Mummolan erilainen ruokarytmi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Miten tämän saa toimimaan käytännössä?

Olemme siis menossa lapsiperheenä pienten lasten kanssa pian mummolaan varmaan viikoksi. Mummolla ja ukilla on ihan eri ruokarytmi, kuin meillä. He skippaavat lounaankin kokonaan ja siirtyvät aamupalasta 5-6h päästä kahvittelemaan syöden vasta päivällisen 16 aikaan. Itse syömme päivällisen 17 maissa. Me syömme klo 8-9, 12, 14, 17 ja 20 aikoihin noin suurinpiirtein. Lasten ja itsenikin tulisi siis saada ruokaa 3-4h välein. Lasten isä on sopeutuvaisempi ja noudattaa muutenkin ihan omaa rytmiään osittain. Lasten kanssa tarvimme seuraavat ateriat: aamiaianen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Tuntuu jotenkin kiusalliselta syödä ihan eri aikaan, mutta jos me ei niin tehdä on meillä nälkä ja siitä johtuva kiukku taattu varsinkin lapsilla. Pitääkö tänäkin kesänä vaan kokkailla eri aikaan omat ruuat, vaikka tuntuu kiusalliselta?

Pitäisi. Talo elää tavallaan, vieraat käypi ajallaan.

Juuri tänään puhuin omien isovanhempieni kanssa, miten hankalaa on yrittää kestitä vieraaksi tulevia, joilla on jos jonkinmoista ruokarajoitetta ja aikataulua. Pahimmassa tapauksessa suurella vaivalla tehty ruoka ei kelpaakaan.

Pidätte vähin äänin huolen omista sapuskoistanne siten, että osallistutte kuitenkin jokaiselle tarjotulle. Eli välipaloja penskoille ja pöytään kun kutsu käy.

syökää oman rytminne mukaan. kyllä lasten täytyy saada ruokaa totuttuun aikaan. mä ainakin annan lapselle ruuan kylässä hänen aikataulunsa mukaan, sattui se talon rytmiin tai ei. ei lapset pysty joustamaan niin kuin aikuiset.

No kai se on sanottakin selvää, että lasten ehdoilla mennään. Jos ette itse syö, mutta muksuille kuuluu antaa ruokaa, eikä pitää nälässä pitkiä aikoja. Luulis mummon ymmärtävän, koska on ollut joskus itsekin pienen mukulan äiti... Jos ette siellä sitten tee sitä lounasta, niin sitten ostatte mukeloille valmista tai teette eväät. Tai voihan sitä illallista tehdä varmaan sit sen verran reilummin ja säästää seuraavan päivän lounaaksi muksuille, jos itse pärjäätte jollain kahvilla ja voileivällä siihe asti, kunnes vanhukset syö. Tai sit otat vaan sen ruokapuolen hoitaakses koko viikon. Voi olla yksinkertaisin mukuloiden kannalta. Kyllä se mummo ja pappa syö sen lounaakin, kun vaan laitat.

Yhteistyössä