Mulla todettiin tänään haavainen paksusuolentulehdus

  • Viestiketjun aloittaja CU
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Hahah, taisi tuolle yhdelle spämmääjälle rapsahtaa bannit tännekin palstalle. Mistähän johtuu että noita hänen postaamiaan linkkejä hiukan seuraamalla pystyi aika äkkiä muodostamaan kuvan että kyseinen postaaja on saanut banaania aikamonilla muillakin foorumeilla...? :D
 
vierailija
Jaahas, täällä taas sekoilemassa "faktojen" kanssa ja lainaamassa ja vastaamassa omiin aikaisenpiin kommentteihin! :D

No mutta asiaan, tuo muutogeeni/crohn-väitteesi jälleen kerran täysin tuulesta temmattua sontaa! Luepas nyt vähän taas oikeaa tutkimustietoa ja jätä ne salaliittoiöut vähemmälle!
 
Asenne
Kohtalotovereita?

Ei mieli mettä keitä. Tähän asti olen ollut terve ja lääkkeetön. Kaikki muuttui saatuani kolonoskopiassa asiasta selvyyden. Pitää lääkkeitä syödä loppuelämä. Mulla olis vino pino opiskeluun liittyviä tehtäviä. Ei jaksa eikä kiinnosta.
Ei välttämättä niin paha =) Mulla todettiin CU 8-vuotta sit eli joskus 19 vuotiaana. Eka otin aika kovasti stressiä asiasta eikä oireet meinanneet helpottaa. Kivuliasta vessassa juoksemista ja verta kokoajan. Koitin kaikkia ihme ruokavalioita, eri lääkkeitä, vitamiineja ja monenlaisia maitohappobakteeri-valmisteita. Koitin jopa maidon pois jättämistä, kahvin lopettamista, erilaisia tee-juomia ja hanaveden vaihtamista pulloveteen. Näin meni muutama vuosi. Sit tajusin alkaa elämään normaalia elämää, syödä terveellistä perusruokaa ja liikkumaan säännöllisesti. Aloin myös vältellä yötyötä vaihtamalla työpaikkaa. Nyt matkustelen paljon, juhlin usein, lenkkeilen ja käyn töissä. Normaalia elämää siis.

Lääkkeenä menee 4* 800mg (2 aamulla, 2 illalla) Asacol-tablettia päivässä ja heti jos tulee oireita niin 1g peräruisketta illalla. Peräruiske ja nimen omaan se Asacol merkkinen on ollu mulle omasta mielestä se suurin apu. Pahimmassa vaiheessa sain rauhottumaan melko nopeesti Azamun + Asacol + Asacol ruiske yhdistelmällä. Cortisonista en oo niinkään kokenut saaneeni apua, vaikka lääkärit sitä aina yrittääkin määrätä. Pentasan peräpuikot sormiin tungettavine kortsuineen voi tunkea vaikka niiden kehittäjän hanuriin ja Pentasan peräruiskeen käyttömukavuus on kaukana Asacolista. En ole koskaan saanut siitä merkistä mitään apua vaikka siinä on kuulema täsmälleen samat vaikuttavat aineet. Ehkä sit henkistä.

Ton Asacol ruskeen käyttö ei ainakaan mulla ole koskaan tuottanut mitään ongelmaa vaikka näin sinkkuna tuleekin välillä vietettyä öitä vieraissa paikoissa. Taisin lukea joskus paketista että ruiske pitäs lämmittää 37 asteiseksi ennen käyttöä. Oon käyttäny sitä hetken juoksevan kuuman veden alla samalla kun pesen hampaat. Pieni hivakka Bepanteenii, seisoma-asennosta sisään ja tän jälkeen heti peiton alle pitkälleen. Parissa minuutissa ei muista edes laittaneen lääkettä.

Oon tutustunut jo tosi moniin ihmisiin kellä on sama sairaus mutta silti melkein joka apteekissa sanotaan ettei Asacol tuisketta ole heti hyllyssä kun sitä ei usein osteta. Whaaat??

Niin ja noi tutkimusta edeltävään tyhjennykseen määrätyt litkut. Oon asunu muutamissa eri kaupungeissa ja huomannu että eri sairaalat määrää eri juomaa (Colonosteril ja Moviprep). Kaikki maistuu oikeesti pahalta, mutta Moviprep selkeesti helpompi kun ei tarvitse juoda niin paljon sitä itse tyhjennysainetta vaan nesteeksi kelpaa vaikka mummon mehu. Tutkimus on aina kivulias mutta en oo testannu esilääkitystä vielä. Vois joskus ihan mielenkiinnosta koittaa saako siitä hyvät ilmaset pärinät.

Ja en oo mikään lääkefirmat kaveri joka suosittelee.
 
vierailija
Siis mikä yhdistys ja tehnyt mitä? Sori, nyt mutta täytyy myöntää että minunkin on nyt kyllä hiukan vaikea ymmärtää sinun ajatuksenjuoksuasi.
Potilasyhdistyksissä ei sallita keskustella sairauskien syistä, koska lääketehtaat ovat perustaneet ne ihan muita intressejjä varten. Varsinkin paranemiskertomukset (ilman lääkkeitä ja omin konstein) katoaa hyvin pian sieltä.
 
vierailija
vierailija
Siis aivan näin Emilyn. Mä aloitin kans scd:llä mut en ehtinyt noudattaa sitä kuin pari viikkoa kun siirryin ihan taviskarppaukseen ja se sopii mulle. Ilman viljoja, jopa niitä "hyviä" hiilihydraatteja (hah). Itseasiassa en ole enää lainkaan sairas mutta mullahan olikin vain tuo ärtyvä suoli. Tosin, kyllä sekin rajoitti elämää aika tehokkaasti kun ei voinut edes kaupassa käydä paskomatta housuunsa.
Hienoa!!!
 
vierailija
Mun veljellä ärtynyt paksusuoli ja lisäksi syö epilepsia lääkkeitä, vaikka epilepsiaa ei olekaan voitu todeta. Lääkäi kuitenkin totesi, että ei ole haittaa, vaikka söisi sitä epilepsialääkettä silti.

Kaverin miehellä crohnin tauti. Itse sanoisin, että tuollaiset sairaudet on kuitenkin vielä pieniä juttuja, vaikka oma sopeutumisensa on kaikissa sairauksissa toki varmasti, mutta kuitenkin - ei uhkaa henkeä.
Hirvittävä virhe tuossakin😈
 
vierailija
Uskon kyllä että tuo SCD tuo apua ja varmasti on hyvä ruokavalio. Itse kuitenkin en ole esim. ollut koskaan mikään karppauksen puolestapuhuja vaan hyvän normaalin perusruokavalion ja tuo SCD on vielä paljon tiukempi kuin normi karppaus. Eli se vaatii minun tyyppiseltä ihmiseltä ihan hirveän itsekurin kun ruisleipä esim. tosi tärkeä juttu ruokavaliossa, samoin aamulla kaurapuuro.
Kyllä minun mielestä tuo dieetti on aika askeettinen ja rajoittaa tosi paljon. Mutta kuten sanoin, itse olen vasta sairastunut ja asiat kaikki niin uusia, että menee vähän aikaa selvitellessä näitä juttuja itselle. Ja kyllähän varmaan sitten jos tauti todella pahana, on valmis vaikka mihin jotta helpottaisi!
*muoks* Ja kuten joku tuossa ylhäällä sanoikin niin silloinhan olisi vähän helpompi noudattaa jos oireiden ilmaantuessa on sitten tiukempi ruokavalio tms.
Hyvin helppo muuten.
 
vierailija
Mun veljellä ärtynyt paksusuoli ja lisäksi syö epilepsia lääkkeitä, vaikka epilepsiaa ei olekaan voitu todeta. Lääkäi kuitenkin totesi, että ei ole haittaa, vaikka söisi sitä epilepsialääkettä silti.

Kaverin miehellä crohnin tauti. Itse sanoisin, että tuollaiset sairaudet on kuitenkin vielä pieniä juttuja, vaikka oma sopeutumisensa on kaikissa sairauksissa toki varmasti, mutta kuitenkin - ei uhkaa henkeä.
Mikä merkki hänellä? Niitä määrätään myrkytysoireisiin nykyään ja se taas vie ihmisiltä lihasvoimat.
 
vierailija
Mantelijauhosta saa hyvää proteiinia/rasvaa/magnesiumia.
Kannattaa huomioida muutama seikka manteleista. Ensinnäkin niiden on oltava ehdottomasti kypsiä poimittaessa suuren syaniidi pitoisuuden takia, joka häviää mantelin kypsyessä. Ei suositella ihmisille, jotka kärsivät rytmihäiriöistä. Manteli kuuluu vahvoihin allergeeneihin kuten pähkinätkin koska sisältävät runsaasti makro- ja mikroelementtejä, jotka aiheuttavat helposti allergisen reaktion
Varsinkin henkilöt, joilla heikko immuniteetti saavat manteleista helpommin allergisen reaktion kun terveet.
Manteli sisältää runsaasti proteiinia, joka voi myös aiheuttaa allergisia oireita kuten vatsakipua, ripulia, huimausta, oksentelua tai nenän tukkoisuutta. Liiallinen käyttö ilmavaivoja, ripulia ja päänsärkyä.
Kohtuudella ja varovaisuudella käytettävä.
 
vierailija
haloo, miten menee? Kysyit: "Sitä en ymmärrä, että miksi pitää karpata? Siis eikö tämä tauti hoideta kokonaan lääkkeillä? Vai eikö lääkkeet tehoa kaikkiin?" Ei tehoa ja elimistö menee pilalle, jos syyllistä itse löydä. Maksa ja munuaiset ovat herkkiä kaikille vieraille aineille. Karppaamalla estätä tulehdusta ja viljakuitu repii ne haavat auki. Siksi karppaaminen on hyvä, kunhan syöt tarpeeksi rasvaa, ettei tule ummetusta. Viljoissa on korrenvahvistajia ja siksi ne ei enää sovi ihmiselle ollenkaan - homeenestoaineista ja glyfosaattijäämistä puhumattakaan!
Lyhyesti noin
 
vierailija
Kokemuksesta voin sanoa, että jos suoli on niin spastinen ettei instrumentti etene suolessa niin silloin laitetaan tippa ja siitä kevyt narkoosi. En tiennyt toimenpiteestä mitään ja hyvin kuulemma pääsivät etenemään.
Ärtyvän suolen oireyhtymä, joka sidoksissa selkärankareumaan. Foodmap-ruokavalio, Asacol ja kortisonia sekä erittäin tiukka seula mitä suuhunsa laittaa. Kahvi, alkoholi, kipulääkkeet, makeiset jne kaikki pois.
Huomasin eron jo viikon jälkeen hyvinvoinnissa eli jaksaminen on aivan toista. Lisäksi syön muutaman kerran viikossa lisärautaa ja B-vitamiinia.
 

Yhteistyössä