Muita syömälakkoilevia 1v ja 4 kk.?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meme72
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

meme72

Jäsen
02.08.2007
199
0
16
Meillä on poika ollut koko ikänsä huonosyömäinen. Jo tissivaiheessa lakkoili ajoittain. Kasvupyrähdyksen hiukan hellittäessä on muutamia päiviä, ettei ruoka juuri maita. Jos on jotain uutta opittavaa, sairastaa, ollaan kylässä/meillä vieraita tai tulee hampaita tiedossa on varmaa syömättömyyttä. Tähän asti on kuitenkin aina joku ateria päivässä mennyt hyvin. Nyt on ollut nuhaa ja pari päivää oikeastaan ei ole syönyt käytännössä mitään. Maito vain maistuu, mikä tietysti on hyvä asia. Poika ei juuri osoita halua syödä itse kuin sormiruokia. Nirso ei ole, vaan syö kaikkea kun syö ja ennakkoluulottomasti kaikkea maistelee. Mulla äitinä vaan helposti pinna palaa ainaisen syömistappelemisen kanssa ja huolettaakin saako poika tarpeeksi ravintoa. Hyvin on tähän asti kasvanut kaikesta huolimatta.
Kertokaa hyvät ihmiset kokemuksianne vastaavista tilanteista. Onko teillä joitain konsteja ja kikkoja saada lapsi syömään? Vai ajatteletteko, että syö sitten kun on nälkä? Itse syyllistyin lapsen ollessa pienempi siihen, että sallin pöytään leluja yms, joita nyt syvästi kadun. Hän vaatisi koko ajan jotain kikkailuja, että suostuisi syömään. Se on tosi rasittaavaa, kun niistä pyritään nyt eroon. Nyt olen vaan ottanut sen linjan, että jos ei maistu, syökööm sitten kun maistuu. Hirvittää vaan odotella, miten kauan siihen menee, että poika tosiaan alkaa syödä.

Kuulostaa niin tutulta. :|

Meillä poika, 1v 7 kk on kans koko ikänsä ollut erittäin huono syömään. Maitoa jois tuttipullosta kyllä vaikka litrakaupalla, mutta mitään ruokaa ei syö kunnolla. Ja mä tein kans sen virheen, että jossain vaiheessa annoin pojalle ruokapöytään leluja ja yhdessä vaiheessa syötiin aina television edessä, se kun oli anoia paikka missä poika avas suutaan. Tais olla niin keskittynyt lastenohjelmiin, ettei edes huomannut että syö. Edelleen poika aina välillä vaatiin telkkaria auki, kun syödään, mutta en ole antanut lupaa siihen.

Jossain vaiheessa olin tosi streessaantunut tilanteeseen, mutta kun poika kuitenkin kasvaa ihan hyvin, en ole enää huolestunut asiasta. Meillä on päiviä, että poika syö koko päivän aikana yhden mandariinin ja palan leipää, joskus poika yllättää ja syö ruokaakin pari kertaa päivässä. Oon ajatellut että kyllä se jossain vaiheessa alkaa syömään paremmin ja niin kauan kun tuo kasvu on tasaista en syyllistä itseeni asialla.

Mulla tyttö kohta 1v5kk ja lähes noita ikiä hälläkin viimeex oli syömälakko kausi. Noitahan on meilläkin mahtunut useampiakin neidin elämään, mutta hyvin silti on kasvanut ja "vararavintoa" onnex vatsanseudulta löytyy näitä kausia varten :laugh:
Mä olen selllainen stressaaja että jos neiti ei syö, ni jotekii sitä pitää itteesä sit epäonnistuneena jne.. mutta kyllä se paikkaansa pitää että syö lapsi sitten kun sillä nälkä on! (kunhan muistas sen itekii) Aamu- ja iltapuurot neidille on maistunut AINA oli syömälakkokausi tai vaikka flunssaa, jolloin myös ei ruoka tahdo maistua..
Joskus aikoinaan kun huonosti söi, mummo anto neidille kirjan nenän eteen pöydässä ja nyt sit syödään aina hirveä pino kirjoja pöydässä mukana. Niitä hää sit selailee ja niiden avulla ruokaa saakin lapattua suuhun lähes aina lautasen tyhjäx saakka :D
Eihän tuo hyvä tapa ole, mutta muutenkin kun on ronkeli syöjä tää meidän likka, ni en tuosta ole ottanut sen suurempaa stressiä -vielä. Ehkä sit kun/jos joskus päiväkotiin joutuu menee, on siellä opittava syömään ilman kirjoja.
Mutta näin syöminen siis toimii meillä! TÄLLÄ HETKELLÄ :D
Tsemppiä sinne :hug:

Meillä poitsu 1v 2kk ja ajoittain lakkoilee. Nyt on puuron kanssa aikamoista taistelua. Oletan, että ainakin meidän kohdalla lakkoilu johtuu puhkeavista poskihampaista. Minulle ainakin sanottiin, että ei lapsi nälkää näe. Syö kyllä aina sen verran.

Tsempit täältäkin!

Yhteistyössä