Mulla on tylsää, kyselkää jotakin...

Lapsihan ON vanhemmista riippuvainen. Ainakin minun lapseni on. Oletko, Ninatt sitä mieltä, että esim. 6kk:n ikäinen vauva osaisi itse ajatella "nyt on ikävä äitiä, ryömimpä pois tästä sängystäni, makuuhuoneeseen ja kiipeän äidin viereen"? Entäpä vauvan luontainen kommunikaatio, itkeminen, minkö kautta hän saa välittömästi kontaktin äitiinsä?
Lapsi on äidistään riippuvainen, mutta hänen tulisi saada itsenäistyä omaa tahtiaan. Lasta ei pidä keinotekoisesti tehdä riippuvaiseksi. Itkeminen on hätäsignaali, viimeinen keino jos muut tavat eivät ole toimineet. Itkeminen on runsaasti energiaa vievää puuhaa, ei lapsi sitä huvikseen tee. Silloin lapsella on jo hätä, ja olet myöhässä. Puolivuotiaan tulisikin nukkua äidin vierellä, sivuvaunu voi olla yksi tapa jos silti haluaa enemmän tilaa. Sivuvaunusta lapsi pääsee ryömimään äidin kainaloon tarpeen mukaan jo aika pienestä asti.

Yöt on tehty nukuttaviksi. Itse nukun paremmin kun ei ole ketään vieressä potkimassa suuhun-kuten joskus on kun lapsi sattuu tulemaan viereen.
Ihminen ei ole kuollut nukkuessaan. Vauvan happisaturaatio, pulssi ja ruumiinlämpötila pysyvät parempina vauvan nukkuessa äidin vieressä, tai edes jonkun ihmisen vieressä. Äidin vieressä nukkuva vauva saa enemmän maitoa ja itkee vähemmän.

Unikin on eroa äidistä. Nukkuu sitten missä tahansa.
See the above. Lapsi ei ole kuollut nukkuessaan, vaan kykenee yhä vastaanottamaan läheisyyttä.

Mutta aika usein sinä juuri teet niin.
Sinun mielestäsi. Minusta sinä taas et ymmärrä näistä asioista hölkäsen pöläystä.

Mielivaltaa. Tarkoitatko tällä aikuisen asettamia rajoja ja sääntöjä? Silloinhan lapsesi nimenomaan kiukuttelee ja oikuttelee, eli on aivan tavallinen lapsi.
Hän ei kapinoi minun asettamiani rajoja kohtaan. Jos yritän rajoittaa häntä mielivaltaisesti niin hän protestoi. Sitä ei kutsuta kiukutteluksi tai oikutteluksi, se on normaalia toimintaa ihmiseltä ikään katsomatta jos joku yrittää rajoittaa toisen oikeuksia. Kyllä sinäkin "kiuttelisit" ja "oikuttelisit" jos sinua yritettäisiin hallita samaan tapaan kun mitä ilmeisesti pyrit lapsiasi hallitsemaan. Lapsi on kokonainen ihminen jolle kuuluu oikeus mm ruumiilliseen koskemattomuuteen ja oikeus päättää omasta elämästään, milloin menee nukkumaan, mitä syö, yms. Kun häntä kohtelee näin, ei hän kiukuttele tai oikuttele. Aivan kuten sinullakaan ei ole tarvetta kapinoida silloin, kun perusoikeuksiasi ei rajoiteta.

Ei herranjestas! Lapsi saattaa osata kiivetä sieltä sängystä muttei osaa tulla oikein alas! Sekö on vallan fine jos lapsi saattaa tulla päälleen sieltä sängystä????
Ei, se ei ole kovinkaan järkevää. Siksi minä en lastani häkkiin laittaisi vaikka osaisi sieltä itse kiivetä pois. Pinnasängyt ovat vaarallisia. Minä suosin ihan sänkyjä vaan, ilman kaltereita.

Ei, se ei ole kovinkaan järkevää. Siksi minä en lastani häkkiin laittaisi vaikka osaisi sieltä itse kiivetä pois. Pinnasängyt ovat vaarallisia. Minä suosin ihan sänkyjä vaan, ilman kaltereita.
Ei varmaan kannata puhua häkistä jos se ärsyttää muita niin kovin, eihän se oikeasti ole häkki.

Mutta oma mielipide tästä on, että paras tapa ei suinkaan ole kumpikaan niin ehdottomasti, vaan paras tapa on se joka perheelle sopii, jos se on pinnasänky niin se on ja jos se on perhepeti, se on. Ja ensimmäisenä tulee, mikö on sille lapselle paras ja turvallinen. Eikä niin että vanhemmat ei halua nukkua vauvankanssa=paras vauvalle pinnasängyssä, ei ei ei.

Se missä lapsi nukkuu parhaiten/turvallisimmin ilman pakottamista, on paras tapa.
Miksi te jaksatte tapella tästä ikuisuuksiin, kyllä järkevä aikuinen osaa itse nähdä mikä lapille on paras. Nyt ninaTT on hyvä ja lopettaa sen tahallisen kiusaamisen tuolla häkki sanalla ja muut lopettavat tuon typerän syyttelemisen ninaTT:n tavoista, hän tekee kuten parhaaksi näkee ja on hyvä äiti siinä missä te muut myös.

Niin ja omalla kohdalla perhepeti on ollut pitkään ensimmäisellä lapsella mutta toisella oli niin erilaista, että se ei ollutkaan niin yksinkertainen juttu ja ostettiin pinnasänky kun toinen lapsi oli 7-8kk joten tiedän mistä puhun, kun sanon että asiaa kannattaa katsoa lapsikohtaisesti. Minulle kävi kumpi vaan, ihan missä lapsen paras on.

no huh ja huh
mikäs tää ny o kun joku nuori äitee täällä antelee ohjeita jotta lapsi päättää omasta elämästään milloin menee nukkumaan, mitä syö ja olikan muutaklin vielä voi hyvää päivää. nämä lapset on nähty.
rajat ovat rakkautta ja se on paljon se, luo lapselle todella turvaa kun on säännöllinen elämän rytmin, silloin mennään nukkumaan kun aikuinen sanoo ja silloin syödään kun aikuinen sanoo ja sitä syödään mitä aikuinen tarjoo yms.

Joopa joo Nina tt, sieltähän se tuli. En ole kertaakaan sanonut sinulle sitä mitä sinä juurikin päästelit näppikseltäsi. Samaa mieltä olet vissiinkin kaikkien tänne kirjoittavien äitien suhteen jotka laittavat lapsensa häkkiin, asettavat rajoja ja sääntöjä, toimivat eri tavalla kuin sinä. Koska juurikin näytit olevan sitä mieltä että minä, joka siis kyseenalaistan sinun metodisi ja esitän vasta-argumentteja, en ymmärrä näistä asioista hölkäsen pöläystä. Juuri näin. :flower:

mikäs tää ny o kun joku nuori äitee täällä antelee ohjeita jotta lapsi päättää omasta elämästään milloin menee nukkumaan, mitä syö ja olikan muutaklin vielä voi hyvää päivää. nämä lapset on nähty.
rajat ovat rakkautta ja se on paljon se, luo lapselle todella turvaa kun on säännöllinen elämän rytmin, silloin mennään nukkumaan kun aikuinen sanoo ja silloin syödään kun aikuinen sanoo ja sitä syödään mitä aikuinen tarjoo yms.
Sinustakin varmaan tuntuisi turvalliselta, että et saisi tehdä mitään päätöksiä omasta elämästäsi :rolleyes: Kaikki määriteltäisiin pilkuntarkasti, nukkumaanmenoaikoja myöten. Ja jos vastustelisit, niin fyysisesti vahvempi henkilö nappaisi kiinni ja väkisin laittaisi sänkyyn. Juu, todella turvallinen olo lapsille :heart:

Sitten vielä ihmettelette, miksi lapset "uhmaavat". Meinaatteko tosissanne, ettette itse kapinoisi vastaavassa tilanteessa?

hmm?
Sinustakin varmaan tuntuisi turvalliselta, että et saisi tehdä mitään päätöksiä omasta elämästäsi :rolleyes: Kaikki määriteltäisiin pilkuntarkasti, nukkumaanmenoaikoja myöten. Ja jos vastustelisit, niin fyysisesti vahvempi henkilö nappaisi kiinni ja väkisin laittaisi sänkyyn. Juu, todella turvallinen olo lapsille :heart:

Sitten vielä ihmettelette, miksi lapset "uhmaavat". Meinaatteko tosissanne, ettette itse kapinoisi vastaavassa tilanteessa?
Kuka täällä on puhunut väkisin sänkyyn laittamisesta?

Joopa joo Nina tt, sieltähän se tuli. En ole kertaakaan sanonut sinulle sitä mitä sinä juurikin päästelit näppikseltäsi. Samaa mieltä olet vissiinkin kaikkien tänne kirjoittavien äitien suhteen jotka laittavat lapsensa häkkiin, asettavat rajoja ja sääntöjä, toimivat eri tavalla kuin sinä. Koska juurikin näytit olevan sitä mieltä että minä, joka siis kyseenalaistan sinun metodisi ja esitän vasta-argumentteja, en ymmärrä näistä asioista hölkäsen pöläystä. Juuri näin. :flower:
Sä oot sitä mieltä, että mä en ymmärrä näistä asioista mitään. Mä oon sitä mieltä, että sä et ymmärrä näistä asioista mitään. Missä on ongelmasi? :) Eikös me sovussa voida olla sitä mieltä, että toinen ei vaa *tajua*...?

ninaTt juuri tekee näistä asioista mustavalkoista kun ei ymmärrä että muitakin vallan hyviä tapoja löytyy.
Kerta toisensa jälkeen olen sanonut, että muitakin hyviä tapoja löytyy. Lasten alistaminen ei kuitenkaan ole hyvä tapa. Sitähän tuo rajat&rakkaus-ideologia on, ajatellaan, että nurkkaan ajettuna lapsi muka tuntee olonsa turvalliseksi. Pakko on kivaa ja pakolla oppii.

sama kolmen lapsen äiti
Juuri tuo on niin ärsyttävää tässä kaikkitietävässä NinaTT:ssä, että hän snoo miten asiat pitäis tehdä, eikä haluakaan ymmärtää, että A:n lisäksi on olemassa myös vaihtoehto B.
A:perhepeti B:eek:ma sänky
Kerron miksi itse en ole A:n kannalla:
Minä en uskaltaisi nukkua lapseni vieressä, pelkäisin itse satuttavani häntä ja vielä enemmän pelkäisin mieheni tekevän unissaan jotain. Oman pelkoni vuoksi en osaisi nukkua rauhassa, ja näin menettäsin omat uneni. Ja vaikka osaisinkin nukkua, pelkäisin myös, että lapsi tipahtaisi sängystä vahingossa tai itse konttaisi alas ja unenpöppyröissään satuttaisi itsensä. Meillä myös vaaralliset portaat joihin voisi kontata ja tippua alas.
Mitä NinaTT sanoo tähän? Kun hänen mielestään lasta ei saa sulkea pinnikseen (lue: häkkiin) vaan lapsen täytyy antaa itse mennä ja tulla kuten haluaa ja satuttaa itsensä jopa menettää henkensä tippuessaan portaat alas?
Mihin ihmeeseen NinaTT perustaa sen ajatuksen, että lapsen täytyy oppia kaikki itse? Eikö vanhemmat ole sitä varten, että alkuun enemmän ja myöhemmin vähemmän, opastavat lapsia ja huolehtivat heidän turvallisuudestaan?? Jos NinaTT:n lapsi esim. tippuisi portaissa tms. ja vammautuisi, niin mitä NinaTT sanoisi tähän?? Lapsi oppii itse, sitten vaikka kantapään kautta, niinkö??
Minä siis en ole perhepedin kannalla, minulta se ei onnistuisi. Ymmärrän, että jotkut saavat sen toimimaan hyvin omalla tavallaan ja uskaltavat siinä nukkua. Molemmat vaihtoehdot voivat olla hyviä lapselle tai sitten eivät. Jokainen kokeilee ja päätyy omanlaiseen ratkaisuun.

Alkuperäinen kirjoittaja sama kolmen lapsen äiti;23456627:
Juuri tuo on niin ärsyttävää tässä kaikkitietävässä NinaTT:ssä, että hän snoo miten asiat pitäis tehdä, eikä haluakaan ymmärtää, että A:n lisäksi on olemassa myös vaihtoehto B.
A:perhepeti B:eek:ma sänky
Kerron miksi itse en ole A:n kannalla:
Minä en uskaltaisi nukkua lapseni vieressä, pelkäisin itse satuttavani häntä ja vielä enemmän pelkäisin mieheni tekevän unissaan jotain. Oman pelkoni vuoksi en osaisi nukkua rauhassa, ja näin menettäsin omat uneni. Ja vaikka osaisinkin nukkua, pelkäisin myös, että lapsi tipahtaisi sängystä vahingossa tai itse konttaisi alas ja unenpöppyröissään satuttaisi itsensä. Meillä myös vaaralliset portaat joihin voisi kontata ja tippua alas.
Mitä NinaTT sanoo tähän? Kun hänen mielestään lasta ei saa sulkea pinnikseen (lue: häkkiin) vaan lapsen täytyy antaa itse mennä ja tulla kuten haluaa ja satuttaa itsensä jopa menettää henkensä tippuessaan portaat alas?
Mihin ihmeeseen NinaTT perustaa sen ajatuksen, että lapsen täytyy oppia kaikki itse? Eikö vanhemmat ole sitä varten, että alkuun enemmän ja myöhemmin vähemmän, opastavat lapsia ja huolehtivat heidän turvallisuudestaan?? Jos NinaTT:n lapsi esim. tippuisi portaissa tms. ja vammautuisi, niin mitä NinaTT sanoisi tähän?? Lapsi oppii itse, sitten vaikka kantapään kautta, niinkö??
Minä siis en ole perhepedin kannalla, minulta se ei onnistuisi. Ymmärrän, että jotkut saavat sen toimimaan hyvin omalla tavallaan ja uskaltavat siinä nukkua. Molemmat vaihtoehdot voivat olla hyviä lapselle tai sitten eivät. Jokainen kokeilee ja päätyy omanlaiseen ratkaisuun.
Sinä pelkäät -> sinulla on oikeus telkeä lapsesi?

Tottakai on olemassa vaihtoehtoja, mutta ne eivät kaikki ole yhtä hyviä. Jotkut ovat suorastaan huonoja.

Entä jos lapsesi kiipeilisi häkistään pois ja sen takia loukkaisi niskansa, ja halvaantuisi? Entä jos joku pinnoista olisi vähän irti ja lapsi työntäisi päänsä siitä, jäisi jumiin ja lopulta tukehtuisi toisten pinnojen painaessa hengitysteitä...?

hhhhhhh
Sinä pelkäät -> sinulla on oikeus telkeä lapsesi?

Tottakai on olemassa vaihtoehtoja, mutta ne eivät kaikki ole yhtä hyviä. Jotkut ovat suorastaan huonoja.

Entä jos lapsesi kiipeilisi häkistään pois ja sen takia loukkaisi niskansa, ja halvaantuisi? Entä jos joku pinnoista olisi vähän irti ja lapsi työntäisi päänsä siitä, jäisi jumiin ja lopulta tukehtuisi toisten pinnojen painaessa hengitysteitä...?
asiaan sen kummemmin puuttumatta, ei sitä lasta saa mihinkään vahtimatta jättää. ei tietenkään pinnasänkyynkään. vaaratilanteita löytyy kyllä kodista ihan joka puolelta.

asiaan sen kummemmin puuttumatta, ei sitä lasta saa mihinkään vahtimatta jättää. ei tietenkään pinnasänkyynkään. vaaratilanteita löytyy kyllä kodista ihan joka puolelta.
Eli pinnasänky eri huoneessa on vaarallinen? Mites sitten nukkuessa - jos ei herää siihen, että vieressä oleva lapsi lähtee liikenteeseen, niin miten siihen sitten herää, että lapsi kiipeilee häkistään ylös ja ulos?

[QUOTE="koppis";23456759]mun tyttären nimi on Emelie Lilith ja on kolmaskin njimi vielä siihen mutta sitä en nyt sit paljasta.eli aika samanlainen kun sulla oli etunimeksi vaihtoehtoina.hienot nimet![/QUOTE]

Oho! :) Tosi kivat nimet :heart:

Yhteistyössä