muita taaperoimettäjiä?

  • Viestiketjun aloittaja minä äiti
  • Ensimmäinen viesti
äiti82 ja poika03
Poikani on 1v 3kk. Olen nyt ollut reilun viikon imettämättä ja vihdoin ja viimein olemme nukkuneet koko perhe paremmin. poika herää yhden kerran aamuyöstä ja nukahtaa aika helposti takaisin.
Suosittelen lämpimästi imetyksen lopettamista jos yönne ovat rikkonaisia ja se häiritsee teitä!
Tuntuu että on pojallenikin parempi kun hän saa nukkua kokonaisia öitä.
Muuten olisin jatkanut varmaan imetystä mutta uusi raskaus pakotti lopettamaan!
 
marbelia
Imetyksestä ei ole mitään hyötyä enää kun lapsi on noinkin vanha. Minäkin suosittelen imetyksen lopettamista, lapsihan lähestyy jo leikki-ikää joten ottakaa järki käteen!!!
 
En ole taaperoimettäjä enkä siksi ryhtyisikään. Olen myös sitä mieltä, että sitä hellyyttä ja läheisyyttä annetaan muulla(kin) tavoin.

Itse imetin jokaista tyttöäni 8 kk ja silloin vauva lähinnä itse vieroitti itsensä rinnasta. Olisin ehkä pari kuukautta kauemmin voinut jatkaa, mutten yhtään pitempään.

Kyllä lastansa voi imettää vaikka pari vuotiaaksi, mutta minusta se on jo aika huvittavaa. En todellakaan ymmärrä mitä lapsi siitä hyötyy. Äidin huveista en halua kuullakaan... :eek:

Mutta kukin tyylillään.
 
molla
\ai kiihottaa vai? no ehkä mä oon sit joku outo yksilö, mut mun mielestä lapsen rintaruokinnasta seksuaalinen mielihyvä on todella kaukana!!! lähinnä hyvää oloa voi saada henkisellä tasolla, kuten siten miten kaunis ja luonnollinen tapa se on antaa lapselle hänen tarvitsemansa ravinto ihan omasta takaa. ja kyllä se sen verran tuntuu vielä 3kuukaudenkin jälkeen etten sitä oman itseni takia viitsisi tehdä!<br><br>
 
Äiti73
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2004 klo 16:18 marbelia kirjoitti:
Imetyksestä ei ole mitään hyötyä enää kun lapsi on noinkin vanha. Minäkin suosittelen imetyksen lopettamista, lapsihan lähestyy jo leikki-ikää joten ottakaa järki käteen!!!
Peesaan
 
hexu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.08.2004 klo 13:54 minä äiti kirjoitti:
Olen parikymppinen 1v 2kk taaperon äiti ja imetän vieläkin lasta pitkin päivää ja useita kertoja yössä. Lapsonen on niin tisun perään, että! Onko muita?


sama täällä.... suunnittelin,että pitäis yösyötöt ainakin saada lopetettua,niin eiköhän päivätissittelykin vähenisi...
Tää neljäs muksuni on ensimmäiseni,jonka kans olen imetystä yleensäkään saanut onnistumaan,en oikein ymmärrä miksi kokisin sen seksuaalisesti miellyttäväksi,kuten jotkut meinaavat.....höh.tapansa kullakin asioista ajatella.
 
minä äiti
En voi ymmärtää, miten te jotkut äidit voitte ajatella imetyksestä noin!? Että se olisi jotenkin perverssiä, herran jestas sentään!!! TIEDOKSI VAAN KAIKILLE, että imettäminen on maailman luonnollisin tapa hoitaa lastaan. Ennen vanhaan lapsia ei mitenkään edes vieroitettu rinnasta vaan kukin luopui aikanaan.

Ja VASTAUS KYSYMYKSEEN, MIKSI ME JOTKUT VIELÄ IMETÄMME TAAPEROITAMME: meillä ainakin niin että tyttö ei vielä imetyksestä suostu luopumaan!

Tuleepahan vielä mieleen, että toiset äidit taitavat tuntea jonkin verran katkeruutta siitä kun itse ovat valinneet eri polun; imettäminen kun ei aikoinaan ole ollut edes valinta vaan välttämättömyys.... Joka tapauksessa nyt voin todeta että äiti voi tosiaan olla äidille susi. Surullista, mutta totta, kun sitä tukea nimenomaan tarvitsisimme, valitsimme tavan tai toisen hoitaa lapsiamme.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2004 klo 21:59 minä äiti kirjoitti:
Tuleepahan vielä mieleen, että toiset äidit taitavat tuntea jonkin verran katkeruutta siitä kun itse ovat valinneet eri polun; imettäminen kun ei aikoinaan ole ollut edes valinta vaan välttämättömyys.... Joka tapauksessa nyt voin todeta että äiti voi tosiaan olla äidille susi. Surullista, mutta totta, kun sitä tukea nimenomaan tarvitsisimme, valitsimme tavan tai toisen hoitaa lapsiamme.
Näin jälkikäteen mua harmittaa, etten saanut imetystä kunnolla toimimaan kummankaan lapsen kanssa, eri syistä. Ehkä jotain kateutta tunnenkin, koska en ole koskaan koenut imetystä luontevaksi/helpoksi/kauniiksi tavaksi ruokkia lasta. Mutta en minä silti muita morkkaa muunlaisesta toiminnasta. Eiköhän se loanheitto johdu ihan ajatusmaailman köyhyydestä.!
 
Kalinka30
Täällä yksi imettäjä ja poika on reilu 1v1kk.Päivällä muutaman kerran ja yöllä ehkä yhden,kaksi kertaa.
En ymmärrä minäkään miksi joillakin on niin kiire lopettaa imetystä.Luotan itse siihen,että lapsi ehkä itse lopettaa,kun ei enää halua tissiä.
 
Imetän kohta 2-vuotiasta tyttöä edelleen.

En ymmärrä miksi näin suuri vastarinta? Taitaa olla kateellisia ihmisiä liikkeellä.

Taaperoimetyksestä on edelleen paljon hyötyä lapselle, monessakin suhteessa. Esim. saa koko ajan vasta-aineita myös äidiltä, joten sairastelee vähemmän (oma tyttö ollut kerran elämässään nuhassa, ei edes kuumetta ole ollut!).

Olkaa suvaitsevaisia. Eihän se kenenkään omaa elämää häiritse, mitä naapuri lapsensa kanssa tekee, kunhan ei satuta sitä.
 
taaperoimettäjä
Ja linkkejä taaperoimetyksestä:

suomeksi:

http://www.lapsiperhe.net/imetystukilista/faq/newman_taaperoimetys.php

http://www.lapsiperhe.net/imetystukilista/faq/taapero.php

http://www.lapsiperhe.net/itu/materiaalia/taaperoimetys.html


englanniksi:

http://www.abs.net/~n3drx/extbffaq.htm

http://www.naturalchild.com/guest/norma_jane_bumgarner.html

http://www.breastfeeding.com/reading_room/wean.html


Kannattaa lukea faktoja, ennen kuin suin päin lähtee arvostelemaan muiden päätöksiä. Enemmän linkkejä imetystukiryhmän sivuilla, vaikka on noissakin jo aika paljon tietoa!
 
Imetystukilistalta kopioitua (edellisessä viestissä oli linkki):

TAAPEROIMETYS - Miksi ihmeessä?

Kulttuurisidonnainen kysymys: tällä hetkellä Suomessa yli 1-vuotiaan imetys on "vähän outoa", mutta Johannes Virolainen muistelee lämpimästi käyneensä rinnalla 4-vuotiaaksi asti.

"Luonnollinen" vierotusikä n. 3-7 vuotta. (arviot pohjautuvat vertailuihin lähimpien eläinsukulaisten ja ns. luonnonkansojen kanssa jne.)

Äidinmaito ei muutu missään vaiheessa epäkelvoksi ravinnoksi: se on aina lapselle hyvää ruokaa.

Puolesta litrasta äidinmaitoa 1-vuotias saa esim. 31% päivän energian tarpeesta, 38% proteiinin tarpeesta, 45% A-vitamiinin tarpeesta ja 95% C-vitamiinin tarpeesta (WHO:n dokumentti WHO/CDR/93.6)

Äidinmaidon sisältämät immunologiset tekijät tukevat lapsen immuunijärjestelmän kehitystä ja auttavat sairastunutta lasta toipumaan nopeammin; vatsataudissa äidinmaito voi olla ainoa sisällä pysyvä neste.

Pitkä imetys vähentää äidin riskiä sairastua ainakin rintasyöpään ja munasarjasyöpään.

Helppo tapa lohduttaa, rauhoittaa, ruokkia sairasta.

Jos lapsi aloittaa päivähoidossa, imettäminen on kätevä tapa löytää yhteys hoitopäivän jälkeen ja torjua uusia pöpöjä, joita lapsi väistämättä tapaa tässä vaiheessa.
 
En nyt laita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:46 Sydney kirjoitti:
Mä imetän 2v10kk ikäistä pojua. :)
Ihan uteliaisuuttani kysyn Sydney, että kuinka aiotte tehdä sitten kun vauva syntyy? Lopetatko pojun imettämisen sitten kuin seinään vai imetätkö molempia lapsia yhtä aikaa? Ajattelisi, että tuossa ensimmäisessä vaihtoehdossa saattaisi syntyä mustasukkaisuutta. Vaikka tuleehan sitä jonkin verran joka tapauksessa, kun perheeseen syntyy vauva mutta varmasti pahentaa sitä, kun äidin tissin on vallannut uusi lapsi.
 
kotiäippä harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:53 En nyt laita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:46 Sydney kirjoitti:
Mä imetän 2v10kk ikäistä pojua. :)
Ihan uteliaisuuttani kysyn Sydney, että kuinka aiotte tehdä sitten kun vauva syntyy? Lopetatko pojun imettämisen sitten kuin seinään vai imetätkö molempia lapsia yhtä aikaa? Ajattelisi, että tuossa ensimmäisessä vaihtoehdossa saattaisi syntyä mustasukkaisuutta. Vaikka tuleehan sitä jonkin verran joka tapauksessa, kun perheeseen syntyy vauva mutta varmasti pahentaa sitä, kun äidin tissin on vallannut uusi lapsi.
vastaan vaikka en ookaa sydney..kun olin laitoksella niin siellä oli yksi äiti joka sai lapsen ja hän oli imettänyt muistaakseni vielä edellisenä päivänä tätä "vanhempaa" lasta, hän kertoi että vanhempi lapsi oli tullut katsomaan vauvaa ja oli halunnut sitten tissihuikat..äiti antoi mutta lapsi ei halunnutkaan ja syy moiseen oli se että äidin maito oli niiin rasvaista että tämä vanhempi lapsi ei tykännytkään..

:)
 
En nyt laita
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 23:01 kotiäippä harmaana kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:53 En nyt laita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:46 Sydney kirjoitti:
Mä imetän 2v10kk ikäistä pojua. :)
Ihan uteliaisuuttani kysyn Sydney, että kuinka aiotte tehdä sitten kun vauva syntyy? Lopetatko pojun imettämisen sitten kuin seinään vai imetätkö molempia lapsia yhtä aikaa? Ajattelisi, että tuossa ensimmäisessä vaihtoehdossa saattaisi syntyä mustasukkaisuutta. Vaikka tuleehan sitä jonkin verran joka tapauksessa, kun perheeseen syntyy vauva mutta varmasti pahentaa sitä, kun äidin tissin on vallannut uusi lapsi.
vastaan vaikka en ookaa sydney..kun olin laitoksella niin siellä oli yksi äiti joka sai lapsen ja hän oli imettänyt muistaakseni vielä edellisenä päivänä tätä "vanhempaa" lasta, hän kertoi että vanhempi lapsi oli tullut katsomaan vauvaa ja oli halunnut sitten tissihuikat..äiti antoi mutta lapsi ei halunnutkaan ja syy moiseen oli se että äidin maito oli niiin rasvaista että tämä vanhempi lapsi ei tykännytkään..

:)
Tässä tapauksessa asia hoitui luonnollisesti mutta entä jos näin ei käykkään? Isompi lapsi vaatii edelleenkin rintaa ja vauva tietenkin myös. Ja vauvat syövätkin niin hitaasti ja usein, että sitähän pitää olla lähes koko ajan rinnalla pitämässä. Ajattelisi, että se olisi kova isku tälle isommalle tissilapselle. Sen enempää asiaa kommentoimatta on pakko sanoa, että tällainen vuosikaudet jatkuva imetys (lapsi vaan vaihtuu) on varmasti kova rasitus äidin elimistölle. :/

 
Ihmettelen
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:53 En nyt laita kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 21.08.2004 klo 22:46 Sydney kirjoitti:
Mä imetän 2v10kk ikäistä pojua. :)
Ihan uteliaisuuttani kysyn Sydney, että kuinka aiotte tehdä sitten kun vauva syntyy? Lopetatko pojun imettämisen sitten kuin seinään vai imetätkö molempia lapsia yhtä aikaa? Ajattelisi, että tuossa ensimmäisessä vaihtoehdossa saattaisi syntyä mustasukkaisuutta. Vaikka tuleehan sitä jonkin verran joka tapauksessa, kun perheeseen syntyy vauva mutta varmasti pahentaa sitä, kun äidin tissin on vallannut uusi lapsi.
Miksi et voinu kysyä omalla nikillä? :eek:
 
tandem
Kun äiti imettää vauvaa ja vielä isompaakin lasta (tai vaikka kahta isompaa lasta), sitä kutsutaan tandemimetykseksi. Meidän kulttuurissa harvinaista (vaikka niitäkin on!), joissain kulttuureissa todella yleistä.

Eihän siinä mitään ongelmaa ole. Itse asiassa sen on sanottu vähentävän sisaruskateutta (koska molemmilla on mahdollisuus rintaan). Tietenkin ensin katsotaan, että vauva saa varmasti osansa. Useilla tandemimettäjillä on ns. vauvan tissi ja taaperon tissi. :)
 

Yhteistyössä