Mulla loppuu äitiysloma ylihuomenna, mites sitten toimitaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Kahta etuutta ei vaan voi saada yhtä aikaa, uskokaa jo te tyhmät ja ahneet!!!

Näin juuri, se on JOKO TAI! Eli olet työtön TAI hoitovapaalla!

Ei tarvitse olla hoitovapaalla saadakseen kotihoidontukea. Lasta voi hoitaa vaikkapa lapsen isä tai joku muu sukulainen. Äiti voi samaan aikaan olla työtön työnhakija.

Eli siis ISÄN kannattaa hakea se kotihoidotuki!!! (ei työttömän äidin).

Alkuperäinen kirjoittaja ht:
no kyl mie saan tosta tirpasta kotihoidontukea vaik ite käyn töissä..

Se nyt ei liity tähän mitenkään, työttömyyskorvaus ja kotihoidontuki ovat etuuksia ja kahta ei voi saada samaan aikaan. Tottakai sen tuen saa jos lapsi on kotona ja itse on vaikka iltatöissä.

Alkuperäinen kirjoittaja joko tai:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja joko tai:
Eli oletko sitten hoitovapaalla vai työttömänä työnhakijana? Mitäs teet jos töitä tarjotaan?

Tuskin tarjotaan, raskausviikkoja jo senverran paljon :D

Et vastannut ekaan kysymyksn?

Olen tietenkin työttömänä työnhakijana, koska en ole hoitovapaalla koska mulla ei ole työpaikkaa josta voisin hoitovapaalla olla.

Kotihoidon tukea voi hakea perhe, jonka alle 3-vuotias lapsi ei ole kunnan järjestämässä päivähoidossa. Lasta voi hoitaa jompikumpi vanhemmista tai muu hoitaja (esim. sukulainen) tai yksityinen päivähoidon tuottaja (esim. yksityinen päiväkoti).

Lasten kotihoidon tukeen kuuluu hoitoraha sekä hoitolisä, johon vaikuttavat perheen tulot. Hoitorahaan eivät vaikuta perheen tulot. Vanhemmat voivat siis olla töissä tai esim. palkallisella vuosilomalla kotona ja saada hoitorahaa.

Edellinen lainattu kelan sivuilta. Liiton päivärahan vaikutuksesta tukeen ei minulla ole tietoa, mutta ap taisi mainita, että kuntalisän saisi vaikka kh-tuki vähennettäisiin muuten. Eli kyllähän se silloin kannattaa.

Kuinka monta kertaa se pitää rautalangasta vääntää? Molempia etuuksia voi saada samaan aikaan, kht vaan vähennetään työttömyyskorvauksesta. Kht saa silloin kun lapset eivät ole kunnallisessa päivähoidossa. Minä olen työtön työnhakija ja koska työtä en ole vielä löytänyt, hoidan lapsia kotona. Kun pääsen töihin, lapset menevät hoitoon.

Ihan hyvin voi olla työttömänä työnhakijana ja saada kotihoidontukea, ne vaan tuppaavat kumoamaan toinen toisensa, eli rahallisesti ei siitä ole hyötyä. Mutta AP:n tapauksessa kuntalisän verran saa toki enemmän jos hänen kunnassaan kuntalisää saa.

Ei se kotihoidontuki vain työtätekeville hoitovapaallaoleville ole tarkoitettu vaan kuten jo aiemmin ketjussa todettu: kaikille niille, joiden lapsi EI ole kunnallisessa päivähoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja asd:
Kodinhoidon tukeen on oikeutettu, jos lapsi ei ole kunnan järjestämässä perhepäivähoidossa.

Mutta Kela ei maksa kahta tukea samaan aikaan, joten kht vähennetään työttömyyskorvauksista. (Mahdollisen kuntalisän saa pitää?, vahvistakaa ne joilla tätä on tarjolla...)

Ei kela mulle maksa kahta etuutta, sillä saan LIITOLTA ne työttömyyskorvaukset.

Ei tarvitse olla hoitovapaalla saadakseen kotihoidontukea. Lasta voi hoitaa vaikkapa lapsen isä tai joku muu sukulainen. Äiti voi samaan aikaan olla työtön työnhakija.

Perheen tulot huomioidaan kokonaisuudessaan, joten näin ei pysty keplottelemaan sen enempää haki sitä sitten isä tai äiti

Voit saada, vaikka olet itse töissä. Jos lapsi hoidetaan kotona jonkun muun toimesta, perhe on oikeutettu KOTIhoidontukeen.
KOTIhoidontukea ja liiton rahaa ei voi saada yhtäaikaa.

Onko muuten äiti, joka saa KOTIhoidontukea, HOITOVAPAALLA vaikka ei olisi vakituista työpaikkaa, jonne palata kun lapsi täyttää kolme? Vai millä hän silloin on?

NYT TÄSSÄ SITTEN FAKLTATIETOA, LIITOLLE SOITETTU!

Eli minä SAAN kelalta kh-tukea ja kuntalisää (ne on jo myönnetty) sekä LIITOLTA työttömyyskorvaukset.

Liiton maksamasta korvauksesta vähennetään kh-tuki MUTTA EI KUNTALISÄÄ.

Näinollen saan siis ihan rehellisesti, ilman ahneutta, epärehellisyyttä tms. sekä kh-tuen (joka tosin vähennetään liiton korvauksista), liiton korvaukset sekä kuntalisän.

Ja ihan kerroin sille liiton tädille tämän kuvion ja hänkin oli sitä mieltä että tottakai toimin näin.

Alkuperäinen kirjoittaja milli:

Perheen tulot huomioidaan kokonaisuudessaan, joten näin ei pysty keplottelemaan sen enempää haki sitä sitten isä tai äiti

Joo, huomasin kans ihan saman...

Voiko isä hakea kotihoidontukea, vaikka äiti olisi äippälomalla? Ja kaikki lapset siis kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
NYT TÄSSÄ SITTEN FAKLTATIETOA, LIITOLLE SOITETTU!

Eli minä SAAN kelalta kh-tukea ja kuntalisää (ne on jo myönnetty) sekä LIITOLTA työttömyyskorvaukset.

Liiton maksamasta korvauksesta vähennetään kh-tuki MUTTA EI KUNTALISÄÄ.

Näinollen saan siis ihan rehellisesti, ilman ahneutta, epärehellisyyttä tms. sekä kh-tuen (joka tosin vähennetään liiton korvauksista), liiton korvaukset sekä kuntalisän.

Ja ihan kerroin sille liiton tädille tämän kuvion ja hänkin oli sitä mieltä että tottakai toimin näin.
Mut helpommalla paperi hommalla pääsisit kun hakisit vain yhtä tukea. Tiedän et se on sellasta säätämistä ja lappujen lähettämistä ja päätösten odottamista et minun hermot ei kestäis enään.

Miksi sä niin monimutkaisesti haet niitä etuuksia? Kun et rahallisesti saa yhtään enempää vaikka saisit molemmat tuet?

Hehe, saahan juuri tuon kuntalisän verran enemmän! Jos luettais nää jutut kunnolla ennenku kysellään...

Yhteistyössä