krääsän. Lapsille vähän ikävä selittää miksi lelut viedään pois. Pahimmallaan kun saa pieneltä lapselta riistää käsistä paketista paljastuneen vinkuintiassa tehdyn rihvelilelun. Minähän annan alle kaksivuotiaan tukehtua tai viillellä itsensä haavoille lelujen avustuksella... Joulumieltä vaan kaikille, pennut huutaa, vanhemmat puree hammasta ja mummo vetää herneen nenään. Selitys on aina että ettei ole vara ostaa mitään isoa, mutta miten olisi alle 10e duplopaketti sen sijaan että jotain halpahallin ihmeitä säkillinen satasella...

[QUOTE="vierailija";29320560]Siis voi että mulla ärsyttää lasten toisten isovanhempien joululahjamäärä. Ovat ostaneet kaikille melkein kymmenelle lapsen lapselleen melkein kymmenen lahjaa jokaiselle, ja siihen vielä omat lapset ja heidän puolisonsakin. Lahjat eivät ole turhaa tavaraa kaikki, on seassa vaatteitakin, mutta sitten osa on ihan hömppää..mitä kuuntelin mummon luetellessa ostoksiaan.

Isovanhemmat ovat molemmat eläkkeellä olevia, erittäin pienituloisia, ja vielä velallisiakin. Nyt ovat laittaneet rahaa joululahjoihin kuulemma reilusti yli tuhat euroa. Ja minua ärsyttää. toki he saavat muistaa jälkikasvuaan lahjoin, mutta kohtuus kaikessa. Lapset eivät jaksa varmaan edesa avata kaikkia saatikka meidän omia lahjojamme tai muita kummien/toisten isovanhempien ostamia lahjoja. ja minkä mallin lapset saavat? aivan kauhistuttaa ja toisaalta myös ahdistaase rahan paljous mitä ovat laittaneet nuihin. Olisivat silläkin rahalla vaikka nauttineet itse jostain. tai maksaneet velkojaan pois, tuntuu ihan kauhealle kun niin paljon ostaavat :/ mitä mieltä olette? eikö ole ihan järjetöntä!![/QUOTE]

On järjestöntä minunkin mielestäni.
Säälittää lastesi isovanhemmat ja paha mieli heidän puolestaan, etsivätkö he jotain rakkautta tuolla itseään kohtaan tuhlaamalla rahaa jota heillä ei ole?

Meillä on tilanne että isäni on velaton ja on useampi velaton kiinteistö mutta ei ole koskaan ostanut minulle tai lapsenlapsilleen lahjoja. Äidin rahatilanne heikko, on laittanut meihin rahaa ja onneksi ei ostele lahjoja.

Miehen vanhemmilla omaisuutta mutta eivät ostele kymmentä lahjaa. ehkä yhden.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras äiti;29320931:
Olka kiitollisia tuollaisesta mummosta, mun pitää suurin osa hössöttää itse

Voihan mummosta olla kiitollinen, vaikkei turhasta tavarasta olisikaan ;) Meidän lapsille tulee isovanhemmilta yleensä villasukat, ja olen oikein tyytyväinen tilanteeseen.

minua kans tää tilanne ihan suuttuttaa suorastaan. pitää yrittää esittää ettei...mut ihmetyttää mikks eivät rahoja laita vaikka niihin velkoihin vaan tuhlaavat ihan turhaan.

Ymmärrän sinua ap. Oma äitini ostelee kanssa lapsille paljon kaikkea, ei tosin niitä toivottuja vaan jotain muita. Mikä on ihan ok, ei tarvitse olla mikään lahja-automaatti mutta sitten kuitenkin itse haluan niitä lasten toiveita toteuttaa niin paketteja tulee paljon.

Oletko sanonut että vähempi riittäisi ettekä halua niin paljon? Tai auttaisiko jos antaisit yhden (ei kalliin) lahjatoiveen ja toteuttaisi sen? Tai vaikka villasukkia tai yöasu tietyssä koossa?

Meilläkin isovanhemmat ostavat minun mielestäni turhan paljon lahjoja. Olen sen kyllä heille suonut, jos se heitä kerran ilahduttaa. Nyt lasten kasvettua lahjamäärät ovat hieman pienentyneet, kun toiveet ja tarpeet kalliimpia.Itse ostamme lapsille yhden tai kaksi pakettia.

[QUOTE="Vierailija";29322380]Meilläkin isovanhemmat ostavat minun mielestäni turhan paljon lahjoja. Olen sen kyllä heille suonut, jos se heitä kerran ilahduttaa. Nyt lasten kasvettua lahjamäärät ovat hieman pienentyneet, kun toiveet ja tarpeet kalliimpia.Itse ostamme lapsille yhden tai kaksi pakettia.[/QUOTE]

Mutta teillä siis kuunnellaan toiveita ja tarpeita? Jos näin olisikin, minäkin olisin tyytyväinen. Älytöntä ostaa turhaa krääsää ja sopimattomia vaatteita. Älytöntä jo siksikin, että isovanhemmilla menee rahat hukkaan.

Jaa, no ei minua sinänsä lahjamäärä tai lahjojen laatu ärsyttäisi. Ylimääräiset voi laittaa kiertoon ja hömppäähän lapset yleensä lahjaksi toivookin. Se kyllä kummastuttaisi, jos taloudenhallinta eläkeikäisillä on tuota luokkaa. Mutta eipä heitä varmasti enää voi muuttaa, oma on asiansa miten taloutensa hoitavat.

Yhteistyössä