Mulla on tylsää, kyselkää jotakin...

[QUOTE="mie";23458148]Mä haluaisin edelleen vastauksen tähän. Ja tehon jälkeen sitten joutunut vielä osastolle sairaalaan ja sulla ei olis ollut mahdollista jäädä sinne yöksi ja sun kultamussukka olisi joutunut nukkumaan pinnasängyssä mikä on vielä metallia.[/QUOTE]

Siis... Minkä vastauksen sä tähän haluat? Mitä tuohon pitäisi sanoa? Kauheeta se olisi, varmaan jokainen, joka on siinä tilanteessa on ollut, voisi samaa sanoa.

He ovat tuttuja ja uskaltavat näyttää tunteensa. Ovathan aikuisetkin todella mukavia ja kohteliaita tiosilleen, kun ovat vieraita ja tapaavat esnimmäistä kertaa. Vaan kun ollaan tutustuttu ja ystävystytty niin johan sitä tohditaan piereskellä ja kaivaa nenää.
Mä tapaan näitä lapsia 1-2 kertaa vuodessa eikä muuten olla tekemisissä. :D Eli ei johdu siitäkään. :) tapaan useammin monia muita lapsia, eikä kukaan käyttäydy noin huonosti. Mun lapset sen sijaan on mukavia ja kohteliaita toisille ihmisille aina, olen kasvattanut heidät siten, että he kunnioittavat toisia ihmisiä, eivätkä ala kohtelemaan heitä huonosti kun oppivat tuntemaan. Tunteiden osoittaminen on muutenkin ihan eri asia, kuin se, että kohdellaan toisia aikuisia ja lapsia törkeästi ja epäkunnioittavasti.

Viimeksi muokattu:
Sinä olet sitä mieltä, että minä olen väärässä. Kuitenkin pidät typeränä sitä, että minun mielestäsi sinä olet väärässä. Jos se on ok, että sinun mielestäsi minä olen väärässä, niin miksen minä saisi ajatella, että sinä olet väärässä? Miksi minun pitäisi olla avoin sinun näkemystäsi kohtaan kun sinä et ole avoin minun näkulmaani kohtaan, vaan tyrmäät sen suoralta kädeltä?

Fiksu aikuinen kuitenkin pyrkii infantilisoimaan keskustelukumppaninsa?
Paatko lainauksen missä olen väittänyt noin?

Kumma juttu että sinä saat esittää vasta-argumentteja mutta muut eivät saa.

Tai siis minä en saa...

:flower:

"niinpä"
[QUOTE="joo";23458151]Voi minut kasvatettiin aikoinaan juuri noin, sen takia minusta tuli ongelmanuori, olisinpa edes kerran saanut kunnon huutoa jostain, olisinpa kerrankin saanut kunnon rajat, oli erittäin vaikeata sitten asettua tähän maailmaan kun kotoa lähdin, oli vaikeuksia sopeutua siihen että työpaikoissa on tiukat säännöt ja oli vaikeaa kun yliopistossa oli. Ensimmäisistä työpaikoista sain potkuja ja meinasin repuuttaa yliopistossakin vapaan tyylini vuoksi. Huoh. Omalle lapselle haluan asettaa hyvät rajat jotka MINÄ päätän, rakkaudella.

Ärsytti se "keskustellaan keskustellaan" olisin halunnut potkua perseelle mitä minun TULEE TEHDÄ edes VÄHÄN! Kuten hyvin menestyvät ystäväni saivat, ja onnellisia ovatkin ja ovat aina olleet! Idiotismia suorastaan.[/QUOTE]

Samoin ja pakko myöntää, opin vanhempieni virheistä enkä missään nimessä anna lapselleni sellaista "kasvatusta".

"emma"
Mä tapaan näitä lapsia 1-2 kertaa vuodessa eikä muuten olla tekemisissä. :D Eli ei johdu siitäkään. :) tapaan useammin monia muita lapsia, eikä kukaan käyttäydy noin huonosti. Mun lapset sen sijaan on mukavia ja kohteliaita toisille ihmisille aina, olen kasvattanut heidät siten, että he kunnioittavat toisia ihmisiä, eivätkä ala kohtelemaan heitä huonosti kun oppivat tuntemaan. Tunteiden osoittaminen on muutenkin ihan eri asia, kuin se, että kohdellaan toisia aikuisia ja lapsia törkeästi ja epäkunnioittavasti.
Siis mulla meni ohi, miten tää liittyy siihen, että lapselle asetetaan tietyt rajat?
Eikö sellaisista lapsista voi tulla kohteliaita? Ja muutenkin hyvin käyttäytyviä?

[QUOTE="emma";23458349]Siis mulla meni ohi, miten tää liittyy siihen, että lapselle asetetaan tietyt rajat?
Eikö sellaisista lapsista voi tulla kohteliaita? Ja muutenkin hyvin käyttäytyviä?[/QUOTE]

Ei. Vaan kyse oli siitä, kun joku sanoi, että NinaTT:n lapsi voi tulla toimeen AINOASTAAN TUTTUJEN LASTEN KANSSA. Tähän kommentoin, että hänen lapsensa on tavannut minut ja omat lapseni vain kerran, siitä huolimatta minä ja omat lapseni tulimme mainiosti toimeen NinaTT:n lapsen kanssa. Vertailukohtana huomautin, että eräät huomattavasti läheisemmät lapset, joilla on hyvin autoritäärinen kasvatusmalli, käyttäytyvät noin sata kertaa huonommin meillä käydessään.

Joten ei voida päätellä, että NinaTT:n lapsi olisi hänen kasvatustyylistään johtuen ihminen, joka ei muiden kanssa tule toimeen, ja autoritäärisellä tyylillä taas saataisiin automaattisesti aikaiseksi enkeleitä. Sitä tarkoitin.

Viimeksi muokattu:
Paatko lainauksen missä olen väittänyt noin?

Kumma juttu että sinä saat esittää vasta-argumentteja mutta muut eivät saa.

Tai siis minä en saa...

:flower:
Tottakai saat esittää vasta-argumentteja :) Aivan kuten minäkin. Se, että on vahvasti jotakin mieltä on yleensä ihan hyvä juttu vaan. Sovitaanko, ettet sie kutsu miua suvaitsemattomaksi tai tuomitsevaksi niin mä en tee niin takaisinkaan? :D

"emma"
Ei. Vaan kyse oli siitä, kun joku sanoi, että NinaTT:n lapsi voi tulla toimeen AINOASTAAN TUTTUJEN LASTEN KANSSA. Tähän kommentoin, että hänen lapsensa on tavannut minut ja omat lapseni vain kerran, siitä huolimatta minä ja omat lapseni tulimme mainiosti toimeen NinaTT:n lapsen kanssa. Vertailukohtana huomautin, että eräät huomattavasti läheisemmät lapset, joilla on hyvin autoritäärinen kasvatusmalli, käyttäytyvät noin sata kertaa huonommin meillä käydessään.

Joten ei voida päätellä, että NinaTT:n lapsi olisi hänen kasvatustyylistään johtuen ihminen, joka ei muiden kanssa tule toimeen, ja autoritäärisellä tyylillä taas saataisiin automaattisesti aikaiseksi enkeleitä. Sitä tarkoitin.
Ok, selvä. Kyllähän tuo käytös on suurimmaksi osaksi kiinni luonteesta ja temperamentista, vain pieneltä osaltaan kasvatuksen tulos. Oikean ja väärän voi kuitenkin opettaa oli kyseessä sitten "vapaa" tai "rajallinen" kasvatus.

Tottakai saat esittää vasta-argumentteja :) Aivan kuten minäkin. Se, että on vahvasti jotakin mieltä on yleensä ihan hyvä juttu vaan. Sovitaanko, ettet sie kutsu miua suvaitsemattomaksi tai tuomitsevaksi niin mä en tee niin takaisinkaan? :D
Ei herranjumala nyt mä lopetan. Ihan kuin kissan kanssa yrittäis keskustella.

Sovitaanko ettet kutsu mua kärpässieneksi tai hilleriksi niin mä en tee niin takaisinkaan?

muoks, kun sä oot sitä mieltä että mä oon kärpässieni.

no huh huh
Sinustakin varmaan tuntuisi turvalliselta, että et saisi tehdä mitään päätöksiä omasta elämästäsi :rolleyes: Kaikki määriteltäisiin pilkuntarkasti, nukkumaanmenoaikoja myöten. Ja jos vastustelisit, niin fyysisesti vahvempi henkilö nappaisi kiinni ja väkisin laittaisi sänkyyn. Juu, todella turvallinen olo lapsille :heart:

Sitten vielä ihmettelette, miksi lapset "uhmaavat". Meinaatteko tosissanne, ettette itse kapinoisi vastaavassa tilanteessa?
hei, minä olen AIKUINEN mutta on kyse lapsesta, ei hän ole kykeneväinen tekemään päätöksiä, se on AIKUISEN tehtävä huolehtia lapsen hyvinvoinnista.AIKUINEN ei ole lapsen kaveri vaan huolehtija ja kasvattaja.Lapsi kokee todella turvaa kun hänestä huolehditaan ja välitetään ja asetetaan tietyt rajat, on todella pelottavaa että annetaan pienelle noin suuri vastuu omista asioista.

"lissu"
hei, minä olen AIKUINEN mutta on kyse lapsesta, ei hän ole kykeneväinen tekemään päätöksiä, se on AIKUISEN tehtävä huolehtia lapsen hyvinvoinnista.AIKUINEN ei ole lapsen kaveri vaan huolehtija ja kasvattaja.Lapsi kokee todella turvaa kun hänestä huolehditaan ja välitetään ja asetetaan tietyt rajat, on todella pelottavaa että annetaan pienelle noin suuri vastuu omista asioista.
Peesi!!

"vieras"
[QUOTE="pph";23458034]
Ninatt:n kasvatustapa sopii oivallisesti lapselle joka on kotihoidossa tai tapaa vain tuttuja lapsia. Todellisuus voi iskeä vasten kasvoja kun lapsi aloittaa esim. eskarin tai koulutien.[/QUOTE]

Uskoisin että tulee kyllä toimeen muidenkin kanssa, mutta kun ollaan enemmän tekemisissä kuin se ns normaali vierailuaika vaikkapa viikonloppu - ja oletuksena että toisilla lapsilla on "rajoja" esim ruoka-ajat ja se että yöllä nukutaan, ja yksi ei teekään niin, kuvittelisin että pientä protestia voi olla ilmassa.
MUTTA tässäkään tapauksessa ninatt lapsi ei käyttäydy huonosti tai "uhmaa" äitiään, koska ne on ne muut lapset jotka ihmettelevät että miksi yksi toimii toisin.

Ninatt lapsella ei tätä ongelmaa ole koska hän ei mene eskariin/kouluun/päiväkotiin, kotikoulustahan tuo on täällä puhunut.
Vai oliko se niin et ei oo pakko mennä jos ei haluu ;)

Mun on valitettavasti pakko kutsua lapseni ruokapöytään ja jopa pakottaa hänet syömään, koska muuten on äkkiä tilanne että lapseni on sairaalassa tai huonoimmassa tapauksessa mulla ei oo sit enää lasta. Eli joudun sairauden vuoksi pakottamaan lapsen syömään säännöllisesti, meillä ei oo mahdollista se että tulee jos tulee tai syö jos syö

Miksi oi miksi, jos lapsi kokee olonsa turvalliseksi, kokee hän tarvetta kapinoida vastaan? Lapset ovat ihmisiä. Heidän käytöksensä on inhimillistä. He reagoivat moneen asiaan ihan samalla tavalla kuin me aikuisetkin. Moni vaan tykkää ajatella, että ei lapsi oikeasti tarkoita sitä mitä sanoo. Tällä tavoin on kohdeltu ennemmuinoin myös aikuisia, esimerkiksi naisia ja tummaihoisia. Ajateltu, etteivät he tiedä, heitä pitää suojella, eivät he ole kykeneväisiä tekemään itsenäisiä päätöksiä...

"emma"
Miksi oi miksi, jos lapsi kokee olonsa turvalliseksi, kokee hän tarvetta kapinoida vastaan? Lapset ovat ihmisiä. Heidän käytöksensä on inhimillistä. He reagoivat moneen asiaan ihan samalla tavalla kuin me aikuisetkin. Moni vaan tykkää ajatella, että ei lapsi oikeasti tarkoita sitä mitä sanoo. Tällä tavoin on kohdeltu ennemmuinoin myös aikuisia, esimerkiksi naisia ja tummaihoisia. Ajateltu, etteivät he tiedä, heitä pitää suojella, eivät he ole kykeneväisiä tekemään itsenäisiä päätöksiä...
"Moni vaan tykkää ajatella, että ei lapsi oikeasti tarkoita sitä mitä sanoo."
Mun lapsella on rajat, mutta silti otan hänen sanansa todesta.
Miksi sinä et vieläkään ymmärrä että on muitakin vaihtoehtoja kuin ne ääripäät?

[QUOTE="emma";23458446]Ok, selvä. Kyllähän tuo käytös on suurimmaksi osaksi kiinni luonteesta ja temperamentista, vain pieneltä osaltaan kasvatuksen tulos. Oikean ja väärän voi kuitenkin opettaa oli kyseessä sitten "vapaa" tai "rajallinen" kasvatus.[/QUOTE]

Olen ihan samaa mieltä. Aikaisemmin olen vähän nuivasti ajatellut kaikkea ns. vapaata kasvatusta, nyt kuitenkin olen todennut, tai ainakin uskon, että minulla ja NinaTT:llä on hyvin samanlainen kasvatustyyli. Itse kuvaisin omaa kasvatustyyliäni keskustelevaksi. Mielestäni meillä on selvät rajat, mutta kun meiltä kysytään sääntöjä, en osaa sanoa niitä juurikaan. Meillä on vain vähän sääntöjä ja itseasiassa minusta tuntuu että lapset tekevät meillä paljon päätöksiä itse. En edes muista milloin olisin määrännyt heidät sänkyyn. He vain valuvat sinne itse heti iltapalan jälkeen. :D

Itse peräänkuulutan lapsia kunnioittavaa ja tasa-arvoista kasvatusta. Jos perheen lapset eivät saa syödä sohvalla, niin aikuistenkaan ei kuuluisi toimia niin. Jos perheen lapset eivät saa juoda lainkaan limsaa, niin aikuistenkaan ei pitäisi juoda. Jos aikuiset saavat valvoa myöhään, niin pitäisi jotenkin voida selittää lapsille, miksi he eivät saa, jos eivät saa. Itse olen joskus sanonut omilleni, että heidän aivonsa tarvitsevat enemmän unta, ja siksi toivon heidän nukkuvan ennen minua. Tai että minulla on koulutehtäviä tehtävänä. Tai että seuraavana päivänä on turha toivoa sympatiaa jos väsymystään kiukuttelee. :D

Keskustelevilla keinoilla ohjaan lapsia tekemään päätöksiä, joita he sitten toivottavasti osaavat aikuisenakin tehdä omaksi ja muiden parhaaksi. Itse olen saanut aika tiukan kasvatuksen, jossa vanhempien määräysvalta oli suuri, enkä oikein ole osannut aikuisena tehnyt itsenäisiä päätöksiä, enkä meinannut esim. koulumaailmassa pärjätä enää sitten, kun kukaan ei ollut ns. perseelle potkimassa.

"vieras"
[QUOTE="emma";23458602]
Miksi sinä et vieläkään ymmärrä että on muitakin vaihtoehtoja kuin ne ääripäät?[/QUOTE]

Koska ei ole muuta OIKEAA tapaa toimia kuin ninattn tapa - etkö sä sitä jo ymmärrä?

Munkin 14v sanoi äsken ettei haluu huomenna mennä kouluun eikä hammaslääkäriin, mä sanoi ettei oo pakko jos ei haluu.

[QUOTE="vieras";23458676]Jos perheen aikuiset juo kaljaa niin lapsetkin saa[/QUOTE]

No arvasin, että joku vetää tähän ton alkoholin. :D Vaikea sanoa kun ei meillä kaljaa juoda. :rolleyes: Siihen, että lapsi ei saa kaljaa on kuitenkin kaksi selitystä. Heidän maksansa ei kestä sitä, kuten ei kaikkien aikuistenkaan. Toinen este on Suomen laki, sen mukaan alaikäinen ei saa nauttia eikä hänelle saa tarjota alkoholia. Kalja on kuitenkin pikkaisen eri asia kuin sohvalla syöminen ja limsa, eikö? :rolleyes:

[QUOTE="emma";23458602]"Moni vaan tykkää ajatella, että ei lapsi oikeasti tarkoita sitä mitä sanoo."
Mun lapsella on rajat, mutta silti otan hänen sanansa todesta.
Miksi sinä et vieläkään ymmärrä että on muitakin vaihtoehtoja kuin ne ääripäät?[/QUOTE]

Eli sinä siis et vaan välitä, vaikka lapsesi tuntisi olonsa turvattomaksi?

Yhteistyössä