Mulla on suuri punajuuriongelma... Voisko joku ehkä auttaa? B)

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Mulla on pirusti punajuuria. Raakoja. Kuorineen. Pussissa. Jääkaapissa. Niitä on...ainakin 5kg.

Eikä mulla ole mitään ideaa, että mitä teen niille. Ei minkäänlaista. Pihvejä? Öö...tulis melko monta... :S
Raastan pakastimeen? Osan voisi säilöä kaiketi etikkaan...jollain tapaa.

Muita mahdollisuuksia?

..älkää kysykö, että miksi helvetissä minä ostin tommosen säkin punajuuria..

Taisi olla punajuuret tarjouksessa :laugh:

Minä tykkään tehdä semmosta lisuketta, että kuorin ja kuutioin punajuuret, paistan ne öljyssä tai rasvassa (flora gulinesse) ja laitan sitten hautumaan noin 15 minuutiksi niin, että lorautan sekaan siirappia. Sit olen jotain yrttimaustetta, suolaa jne saattanut mielialan mukaan lisäillä siihen myös ja valkopippuriakin. Nam.

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/37210/Aura-punajuurilaatikko

Uuden sadon etikkapunajuuret

2 kg punajuuria

Mausteliemi:
1 l vettä
3 dl sokeria
1 rkl suolaa
1 rkl neilikoita
1 rkl valkopippureita
5 dl Rajamäen Väkiviinaetikkaa

Pese punajuuret ja keitä ne kypsiksi. Kuori kypsät punajuuret ja lado ne joko kokonaisina tai viipaleina puhtaisiin lasitölkkeihin. Keitä vettä, sokeria ja mausteita noin 10 minuuttia. Lisää etikka ja kuumenna liemi kiehuvaksi. Kaada kuuma liemi punajuurien päälle ja tarkista, että liemi peittää punajuuret.
Säilytyslämpötila alle +10° C.

http://plaza.fi/ellit/ideakeittio/menut/mehevia-punajuuriruokia

punajuuret on nam!
niitä voi kuorineen keittää (älä leikkaa yhtään, pese vain, jos leikkaat värjäytyy keitin vesi, ja ehkä kattila, punaiseksi), jonka jälkeen siivuiksi ja paistetaan (kiepsauta munassa ja masutetussa korppujauhossa).
niitä voi myös raastaa pari kappaletta (raakana) ja lisätä porkkanaraasteen tavoin sämpylätaikinaan.
kuutioituna ja päälle hunajaa tai yrttejä ja pikkasen suolaa -> uuniin paistumaan.

punajuurilaatikkoa, kuorit ja raastat, sitten paistat jauhelihaa ja sipulia ja keität ohrasuurimoita ja kakkki sekaisin ja uuniin ja munamaitoa päälle, se on tosi hyvää, ja mausteita myös mukaan

Keitä punajuuret. Laita vuokaan sipulia ja paloiteltuja punajuuria, hemmetisti aurajuustoa ja kermaa päälle. Aivan superherkkua jos aurasta tykkää, voi laittaa myös esim.kukkakaalia.

Tai sitten ihan vaan keität melkein kypsäksi, leikkaat paksuiksi siivuiksi ja pannulla paistelet hetken.Kinkale vuohenjuustoa päälle sulamaan.

Jossain kätköissä on myös herkullinen punajuuri-savulohipiiraan ohje, mistähän nyt löytäisin..

Uuuh...laitoin tuon Heili Karjalasta-nimimerkin reseptin kirjanmerkkeihini, täytyypä kokeilla! Kuullostaa ihanalta! Nam.

Oma vinkkini on käyttää punajuurta raasteena, Aura-juuston kera, risottoon tai pastan joukkoon. Nyt en muista, käytettiinkö sitä raakana vai keitettynä? Joku, apua?

Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Nyynä, ne siemenpotut ei koskaan ehtiny sinne lattialle asti, ja nyt mä unohdin jo senkin, et miten niiden kans piti edes toimia... Mä oon vähän huono näiden juuresten kanssa :snotty: :D

:D noh, kysyt sitte taas ku meinaat niitä pottuja idättää ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Nyynä, ne siemenpotut ei koskaan ehtiny sinne lattialle asti, ja nyt mä unohdin jo senkin, et miten niiden kans piti edes toimia... Mä oon vähän huono näiden juuresten kanssa :snotty: :D

:D noh, kysyt sitte taas ku meinaat niitä pottuja idättää ;)

Nii... Tiiä sitten, jotta uskaltaako sitä ees... Ehkä mä ostan ne kaupasta... :whistle:

Yhteistyössä