Mulla meni nyt jotain vähä ohi (lastenvaateasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Eli kaverillani on rahallisesti tiukkaa (on ollu aina, ovat vuosia olleet sossun asiakkaita). Ajattelin sitten tehdä päivän hyvän työn ja tarjosin kuopuksen pieneksi jäänyttä haalaria (kunnoltaan uudenveroinen) sen kuopukselle joka on sen verran nuorempi että haalari olis justiin hyvä. Ei kelvannu, arvatkaa miksi. Kun ei ole merkkihaalari!! :O Kun ei hän kehtaa kuulemma kuljettaa lasta missään halpishaalareissa eikä varsinkaan kun se on käytetty. :O :O Mulla siis meni nyt varmaan jotain vähä ohi, mutta siis miksei muka voi laittaa käytettyä halpishaalaria pienelle lapselle päälle? En tajua.

No ei sekään oo kiva kun aina pitäisi olla vastaanottamassa muiden vanhant roinat. Mullakin on pienet tulot, mutta silti mielummin hommaan haalarit ja muut kamppeet itse.

En ole sossunelätti, mut kolme seikkaa jotka vois saada käyttäytyy noin:
1) Jos se ajattelee jäävänsä sulle kiitollisuuden velkaan/palveluksen velkaa/kokee et sä oot alentuva tai säälivä
2)haalarissa ei ole sopivia kosteudenpito-ominaisuuksia
3)te pesette vaatteet jollain hajustetulla pesuaineella ja heillä allergiaa, haalareita ei voi pestä niin usein kuin sisävaatteita et hajun sais pois(täytteet menee jos kymmenen kertaa pesee) jolloin allerginen ei voi haalaria käyttää

Jos mikään noista ei osunu, en ymmärrä kaveriasi, kai se sit on asene et sosku maksaa niin voi ostaa kallista, mikä toki näin ei-soskua käytävänä on aika järjettömän piittaamaton ajatus.

Ja mitä ystäväsi tähän vastasi, kun kysyit?

no se sanoi että hän ei kehtaa kuljettaa lasta halvoissa vaatteissa ja että hänellä ei oo tapana ostaa käytettyjä vaatteita lapsilleen. nii ja ei olis edes tarvinnu ostaa, olisin antanu ilmaiseksi kun niillä on rahasta tiukkaa. Vähä samallainen tilanne oli viime vuonna, annoin sille vuoden 2005 mallia olevat emmaljungat kun se ootti tuota kuopusta ja oli ehtiny laittaa isommilla olleet vaunut pois. Ku kävin niillä sitte jonkun ajan päästä niin se oli käyny ostaas kaupasta uusimman malliston kalleimmat emmaljunga yhdistelmät ja laittanu ne mun antamat pois :O sillon meinasin kyllä jo loukkaantua, miksei se sanonu ettei suvaitse käyttä 5vuotta vanhoja vaunuja, oisin antanu jolleki toiselle. Äitinsä kuulemma ostaa näitä vehkeitä sillon ku omat rahat loppuu. Ei siis oo tarkoitus haukkua kaveriani (ja se kyllä tietää ajatukseni tästä aiheeta) mutta siis mä vaan ihmettelen että MIKSI ei kehtaa?? Me ollaan keskituloisia ja kehdataan käyttää halpista ja vanhaa niin miksei ne?? :O

[QUOTE="vieras";24673493]En ole sossunelätti, mut kolme seikkaa jotka vois saada käyttäytyy noin:
1) Jos se ajattelee jäävänsä sulle kiitollisuuden velkaan/palveluksen velkaa/kokee et sä oot alentuva tai säälivä
2)haalarissa ei ole sopivia kosteudenpito-ominaisuuksia
3)te pesette vaatteet jollain hajustetulla pesuaineella ja heillä allergiaa, haalareita ei voi pestä niin usein kuin sisävaatteita et hajun sais pois(täytteet menee jos kymmenen kertaa pesee) jolloin allerginen ei voi haalaria käyttää

Jos mikään noista ei osunu, en ymmärrä kaveriasi, kai se sit on asene et sosku maksaa niin voi ostaa kallista, mikä toki näin ei-soskua käytävänä on aika järjettömän piittaamaton ajatus.[/QUOTE]

No mikään noista ei osu kyllä kaveriini, on sen verran läheinen kaveri että tunnen ja tiedän asioista että mikään noista ei oo syy. Jos mä olisin tarjonnu uudenveroista reimateccia nii olis varmaan ottanu vastaan. Mut kun se ei ollu reimatecci vaan toisen merkkinen haalari, JOKA KYLLÄKIN ON SILTI KOSTEUSSUOJATTU!!

Sitä hävettää se köyhys niin paljon, että se ei halua näyttää sitä. Ihan ymmärrettävää minusta. Kun meillä oli tiukkaa opiskeluaikoina, niin joskus havahduin kaupassa siihen, että meidän lapsi näyttää ihan köyhän lapselta. Se tuntui jotenkin pahalta, en halunnut, että se näkyy lapsesta ainakaan se köyhyys.

[QUOTE="vieras";24673466]No ei sekään oo kiva kun aina pitäisi olla vastaanottamassa muiden vanhant roinat. Mullakin on pienet tulot, mutta silti mielummin hommaan haalarit ja muut kamppeet itse.[/QUOTE]

Niin, ehkä se voi olla näin. Mutta jos mulla olis niin tiukkaa että ei voi kaupasta ostaa kaikkea mitä tarvii niin kyllä mä mielelläni ottaisin vastaan uudenveroisen haalarin. Kun kyse ei nyt oo mistään 10v vanhasta kulahtaneesta haalarista vaan viime kevään mallistoa on haalari ja kunnoltaan kuin uusi kun on ollu rattaissa istuvalla lapsella. Se nyt vaan ei oo reimatecci kun mun mielestä rattaissa istuva alle 1vee ei tarvi reimateccia...

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24673521:
Älä tarjoo enää.

en tarjoakaan. oli viimeinen kerta. Tunnen sellaisiakin joille kelpaa uudenveroinen käytetty, vaikkei se oo reimateccia tai jotain muuta kallista merkkiä. Kummallista vain kun ne, kelle nää merkit ei oo niin tärkeitä, on mun tuttavapiirissä niitä hyvätuloisia, kaikki merkkihaalarien perään vouhottavat on taas pienituloisia tai sossun elättejä. Mun mielestä se on aika hassua, ajattelis toisinpäin.

Vaikka ruokajonossa käymmekin, niin mieluummin ostan lapselle kahdet merkkihousut (nekin aina alennusmyynneistä tai kirpputoreilta ) kuin neljät markettihousut.

Ei se merkkivaatteiden ostaminen loppupelissä kalliimmaksi tule (eikä varasto pursua vanhoja vaatteita, kun lapsilla ei ole kuin muutamat käyttövaatteet aina samaa kokoa ).

Anna ystäväsi hoitaa itse lapsensa vaate-/ tavarahankinnat ja anna teidän ylimääräiset sellaiselle, joka niitä oikeasti haluaa.

en tarjoakaan. oli viimeinen kerta. Tunnen sellaisiakin joille kelpaa uudenveroinen käytetty, vaikkei se oo reimateccia tai jotain muuta kallista merkkiä. Kummallista vain kun ne, kelle nää merkit ei oo niin tärkeitä, on mun tuttavapiirissä niitä hyvätuloisia, kaikki merkkihaalarien perään vouhottavat on taas pienituloisia tai sossun elättejä. Mun mielestä se on aika hassua, ajattelis toisinpäin.

Toisten pitää vissiin näyttää jotenkin paremmalle, kuin onkaan. Omaan tuttavapiiriin kuuluu kanssa tämmöinen pari. Ollaan ennemmin vaikka 2 viikkoa puurolinjalla, kunhan saadaan hommattua se uusin malli jostain puhelimesta. Noh, jokainen tekee, niinkuin tahtoo.

[QUOTE="vieras";24673511]Sitä hävettää se köyhys niin paljon, että se ei halua näyttää sitä. Ihan ymmärrettävää minusta. Kun meillä oli tiukkaa opiskeluaikoina, niin joskus havahduin kaupassa siihen, että meidän lapsi näyttää ihan köyhän lapselta. Se tuntui jotenkin pahalta, en halunnut, että se näkyy lapsesta ainakaan se köyhyys.[/QUOTE]

Mun kokemus on, että lapsen vaatteiden perusteella ei voi kyllä sanoa että onko perhe köyhä vai ei. Mun kaveripiirissä esim. on perhe jonka isä on hyvätuloinen kirurgi eikä äidinkään tulot oo paljon pienemmät mutta niiden lapset kulkee silti serkuilta ja muilta perityissä haalareissa ja tälle ystävälle kelpaa aina munkin tytön pieneksi jääneet (sillä itsellä on mun tyttöä pienempi tyttö). Samoin erään toisen hyvätuloisen perheen lapset kulkee käytetyissä ja halpisvaatteissa. JOten se muksu jolla on sielä marketissa se 5vuotta vanha lassiehaalari, ei välttämättä oo köyhän lapsi :D

Mun kokemus on, että lapsen vaatteiden perusteella ei voi kyllä sanoa että onko perhe köyhä vai ei. Mun kaveripiirissä esim. on perhe jonka isä on hyvätuloinen kirurgi eikä äidinkään tulot oo paljon pienemmät mutta niiden lapset kulkee silti serkuilta ja muilta perityissä haalareissa ja tälle ystävälle kelpaa aina munkin tytön pieneksi jääneet (sillä itsellä on mun tyttöä pienempi tyttö). Samoin erään toisen hyvätuloisen perheen lapset kulkee käytetyissä ja halpisvaatteissa. JOten se muksu jolla on sielä marketissa se 5vuotta vanha lassiehaalari, ei välttämättä oo köyhän lapsi :D

Hyvätuloiset eivät tarvitsekaan ulkoisia vaurauden merkkejä. Luin brittitutkimuksesta, jossa oli pääväittämä, että todellinen yläluokka (Briteissähän on Suomea selkeämpi luokkajako) ajoi vanhoilla autoilla, käytti iänikuisia welliesejään ja tikki- ja tweedtakkejaan. Nousukkaat/uusi raha osti itselleen asemaa. Keskiluokka ja köyhemmät olivat bränditietoisia.

Mulla on vähän samantyylinen kokemus. Ei nyt ihan vastaava, mutta jotain samaa siinä on.

Tuttuni elää sossun tuella minimitoimeentulolla, eli rahaa ei ihan hirmuisesti ole. Hänen ei ole saatava kaikkein uusinta, mutta hänen on saatava sitä mitä hän haluaa. Ja juuri tällä hetkellä hän haluaa 3-pyöräiset rattaat. Lapsi on alle vuoden ja menossa on tällä hetkellä neljännet, vaiko peräti jo viidennet menopelit. Kaikki on kyllä ostettu käytettyinä, eli ei niihin nyt mitään järettömiä summia ole uponnut, mutta kun tilanne toisaalta on nyt se, että hänellä on laittaa lapsen talvikenkiin ja haalariin max 20€ ja samaan aikaan hän huutelee huutiksesta rattaita, niin kyllähän se nyt vähän kummallista touhua on.

Joskin syykin on (hänellä itselläänkin siis) tiedossa. Hän ei yksinkertaisesti osaa käyttää rahaa. Tai periaatteessa osaa, muttei halua. Hän ennemmin pihistelee lapsensa ulkovaatetuksesta, kuin on saamatta niitä uusia rattaita.

[QUOTE="vieras";24673511]Sitä hävettää se köyhys niin paljon, että se ei halua näyttää sitä. Ihan ymmärrettävää minusta. Kun meillä oli tiukkaa opiskeluaikoina, niin joskus havahduin kaupassa siihen, että meidän lapsi näyttää ihan köyhän lapselta. Se tuntui jotenkin pahalta, en halunnut, että se näkyy lapsesta ainakaan se köyhyys.[/QUOTE]

Mä luulen, että tässä on varmaan syy. Köyhyys on kaverillesi varmaan todella kova paikka, kovempi kuin ehkä itselleen edes myöntää, ja hän häpeää sitä. Ei halua, että se näkyy ulospäin ja sitten menee jopa äärimmäisyyksiin yrittäessään todistaa itselleen ja muille, että ei ole köyhä.

Minulla on jo nyt eläkeikäinen tuttava, jolla on ollut köyhä lapsuus, mutta itse ja lapsensa pärjäävät ihan mukavasti. Hänelle on kuitenkin ihan mahdottomuus ajatella, että lapsenlapsillaan olisi käytettyjä vaatteita, vaikka olisi kuinka hyväkuntoisia. Traumat köyhyydestä ja kuluneissa vaatteissa kulkemisesta ovat niin kovat.

Itsekin olen huomannut itsessäni vähän samaa. Kun olimme taloudessa tiukoilla, mietitytti joskus lasta päiväkotiin viedessä, onko kirpparipaita liian kulahtanut ja lapsella tarpeeksi hyvät vaatteet. Kun tulot nousivat, huomaisin, ettei enää haitannutkaan, vaikka lapsi olisi halunnut aamulla sen kuluneimman paidan päälle, jossa on hihassa reikä. Tiesin, että meillä menee mukavasti, joten se miltä ulospäin näyttää, ei enää merkinnytkään.

Moni oli laittanut kommentin, että kyllä sossu maksaa. Mutta ei se maksa muutakun sen toimeentulotuen, josta on ostettava ne haalarit. Jos kävelet sinne ja sanot, että lapsi tarvitsee haalarit, ei ne niihin anna rahaa, koska toimeentulotuki on sitä varten.

Silti tuota ystävääsi en ymmärrä, paitsi jos hänelle tosissaan on niin vaikea myöntää, että rahaa ei ole niin paljon kun hän haluaisi.
Minä juuri annoin ystävälleni lähes uuden pesukoneen ja vielä veimme sen hänelle paikalleen, eikä ystävää haitannut, että pesukone ei ollut tuliterä. Vaikka no, ehkä vähän eriasia. Itse olen myös kyllä ottanut vastaan vauvanvaatteita, enemmän tai vähemmän käytettyä. Olen ehkä hiukan tarkka rahasta, mutta jotenkin tuntuisi hullulta ostaa kalliita vaatteita, joita voi pitää vain kuukauden. Jos kerran kierrätys toimii niin hyvin, että lapsi saa lämpöisiä ja siistejä vaatteita, miksipä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24673551:
Toisten pitää vissiin näyttää jotenkin paremmalle, kuin onkaan. Omaan tuttavapiiriin kuuluu kanssa tämmöinen pari. Ollaan ennemmin vaikka 2 viikkoa puurolinjalla, kunhan saadaan hommattua se uusin malli jostain puhelimesta. Noh, jokainen tekee, niinkuin tahtoo.

Minäkin tunnen tällaisia pari, ovat sukua niin on vaikea olla tuntematta. Ap:n kaveria saattaa hävettää köyhyys niin paljon, että kaikki pitää olla uutta. Ettei kukaan epäilisi mitään. Eihän se näin ole, että rikkailla olisi aina uutta, mutta kuitenkin.

Se nimenomaan mun mielestä osoittaa älyä ja ekologisuutta, että käyttökelpoista kierrätetään. Eikä se merkki aina ratkaise. Järjetöntä kulutushysteriaa sellainen, että kaikkien pitäisi saada saman vuoden mallistoa oleva merkkihaalari tai uusimmat lelut tms. Varsinkaan, kun sitä lasta tuskin haittaa edellisvuoden malli tai käytetty vaate, jos on hyväkuntoinen ja tarkoitukseen sopiva.