Mulla on tylsää, kyselkää jotakin...

"emma"
Olen ihan samaa mieltä. Aikaisemmin olen vähän nuivasti ajatellut kaikkea ns. vapaata kasvatusta, nyt kuitenkin olen todennut, tai ainakin uskon, että minulla ja NinaTT:llä on hyvin samanlainen kasvatustyyli. Itse kuvaisin omaa kasvatustyyliäni keskustelevaksi. Mielestäni meillä on selvät rajat, mutta kun meiltä kysytään sääntöjä, en osaa sanoa niitä juurikaan. Meillä on vain vähän sääntöjä ja itseasiassa minusta tuntuu että lapset tekevät meillä paljon päätöksiä itse. En edes muista milloin olisin määrännyt heidät sänkyyn. He vain valuvat sinne itse heti iltapalan jälkeen. :D

Itse peräänkuulutan lapsia kunnioittavaa ja tasa-arvoista kasvatusta. Jos perheen lapset eivät saa syödä sohvalla, niin aikuistenkaan ei kuuluisi toimia niin. Jos perheen lapset eivät saa juoda lainkaan limsaa, niin aikuistenkaan ei pitäisi juoda. Jos aikuiset saavat valvoa myöhään, niin pitäisi jotenkin voida selittää lapsille, miksi he eivät saa, jos eivät saa. Itse olen joskus sanonut omilleni, että heidän aivonsa tarvitsevat enemmän unta, ja siksi toivon heidän nukkuvan ennen minua. Tai että minulla on koulutehtäviä tehtävänä. Tai että seuraavana päivänä on turha toivoa sympatiaa jos väsymystään kiukuttelee. :D

Keskustelevilla keinoilla ohjaan lapsia tekemään päätöksiä, joita he sitten toivottavasti osaavat aikuisenakin tehdä omaksi ja muiden parhaaksi. Itse olen saanut aika tiukan kasvatuksen, jossa vanhempien määräysvalta oli suuri, enkä oikein ole osannut aikuisena tehnyt itsenäisiä päätöksiä, enkä meinannut esim. koulumaailmassa pärjätä enää sitten, kun kukaan ei ollut ns. perseelle potkimassa.
Olen näissä asioissa kanssasi täysin samaa mieltä. Ja toisesta ketjusta huomasin, ettei ninaTT ole niin hirveä kuin korvaani ensin kuulosti :D
Vaan hänen kasvatustapansa on lähellä omaani, mutta joitakin eroja löytyy. Tosin nyt ymmärsin, että kaksplus -palstan välityksellä on paha sanoa, tai sitten nina kirjoitteli hirveän provosoivaan tyyliin :)

[QUOTE="vieras";23458771]Kyllä sun lapses on niin viksu et se huomaa ettei se oo sama[/QUOTE]

Ei sen tarviikaan olla samaa :) Voin ihan rehellisesti sanoa, että tässä äitin kaljassa (tosin en kaljaa juo, aika harvoin mitään muutakaan) on sellaista ainetta joka tekee todella pahaa sinulle. Ja äidillekin jos juo liikaa. Mutta että tämä toinen tavara maistuu samalta ja on periaatteessa samaa kamaa, mutta ilman sitä myrkkyä.

rtee
Minun mielestä tämä vastakkainasettelu on naurettavaa. On erilaisia toimivia tapoja ja minua ei liikauta toisten kasvatustavat niin kauan kun niistä ei ole lapselle suoranaista vahinkoa. Mielestäni tärkeää kasvatuksessa olisi kuitenkin huomioida ihminen yksilönä. Ei seurata liian orjallisesti rajoja ja rakkauta tai ihmislajin mukaista kasvatusta, vai miksi Nina sitä kutsuikaan.

"haha"
Ihminen on eläin. Ja muistuttaapa ihmisten käytös lapsia kohtaan enemmän sitä, miten kohtelevat koiria, kun miten kohtelevat isompia ihmisiä.
Kappas ku sanoit. Meillä onki tapana laittaa lapsille ruuat ja juomat lattialle kulhoihin ja pihalle ne saa sit tehä tarpeensa. Vaihtuukohan noilta hampaatki samalla tavalla ku meidän mäyrikseltä. Pitääki tarkkailla.

Mutta sit jos meille tulee joku aikuinen nii ne pääsee ihan pöytään syömään ja juomaan ja vessaa saa käyttää.

op
[QUOTE="pph";23458034]Olen lueskellut tätä ketjua ja ajattelin minäkin kommentoida.

Minulla on hoidossa lapsi, johon sovelletaan Ninatt:n mainitsemia kasvatusmetodeja. Voin sanoa, että arki on haastavinta juuri tämän lapsen kanssa. Meillä on ryhmässä kaikilla samat säännöt ja samat aikataulut, ruokailun, ulkoilun ja päivälevon suhteen. On todella hankalaa, suoraan sanoen, kun kaikki muut istuvat ruokapöydässä ja yhden lapsen kanssa sitten saa käydä joka päivä taistelua siitä, että häne ei tule ruokapöytään koska ei huvita. Ja sitten kun ruokailu on ohi ja pitäisi alkaa päivälevolle, alkaa hän marista ruokaa.

Sama on ulkoilun kanssa, tapellen ja melkein väkisin joudun tämän yhden lapsen pukemaan.

Ninatt:n kasvatustapa sopii oivallisesti lapselle joka on kotihoidossa tai tapaa vain tuttuja lapsia. Todellisuus voi iskeä vasten kasvoja kun lapsi aloittaa esim. eskarin tai koulutien.[/QUOTE]

Tuleeko niille sitten kotiopettaja kotiin? tekeekö aikuistuttuaan loppuelämänsä töitä kotoa käsin? Tässsä nyt pieniä viitteitä siitä, että varmaan tulee olemaan vaikeuksia sopeutua yhteiskuntaan, kun pitäisi toimia jonkinliasten sääntöjen mukaisesti...ja onhan se tosiaan nähty, vapaan kasvatuksen hedelmät, kuten joku täällä jo sanoi,´. Ja turha sitä leväperäsyyttä on millää nimikkeillä peitellä tyyliin "kiintymysvanhempi"....mun lapset on nukkunu pinnasängyissä, kasvaneet korvikkeella ja sääntöjä on, jopa komennan niitä kun tarvii ja silti ollaan ihan puolin ja toisin kiintyneitä toisiimme :D

Minun mielestä tämä vastakkainasettelu on naurettavaa. On erilaisia toimivia tapoja ja minua ei liikauta toisten kasvatustavat niin kauan kun niistä ei ole lapselle suoranaista vahinkoa. Mielestäni tärkeää kasvatuksessa olisi kuitenkin huomioida ihminen yksilönä. Ei seurata liian orjallisesti rajoja ja rakkauta tai ihmislajin mukaista kasvatusta, vai miksi Nina sitä kutsuikaan.
Kaipa se näkemysero onkin siinä, että minkälainen toiminta on lapselle haitallista, nou?

"vieras"
En ole lesbo. Ällöttävyys taas on mielipideasia. En usko, että lapseni pitää minua ällöttävänä.
Ai et ole lesbo, kun sekstaat naisen kanssa? Vai oletko kaikkiruokainen? Miehet ja naiset käy..Käykö myös ryhmät? Eikö lapsesi mene sekaisin, kun äiti kantaa kotiin niin naisia kuin miehiäkin ja imuuttelee niiden kanssa? Oletpa tosi hyvä esimerkki juu..

Mä olen tavannut NinaTT:n ja hänen lapsensa, ja täytyy sanoa, että tää lapsi oli yksi niitä parhaiten käyttäytyneistä tuon ikäisistä vieraista, joita olen nähnyt. Hän jakoi leluja omien lapsieni kanssa, ei kiroillut, kohteli kaikkia meillä kauniisti, lopetti tv:n katselun pyydettäessä, maistoi ruokaa vaikkei syönyt kaikkea, kiitti ruoasta jne.
Ja omatoiminen. :heart: Vaikka pitkä imetys muka tekee lapsesta äidistään täysin riippuvaisen. :D Tämä 2v9kk neiti kuori mun, ninan ja oman kananmunansa valmiiksi, kattoi pöydän ja kutsui aamiaiselle. :heart:

[QUOTE="vieras";23459010]Ai et ole lesbo, kun sekstaat naisen kanssa? Vai oletko kaikkiruokainen? Miehet ja naiset käy..Käykö myös ryhmät? Eikö lapsesi mene sekaisin, kun äiti kantaa kotiin niin naisia kuin miehiäkin ja imuuttelee niiden kanssa? Oletpa tosi hyvä esimerkki juu..[/QUOTE]

Heterotkin on tosi epämääräisiä ku kantavat kotiin vastakkaisen sukupuolen edustajia ja imuuttelevat niitä... Tosi hyviä esimerkkejä, juu.

Olen biseksuaali. En "sekstaa" kenenkään kanssa. Yli vuoden olen ollut selibaatissa. Tosin onhan sitä vähän suutelua tapahtunut :kiss: Yhden aivan ihanan ihmisen kanssa :heart:

Kysymys sulle: Miten sä selvität ihmisen sukupuolen ennen ku päätät kiinnostua? Kurkkaat pöksyihin, vaadit syntymätodistuksen, henkilöllisyystodistuksen ja psykologin lausunnon?

[QUOTE="vieras";23459130]Se ero on siinä että toiset ymmärtää tai ainakin yrittää ymmärtää sun tapaasi toimia mutta sinä oot sitä mieltä et jos ei toimi niinkuin sinä se on lapselle haitallista.[/QUOTE]

:LOL:

--
Heterotkin on tosi epämääräisiä ku kantavat kotiin vastakkaisen sukupuolen edustajia ja imuuttelevat niitä... Tosi hyviä esimerkkejä, juu.

Olen biseksuaali. En "sekstaa" kenenkään kanssa. Yli vuoden olen ollut selibaatissa. Tosin onhan sitä vähän suutelua tapahtunut :kiss: Yhden aivan ihanan ihmisen kanssa :heart:

Kysymys sulle: Miten sä selvität ihmisen sukupuolen ennen ku päätät kiinnostua? Kurkkaat pöksyihin, vaadit syntymätodistuksen, henkilöllisyystodistuksen ja psykologin lausunnon?
nii et sekin on väärin tykätä vain toisesta sukupuolesta. okke.

"vieras"
[QUOTE="vieras";23458535]
Mun on valitettavasti pakko kutsua lapseni ruokapöytään ja jopa pakottaa hänet syömään, koska muuten on äkkiä tilanne että lapseni on sairaalassa tai huonoimmassa tapauksessa mulla ei oo sit enää lasta. Eli joudun sairauden vuoksi pakottamaan lapsen syömään säännöllisesti, meillä ei oo mahdollista se että tulee jos tulee tai syö jos syö[/QUOTE]

Tämä on sitä huonoa tapaa toimia joka on lapselle vahingollista

"vieras"

Mä en kiinnostu naisellisen näköisistä ihmisistä. Kyllä miehisen miehen tunnistaa ilman housutarkastusta.

Yhteistyössä