mummolassa käynti ressaa! (valivaliturhis!)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huhhuh124
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huhhuh124

Vieras
Yhtä hössötystä ja panikointia koko kylässä olemisen ajan. Päivän jälkeen itsekin ihan rätti kun päästään mummolasta lähtemään.
Isovanhemmat ottaa KOKO AJAN hirveätä ressiä meidän lapsesta (1v8kk), perinteistä hössötystä mitä varmasti jokainen vanhempi saa kokea isovanhemmilta.
Lapsi ei saisi hetkeäkään leikkiä yksin tai olla missään yksin, jos lapsi rauhoittuu hirveän riehumisen jälkeen katsomaan vähäksi aikaa lastenohjelmia niin se pitää väkisin houkutella jollain keinolla telkkarin äärestä pois. Suoraan sanottuna pappa ja mummo ei anna mun lapsen olla yhtään rauhassa :D Sen huomaa ihan lapsestakin, kun se ressaantuu jatkuvaan hössötykseen ja häirintään. Minusta on mukava joskus vain katsella kun lapsi osaa ja tykkää leikkiä itsekseen omia leikkejä, isovanhemmat eivät tuota ymmärrä että meidän lapsi osaa leikkiä yksinkin eikä tarvitse piikaa itselleen 24/7.

Jos lapsi yrittää katsoa vaikka pikkukakkosta, niin papan pitää alkaa höpöttämään ja leikillään kiusaamaan raukkaa. Tai jos pappa ei häiritse, niin mummo on ihan pölkyllä päähän lyöty "että voi herran jumala tuo lapsihan on hiljaa ja rauhassa!", ei malta olla mummokaan hiljaa vaan alkaa kälättämään ja hössöttämään lapselle jotain...

Ja lapselle tuputetaan käteen jatkuvalla syötöllä keksiä, makkaraa, juustoa ym. niin paljon, ettei jaksa tai suostu syömään oikeata ruokaa! Tänään tosiaankin sain laittaa lapsen nukkumaan niin ettei syönyt ollenkaan iltapuuroaan :(

Kolmas asia on se, ettei niille mene jakeluun lapsen laktoosi-intoleranssi... Vaikka asiasta muistuttaa joka kerta, niin ei ne muista sitä enää 15minuutin jälkeen. Mukavaa onkin sitten koko loppupäivä vaihtaa kurapaskavaippoja 10kertaa, kun rakkaalle lapsenlapselle on syötetty suklaata, jugurttia ja joka ikistä asiaa missä vaan voi olla maitoa...

ja sekin ärsyttää ihan yleisesti, että joka hemmetin asiasta pitää näiden huomauttaa. Millon on lapsella housuissa liian pitkät tai lyhyet lahkeet, millon on liian vähän päällä ja jos joskus erehdyn ottamaan purkkiruokaa mukaan, niin minähän anopin mielestä syötänkin sitä sitten joka päivä lapselle! Kaikki hemmetin asiat käsitetään vaan niin älyttömän väärin!!

Ja kaikista asioista ollaan vanhemmille huomautettu ja sanottu monta kertaa! Silti he vain jatkavat ja jatkavat samaan malliin...

Joo anteeksi, en haluaisi moittia isovanhempia, mutta nyt oli pakko päästää höyryjä pihalle... Ja juu, asiastahan pääsee niin eroon ettei käy enää heidän luonaan, mutta se menisi mun mielestä epäilyttäväksi jos lakattaisiin kokonaan käymästä siellä...

Siis päivän olitte mummolassa, haittaako tuo jos yhtenä päivänä ei elämä mene just sun ohjelman mukaan. Tuo tietenkin on tympeää jos maha menee sekasi kun "vääriä" juttuja syötetään. Mutta siitä voi yrittää muistuttaa joka välissä =)
Mummo ja pappa varmaan ovat ihan täpinöissään pienestä =) Elä sinä ressaa...

Ei tuollasen taki kannata jättää käymättä, se nyt vaan yleensä menee noin :) Kyllä se siitä rauhoittuu kun lapsi kasvaa ja lapsenlapsia tulee enemmän. Ja itseasiassa mitä enemmän käytte niin sitä nopeammin rauhoittuvat. Tuo on kyllä kurjaa ettei noudateta erityisruokavaliota. Oletko antanu selvän listan ruuista mitä VOI antaa, että voivat ostaa niitä jemmaan? Ei meilläkään mummolapäivän jälkeen mitään iltapuuroja anneta, päinvastoin saattavat oksentaa kotimatkalla...

Lyhennä käyntiä jos kovasti ressaa. Käytte vaan pari tuntia, sen kyllä kestät ja lapsikin kestää.
Pikkuisen kun aikaa kuluu, lapsi oppii itse sanomaan mitä haluaa niin se ehken helpottaa tilannetta.

Kuullostaa sille, että mummolassa käynti on isovanhempien kohokohta eikä heillä ole oikein muuta niin tärkeätä kuin lapsenlapsi. joten useammin vain kylään. Tietty on harmi, etteivät muista allergiaa :/ Hössömummot ovat todella in

No en kommentoi muuta mut tuo laktoosijuttu olis erittäin hyvä saada isovanhemmille menemään perille ihan siitä syystä että ei se oo mikään leikin asia...suolisto kärsii! Ja siis jos ymmärsin oikein tuosta, olit itsekin paikan päällä? Etkö saa sanottua kun meinaavat antaa jotain laktoosipitoista vaikka se sitten tarkottaskin sitä että huomautat siitä kymmenen kertaa visiitin aikana?

Meillä jo kaks muorien ja faarien kullannuppua.. ja raskastahan se vierailu ja oleskelu siellä aina on.. Lapset kun pitää ikään kuin ohjata isovanhempien hoidettavaksi ja silti itse vahtia niitä lapsia kun ei voi luottaa et ne aina kaikessa pysyis mukana.. eli vahtia sitten sekä lapsia että isovanhempia mutta silti olla ikään kuin ei olisikaan paikalla että he saisivat viettää aikaa keskenään..

Alkuperäinen kirjoittaja meillä myös..;23266959:
Meillä jo kaks muorien ja faarien kullannuppua.. ja raskastahan se vierailu ja oleskelu siellä aina on.. Lapset kun pitää ikään kuin ohjata isovanhempien hoidettavaksi ja silti itse vahtia niitä lapsia kun ei voi luottaa et ne aina kaikessa pysyis mukana.. eli vahtia sitten sekä lapsia että isovanhempia mutta silti olla ikään kuin ei olisikaan paikalla että he saisivat viettää aikaa keskenään..

ehkä olis hyvä lähteä kokonaan pois siksi aikaa? me äidit kun hyvin usein keräämme turhaa stressiä siitä miten isovanhemmat toimivat :) ei pahalla...kyllä ne siellä pärjäävät muutaman tunnin.

Niin... Mulla on lyhentynyt pinna todella paljon raskauden takia, joten tämä raskauskin vaikuttaa siihen että otan ehkä liikaakin ressiä. saa nähdä miten ensi yö menee, kun lapsi ei syönyt paljoa mitään, yleensä herää aamuyöstä monta kertaa kun nälkä vaivaa... :/

Ollaan sanottu monta kertaa että lapselle ei saa antaa sellaista ruokaa mikä ei ole laktoositonta. Mutta ei ne tunnu sitä muistavan, itsellä on selkä jumissa näiden päivien jälkeen kun saa selkä vääränä kantaa lasta pyllynpesulle.

No voi herttileijaa! Luulis olevan sinustakin kivempi jos lapsi touhuaa mummin ja papan kanssa eikä tuijota pikkukakkosta! Telkkaria lapsesi ei tarvii ollenkaan mutta monenlaisia ihmissuhteita kyllä! Itse muistelen vieläkin lämmöllä mummin lettuja ja mansikkahilloa,kaakaota,lihapullia... Laktoosi-intoleranssiasia täytyy tietty asiallisesti käydä läpi - näytä vaikka mummille millaista kakkaa vaippaan tulee ja selitä että pienen mahaan sattuu jne. jos saa tavallista maitoa,mutta muuten ei satunnaisista herkuttelupäivistä varmaan lapselle haittaa ole! Ole onnellinen että lapsellasi on välittävät isovanhemmat,kaikilla ei ole! Meilläkin on toiset isovanhemmat jo kuollu ja toiset asuu monen tuhannen kilometrin päässä - vain pitkillä lomilla nähdään!

[QUOTE="äitee";23266973]ehkä olis hyvä lähteä kokonaan pois siksi aikaa? me äidit kun hyvin usein keräämme turhaa stressiä siitä miten isovanhemmat toimivat :) ei pahalla...kyllä ne siellä pärjäävät muutaman tunnin.[/QUOTE]

Joo, kyllä niin tehdäänkin ja sormien läpi katsotaan monta juttua.. Mutta kun paikalla oot niin, luulen että ongelma on myös vähän se et alitajuisesti kaikki aikuiset luottavat siihen että toiset katsovat enemmän lasten perään.. esim. videolaitteiden "koskettelu" ja muu vahtiminen..

Mut niinku apn ongelma esim tuo syöminen niin ollaan kyllä peloteltu isovanhemmat niin pahoilla allergia tarinoilla että ruoan suhteen osaavat olla jo aika tarkkoja tai jos epäröivät, kysyvät..

glen, saatan olla vaikka keittiössä juomassa kahvia. pappa kun ei esim. syö ollenkaan keittiössä vaan olkkarissa, niin en viitsi siihen viereen mennä kyttäämään ja juomaan kahvia. Lapsi kun sattuu aina menemään papan luokse kun tämä syö... Ei sitä jaksa olla ihan koko aikaa lapsen perässä kuin hyeena, tiedän että heillä ei ole mitään sellaista käden ulottuvilla tai saatavilla mitä lapsi voisi vahingossa ottaa tai mennä jonnekin paikkaan missä tapahtuisi jotakin vaarallista. Sen takia ei tarvitse juosta lapsen perässä, kun tietää mihin hän menee ja mitä tekee, mutta isovanhemmille se on kauhea ressin aihe (mielestäni ihan turhasta!).

Ja jos lapsi pysähtyy viideksi minuutiksi katsomaan telkkaria koko päivän aikana, niin tuskin hänestä mikään mielikuvitukseton lapsi tulee. Itseäni se vaan häiritsee, kun ei anneta lapsen touhuta omia touhuja ollenkaan ja huudellaan koko ajan perään ja ihmetellään mihin se nyt on menossa, vaikka sattuisi ottamaan vain pari askelta vasempaan...

Pistä ne isovanhemmat vaihtamaan ne kuravaipat :laugh: Ehkä jää paremmin mieleen, mitä syöttää, kun joutuvat myös siivoamaan seuraukset itse. Ja muista vielä marmattaa koko ajan vieressä, että noin käy, kun mennään antamaan sopimatonta syötävää :D

Ovatko isovanhemmat kovin iäkkäitä? Mun vanhemmat on 'vasta' kuudenkympin molemmin puolin ja molemmat mukana työelämässä, miehen vanhemmat 10-15 vuotta vanhempia. Kyllä tuo hössötys lisääntyy selkeästi kun ikää tulee... Jotenkin omat vanhemmat on enemmän realiteeteissa vaikka lapsen riehumisenkin suhteen, eivät ole niin arkoja, kun taas anoppi on ihan vaukona jos tyttö pomppii vaikkapa sohvalla.

Kummaltakin puolelta onneksi antavat olla myös rauhassa.

Mutta voin kyllä ymmärtää, että tuo on rasittavaa, enkä ihmettele yhtään että sulta menee hermot. Voiko isovanhemmille puhua asiasta ollenkaan ilman että siitä tulee kamala sukuriita?

Kyllä yksi kokonainen päivä on pienelle tosi pitkä aika, jos ei yhtään saa rauhaa. Ei se nyt vaan mene niin, että mummon ja vaarin täytyy saada joka sekunti leikittää lasta, kun "ne niin haluu". Pieni lapsi tarvitsee omaa rauhaa ja sitä että hänen toiveitansa kuunnellaan. Tarkoittaa siis juuri sitä, että kun lapsi vetäytyy hetkeksi vaikkapa telkkarin ääreen, niin antaa lapselle sen hetken rauhan (ei se siinä kuitenkaan kauaa viihdy). Lapsi kerää voimia ja jaksaa sitten taas olla sosiaalinen.

Kyllä aikuisetkin ihmiset uupuvat, jos omaa aikaa ei ole yhtään päivän aikana. Pieni lapsi väsyy vielä niin paljon helpommin. Miksi ei siis voisi tehdä mummolareissusta mukavaa kaikille ja antaa lapselle vähän tilaa?

glen, saatan olla vaikka keittiössä juomassa kahvia. pappa kun ei esim. syö ollenkaan keittiössä vaan olkkarissa, niin en viitsi siihen viereen mennä kyttäämään ja juomaan kahvia. Lapsi kun sattuu aina menemään papan luokse kun tämä syö... Ei sitä jaksa olla ihan koko aikaa lapsen perässä kuin hyeena, tiedän että heillä ei ole mitään sellaista käden ulottuvilla tai saatavilla mitä lapsi voisi vahingossa ottaa tai mennä jonnekin paikkaan missä tapahtuisi jotakin vaarallista. Sen takia ei tarvitse juosta lapsen perässä, kun tietää mihin hän menee ja mitä tekee, mutta isovanhemmille se on kauhea ressin aihe (mielestäni ihan turhasta!).

Ja jos lapsi pysähtyy viideksi minuutiksi katsomaan telkkaria koko päivän aikana, niin tuskin hänestä mikään mielikuvitukseton lapsi tulee. Itseäni se vaan häiritsee, kun ei anneta lapsen touhuta omia touhuja ollenkaan ja huudellaan koko ajan perään ja ihmetellään mihin se nyt on menossa, vaikka sattuisi ottamaan vain pari askelta vasempaan...

Tämän luettuani toteankin, että vie ipana yökylään mummolaan ja lepää!

voi. miinä ottaisin hössöttävät mieluummin kuin välinpitämättömät. hössöttävät ois just parhaat. rakastan hössöttävää tätiäni, joka on kyllä nyt jo tosi sairas ja vanha. ei enää jaksa hössöttää, mutta joskus hössötti minusta. ihana.

Siis tuo touhu on just niinku olisin kirjoittanut sen itte!!!! Kaikki on samanlailla, siis tuo syöttäminen , tuputtaminen, käristeitä, rahkaa, vaahtokarkkeja, rusinoita, purkkaa siis jumakauta, koittaas mumma ja paappa itte vetää tollasen satsin sekasin, luulis että ökä lentääs. meidän neiti kohta kolme syö kaikki mitä tyrkytetään ja ei mee edes tuntia ku tulee itkien, huutaen mun syliin että on vatta nii kipiä,huono olo... no mitä siihen sitte sanomaan ku oot kokoajan sanonu että älkää ny antako ku se maha tulee kipiäksi. Mun lapset pian kolme ja pian yksi on n.1 kerran kahdes kuukaudes siellä yötä ja kun mä ne haen sitte seuraavana päivänä, ne on aiva kertakaikkiaan loppu, kun siellä ei lapset itke ei ees tirahda ku tukitaan joku suklaa pala suuhun!!!!!!!!!!!! Tiedän kyllä mistä puhut. tosi ärsyttävää, harventanu oon kyl käyntejä....

"Kolmas asia on se, ettei niille mene jakeluun lapsen laktoosi-intoleranssi... "

Onko tutkittu? Meillä itse epäilin lapsella laktoosivammaa, ja lastenlääkäri sanoi että jos ton ikäisellä on laktoosivamma, niin se johtuu keliakiasta ja kun se hoidetaan parantuu laktoosivamma. Kuulemma noin pienellä ei voi olla laktoosi-intoleranssia...

Mä olen tehnyt vanhemmille täysin selväksi, että lasten suhteen tehdään just niin kuin minä sanon jos haluavat niitä nähdä. Kerran pääsin yllättämään, kun mummo yritti minulta salaa antaa tytölle suklaata. Pakkasin lapset autoon seuraavalla sekunnilla ja lähdettiin pois.

Iso poruhan siitä tuli, mutta näin jälkikäteen ajatellen se oli sen arvoista. Nyt asiat sujuu jo ihan hyvin ja luottamus on alkanut palautumaan.

ps. Ei kannata takertua tuohon suklaaseen, koska ei se tosiaan ole normaalisti pahasta. Kuvitelkaa sen tilalle itsellenne paremmin sopiva asia, pähkinä pähkinäallergikolle, olut alkoholistille, jne

Yhteistyössä