Mulla loppuu äitiysloma ylihuomenna, mites sitten toimitaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
NYT TÄSSÄ SITTEN FAKLTATIETOA, LIITOLLE SOITETTU!

Eli minä SAAN kelalta kh-tukea ja kuntalisää (ne on jo myönnetty) sekä LIITOLTA työttömyyskorvaukset.

Liiton maksamasta korvauksesta vähennetään kh-tuki MUTTA EI KUNTALISÄÄ.

Näinollen saan siis ihan rehellisesti, ilman ahneutta, epärehellisyyttä tms. sekä kh-tuen (joka tosin vähennetään liiton korvauksista), liiton korvaukset sekä kuntalisän.

Ja ihan kerroin sille liiton tädille tämän kuvion ja hänkin oli sitä mieltä että tottakai toimin näin.

Tätähän tässä on yritetty toitottaa, että se kht vähennetään liiton korvauksesta ja ainoa plussa on mahdollinen kuntalisä... (enkä ole ainoa joka tätä yritti sanoa)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
NYT TÄSSÄ SITTEN FAKLTATIETOA, LIITOLLE SOITETTU!

Eli minä SAAN kelalta kh-tukea ja kuntalisää (ne on jo myönnetty) sekä LIITOLTA työttömyyskorvaukset.

Liiton maksamasta korvauksesta vähennetään kh-tuki MUTTA EI KUNTALISÄÄ.

Näinollen saan siis ihan rehellisesti, ilman ahneutta, epärehellisyyttä tms. sekä kh-tuen (joka tosin vähennetään liiton korvauksista), liiton korvaukset sekä kuntalisän.

Ja ihan kerroin sille liiton tädille tämän kuvion ja hänkin oli sitä mieltä että tottakai toimin näin.
Mut helpommalla paperi hommalla pääsisit kun hakisit vain yhtä tukea. Tiedän et se on sellasta säätämistä ja lappujen lähettämistä ja päätösten odottamista et minun hermot ei kestäis enään.

Saan 200? enemmän joten kyllä mä sillä rahalla muutaman lapun jaksan täyttää sen muutaman hetken kunnes uusi äippäloma alkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Eiks tässä ole se "vaara" että joutuu koulutuksiin työkkärin puolesta? Eli periaatteessa ei voi se varaan laskea ettei mitään tarjottaisi.

Muutoin kyllä, mutta olen raskaana puolessa välissä joten työkkäri tuskin on kovinkaan kiinnostunut kurssittamaan minua.

Korjatkaa, jos väärää tietoa: Jos kyseessä alle 3v lapsia ja äiti äitiyslomalla, perhe saa silloin äitiysrahaa ja näistä muista pienistä ei khhtukea makseta (vaikka olisi ennen äidin äitiyslomalla olemista maksettu). Jos lapset yli 3v, mutta alle kouluikäisiä, perhe saa äitiysrahaa ja muista lapsista hoitolisän,meneekö näin???

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja milli:
Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Kahta etuutta ei vaan voi saada yhtä aikaa, uskokaa jo te tyhmät ja ahneet!!!

Näin juuri, se on JOKO TAI! Eli olet työtön TAI hoitovapaalla!

Ei tarvitse olla hoitovapaalla saadakseen kotihoidontukea. Lasta voi hoitaa vaikkapa lapsen isä tai joku muu sukulainen. Äiti voi samaan aikaan olla työtön työnhakija.

Eli siis ISÄN kannattaa hakea se kotihoidotuki!!! (ei työttömän äidin).

Perheen tulot huomioidaan kokonaisuudessaan, joten näin ei pysty keplottelemaan sen enempää haki sitä sitten isä tai äiti

Joo, huomasin kans ihan saman...

tuo lapsen isä oli vaan tuossa esimerkkinä siitä, ettei juuri sen äidin tarvitse sitä lasta hoitaa. Isähän voi vaikka asua eri asunnossa ja tehdä iltaisin töitä, kai sitä saa sopia, että äiti olisi työttömänä kuitenkin se, joka sitä kotihoidontukea nostaa...Tässä ap:n tapauksessahan sillä ei varsinaisesti ole merkitystä, pointti oli vaan se, että työtönkin voi saada kotihoidontukea, kun jotkut täällä kuvittelevat, että hoitovapaa on ainoa mahdollisuus.

Eiks tässä ole se "vaara" että joutuu koulutuksiin työkkärin puolesta? Eli periaatteessa ei voi se varaan laskea ettei mitään tarjottaisi.

Muutoin kyllä, mutta olen raskaana puolessa välissä joten työkkäri tuskin on kovinkaan kiinnostunut kurssittamaan minua.

Mulle kyllä kovasti tarjottiin kaikennäköistä ilmaista työharjoittelua ja jopa työpaikkoja, vaikka olin 6. kuulla raskaana. Totesin vaan, että haluan töitä, en enää harjoitteluja, ihme kyllä sopi työkkärille hyvin. Hain jopa töitäkin, mutta en kelvannut mahani kanssa minnekään.

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
no ainakaan et voi olla yhtä aikaa työtön ja nostaa kh-tukea! liiton rahoista e tiedä, mutta epäilen vahvasti ettei niitä saa hoitovapaan ajalta :/

Miksen voi?

Jos olet hoitovapaalla niin sähän olet sillon kotona hoitamassa lasta. Jos olet työtön työnhakija sun aktiivisesti etsittävä töitä ja otettava tarjottu työpaikka vastaa. Syyksi kieltäytymiseen ei käy että ei oe lapselle hoitopaikkaa...

Luehan vähän kelan sivuja |O

no ainakaan et voi olla yhtä aikaa työtön ja nostaa kh-tukea! liiton rahoista e tiedä, mutta epäilen vahvasti ettei niitä saa hoitovapaan ajalta :/

Miksen voi?

Jos olet hoitovapaalla niin sähän olet sillon kotona hoitamassa lasta. Jos olet työtön työnhakija sun aktiivisesti etsittävä töitä ja otettava tarjottu työpaikka vastaa. Syyksi kieltäytymiseen ei käy että ei oe lapselle hoitopaikkaa...

:headwall:

Miksen voi?

et selvästikään ole vaivautunut lukemaan tätä ketjua.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
saat liitolta esim 1000e päivärahaa. kelalta saat hkt 314. liitto vähentää sen omasta maksustaan ja maksaakin vain 686, kela maksaa omansa. ja kunta kuntalisän.

Kela maksaa kuntalisän, ei kunta.

meillä maksaa kunta, ei kela. tulee ihan kaupungin palkanlaskennasta tiliote, "palkka" 180e :)

Kannattaa kuitenkin laskeskella, kannattaako tuo. Eilenhän täällä joku surkeana kyseli äitiyspäivärahojensa suuruutta, kun niitä laskiessa käytettiin tuloina tuota kotihoidontuella vähennetyä korvausta. Eli kannattaa selvittää mitä tuo vaikuttaa jatkossa.

Alkuperäinen kirjoittaja abc:
Vähennetäänkö se kht kokonaan liiton päivärahoista, vai onko niillä joku pienempi "alennus"?

Kokonaan.

okei, kiitos tiedosta. hyvä jos saat sen kuntalisän kuitenkin :)

Juu sen saa, eli siksi kannattaa nähdä se vaiva että lähettää kelaan kh-tukianomuksen.

Muutoinhan kannattaisi jättäytyä liiton korvauksille pelkästään sillä ne ovat kh-tukea suuremmat.

Alkuperäinen kirjoittaja ht:
no kyl mie saan tosta tirpasta kotihoidontukea vaik ite käyn töissä..

kotihoidon tai yksityisenhoidon tukea saa jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Eli voit saada sitä vaikka olisit töissä jos olet lapsen hoidon onnistunut muutoin järjestämään. Palkkaasi tuskin maksaa Kela? kela ei maksa kahta etuutta yhtäaikaa (paitsi opintotukea voi nostaa äitiysloman/hoitovapaan aikana jos onnistuu samalla suorittamaan opintoja). Mutta kelan mukaan ei voi olla työtön jos on kotona hoitamassa lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ai:
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
saat liitolta esim 1000e päivärahaa. kelalta saat hkt 314. liitto vähentää sen omasta maksustaan ja maksaakin vain 686, kela maksaa omansa. ja kunta kuntalisän.

Kela maksaa kuntalisän, ei kunta.

meillä maksaa kunta, ei kela. tulee ihan kaupungin palkanlaskennasta tiliote, "palkka" 180e :)

Mikä kunta? Meinaan että mä olin käsittänyt että ihan kaikkialla sen hoitaa kela jatkossa (jokunen aika sitten se muuttui, meilläkin maksoi ennen kunta).

Kuuluisat viimeiset sanat :D

Vähennetäänkö se kht kokonaan liiton päivärahoista, vai onko niillä joku pienempi "alennus"?

Kokonaan.

okei, kiitos tiedosta. hyvä jos saat sen kuntalisän kuitenkin :)

Juu sen saa, eli siksi kannattaa nähdä se vaiva että lähettää kelaan kh-tukianomuksen.

Muutoinhan kannattaisi jättäytyä liiton korvauksille pelkästään sillä ne ovat kh-tukea suuremmat.

Paitsi "vaarana" on saada käskytys töihin. Minkä alan ihmisiä oot?

Kannattaa kuitenkin laskeskella, kannattaako tuo. Eilenhän täällä joku surkeana kyseli äitiyspäivärahojensa suuruutta, kun niitä laskiessa käytettiin tuloina tuota kotihoidontuella vähennetyä korvausta. Eli kannattaa selvittää mitä tuo vaikuttaa jatkossa.

Kelan sivulta:

Kaksi lasta kolmessa vuodessa

Voit saada vanhempainpäivärahan edellisen päivärahan perustana olleen työtulon mukaan, jos saat kaksi lasta perättäin kolmen vuoden sisällä. Tällöin seuraavan lapsesi lasketun ajan tulee olla ennen kuin edellinen lapsesi täyttää 3 vuotta.

...ja meillä tämä "ehto" siis täyttyy.

Yhteistyössä