"emma"
Olen näissä asioissa kanssasi täysin samaa mieltä. Ja toisesta ketjusta huomasin, ettei ninaTT ole niin hirveä kuin korvaani ensin kuulostiOlen ihan samaa mieltä. Aikaisemmin olen vähän nuivasti ajatellut kaikkea ns. vapaata kasvatusta, nyt kuitenkin olen todennut, tai ainakin uskon, että minulla ja NinaTT:llä on hyvin samanlainen kasvatustyyli. Itse kuvaisin omaa kasvatustyyliäni keskustelevaksi. Mielestäni meillä on selvät rajat, mutta kun meiltä kysytään sääntöjä, en osaa sanoa niitä juurikaan. Meillä on vain vähän sääntöjä ja itseasiassa minusta tuntuu että lapset tekevät meillä paljon päätöksiä itse. En edes muista milloin olisin määrännyt heidät sänkyyn. He vain valuvat sinne itse heti iltapalan jälkeen.
Itse peräänkuulutan lapsia kunnioittavaa ja tasa-arvoista kasvatusta. Jos perheen lapset eivät saa syödä sohvalla, niin aikuistenkaan ei kuuluisi toimia niin. Jos perheen lapset eivät saa juoda lainkaan limsaa, niin aikuistenkaan ei pitäisi juoda. Jos aikuiset saavat valvoa myöhään, niin pitäisi jotenkin voida selittää lapsille, miksi he eivät saa, jos eivät saa. Itse olen joskus sanonut omilleni, että heidän aivonsa tarvitsevat enemmän unta, ja siksi toivon heidän nukkuvan ennen minua. Tai että minulla on koulutehtäviä tehtävänä. Tai että seuraavana päivänä on turha toivoa sympatiaa jos väsymystään kiukuttelee.
Keskustelevilla keinoilla ohjaan lapsia tekemään päätöksiä, joita he sitten toivottavasti osaavat aikuisenakin tehdä omaksi ja muiden parhaaksi. Itse olen saanut aika tiukan kasvatuksen, jossa vanhempien määräysvalta oli suuri, enkä oikein ole osannut aikuisena tehnyt itsenäisiä päätöksiä, enkä meinannut esim. koulumaailmassa pärjätä enää sitten, kun kukaan ei ollut ns. perseelle potkimassa.
Vaan hänen kasvatustapansa on lähellä omaani, mutta joitakin eroja löytyy. Tosin nyt ymmärsin, että kaksplus -palstan välityksellä on paha sanoa, tai sitten nina kirjoitteli hirveän provosoivaan tyyliin