mulla laitettiin hammaslääkärissä 4 puudutuspiikkiä ja nyt mulla on poski kipeenä kolmatta päivää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kävin päivystyksessä, kun hammasta oli alkanu särkeä. Yrittivät puuduttaa sitä neljästi, mut ainoa mikä puutui niin poski tuolta ylempää ja kieli. poskihammasta siis yrittivät puuduttaa.

Ensinnäkin ihmetyttää että onko ihan normaalia ja sallittua laittaa noin paljon puudutusainetta, koska nyt mulla on siltä alueelta poski kipeä kolmatta päivää, suun aukaseminen sattuu ja se liike kun pureskelee jotain.

Ne ei saanut hammasta kunnolla paikattua, eikä koko reikää poistettua...laittoivat vaan lääkepaikan ja nyt pitää odottaa 1½kk, että pääsee omalle hammaslääkärille.

Päivystyksessä oli joku nuori lääkäri, varmasti aika kokematon...kun ei osannut puuduttaa hammasta, ei minulta eikä minua edeltävältäkään asiakkaalta. Mulla on aina tehonnu puudutukset hyvin ja yks piikki on riittäny, jopa tuohon juurihoidettuun hampaaseen.

tulehtunut hammas ei puudu ja jos on särky niin siinä ilmeisesti on tulehdustakin. eikö hammasta kuvattu, olisi vaatinut ehkä juurihoidon. jos poskeen lkätään neljä puudutuspiikkiä on ilmeistä että poski on kipeä.

Muuhun puuttumatta, mutta ei se välttämättä kokemattomuudesta johdu ettei puudutus onnistu. Mulla on yksi poskihammas johon koetettiin kolmella eri kerralla laittaa puudutus, ei onnistunut. Ja hammaslääkäri oli erittäin kokenut. Pikkaisen vaann siitä ympäristöstä puutui. :( Jos kus aikoinaan se on kyllä puutunut, vuosia sitten. Aieminkin ollut että hammasta ei vain ole saatu puutumaan jostain syystä. Yrittivät selittääkin mistä johtuu, mutta enhän mä muista. :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Beijja:
mulla kesti viikon särky ja että sain suun kunnolla auki. hammastaki oli jääny toooosi taakse

Ahaa, eli en oo sit ainoa jolla tällanen ongelma. Aloin jo ihmettelemään että onko tää normaalia et on puudutuksen jälkeen näin kipeä...kun ei hammaslääkärikään maininnut että tällasta on odotettavissa.

Lääkepaikkaakaan ei mun mielestä laittanu tarpeeks, kun jäi vielä iso kolo hampaaseen, eikä sillä pystyny edes puremaan ja kaikki tuntui vihlovan...ihan kuin siinä hampaan päällä olis ollu niin ohut kerros paikka-ainetta että kaikki meni tavallaan siitä läpi ja hammas on arka.

Laitoin siihen itse lisää sellasta apteekista saatua paikka-ainetta (väliaikaista), niin nyt on parempi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Beijja:
mulla kesti viikon särky ja että sain suun kunnolla auki. hammastaki oli jääny toooosi taakse

Ahaa, eli en oo sit ainoa jolla tällanen ongelma. Aloin jo ihmettelemään että onko tää normaalia et on puudutuksen jälkeen näin kipeä...kun ei hammaslääkärikään maininnut että tällasta on odotettavissa.

Lääkepaikkaakaan ei mun mielestä laittanu tarpeeks, kun jäi vielä iso kolo hampaaseen, eikä sillä pystyny edes puremaan ja kaikki tuntui vihlovan...ihan kuin siinä hampaan päällä olis ollu niin ohut kerros paikka-ainetta että kaikki meni tavallaan siitä läpi ja hammas on arka.

Laitoin siihen itse lisää sellasta apteekista saatua paikka-ainetta (väliaikaista), niin nyt on parempi.

mä jouduin soittaa illal sinne päivystykseen ku päässä asti tuntui kauhea kipu. sain buranaa siihen =/ mätääki tuli pitkän aikaa ja leuka oli tosi kipeä mut nyt ei tiedä mitään ja siitä on reilu kk aikaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
tulehtunut hammas ei puudu ja jos on särky niin siinä ilmeisesti on tulehdustakin. eikö hammasta kuvattu, olisi vaatinut ehkä juurihoidon. jos poskeen lkätään neljä puudutuspiikkiä on ilmeistä että poski on kipeä.

Kuvattiin hammas, eikä tulehdusta näkynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Mulla saatiin pikkuhiljaa puudutettua todella tulehtunut hammaskin onneksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Muuhun puuttumatta, mutta ei se välttämättä kokemattomuudesta johdu ettei puudutus onnistu. Mulla on yksi poskihammas johon koetettiin kolmella eri kerralla laittaa puudutus, ei onnistunut. Ja hammaslääkäri oli erittäin kokenut. Pikkaisen vaann siitä ympäristöstä puutui. :( Jos kus aikoinaan se on kyllä puutunut, vuosia sitten. Aieminkin ollut että hammasta ei vain ole saatu puutumaan jostain syystä. Yrittivät selittääkin mistä johtuu, mutta enhän mä muista. :ashamed:

Laittoivat sinne kuoppaan jotain lääkeainetta , joka kuulemma menee hammasluun läpi sinne ytimeen ja siten ehkä rauhoittaa sitä, lisäksi laittoivat lääkepaikan rauhoittamaan hammasta, että jos se seuraavalla kerralla puutuis paremmin. Mitään tulehdusta ei löytynyt, mutta reikä oli aika syvä, eikä sitä korjattu kunnolla, koska se olis sattunu ilman puudutusta.

Toivottavasti se puutuu ens kerralla, mul on kauhee hammaslääkäripelko...en kestä jos se pitää paikata ilman puudutusta.

Viimeksikin olin tosi hermostunut, kun kokoajan piti jännittää että millon sattuu, kun ei puudutus tehonnu. Sydän hakkas niin että tuntu että se tulee rinnasta ulos, kädet hiessä ihan kauhusta jäykkänä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:

Laittoivat sinne kuoppaan jotain lääkeainetta , joka kuulemma menee hammasluun läpi sinne ytimeen ja siten ehkä rauhoittaa sitä, lisäksi laittoivat lääkepaikan rauhoittamaan hammasta, että jos se seuraavalla kerralla puutuis paremmin. Mitään tulehdusta ei löytynyt, mutta reikä oli aika syvä, eikä sitä korjattu kunnolla, koska se olis sattunu ilman puudutusta.

Toivottavasti se puutuu ens kerralla, mul on kauhee hammaslääkäripelko...en kestä jos se pitää paikata ilman puudutusta.

Viimeksikin olin tosi hermostunut, kun kokoajan piti jännittää että millon sattuu, kun ei puudutus tehonnu. Sydän hakkas niin että tuntu että se tulee rinnasta ulos, kädet hiessä ihan kauhusta jäykkänä.
Mulla myös laitettiin lääkepaikka ilman puudutusta, ja se oli ihan helvettiä. Mutta hassuinta tässä jutussa on, että silloin kun tuo paikattiin ekaa kertaa, niin siinä oli syvä reikä ja puutui silti. Silloin laitettiin ekaa kertaa lääkepaikka. Mutta kun pysyvää paikkaa alettiin vaihtamaan, niin hammas ei enää puutunutkaan vaikka oli ollut ihan oireeton. Ja tosiaan kolmella eri kertaa koitettiin puuduttaa. Sitten se vaan jätettiin suosiolla odottamaan kun oli oireeton ja olin siinä vaiheessa raskaanakin. Sitten se alkuperäinen lääkepaikka lähti joskus kuukausi sitten, ja tilalle siis jouduttiin laittamaan uusi lääkepaikka. Nyt se hammas saa odottaa niin kauan että vauva on syntynyt, ei edes yritetä operoida nyt kun olen raskaana.

Kvin tossa pari tuntia sitten hammaslääkärissä ja nyt mul on huuli ja kieli ihan puutunut ku otin puudutuspiikin.. oon lukenu kauheesti juttuja näistä ja nyt pelottaa ettei mulle palaa kieleen tunto enään, voiko se olla mahdollista?

Totta on ettei aina tuo puudutus onnistu, silloin yleensä kyseessä on tulehdus joka estää puutumasta. Uskoisin että seuraavalle kerralle tuo lääkepaikka on rauhoittanut hammasta jotta puudutus onnistuu.

Muistaakseni puudutetta voi laittaa turvallisesti jotain 15-20 ampulliakin, joten ei huolta sen suhteen. Itselläniki laitettiin 5-6 ampullia kun kaikki viisurit halusin pois kerralla. Tuo puudute sisältää usein adrenaliinia, joka laittaa sydämmen lyömään vähän kovempaan tahtiin. Niinkuin se ei jo valmiiksi hakkaisi jännityksestä... :) Olo helpottaa 10-15 min puudutuksesta, mutta voi tuntua silloin aika kurjalta.

Tuo suun avaamisvaikeus johtunee siitä että puudute tuo kuitenkin aika kovasti painetta poskeen, mutta tämäkin vaiva on ohimenevää. Mullakin oli poskessa sellainen kovan tuntuinen kohta, joka "suli" muutamassa päivässä. Kannattaa myös pitää kylmää poskella aluksi, se estää turvotusta.

Yhteistyössä