Muita sappivaivaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei nikkiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä onneks pystyn syömään vähän suklaata, mutta muuten en aina osaa sanoa mistä tulen kipeäksi, joten joskus ei aina tiedä mitä uskaltaa syödä. Onneks pääsen leikkaukseen elokuussa. On meinaan pirullista ku joutuu välttelee kaikkia hyviä kesäherkkuja. Tuottaako teille maissi oireita? Sekin olis niin hyvää grillattuna, mutta viimeks tulin siitä niin kipeäksi että piti ottaa 2 litalginia perä perään ennenkuin auttoi.

En ole maissia syönyt.Se on jännä että välillä pystyy syömään mitä vaan eikä kipuja ole. Kun taas toisinaan kokoajan kipeä. Pitsa, ranskikset, juusto, tuorekurkku ym aiheuttaa oireita. Minä imetän vielä joten kipuun otan vaan panadolia. Mulle sanottiin että ennen ei leikata ennenkuin tulee tosi (?) kipeäksi. :kieh:

Mä sain lähetteen sairaalaan kun sanoin omalääkärille, että joudun ottamaan litalginia ruokavaliosta huolimatta jopa 4-5 kertaa viikossa ja samantien sain sen lähetteen (helmikuussa ja nyt elokuussa sitten vihdoin leikataan).

Mulla eka sappikohtaus 15.05.2005 ja sen jälkeen niitä oli 2-4kertaa viikossa,leikkauksessa olin 30.01.2006,laskin että söin tuona aikana 90litalgini pilleriä ja kävin päivystyksessä hakemassa n.10 kertaa kipupiikin mikä lopetti kivut.laihduin 25kg kun en pystynyt loppu vaiheessa syömään kuin kaurapuuroa ja haaleaa teetä. :( poika oli 2kk kun kivut alkoi niin imetys oli hankalaa,imetin aina kun ei ollut lääkettä elimistössä poika lopetti imemisen itse 10kk kun maito oli varmasti aika pahan makuist.Nyt mulla on mahakalvoja vahvistava lääkitys kun litalginit syövytti mahan niin pahasti että oksensin verta,mutta nyt rupeaa elämä hymyilemään ja toivon että mahakin korjaantuu. :) jaksamisia teille muille sappivaivasille ja muistakaa aloittaa ruokailu varovasti leikkauksen jälkeen =)

Mä sain ekat litalginit syys-lokakuussa ja nyt on kolmas purkki menossa, joten taitaa mullekin tulla toi 90 tbl täyteen ennen leikkausta. Kipupiikkiä ei ole tullut haettua vaikka kivut todella kauheita, tuntuu etten pystyisi olla autossa, joten kotona olen kärvistellyt! Onneks on enää pari kuukautta niin helpottaa!!!

Ai niin miten teidän joilta kivet/sappirakko poistettu toipuminen leikkauksesta, kestikö kauan ja milloin pystyitte syömään ja muutenkin elämään normaalisti leikkauksen jälkeen?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.06.2006 klo 13:43 Suny kirjoitti:
Ai niin miten teidän joilta kivet/sappirakko poistettu toipuminen leikkauksesta, kestikö kauan ja milloin pystyitte syömään ja muutenkin elämään normaalisti leikkauksen jälkeen?

Mulla leikattiin puoltoista vuotta sitten sappikivet.Leikkaava lääkäri kirjotti saikkua viikon.Arvauskeskuksesta hain vielä 2 viikkoo lisää.Sitten olin terve eli kipua ei tuntunut leikkaushaavoissa.Pikku hiljaa aloin syömään ennen kiellettyjä aineita,ei oireita.
Mulla litalgin ei auttanut yhtään kipuihin.Jouduin hakeen piikkinä aina.Kohtaukset rajuja sillä oksensin joka kerta.Leikkaukseen pääsin heti kun soitin suoraan leikkaavalle lääkärille ja kerroin tilanteeni.Jonottamalla olisi menny puoli vuotta.Kohtauksia kun oli joka viikko muutama.Syödä ei voinu muuta kuin vettä ja paahtoleipää.

Yhteistyössä