muksu, piltti vai bona purkkiruoat, miten aloitella soseita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittelija"

Vieras
mikä mielestäsi on parhaiten sopinut vauvallesi , muksu, piltti vai bona purkkiruoat.

aloitan purkkiruoat vauvalleni ja mietin millä merkillä aloittaa. Esim. jos otan muksu päärynää niin sitä ilmeisesti pitää kokeilla viikon ajan ennen kuin voin esim ottaa piltti päärynäsosetta. Pitää ilmeisesti piltti päärynää sitten kokeilla viikon ajan? Vai olisiko hyvä käyttää vain pelkkää muksua , pelkkää pilttia tai bonaa? vai oletteko käyttäneet ristiin eri valmistajan ruokia?

ja miten ehdin käymään tarpeeksi eri makuja jos yhtä makua pitää testata aina viikon ajan?
lapsi nyt 5kk ja ensimmäisiä soseita aloitellaan, eli annanko vain 1tl päivässä viikon ajan, milloin voi antaa enempi? ja milloin riittää lyhyempi maisteluaika kuin 1 viikko/maku?

Mä syötin ristiin rastiin.. :)
Aloitettiin kasvis soseilla, koska makeaa ehtii syödä myöhemminkin niin paljon kuin maha vetää..
Ensin oli peruna-porkkanaa, baataattia yms.
Ensimmäiset hedelmä soseet syötiin vasta n. 10kk iässä välipaloina.

No aloittelet vaikka silleen, että ostat bataatin, keität sen ja soseutat keitinveteen. Turha kantaa mitään purkkeja kotiin, varsinkin kun alkuvaiheessa niistä menee suurin osa roskiin.

Ei kai niitä viikkoa tarvi kokeilla. Meillä terkka sanoi, että 2-3- päivää ja sitten uutta.
Sekaisin oon eri merkkejä ostellut.
Muksua en osta, kun se tehdään esim Tsekeissä.

Käytetään noita kaikkia merkkejä. Kaikki, omatekoisetkin kasvismössöt on tähän asti mein neidille (huomenna täyttää 6kk) uponneet *koputtaa puuta*. Semperin soseet on aika kökköisiä joten niitä ei enää osteta.

Meillä aloiteltiin ensin bataatilla eli sitä viikko, sitten kukkakaalta jne. Tähän mennessä ei vielä ole reaktioita tullut mistään ja nyt syödään jo tuhdimpia lihakasvissoseita.

aloita joo kasvissoseella, jos lapsi ensin tottuu siihen että soseet tarjoillaan makeana, niin voi olla vaikea saada syömän kasvissoseita sen jälkeen.. no jokatapauksessa tietty ne hedelmäsoseet melkeen aina menee paremmin..
kannattaa vähn vertailla niitä ravintosis'ltöjää jo kaupassa. muksun päärynäsoseessa ei ole muistaakseni muuta kuin pääärynäsosetta 90% ja päärynämehua tai vettä. piltissä sen sijaan on riisitärkkelystä ja vettä enimmäkseen ja vain 40% päärynää.. sama pätee melkeen kaikkiin muihinkin piltin soseisiin, niissä on enimmäkseen tärkkelystä ja vettä että niitä en ostaisi jos ei pakko ole.. muksun soseissa mielestäni monipuolisemmin eri vihanneksia jne, eikä pelkkää perunaa ja lihaa.

Hedelmäsoseissa on kyllä sellaisiakin, jotka ovat pelkkää hedelmää - esim. Hipp-luomusoseet. Noissa Piltin yms. purkeissa on tosiaan suurin osa vettä ja tärkkelystä.

[QUOTE="vieras";23361732]Ei kai niitä viikkoa tarvi kokeilla. Meillä terkka sanoi, että 2-3- päivää ja sitten uutta.
Sekaisin oon eri merkkejä ostellut.
Muksua en osta, kun se tehdään esim Tsekeissä.[/QUOTE]

piltillä ja bonall on joo avainlippu eli se tehdään suomessa, mutta muistaa että se ei kerro mitään siitä mistä ne raaka-aineet on tulleet

Päärynä on päärynää, oli se sitten Piltin, Bonan tai Muksun purkista syöty. Ei tartte jokaisen valmistajan tuotetta testata erikseen, vaan riittää että yhtä kasvista tai hedelmää testaa. Omille lapsille kun aloiteltiin soseita, annoin kaksi uutta makua viikossa jo ihan alusta asti. Antaisin ehkä vain parina päivänä sen teelusikallisen verran ja sitten jo enemmän, jos lapselle vain maistuu.

piltillä ja bonall on joo avainlippu eli se tehdään suomessa, mutta muistaa että se ei kerro mitään siitä mistä ne raaka-aineet on tulleet

Joo, eipä esim bataattikaan Suomessa kasva.. jos siis itse tekee soseita. Ja aika vaikeeta muutenkaan tähän aikaan vuodesta on saada kotimaisia kasviksia.

No onpahan ainakin tehty Suomessa =) nuo piltit ja bonat..

TEKISIN ITSE. Ainakin kasvas ja marja soseet. hedelmät on niin kalliita tuoreetaan että ne menes purkista ja menikin joskus 4v sit. mä käytin sekaisin kaikkia merkkejä. kokeilin aina uusia makuja ihan pikkuisen kerrallaan. jotain 2 päivää. ainakin heselmäsoseita. kasvis soseita kokeilin yhtälajia pidempään. kyllä allergiset oireet huomaa aika nopeaan.

Minä en ainakaan oo koskaan merkistä välittäny.
Aloitin kyllä ite keittämällä perunan, annoin sitä kerran päivässä, eka vähän, sitten kun oppi hyvin nielasemaan niin useamman lusikan. Viikon päästä annoin porkkanaa sekaan. Kun ei siitäkään tullu mitään niin alotin ihan reippaasti syöttämään kaupan soseita, pari kolme päivää samaa ja sitten taas uutta. Ja annoin sillon jo paljon enemmän kuin teelusikallisen. Tapansa kyllä kullakin.

Alkujaankaan ei koskaan tullu mitään allergiaoireita, joten uskalsin vaihtaa ja lisätä ruokaa nopeestikkin.

Aika vähän niitä päärynöitä täällä Suomessa kasvaakaan, ainakaan teollisuuden tarpeisiin.

Mulla Bonan ja piltin valitsemisen taustalla on juurikin suomalaisen työn suosiminen.

niinno emmä silti ostaa paskaa vaikka olis suomessa tehty. tarkoitan tuota piltin ruokien laatua kun niissä ihan oikeesti on puolet vettä ja maksaa samanverran kun muutki. bonaa olen ostanutkin. vertailkaa ihmiset kaupassa niitä tuoteselosteita!

[QUOTE="aloittelija";23361995]millaisia ne allergiaoireet on?[/QUOTE]

ihottumaa, ripulia, vatsavaivoja.. allergiahan voi puhjeta paljon myöhemminkin, ei välttämättä ensi lusikallisista. enemmänkin tuon pikkuhiljaa aloittelun syynä on se että kun vauva on saanut vaan maitoa niin jotta suolistu tottuisi uusiin ruokiin ja käsittelemään niitä niin pitää aloittaa pikkuhiljaa, muuten voi tulla vatsavaivoja ihan tottumattomuuden takia.

Meillä oli masuvaivainen vauva, niin suositeltiin antamaan aina uutta makua viikon ajan. Kirjasin kaikki tarkasti ylös mitä annoin ja reaktiot niihin, että saadaan heti kiinni jos joku ei näytä sopivan. Tein alussa itse lähes kaiken, jotain hedelmäsoseita annoin kaupan. Minusta ei ollut ollenkaan työlästä tehdä itse, kuka vain osaa keittää kasviksia, soseuttaa ne ja pakastaa :) Isoja satseja kerrallaan, niin ei tarvi joka päivä niitä vääntää. Ainakin esikoisen kohdalla tämä toimi, miten lie sitten kun on lapsia jaloissa pyörimässä, luulenpa että onnistuu sittenkin jos vain haluaa :) Perunalla aloitettiin meillä ja nopeasti sen jo huomasi, että makeat uppoaa paremmin, kas kummaa :D

[QUOTE="vieras";23362142]Meillä oli masuvaivainen vauva, niin suositeltiin antamaan aina uutta makua viikon ajan. Kirjasin kaikki tarkasti ylös mitä annoin ja reaktiot niihin, että saadaan heti kiinni jos joku ei näytä sopivan. Tein alussa itse lähes kaiken, jotain hedelmäsoseita annoin kaupan. Minusta ei ollut ollenkaan työlästä tehdä itse, kuka vain osaa keittää kasviksia, soseuttaa ne ja pakastaa :) Isoja satseja kerrallaan, niin ei tarvi joka päivä niitä vääntää. Ainakin esikoisen kohdalla tämä toimi, miten lie sitten kun on lapsia jaloissa pyörimässä, luulenpa että onnistuu sittenkin jos vain haluaa :) Perunalla aloitettiin meillä ja nopeasti sen jo huomasi, että makeat uppoaa paremmin, kas kummaa :D[/QUOTE]

samaa mieltà, ei siinà mitààn tyòlàstà ollut. lisàksi homma oli jotenkin hauskaa ja mielenkiintoista kokeilua :)
italissa purkkiruoat on paljon harvinaisempia. niità kyllà lòytyy mutta niità kàytetààn yleensà silloin kun ollaan kodin ulkopuolella, matkalla yms.

meillä aloitettiin perunalla,sitä painelin siivilän läpi ja laitoin sekaan vähän korvikemaitoa/rintamaitoa.Tällä mentiin viikko.Seuraava viikolla porkkanaa samalla tyylillä.Sitten lisättiin persikka sose jne...pilttiä ja bonaa ollaan ostettu.

Yhteistyössä