Mulla on parin tunnin kuluttua leikkaus...kyseessä jo 4 kerta. Joko mä voin valittaa johonkin vai kuuluuko tän vaan mennä näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Siis onko kellään kokemusta siitä, että sama leikkaus tehdään useaan kertaan siksi, että se ei vaan kertakaikkisesti onnistu. Tai onnistuuhan se...kivut katoavat noin 4 kuukaudeksi, mutta sitten ne taas palaavat :kieh:

Eikä ole sen isommasta asiasta kyse, kuin varpaasta.

Mulla siis varpaan sisäsyrjä tuli pipeäksi...menin lääkäriin ja siihen tehtiin kynnenkavennusoperaatio. Kuilui noin 4kk ja varvas kipeytyi uudelleen. Sitten se kuvattiin ja lääkäri sanoi että siellä on piiiiiienen pieni luupiikki mutta se on niin pieni että ei varmaankaan ole se kivun syy. Hän laittoin lähetteen TYKS:iin.

TYKS:issä kirurgi sanoi, ettei siinä mitään luupiikkiä ole ja teki uudestaan kynnenkavennusleikkauksen. Kului 4 kk ja kivut alkoivat taas.

Menin takaisin TYKS:iin ja taas uusi leikkaus. Tällä kertaa leikattiin kynttä ihan kunnolla kapeammaksi ja samalla leikattiin kaistale ihoa kynnen vierestä. Toipuminen oli tällä kertaa ihan helvetin kivuliasta, vaikka eipä se muillakaan kerroilla mikään nautinto ole ollut.

4kk kuluttua kivut palasivat ja tänään on TAAS uusi leikkaus.

Mulla menee kertakaikkisesti hermo huonoon kuntoon. Nyt olen TAAS 2 viikkoa jalka paketissa enkä pysty tekemään mitään...ilmeisesti tänään tehdään sama leikkaus kuin viimeksi tai sitten vielä radikaalimpi (näin puhelimessa sanottiin) mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.

Mä en jaksais enää yhtään leikkausta, enkä leikkauksesta johtuvaa kipua. On mua ennenkin leikelty, mutta tuo varpaan leikkely...se kipu on jotain ihan omaa luokkaansa vaikka ei ikinä uskois.

Mä olen tyytymätön, mä haluan valittaa, mä en halua enempää leikkauksia :(

Potilasmieheen otetaan yhteys, kun on kyse hoitovirheestä.Onko näin kohdallasi? Oletko puhunnut kirurgille, muita vaihtoehtoja? Aina leikkaukset eivät onnistu, vaikka olisi kuinka hyvä lääkäri.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Ota yhteyttä sairaalan potilasasiamieheen ja hän opastaa sinua kantelun teossa.

Mutta voinko mä kannella? Ja mistä mä kantelen? Se ei kai riitä, että mua v*tuttaa...meinaan että mitäs jos sittenkin lääkäri on aina tehnyt oikein ja mä turhaan syyttelen häntä ettei osaa hommaansa. Toisaalta kun siis en tiedä että missä/kenessä vika nyt on :/

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
No nytkö sä sinne menet? :o Tietty potilasasiamiehen kanssa vois jutella.. kysy siltä lääkäriltä, että miksei nää leikkaukset onnistu.

Joo...kohtapuolin vien lapset anoppilaan ja kärrään itteni TYKS:iin.

Ja tosiaan meinaan nyt sanoa että MITÄÄN ei leikata ennen kuin mulle selitetään että mistä hitosta nyt on kyse.

Aiemmilla kerroilla herra lääkäri vaan ei ole ollut juttutuulella...mahtaa ola kiire aikataulu, siltä se ainakin tuntuu :(

Mutta tällä kertaa sitten mä en ole leikkaustuulella, jollei herra ole juttutuulella :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär:
Potilasmieheen otetaan yhteys, kun on kyse hoitovirheestä.Onko näin kohdallasi? Oletko puhunnut kirurgille, muita vaihtoehtoja? Aina leikkaukset eivät onnistu, vaikka olisi kuinka hyvä lääkäri.

No niinpä...kun en tiedä. En tiedä onko kyseessä lääkärin virhe vai onko vika vaan jossain huonossa tuurissa tjtn.

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
No nytkö sä sinne menet? :o Tietty potilasasiamiehen kanssa vois jutella.. kysy siltä lääkäriltä, että miksei nää leikkaukset onnistu.

Ja tosiaan meinaan nyt sanoa että MITÄÄN ei leikata ennen kuin mulle selitetään että mistä hitosta nyt on kyse.

Aiemmilla kerroilla herra lääkäri vaan ei ole ollut juttutuulella...mahtaa ola kiire aikataulu, siltä se ainakin tuntuu :(

Mutta tällä kertaa sitten mä en ole leikkaustuulella, jollei herra ole juttutuulella :kieh:

Onhan niillä kiire, mutta sanot, että sun on pakko keskustella tää asia nyt kertakaikkiaan selväksi. Ole tiukkana.
:D

johtuuko sulla se kipu kynnen painumisesta kynsivakoon? se tosiaan on kivulias ja sit se tosiaan vasta kipee on ku se kynsi on siitä poistettu! :hug:
En mä usko et siinä sinänsä mitään hoitovirhettä on tehty, mut paskajuttu.. onko sul laitettu mitään kiilaa tms. siihen kynnen tilalle kun se palanen on poistettu?
:hug: :hug:
Ite oon ollu muutaman kerran avustamassa toimen piteessä, kun kynnestä on otettu siivupois tai kun koko kynsi on irroitettu, eikä se ole yhtään herkullisen näköistä. En voi edes kuvitella miten kipeä se tosiaan on. Onneks kuitenki nyt kesä mahdollistaa et on helpompi pitää avonaisia kenkiä! Mä ottaisin ite särkylääkkeen jo toimenpiteeseen mennessä, ni ei sit iske se kipu niin voimakkaasti päälle kun puudutus lakkaa.

Jokaisella terveydenhuollon toimintayksiköllä on potilasasiamies, joka antaa tietoa potilaalle tämän oikeuksista ja toimii potilaan oikeuksien edistämiseksi. Potilasasiamiehen tehtävänä on tarvittaessa neuvoa ja avustaa potilasta, jos tämä on tyytymätön saamaansa hoitoon tai kohteluun.

Potilasasiamies neuvoo potilasta, miten asia kannattaa selvittää hoitopaikassa. Hän myös neuvoo ja tarvittaessa avustaa potilasta muistutuksen, kantelun tai potilasvahinkoilmoituksen teossa. Potilasasiamies ei ota kantaa potilaan lääketieteellisiin hoitopäätöksiin. Hän ei ota myöskään kantaa siihen, onko potilaan hoidossa tapahtunut hoitovahinko.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Ota yhteyttä sairaalan potilasasiamieheen ja hän opastaa sinua kantelun teossa.

Mutta voinko mä kannella? Ja mistä mä kantelen? Se ei kai riitä, että mua v*tuttaa...meinaan että mitäs jos sittenkin lääkäri on aina tehnyt oikein ja mä turhaan syyttelen häntä ettei osaa hommaansa. Toisaalta kun siis en tiedä että missä/kenessä vika nyt on :/

Niin, kanteluitahan voi tehdä vaikka siitä, että rintaliivit katoaa sairaalassa. Mutta siis turhahan sitä on alkaa tekemään jollei epäile, että on hoitovirhe. Siksi kannattaa kysyä siltä lääkäriltä. Jotkutn leikkaukset vaan on sellaisia, että niissä on huono onnistumisprosentti, tai on todennäköistä että leikkauksella saadaan vain väliaikainen hyöty. :/

kysäse ihmeessä, et miks ja mistä johtuu. Onko sul ollu sama vai erilääkäri toimenpidettä tekemässä?

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
johtuuko sulla se kipu kynnen painumisesta kynsivakoon? se tosiaan on kivulias ja sit se tosiaan vasta kipee on ku se kynsi on siitä poistettu! :hug:
En mä usko et siinä sinänsä mitään hoitovirhettä on tehty, mut paskajuttu.. onko sul laitettu mitään kiilaa tms. siihen kynnen tilalle kun se palanen on poistettu?
:hug: :hug:
Ite oon ollu muutaman kerran avustamassa toimen piteessä, kun kynnestä on otettu siivupois tai kun koko kynsi on irroitettu, eikä se ole yhtään herkullisen näköistä. En voi edes kuvitella miten kipeä se tosiaan on. Onneks kuitenki nyt kesä mahdollistaa et on helpompi pitää avonaisia kenkiä! Mä ottaisin ite särkylääkkeen jo toimenpiteeseen mennessä, ni ei sit iske se kipu niin voimakkaasti päälle kun puudutus lakkaa.

No siitä se kai johtuu...ehkä. Siis mulle on sanottu, että mun kynsi kasvaa ikäänkuin sinne ihon sisään...mutta siis se kasvaa sinne sieltä alhaalta juuresta, eikä kynnen kärjestä.

Toinen pottuvarvas on prikulleen saman näköinen, mutta ei ole lainkaan kipeä.

Kiilaa ei olla laitettu, juuri on aina tapettu jollain aineella, mutta paskat se mitään kuollut oo kun se kerta kasvaa aina uudelleen ja uudelleen :o

Mä veikkaan että nyt ne nappaa kynnen kokonaan pois ja se tosiaan on varmaan ihan äärimmäisen nautinnollista...en vaan ymmärrä että mitä se auttaa...eiköhän se saakelin kynsi kasva taas siihen ihan samalla tapaa kun ennenkin ja sitten kun on kulunut 4kk, niin mä olen TAAS TYKS:issä :headwall:

kysäse ihmeessä, et miks ja mistä johtuu. Onko sul ollu sama vai erilääkäri toimenpidettä tekemässä?

1. leikkauksen teki omalääkäri, 2 seuraavaa teki TYKS:in kirurgi ja tää sama kirurgi on tekemässä nyt tänään kolmatta kertaa tän operaation mulle.

1. leikkauksen teki omalääkäri, 2 seuraavaa teki TYKS:in kirurgi ja tää sama kirurgi on tekemässä nyt tänään kolmatta kertaa tän operaation mulle.

joo pyydämppä tosiaan faktat pöytään.. et miks se juuri sit ei ole kuollu jos se on kuoletettu? onko ne pitäny sitä mönjää liian vähän aikaa siinä (siis sitä jonka pitäis se juuri hävittää)

joo pyydämppä tosiaan faktat pöytään.. et miks se juuri sit ei ole kuollu jos se on kuoletettu? onko ne pitäny sitä mönjää liian vähän aikaa siinä (siis sitä jonka pitäis se juuri hävittää)

Mun omalääkärin kanssa tuosta jo juttelin ja hän sanoi että pitää sitä ainetta aina mieluummin liian kauan, kuin liian vähän. Jotta mahtaa mulla olla joku superjuuri :snotty:

Mutta joo...mä tänään tenttaan sitä jätkää oikeen urakalla...jospa hän sitten jotain osaisi sanoa.

Mulla sama ongelma ja 3 on leikattu ja sitten se pelleily lopetettiin ja nyt ollaan ihan samassa tilanteessa kuin lähtiessä touhuun eli se vaiva uusiutuu aina vaan eikä ne leikkaukset mitään auta. Todella vittumaisia leikkauksia ja toipuminen helvetin kipeää, ihan turhaa hommaa.

Siinä leikatessa ilmeisesti ei tarvitse jäädä kuin ihan pienen pieni millipalanen sinne sitä poistettua kynttä/ihoa niin se vaiva uusiutuu ja se taitaa olla melkoinen mahdottumuus ettei sitä ihoa/kynttä yhtään sinne jäisi.

Jännä homma. Mulle tehtiin tuo kynnen kavennus pari vuotta takaperin, ja pitää olla onnellinen kun onnistui kerralla! Ja tk:n lääkäri sen suoritti. Sanoi, että se juuren "tappaminen" pitää tehdä kunnolla ettei tila uusi.

Sulle siis on tehty kiilaekskiisio monesti. Niinkuin minullekin. Kävin kaksi kertaa "huonolla" lääkärillä joka teloi liian reippailla otteilla varpaani siihen kuntoon, että paraneminen todellakin kesti viikon. Hyvällä lääkärillä ja oikeilla ohjeilla olen ollut kahdessa vuorokaudessa työkunnossa (raskaassa fyysisessä työssä), joten voin sanoa, että pitkä ja kivulias parantuminen tarkoittaa jonkin asian menneen väärin.

Totta kai kipu palaa, kun kivun aiheuttanut kynsi kasvaa. Ei siitä voi valittaa.

Hoidossa toivotaan, että kynsi lähtee kasvamaan oikein ja kynsivalli ehtii parantua ajoissa. JOskus näin ei käy. Sen vuoksi minullakin tehtiin kynnen juuren poisto, joka vaati isompaa leikkausta (terveyskeskuslääkärin tekemänä) ja kahta tikkiä. Tulos varmisteltiin polttamalla loputkin kynnenjuuren jäänteet alkoholilla (fenoli?). Pelkkä fenolin(?) käyttäminen ilman juuren poistoa ei useinkaan saa aikaan haluttua reaktiota (eli juuri kuolee) vaan pahimmillaan kynsi lähtee kasvamaan piikkeinä, mikä aiheuttaa entistä enemmän ongelmia. (kynsipiikitkin poistaa terveyskeskuslääkäri puolessa tunnissa paikallispuudutuksessa)

Oletko puhunut lääkärin kanssa asiasta, että hoitotoimenpiteet eivät auta ja haluat muuta hoitoa?
Jalkavammat ovat todellakin inhottavia, mutta ei kai sitä nyt potilasasiamiehelle mennä valittamaan, ennekuin lääkärin kanssa on keskusteltu loppuun?

En tiedä mikä on tehty, mutta tää viimeisin oli kyllä silkkaa kidutusta.

Nyt ne sitten meni poistamaan koko kynnen...eikä sitä ole näkynyt sen jälkeen. Pari päivää ennen juhannusta olin viimeisessä operaatiossa ja varpaassa on EDELLEEN rupi. Jotta melkosen mukavaa. Se ei kestä vieläkään kosketusta, eli en voi nukkua mahallani, ellen pidä sitä varvasta irti patjasta jne.

Jotakin nyt tekivät sille juurellekin...siis hioivat sitä pohjaa tai jotain...en mä tiedä. Mutta tikkejä tuli nyt varpaan molemmin puolin vissiin 2-4 ja saakelin kipeää teki. jos tämäkään ei auta, niin leikkaan varpaan itse irti.

Yhteistyössä