Mulla on tylsää, kyselkää jotakin...

Harmaja Majakka harmaana
Kasvattaminen toki kuuluu vanhemmille :) Minä opetin jo 9-10 kuisen lapsen silittämään repimisen ja lyömisen sijaan.
Hei! Mulla on 10kk tyttö, joka tukistaa, nipistää ja raapii. Otan aina häntä kädestä, ja laitan sen paijaamaan omaa poskeani tai muuta kohtaa, jota hän "pahoinpiteli". Onko sulla muita kikkoja plakkarissa? Oisin kiinnostunut kuulemaan! :)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23462601:
Kerrotko vielä kerran mitä tapahtuu tilanteessa, jossa on esim pakko lähteä jonnekin (neuvola, päiväkoti tms), mutta lapsi ei halua lähteä? Soitatko neuvolaan, päiväkotiin ja töihin, että nyt vähän venähtää, täällä on leikit vielä kesken? Tästä on ollut puhetta monesti ennenkin, mutta en enää muista.
Selitän lapselle miksi tahtoisin lähteä. Voin mennä ulos odottomaan häntä.

Ninalle
Kyllä, se on "ok", ts se on lapsen päätös, ei minun. Eipä tietääkseni kukaan kasvatusalan ammattilainen suosittele pakottamaan lapsia syömään...

Jos tarhassa ilmenee suuria ristiriitoja niin otan hänet sieltä pois. Jotenkin kuitenkin minun on vaikea uskoa, että niin kävisi ;) Sosiaaliset olennot tykkäävät toimia yhteisten sääntöjen mukaan.

Kyllä, elän sen periaatteen mukaan, että jos ei huvita, niin ei ole pakko. Ja seuraukset pitää olla valmis ottamaan vastaan. Eiköhän lähes kaikki aikuiset elä niin?
Sosiaaliset olennot tykkäävät toimia yhteisten sääntöjen mukaan.

Eli jos lapsesi ei suostu toimimaan tarhan sääntöjen mukaan, hän ei olekkaan sosiaalinen olento. Jos tarhassa on ristiriitoja eli siis ulos on mentävä vaikkei halua, otat lapsesi sieltä pois.

Way to go.

"huhhuh"
Kyllä, se on "ok", ts se on lapsen päätös, ei minun. Eipä tietääkseni kukaan kasvatusalan ammattilainen suosittele pakottamaan lapsia syömään...

Jos tarhassa ilmenee suuria ristiriitoja niin otan hänet sieltä pois. Jotenkin kuitenkin minun on vaikea uskoa, että niin kävisi ;) Sosiaaliset olennot tykkäävät toimia yhteisten sääntöjen mukaan.

Kyllä, elän sen periaatteen mukaan, että jos ei huvita, niin ei ole pakko. Ja seuraukset pitää olla valmis ottamaan vastaan. Eiköhän lähes kaikki aikuiset elä niin?
Kenen maailmassa? Mikä-mikä-maassa?

Sosiaaliset olennot tykkäävät toimia yhteisten sääntöjen mukaan.

Eli jos lapsesi ei suostu toimimaan tarhan sääntöjen mukaan, hän ei olekkaan sosiaalinen olento. Jos tarhassa on ristiriitoja eli siis ulos on mentävä vaikkei halua, otat lapsesi sieltä pois.

Way to go.
Miksi lapsi haluaisi lähteä jos hän viihtyy tarhassa? Jos vaihtoehdot ovat, että äiti raahaa mukana töissään ja elintaso laskee, tai että sopeutuu yhteisiin pelisääntöihin, niin uskoisin, että lapsi pysyy oikein mielellään tarhassa. Kun se ainakin vaikuttaa tosi kivalta paikalta. On tuo tähän mennessä ainakin tyytyväisenä mennyt hoitoon "vieraallekin", kun ennen yo-kirjoituksia palkkasin kaverin hoitamaan. Eikä ole ollut mitään ongelmia ns sääntöjen noudattamisessa, siis normaalien käytöstapojen seuraamisessa.

"heps"
Käytin jonkun aikaa, nyt en oikein tiedä mitä mieltä olla asioista :headwall: Frantsilalla on, samaten Urtekramilla. Niitä saa ihan luontaistuotekaupoista, esim Life, ja Frantsilaa ainakin nettikaupasta. Aloe vera hammastahnaa haluaisin kokeilla kroonistuneeseen ientulehdukseen.

Mulla on todella helposti reikiintyvät hampaat ja en yhtään tiedä mitä tän hammastahna-asian kanssa pitäisi tehdä. Mulla on ollut yhteensä 20 reikää, jotka siis kaikki ovat tulleet sinä aikana kun olen käyttänyt fluorihammastahnaa, joten fluoritonta hammastahnaa ei niistä voi syyttää. Tärkeintä hampaiden terveydelle lienee sokerin minimoiminen mutta sen pidemmälle en oikein osaa sanoa. Plääh.
En eilen ehtiny jäädä odottaan vastausta, mutta reikiintymiseen ei niinkään kuulemma vaikuta fluorin käyttö vaan terveellinen puhdas ruokavalio ja säännölliset (5-6krt/pvä) ruoka-ajat. Jossain tutkimuksissa (ei valitettavasti ole antaa linkkiä tueksi) niillä jotka käyttivät runsaasti fluoria, oli jopa enemmän reikiä, kuin niillä jotka käyttivät hyvin vähän.
Kiitos kuitenkin vastauksestasi. :)

[QUOTE="heps";23463055]En eilen ehtiny jäädä odottaan vastausta, mutta reikiintymiseen ei niinkään kuulemma vaikuta fluorin käyttö vaan terveellinen puhdas ruokavalio ja säännölliset (5-6krt/pvä) ruoka-ajat. Jossain tutkimuksissa (ei valitettavasti ole antaa linkkiä tueksi) niillä jotka käyttivät runsaasti fluoria, oli jopa enemmän reikiä, kuin niillä jotka käyttivät hyvin vähän.
Kiitos kuitenkin vastauksestasi. :)[/QUOTE]

Tästä on olemassa niin ristiriitaista tietoa :/ etten ole osannut itse erottaa mikä sitten oikeasti on totta ja mikä ei. Mulle tuli paljon reikiä jo aikoinaan kun oli todella hyvät elintavat ruokailujen suhteen (en esimerkiksi syönyt karkkia koskaan, limsaa tai muitakaan sokerisia juttuja todella harvoin, mehusta en tykännyt...) koska minulla on joku kiilteenkehityshäiriö. Runsas fluorin käyttö tosiaan aiheuttaa fluoroosia joka sitten johtaa myös reikiintymiseen, mutta mikä sitten olisi se sopiva annostus ja miten, kun jonkun verran se kiillettä kuitenkin kovettaa. Sisäisesti nautittuna sitten heikentää.

heheh
NinaTT:kin kärjistää täällä juttujaan, ja hän koko ajan puhuu PYRKIMISESTÄ. esim. pyritään ottaa kaikkien toiveet ja tarpeet huomioon. Näin varmasti tekee suurin osa äideistä (toivottavasti). Ninankin perheessä joudutaan tekemään kompromisseja.
Lopeta NinaTT ihmisten kiusaaminen! :D

NinaTT:kin kärjistää täällä juttujaan, ja hän koko ajan puhuu PYRKIMISESTÄ. esim. pyritään ottaa kaikkien toiveet ja tarpeet huomioon. Näin varmasti tekee suurin osa äideistä (toivottavasti). Ninankin perheessä joudutaan tekemään kompromisseja.
Lopeta NinaTT ihmisten kiusaaminen! :D
Tottakai tehdään kompromisseja. Sellaisia, johon jokainen perheenjäsen voi sitoutua. Ei niin, että äiti sanoo "No nyt tehdään kompromissi vaikket sinä haluaisi."

Eipä siltä kauheasti näytä. Olen töitteni takia tekemisissä monen lapsen (ja heidän vanhempansa) kanssa eikä se kauhean vastavuoroiselta näytä.
No kerro nyt vielä miten tehdään kompromissi siinä tilanteessa, jossa on pakko jossakin olla tiettyyn kellonaikaan? Jätetään lapsi yksin kotiin? Tai jos lapsia on kaksi ja toinen haluaa puistoon ja toinen kirjastoon?

:O Minä olen käsittäny tämän olevan ihan "normaalia". Ei äiti ole mikään yksinvaltias. Perhe on monikkosana.
Tervetuloa oikeaan maailmaan :xmas: Kyllä aikuiset hyvin usein ohittavat lapsen protestit vähäpätöisinä tai merkityksettöminä. Ei edes haluta ymmärtää mikä ongelma lapsella mahdollisesti on, halutaan vaan, että se lopettaa sen "häiriköinnin" ja vastustelun.

heheh
Tervetuloa oikeaan maailmaan :xmas: Kyllä aikuiset hyvin usein ohittavat lapsen protestit vähäpätöisinä tai merkityksettöminä. Ei edes haluta ymmärtää mikä ongelma lapsella mahdollisesti on, halutaan vaan, että se lopettaa sen "häiriköinnin" ja vastustelun.
No, minun lähipiirini on sitten vaan edistyksellinen :D
Meidän läheiset perheet kuuntelevat, keskustelevat ja perustelevat.

No, minun lähipiirini on sitten vaan edistyksellinen :D
Meidän läheiset perheet kuuntelevat, keskustelevat ja perustelevat.
Voi olla :) Moni katsoo, että lapsella on vain yksi "taso", että jos lapsi haluaa sinne kirjastoon, eikä sinne voida mennä, niin ainoa vaihtoehto on sanoa lapselle "ei". Ei se aikuisillakaan niin mene, että jos yksi sanoo "tahtoisin XXX" niin sitten asia on niin eikä sille voi mitään ja pitää sitten sanoa juu tai ei.

Ninalle
Miksi lapsi haluaisi lähteä jos hän viihtyy tarhassa? Jos vaihtoehdot ovat, että äiti raahaa mukana töissään ja elintaso laskee, tai että sopeutuu yhteisiin pelisääntöihin, niin uskoisin, että lapsi pysyy oikein mielellään tarhassa. Kun se ainakin vaikuttaa tosi kivalta paikalta. On tuo tähän mennessä ainakin tyytyväisenä mennyt hoitoon "vieraallekin", kun ennen yo-kirjoituksia palkkasin kaverin hoitamaan. Eikä ole ollut mitään ongelmia ns sääntöjen noudattamisessa, siis normaalien käytöstapojen seuraamisessa.
ELi sinun mielestäsi normaalit käytöstavat ovat sääntöjä? Ok, mutta en puhunut niistä. Puhuin tarhan säännöistä: Kaikki ulkoilevat. Kaikki ruokailevat samaan aikaan. Kaikki menevät päivälevolle. Käytettäköön nyt niistä nimitystä "yhteiset pelisäännöt". ELi hyväksyt kuitenkin sen että lapsi ei tarhassa saakkaan tehdä mitä huvittaa vaan hänen on tehtävä kuiten aikuiset sanovat? Mutta eikös se mene aikalailla ristiriitaiseksi oman ideologiasi kanssa joten taitaa käydä niin että joudut ottamana lapsen pois tarhasta.

entäs, miksi nina olet täällä niin ilkeän oloinen, mutta blogissasi mukava?
minkälainen ihminen olet oikeasti?
Jaa-a :D Määrittele "oikeasti". Jos tapaisimme kasvotusten niin vaikuttaisin hiljaiselta, ehkä vähän ujolta ja pidättäytyvältä, aluksi siis. Mielestäni olen aika välittävä ja empaattinen ihminen. Palstalla empatia koskee lähinnä lapsia, luen ja näen liikaa sellaista, joka saa niskakarvat pystyyn. Se purkautuu sitten *hieman* kärkkäänä tekstinä näissä kasvatuskeskusteluissa. Kun jää sellainen olo, ettei kauhean moni joko välitä tai sitten osaa välittää lasten oikeuksista.

ELi sinun mielestäsi normaalit käytöstavat ovat sääntöjä? Ok, mutta en puhunut niistä. Puhuin tarhan säännöistä: Kaikki ulkoilevat. Kaikki ruokailevat samaan aikaan. Kaikki menevät päivälevolle. Käytettäköön nyt niistä nimitystä "yhteiset pelisäännöt". ELi hyväksyt kuitenkin sen että lapsi ei tarhassa saakkaan tehdä mitä huvittaa vaan hänen on tehtävä kuiten aikuiset sanovat? Mutta eikös se mene aikalailla ristiriitaiseksi oman ideologiasi kanssa joten taitaa käydä niin että joudut ottamana lapsen pois tarhasta.
Valitsemassani päiväkodissa säännöt on tehty joustaviksi. En laittaisi lasta sellaiseen paikkaan, jossa olisi niin tiukka rytmi ja rutiini, että lapsi kokisi olonsa kahlituksi.

Ja kyllä se on ihan normaaleihin käytöstapoihin kuuluvaa sekin, että isossa ryhmässä toimitaan yhdessä ja yhteisen päämäärän vuoksi.

Yhteistyössä