Mulle tarjottiin mun unelmatyötä...poika pitäis siis laittaa hoitoon 9kk ikäisenä :/

  • Viestiketjun aloittaja Rokkivosu
  • Ensimmäinen viesti
vieras
mee sinne unelmaduuniis ja laita lapsi hoitoon! Ite en menisi,mut sun tilassasi kuulostaa paremmalta vaihtoehdolta tehdä niin että lapsi menee hoitoon jo noin pienenä. paree olla hoidos ku kotona äitisä kans joka on niiiiiiin kypsä lapseensa! eli vastausha on selvä,otat sen paikan ja haet lapselle hoitopaikkaa.
 
Tässä referaatti eräästä artikkelista, jossa mun mielestä on paljon asiaa. Toivottavasti luette :)


Äitiys on merkittävä yhteiskunnallinen tehtävä.

Lastenpsykiatrian erikoislääkäri Anna Tuliharju on mm. tuota mieltä vuoden 2001 joulukuun Gloriassa.

Tuliharjun mielestä tärkeämpää on myös huolehtia alle yksi- ja kaksivuotiaista, jotka viedään kymmeneksi tunniksi päiväkotiin kuin koululaisista, jotka viettävät iltapäiviään yksin. Hän toteaa, että kahdeksanvuotiaalla on paljon paremmat valmiudet olla iltapäivä yksin kotona kuin vuoden ikäisellä totaalisesti uudessa maailmassa, missä aikuiset ja lapsiryhmät vaihtuvat.

Haastattelussa Tuliharju sanoo myös, että suurin osa äideistä nauttii pienen vauvan hoitamisesta, jaksaa herätä yöllä ja antaa jakamattoman huomionsa. On palkitsevaa olla täydellisen tarvittu, välttämätön. Mutta kun lapsukainen kasvaa ja ryhtyy tekemään asioita "itse", ei olekaan yhtä helppoa jaksaa olla hänessä kiinni kaiken aikaa. Kuitenkin lapsi tarvitsee äitiään yhtä paljon kuin ennenkin, vain eri tavalla. Monet nuoret äidit ovat ristiriitatilanteessa - pyydetään, jopa vaaditaan tulemaan töihin eivätkä he ehkä omasta mielestään saa toista tilaisuutta, jos nyt kieltäytyy. Tuliharjun mukaan asia, mistä varmasti putoaa pois töihin mennessä, on oman lapsen kehitys.

Nykyisin Tuliharjun mukaan lapsen paras on hukassa, ja sitähän useimmat vanhemmat lapselleen haluavat. Hänen mukaansa vanhemmat uskovat liian vähän omaan arvoonsa. Mikä tahansa muu asia tuntuu olevan tärkeämpää omalle lapselle: virikkeet, kaverit, ryhmä, harrastukset. Kuitenkin lapsi kehittyy lapsen ja vanhemman välisessä suhteessa. Ensimmäisellä, toisella ja kolmannella ikävuodella syntyy perusta itsetunnolle, arvoille ja vastuun kantamiselle. Pienen lapsen kehitys on riippuvainen lähimmästä ihmissuhteesta, jossa hän elää. Alle kolmivuotiaana lapselle päivittäinen ero ensisijaisesta hoitajasta on aina stressi. Sitä kautta se on riski kehitykselle.

Toki Tuliharjukin ymmärtää, että kaikilla vanhemmilla ei ole yhtäläisiä mahdollisuuksia hoitaa lapsiaan kotona kolmivuotiaaksi. Sen vuoksi hän on ollut mukana Auta lasta kasvamaan -hankkeessa, jossa tärkeimpinä pointteina on omahoitaja päiväkodissa, vanhempien pitäminen mielessä päiväkodissa esim. kuvia katselemalla, ikävän yllättäessä huomiota ei yritetä kääntää muualle, vaan lasta lohdutetaan.

Ikävä tunteena on tärkeä, sillä jos vanhemmat ajattelevat, että päivähoito on hyvä aloittaa aikaisin, kun lapsi ei vielä osaa ikävöidä. Jos lapsi ei vielä osaa ikävöidä, hänellä on kiintymyssuhteen kasvaminen vielä kesken. Ja kesken se voi jäädä, jos tätä asiaa ei ymmärretä.

Hän puhuu artikkelissa myös syyllisyydestä ja syyllistymisestä, josta tälläkin palstalla aika ajoin keskustellaan. Hän sanoo, että joka ikinen tekee virheitä. Semmoista äitiä tai isää ei ole, joka ei tekisi.
Hän muistuttaa tunnetusta termistä riittävän hyvä vanhemmuus, joka tarkoittaa sitä, että elämässä on enemmän rakkautta kuin vaikeuksia. Tiedetään myös, että yksi kehityksen edellytyksistä on se, että ei ole täydellistä. Jos lapsillamme olisi täydellinen palvelu, ei yksikään heistä kehittyisi. Täytyy olla myös jotain, mitä puuttuu Tuliharju toteaa. Ei lapsia pidä pitää pumpulissa, vaan auttaa vaikeuksien yli.
Hyvä vanhemmuus edellyttää kykyä myös syyllisyydentunteen kestämiseen. Jokainen kokee sitä joskus. Jos se kielletään, kipeät asiat eivät korjaannu. Sanotaan, että vanhempia ei saa syyllistää, mutta syyllistäminen on Anna Tuliharjun mukaan jo käsitteenä mahdoton. Syyllisyys on terveessä ihmisessä valmiina oleva tunne, sitä ei voi ulkopuolelta toiseen istuttaa. Psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen on sanonut, että ihminen ilman syyllisyydentunnetta on psykopaatti. Ja joku toinen on sanonut, että syyllisyys on rakkauden vartija. Terveen syyllisyydentunteen kestäminen on lapsen etu, silläkin voi tehdä lapselleen vahinkoa, että jää syyllisyyteen kiinni ja ajattelee, että mitään ei ole enää tehtävissä.

Tärkeää on myös eriytyminen aikanaan, joka on elämänkaaren keskeinen ja kipeä asia. Se on yhtä vaikeaa äidille kuin itseään haltuun ottavalle lapselle. Ja silti se on välttämättömyys. Mutta ei voi eriytyä, jos ei ole mistä eriytyä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Odottaisin seuraavaa tarjousta. Sellainen tulee varmasti joskus, mutta lapsi ei ole kuin kerran pieni.
Näin.
Mulle tarjottiin myös todella hyvää duunia (siis ihan töitä, joten palkkakin olisi ollut sen mukainen kun ei mitään oppisopimusta tms ) mutta en edes harkinnut ottavani kyseistä työtä vastaan. Kuopus olisi tuolloin ollut 1v2kk kun olisi päivähoitoon mennyt, mutta päätin pysyä kotona vielä ainakin vuoden.
 
jaa
jaa. en tykkää tällaisista aloituksista... Meilläkin meni esikoinen normaalisti hoitoon äitiysloman jälkeen, eikä edes minkään unelmapaikan takia, vaan ihan vaan että lapsi saa ruokaa...
opintoraha ja kotihoidontuki olisi ollut liian huono yhdistelmä...
 
mieti
Mieti nyt todella onko tässä pohdinnassa kyse siitä että olet huolissaan siitä minkälaisena äitinä muut ulkopuoliset sinut näkee jos otat paikan vastaan ja laitat lapsen hoitoon. Näissä asioissa on niin helppo syyllistyä, varsinkin tällä palstalla herkästi tuomitaan työssä käyvät äidit. Kuulostaa sille että olet päätöksen tehnyt mutta pelkäät muiden asennetta. Mut todellakaan nämä päätökset ei muille kuulu kuin sinulle ja perheellesi. Tsemppiä, oli päätös sitten mikä vaan :)

 
ota!!
Ota ihmeessä paikka vastaan!! Kadut myöhemmin, jos et ota. Ei niitä työpaikkoja tulevaisuudessakaan putoile syliin, niinku muutamat täällä väittävät. se on tarttuva kiinni silloin ku mahdollisuus tulee :)
 
just
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No tottakai meet. Ennen laitettiin muksut puolivuotiaana hoitoon ja mentiin töihin.
ENNEN HOIDETTIIN LAPSET KOTONA. Äidit eivät käyneet kodin ulkopuolella lainkaan töissä!
ei kyl hoidettu.ehkä jotkut, mutta jotkut taas ei. esim. mun mumma joutui lähteen töihin vielä, kun perse vuoti.mumman sisko hoiti lasta.

ja muutenkin työn puolesta ooon monelta muorilta kuullut, kun töihin piti lähtee melkein synnytyksen jälkeen. nykyään äitiysloma on paaaaljo pidenpi kuin ennen ja toisiaan kaikilla ei ollut varaa jäädä kotiin, eikä nyttenkää ole.

 
Rokkivosu
Alkuperäinen kirjoittaja mieti:
Mieti nyt todella onko tässä pohdinnassa kyse siitä että olet huolissaan siitä minkälaisena äitinä muut ulkopuoliset sinut näkee jos otat paikan vastaan ja laitat lapsen hoitoon. Näissä asioissa on niin helppo syyllistyä, varsinkin tällä palstalla herkästi tuomitaan työssä käyvät äidit. Kuulostaa sille että olet päätöksen tehnyt mutta pelkäät muiden asennetta. Mut todellakaan nämä päätökset ei muille kuulu kuin sinulle ja perheellesi. Tsemppiä, oli päätös sitten mikä vaan :)
Joo, tosta on kyse :ashamed:
Mut otan mä sen paikan, kun pakko ajatella pitemmälle.
 
Rokkivosu
Mä otan sen paikan!!! Aloitan ilmeisesti marraskuun lopussa, et sinne asti sain siirrettyä aloitusta :) On poika sit melki vuoden kuitenkin, vaikka pieni on sittenkin.
Mut nyt on mieli hyvä kuitenkin kun päätös on tehty!
 
Aplodit
Hyvä hyvä! Onnea päätöksestä, ja vuoden ikäinen pärjää jo hyvin. Varsinkin tollasilla päivillä. Eikä tosiaan kannata miettiä miltä näytät joidenkin palstalla majailevien hyeenojen mielestä. :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:
Voihan isä jäädä jos on vakiduunissa?

Mummot, kotiin joku hoitaja?
Ei oo vakiduuni isällä ja mummot on ite työelämässä.
Kotiin hoitaja olis ihana, mut millä sen maksaa kun mun palkka ei tule olemaan suuri ja miehellä se jää kans nettona alle 2000e.
Luotettavalla pphlle tai yksityiselle sitten hoitoon.. kamalaa olisi antaa vauva päiväkotiin mutta vielä kamalampaa tuntemattomalle hoitajalle.. itse tietäisin Keski-Suomesta yhden hyvän :whistle:
Täällä on onneksi useempiakin hyviä perhepäivähoitajia, jotka on hoitaneet mm. mun pikkuveljeä. Päiväkoditkin on pieniä ja pikkukylässä kaikki tuntee kaikki, et sitä en pelkää et huonolle hoitajalle joutuis.
Ja tää on kamalaa sanoa, mut mä olen toooodella väsynyt tähän kotona olemiseen :ashamed:
Mun työajat olis sellaset, et ei välttämättä tarvii olla joka päivä hoidossa ja monena päivänä vaan alle 2h.

No näillä tiedoilla mä en enää ees miettis, vaan ilman muuta ottaisin sen paikan.
 
hyväkäs
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Odottaisin seuraavaa tarjousta. Sellainen tulee varmasti joskus, mutta lapsi ei ole kuin kerran pieni.
No just. Tottahan tuo on, mutta onko sulla aavistustakaan, miten vaikee on saada oppisopimuspaikkaa yhtään mihinkään?
Emilyn on kova neuvomaan miten kuuluisi toimia, mutta itsellä ei taida kaikki ihan kohdillaan olla. Sillä nyt ei ole mitään väliä vaikka lapset kotona hoitaakin, kun on jo kahden lapsen isä-lapsisuhteet onnistunut hajottamaan, esittää vain enkeliä.
 
onneja
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Mä otan sen paikan!!! Aloitan ilmeisesti marraskuun lopussa, et sinne asti sain siirrettyä aloitusta :) On poika sit melki vuoden kuitenkin, vaikka pieni on sittenkin.
Mut nyt on mieli hyvä kuitenkin kun päätös on tehty!
Onnittelut!!! Saako tiedustella minkä koulutuksen/työn aloitat*?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:
Voihan isä jäädä jos on vakiduunissa?

Mummot, kotiin joku hoitaja?
Ei oo vakiduuni isällä ja mummot on ite työelämässä.
Kotiin hoitaja olis ihana, mut millä sen maksaa kun mun palkka ei tule olemaan suuri ja miehellä se jää kans nettona alle 2000e.
Lapsesta saa kotihoidontuen ja joissain kunnissa vielä kuntalisän päälle jos on hoitaja kotona =)
 
kahden äiti
Meillä lapset aloittaneet päiväkodissa 10kk ikäisinä, enkä ole tätä valintaa katunut. Jos äiti ei ole onnellinen, eivät ole lapsetkaan. Jos äiti on onnellinen, on lapsillakin mahdollisuus olla onnellisia.
 
Rokkivosu
Alkuperäinen kirjoittaja onneja:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Mä otan sen paikan!!! Aloitan ilmeisesti marraskuun lopussa, et sinne asti sain siirrettyä aloitusta :) On poika sit melki vuoden kuitenkin, vaikka pieni on sittenkin.
Mut nyt on mieli hyvä kuitenkin kun päätös on tehty!
Onnittelut!!! Saako tiedustella minkä koulutuksen/työn aloitat*?
Kiitoksia kaikille onnitteluista ja kannustuksesta :)
Musta tulee nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja :D
 
Rokkivosu
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Alkuperäinen kirjoittaja Iloinen Possu:
Voihan isä jäädä jos on vakiduunissa?

Mummot, kotiin joku hoitaja?
Ei oo vakiduuni isällä ja mummot on ite työelämässä.
Kotiin hoitaja olis ihana, mut millä sen maksaa kun mun palkka ei tule olemaan suuri ja miehellä se jää kans nettona alle 2000e.
Lapsesta saa kotihoidontuen ja joissain kunnissa vielä kuntalisän päälle jos on hoitaja kotona =)
Täällä ei saa kuntalisää.
Mun äitillä saattaa ehkä loppua työt itellä just sillon ja se sano et jos niin on niin hän voi hoitaa poikaa sit ainakin jonkun aikaa :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Alkuperäinen kirjoittaja onneja:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Mä otan sen paikan!!! Aloitan ilmeisesti marraskuun lopussa, et sinne asti sain siirrettyä aloitusta :) On poika sit melki vuoden kuitenkin, vaikka pieni on sittenkin.
Mut nyt on mieli hyvä kuitenkin kun päätös on tehty!
Onnittelut!!! Saako tiedustella minkä koulutuksen/työn aloitat*?
Kiitoksia kaikille onnitteluista ja kannustuksesta :)
Musta tulee nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja :D
No sitten ei voi sanoa ku tervetuloa työttömäksi! :)
 
Rokkivosu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Alkuperäinen kirjoittaja onneja:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Mä otan sen paikan!!! Aloitan ilmeisesti marraskuun lopussa, et sinne asti sain siirrettyä aloitusta :) On poika sit melki vuoden kuitenkin, vaikka pieni on sittenkin.
Mut nyt on mieli hyvä kuitenkin kun päätös on tehty!
Onnittelut!!! Saako tiedustella minkä koulutuksen/työn aloitat*?
Kiitoksia kaikille onnitteluista ja kannustuksesta :)
Musta tulee nuoriso- ja vapaa-ajanohjaaja :D
No sitten ei voi sanoa ku tervetuloa työttömäksi! :)
MEillä on pula koulutetuista nuva-ohjaajista, joten työllisyystilanne vaikuttaa hyvältä sit kun valmistun :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja :):
Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Karusti sanottu, mutta eihän tuossa voi kuin valita pienen lapsen ja työn väliltä. Itse valitsisin empimättä lapsen kanssa olemisen. Sitä aikaa ei ainakaan saa takaisin mutta kivoja koulutuksia ja töitä on olemassa vaikka olisivatkin harvinaisia jne.
Kunnes se tarjous osuis omalle kohdalle. Kyllä vierestä on aina helpompi sanoa kuinka tekis :)
E..ei. Vaikka mulle tarjottain ihan mitä vaan eteen, mun unelmaa, mä en kykenis jättään vauvaa hoitoon, enkä edes taaperoa. Se on satavarma. Olen miettiny asiaa omalla kohdalla mutta ei sitä edes tarvitse miettiä. Toki harmittais että voi viulu kun meni sivu suun, mutta hetkeekään en oikeesti miettis otanko työn mieluummin. :)
 

Yhteistyössä