MUKSU Mannapuuro epäterveellinen sokeripommi vauvalle!

Tiikerililja1

Uusi jäsen
19.02.2010
3
0
1
:(

Olimme aiemmin ostaneet vauvallemme (nyt 7 kk) Muksu kaurapuuroa ja Muksu riisipuuroa. Näissä sokeria siis 0 g ja muutenkin vastasivat käsitystämme hyvästä ja laadukkaasta sekä terveellisestä vauvan ruoasta. Mies osti sitten (luottaen edellisiin Muksu-puuroihin) vauvalle Muksu Mannapuuroa: Olin täysin järkyttynyt, kun huomasin, että tuotteessa on peräti 46 g sokeria/100 g mannapuuroa! Siis miltei puolet tuotteesta, joka on tarkoitettu herkille vauvavatsoille, on SOKERIA!!! Luotimme vanhempina ja kuluttajina liikaa siihen, että vauvanruoka-nimikkeet alla myytävät tuotteet olisivat Suomessa terveellisiä ja turvallisia. Eikä siinä kaikki, tähän Muksu mannapuuroon on lisätty myös kanelia, mikä on hyvin allergisoiva mauste. Millähän NutriciaBaby perustelee ylimakean sokerimössön ja epäterveellisen vauvanpuuron markkinointia pienille vatsoille! Roskapönttöön lensi meillä mannajauhot. Olkaa vanhemmat tarkkoina kaupassa!

No, kiitos vaan vinkistä sulle, vierailija. Niin teenkin usein itse puurot. Nyt tämän viestin pointti olikin vain tiedottaa muille vanhemmille, mitä moskaa kaupassa myydään ja kritisoida vauvojen ruokien laatua! Painu sinä vaan sinne pusikkoon, mistä tänne lensitkin.

Ensivisiitti tänne paljasti keskustelupalstan luonteen ja kirjoittajien oman tason. Onhan se mukavaa päästä toisia mollaamaan ja kirjoittamaan asian vierestä tai kettuilemaan tuntemattomille päin naamaa nimimerkkien takaa. Sovitaan vaan niin, että keitellään itse puurot ja vellit...ei täällä älyllistä keskustelua markkinoilla olevien vauvanruokien sisällöstä saa näköjään aikaiseksi millään...

Ohos, onpas oikeesti paljon sokeria... ja kaneliakin vielä. Eikös ollut joku tutkimus jokunen aika sitten, et pitää olla varovainen kanelin kanssa pikkulapsilla ku meillä on sitä "huonompaa" kanelia täällä myynnissä. Et pipareitakin vaan pari joulun aikaan pienille.

Mut joo, myydäänhän meillä Bisfenoli A - tuttipullojakin.... että eipä tässä kannata mihinkään luotettavaan merkkiin uskoa sokeasti, vaan lukea kaikki tuoteselosteet tarkkaan läpi... ikävä kyllä. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Tiikerililja1:
Ensivisiitti tänne paljasti keskustelupalstan luonteen ja kirjoittajien oman tason. Onhan se mukavaa päästä toisia mollaamaan ja kirjoittamaan asian vierestä tai kettuilemaan tuntemattomille päin naamaa nimimerkkien takaa. Sovitaan vaan niin, että keitellään itse puurot ja vellit...ei täällä älyllistä keskustelua markkinoilla olevien vauvanruokien sisällöstä saa näköjään aikaiseksi millään...

Joo, se on joku ihme trendi joka täällä pyörii, pitää olla ilkee kaikille ja kaikesta. En oo vissiin tän kolmen vuoden aikana nähnyt yhtään siistiä keskustelupinoa täällä mitäs nyt-puolella. Aina on joku mukahauskairvileuka näsäviisastelemassa... ikävä kyl sekin :(

se mikä mun on hyvin vaikea tajuta, on tuo järjetön vouhottaminen vauvojen ja lasten ruuan terveellisyydestä.
Kyllä joskus lapselle(kin) voi antaa myös jotain makeaa, ei-niin-terveellistä hyvää kunhan ruokavalion perusta on kunnossa. Sitäpaitsi kyseisen puuron sokeri ei pääosin ole edes lisättyä sokeria

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
Hiilihydraatteja ko. puurossa on 71,2 joista sokereita tämä 46g.
Eli annoksessa on 16,1g sokeria. On se kyl aika paljon.

http://www.nutriciababy.fi/tuotteet/5kk/fi_FI/mannapuuro/

Mutta kun vertaa tuota sitten maidollisiin muksu puuroihin, niin tilanne ei ole yhtäö pahankuuloinen. Niissä taisi olla 11-12gr (ja ei lisättyä sokeria). Sokerin osuus olisi siis annoksessa 4g. Sokeria on siis, mutta POMMIksi sitä en kutsuisi.

Meillä ollut käytössä se Muksun sokeriton riisipuurojauhe ja ostin myöskin "hyvässä uskossa" saman sarjan mannapuuroa. En lukenut sen koommin sisällysluetteloa kun en osannut mitenkään ajatella että siinä olisi sokeria, mutta onneksi maistoin ennen kuin annoin pojalle ja SE OLI TODELLA ÄKLÖ MAKEAA!!! Puurot meni viemäriin ja pakkaus roskikseen. Samaten Muksu hedelmäpuurosta tuli postissa näytepussi ja samaa makeata mössöä sekin... Nyt olen sen verran viisastunut että tarkistan jo kaupassa sisällysluettelon...

siis jos tämän lapsi syö (215gr), niin siitä tulee jo yli 16gr sokeria http://www.nutriciababy.fi/tuotteet/5kk/fi_FI/hedelmainenpuuro/

4viljankin puurosta http://www.nutriciababy.fi/tuotteet/5kk/fi_FI/neljanviljanpuuro/ yli 10gr. Ei lisättyä sokeria.

Ja antamalla hedelmäsoseen peruspuuron kanssa, niin siinäkin on niitä sokereita. Luonnon omia toki.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Mutta kun vertaa tuota sitten maidollisiin muksu puuroihin, niin tilanne ei ole yhtäö pahankuuloinen. Niissä taisi olla 11-12gr (ja ei lisättyä sokeria). Sokerin osuus olisi siis annoksessa 4g. Sokeria on siis, mutta POMMIksi sitä en kutsuisi.

Joo, onhan se totta, että maitosokeri vie osan noista sokereista, mutta luulis toki että vauvanruokien valmistajat kantaisivat oman kortensa kekoon taistelussa lasten kasvavaa ylipainoa kohtaan ja valmistaisivat sellaisia puuroja jotka eivät ainakaan edesauttaisi ylipainoa.

Mä kyllä ite luin aina tarkkaan ja valitsin sen jota ei ollut lisäsokeroitu.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiikerililja1:
:(

Olimme aiemmin ostaneet vauvallemme (nyt 7 kk) Muksu kaurapuuroa ja Muksu riisipuuroa. Näissä sokeria siis 0 g ja muutenkin vastasivat käsitystämme hyvästä ja laadukkaasta sekä terveellisestä vauvan ruoasta. Mies osti sitten (luottaen edellisiin Muksu-puuroihin) vauvalle Muksu Mannapuuroa: Olin täysin järkyttynyt, kun huomasin, että tuotteessa on peräti 46 g sokeria/100 g mannapuuroa! Siis miltei puolet tuotteesta, joka on tarkoitettu herkille vauvavatsoille, on SOKERIA!!! Luotimme vanhempina ja kuluttajina liikaa siihen, että vauvanruoka-nimikkeet alla myytävät tuotteet olisivat Suomessa terveellisiä ja turvallisia. Eikä siinä kaikki, tähän Muksu mannapuuroon on lisätty myös kanelia, mikä on hyvin allergisoiva mauste. Millähän NutriciaBaby perustelee ylimakean sokerimössön ja epäterveellisen vauvanpuuron markkinointia pienille vatsoille! Roskapönttöön lensi meillä mannajauhot. Olkaa vanhemmat tarkkoina kaupassa!

On tosiaan. Mä en pysty käsittään tätä nykyajan uusavuttomuutta...ostakaa jauhoja tai hiutaleita ja tehkää itse ne puurot, vaikka mikrossa, tulee pieni annos nopsaan.

Sekin on ihan hyvä se valmis vellijauhe, hienoksi jauhettua vellijauhoa (4 viljan), hiutalehyllyssä, onkohan Myllyn paras.

Joo, onhan se totta, että maitosokeri vie osan noista sokereista, mutta luulis toki että vauvanruokien valmistajat kantaisivat oman kortensa kekoon taistelussa lasten kasvavaa ylipainoa kohtaan ja valmistaisivat sellaisia puuroja jotka eivät ainakaan edesauttaisi ylipainoa.

Omani on ollut sellainen luikku, että pienistä määristä ei ole väliä. Mutta suosin kyllä lapsella hedelmäsokeria tavallisen sokerin sijaan. Niin lapsella kuin aikuisella kokonaismäärä merkitsee. Toki piilosokeria kannattaa välttää.

Minä en söisi puolukkapuuroa yhtään sokeritta, joten siinä kyllä pieni pehmennys on ihan ok.

Omani on ollut sellainen luikku, että pienistä määristä ei ole väliä. Mutta suosin kyllä lapsella hedelmäsokeria tavallisen sokerin sijaan. Niin lapsella kuin aikuisella kokonaismäärä merkitsee. Toki piilosokeria kannattaa välttää.

Minä en söisi puolukkapuuroa yhtään sokeritta, joten siinä kyllä pieni pehmennys on ihan ok.

Toki, mä tuon myös allerkirjoitan ja siksi mainitsin tuon lisäsokeroimattoman. En mäkään koskis puolukkapuuroon ilman mitään makeutusta, mutta turhat sokerit ja piilotetut nimenomaan koitan jättää väliin... vaikka välillä tulee kyllä annettua myönnytyksiä koska on tuo oma myös sorttia kaponen (no ei anakaan oo äitiinsä tullu!!!!) Maalaisjärjen kannalla siis mäkin. Vaikka peräänkuulutankin valmistajien vastuuta sokerimääristä!

Yhteistyössä