Mulla on niin paha mieli =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "surullinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"surullinen"

Vieras
Mulla on reilu 3v tyttö ujo, ei puhu vieraille (mutismi), tarhassa ollut reilut puoli vuotta, eikä sielläkään ole puhunut kellekään muulle kun veljelleen (ERI RYHMÄSSÄ) ulkona ei leiki muittenkaa , kuin veikan.. sisällä ei leiki kenenkää kanssa... No tänään veli oli luistelemassa ryhmänsä kanssa ja
tyttö oli seissyt reilu TUNNIN samassa kohtaa pihalla katsoen maahan..

Ystäväni kertoi tämän mulle, kun oli vilkuillut ikkunasta monta kertaa ja aina seiso samassa kohtaa, eikä nähnyt kertaakaan, että hoitajat olisivat tyttöä käynyt kannustamassa leikkeihin :(

tuli niin paha mieli mulle :( mitä mieltä te olette? annanko tarhaan palautetta maanantaina?

Jos lapsi on vetäytyvä kaikesta, ei tee mitään oma-aloitteisesti, on hukassa koko ajan niin eikö olisi ihan hyvä ottaa virallinen katsonta tuon lapsen pääkoppaan. En minä ainakaan alkaisi mitään tuumaileen vieressä ja moittisi lastenhoitajaa, jos on vika päässä on vika päässä. Miksi se pitää kieltää?

Hei! Täällä kahden mutistisen tytön äiti. Tytöt ovat nyt 12 ja 13 vuotiaat, ja ovat kumpikin alkaneet puhumaan viimeisen puolentoista vuoden sisällä. Meillä auttoi lääkitys, seronil 20 mg.

Voi kuinka tunnen valtavaa myötätuntoa sinua kohtaan! Mutismi on niin harvinainen, että monet kasvatuksen ammattilaiset ovat sen edessä voimattomia. Itse olen näiden vuosien aikana kohdannut hoitajilta todella törkeää kohtelua, syyttelyä, vihjailua ym. Lapsia on pakotettu puhumaan, on ihmetelty suureen ääneen sekä heidän että muiden kuullen, että onpa kumma, kun ei puhu ym. Paha mieli on varjostanut äitiyttäni päivittäin usean vuoden ajan.

Tytöt kävivät viikoittain lasten psykiatrian polilla toiminta- ja leikkiterapiassa vuosien ajan, eivätkä puhuneet siellä koskaan sanaakaan. Koulussa eivät puhuneet, lääkärissä ja muissa julkisissa paikoissa eivät puhuneet, ainoastaan kotona. Vanhempi tytöistäni oli ollessaan viidennellä luokalla myös osastojaksolla. Ei mitään apua. Sitten vihdoin lääkitys auttoi ja nyt on kuin olisivat uusia tyttöjä! Voi mikä ilo ja helpotus kun saan katsella tyttöjäni, kun he puhuvat ja käyttäytyvät toisten joukossa kaltaistensa nuorten tavoin.

Voimia sinulle, tiedän mitä joudut kestämään. Kannattaa etsiä itse tietoa niin paljon kuin mahdollista, koska sitä et välttämättä ammattilaisilta saa. Minulla on mustakin nimimerkki, voidaan vaihtaa yksäriä, jos haluat. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Siis mitä;25839849:
Jos lapsi on vetäytyvä kaikesta, ei tee mitään oma-aloitteisesti, on hukassa koko ajan niin eikö olisi ihan hyvä ottaa virallinen katsonta tuon lapsen pääkoppaan. En minä ainakaan alkaisi mitään tuumaileen vieressä ja moittisi lastenhoitajaa, jos on vika päässä on vika päässä. Miksi se pitää kieltää?

Päässä vikaa?? Et oo tosissas! Mun tyttö on täysin terve ja iloinen......

Alkuperäinen kirjoittaja Siis mitä;25839849:

Ap kertoi että lapsella on mutismi, mitäpä luulet, onkohan tohtorilla jo siis käyty?

Lisään vielä, että mitä aiemmin haet apua, sen parempi. Itse ymmärsin tilanteen vakavuuden vasta, kun esikoinen meni ekalle, silloin oli jo huomattavasti vaikeampaa, kun tyttö oli jo saanut puhumattoman "maineen". Varaudu taistelemaan siitä, että saat apua. Meitäkään ei otettu vakavasti pitkiin aikoihin.

Onko se niin vaikeeta lukea kunnolla läpi aloitus eikä alkaa vaan suoltaa niitä typeryyksiä suoraan sieltä pääkopasta???? Oletteko samanlaisia "livessäkin", jos niin ehkä olisi hetki katsoa peiliin. Aloittaja kyllä sanoo heti alkuviestissään mistä on kyse.

Tsemppiä aloittajalle :). Tietävätkö tarhassa mistä on oikeasti kyse? Vai ahdistuuko tyttönen vielä enemmän jos vaaditaan sosiaalisuutta?

[QUOTE="mama";25839891]Ap kertoi että lapsella on mutismi, mitäpä luulet, onkohan tohtorilla jo siis käyty?[/QUOTE]

No mitäpä itse sitten ajattelit asialle tehdä jos se on jo diagnosoitu lääkärin toimesta, valittaa lastenhoitajille? Onko tuossa nyt mitään järkeä syytellä muita sairaudesta jota ei voi parantaa.

joo en ala tässä enempää selittelee, kiitos kaikille asiallisille... olisi kiva vaihtaa ajatuksia kanssa hiljaiset lapset mutta en haluis tähän laittaa sähköposti osoitettani, kun siinä koko mun nimi :D

Alkuperäinen kirjoittaja erakko myös;25839906:
Onko se niin vaikeeta lukea kunnolla läpi aloitus eikä alkaa vaan suoltaa niitä typeryyksiä suoraan sieltä pääkopasta???? Oletteko samanlaisia "livessäkin", jos niin ehkä olisi hetki katsoa peiliin. Aloittaja kyllä sanoo heti alkuviestissään mistä on kyse.

Tsemppiä aloittajalle :). Tietävätkö tarhassa mistä on oikeasti kyse? Vai ahdistuuko tyttönen vielä enemmän jos vaaditaan sosiaalisuutta?

ei tyttöä painosteta puhumaan siellä :) hoitajat todella ymmärtäväisiä... kotona on oikea pikku papupata

Voimia sinulle ap, toivon, että asiat kääntyvät parhain päin! Hienoa, että kahden mutistisen äiti antaa sinulle jo tukeaan - hänelle hatunnosto siitä, että olet tehnyt kaikkesi saadaksesi apua tytöillesi. Olette hienoja äitejä!

Alkuperäinen kirjoittaja Siis mitä;25839909:
No mitäpä itse sitten ajattelit asialle tehdä jos se on jo diagnosoitu lääkärin toimesta, valittaa lastenhoitajille? Onko tuossa nyt mitään järkeä syytellä muita sairaudesta jota ei voi parantaa.

No ei kai siitä sairaudesta ollakaan valittamassa, vaan siitä, ettei hoitaja kertaakaan käy tunnin aikana lapsen luona, joka seisoo paikallaan yksinään. Mun mielestä ap voisit ainakin keskustella hoitajien kanssa miten yleensä toimivat, yrittävätkö ottaa kontaktia tyttöön jne. Mulle mutismi on ainakin vieras, vaikka olenkin päiväkodissa töissä. Oletko kertonut hoitajille siitä enempää? Tiedätkö, onko erityislastentarhanope käynyt ryhmässä "kouluttamassa" hoitajia, kuinka lasta kannattaa lähestyä, kannustaa yms. arjessa? Ehdotan ainakin keskustelua hoitajien kanssa. Valittamisesta joku ammattitaidottomampi hoitaja voi loukkaantua, jolloin asia ei edisty, mutta keskustelu ja asiasta kertominen voisi auttaa. Tsemppiä sulle! Ja todellakin ymmärrän pahan mielesi!

joo en ala tässä enempää selittelee, kiitos kaikille asiallisille... olisi kiva vaihtaa ajatuksia kanssa hiljaiset lapset mutta en haluis tähän laittaa sähköposti osoitettani, kun siinä koko mun nimi :D

Onko sulla täällä mustaa nimimerkkiä? Jos ei oo, voithan väsätä äkkiä jonkun ja mä sit vastaan siihen yksityisesti. Olis kyllä kiva vaihtaa kokemuksia ja ajatuksia. Meillä oli tosiaan pitkä ja vaikea tie, että tähän päästiin, joten kokemusta multa löytyisi, jos haluat kysyä jotain. Mutta voimia sulle! Ja jos et halua rekkautua, päivittele joskus tähän ketjuun. Käyn sit lukemassa ja vastailemassa. :)

[QUOTE="Äiti minäkin";25839944]Voimia sinulle ap, toivon, että asiat kääntyvät parhain päin! Hienoa, että kahden mutistisen äiti antaa sinulle jo tukeaan - hänelle hatunnosto siitä, että olet tehnyt kaikkesi saadaksesi apua tytöillesi. Olette hienoja äitejä![/QUOTE]

Kiitos! :)

Yhteistyössä