Olen tässä miettinyt, voiko lapsi olla liian kiltti kun on kyse 1.5-vuotiaasta? Meidän poika noin 1.5v ei ole koskaan käynyt kenenkään päälle, purrut, raapinut, vienyt edes lelua kädestä. Silti on hyvin temperamentinen ja itsepäinen ja kotona kyllä saa raivokohtauksia jos ei saa jotain mitä haluaa tai muuten vaan kiukkuilee kun on huono päivä. Mutta jos mennään esim. hiekkalaatikolle muiden lasten seuraan, poika on niin nätisti että äiti voisi ottaa lepotuolin ja lukea kirjaa. =) Koskaan ei ole tarvinnut kieltää poikaa jos ympärillä on muita lapsia, on kuin enkeli ja seurailee vaan mitä muut tekee ja itse touhuaa omiaan. Jos häneltä viedään lelu kädestä, ei reagoi siihen välttämättä mitenkään paitsi ihan väsyneenä saattaa älähtää mutta ei mene ottamaan takaisin tms. Silti on ihan sosiaalinen, sillä pitää siitä että näkee muita lapsia.
Itseä suorastaan raivostuttaa lapset, jotka käyvät poikani päälle kun toinen on niin kiltti muille. Joka kerta puistoreissuilla joudun komentamaan muiden lapsia jos heidän vanhempansa eivät huomaa lapsensa käytöstä, sillä en voi sietää sitä että jos pojallani on hienot leikit kesken hiekkalaatikossa niin heti viedään lelut käsistä tai jos sanon pojalle että menetkö hakemaan tuon ja tuon lelun, joku toinen kuulee sen ja kiitää kovempaa vauhtia hakemaan sen ensin ja poikani jää vain tuijottamaan. Haluaisin, että lapsi oppisi puolustautumaan, mutta en halua myöskään opettaa että toista taaperoa pitää alkaa heti töniä tai hakata lapiolla päähän. Se kun sattuu olemaan näiden kommunikointitapa vielä hetken ennen kun osaavat sanallisesti tapella
Toisaalta taas minua äitinä säälittää poikani, kun on niin kiltti ja ojentaa itse leluja muille eikä tosiaan ole koskaan tehnyt toisille mitään pahaa kun taas joka päivä saa nähdä saman ikäisiä, jotka tönivät ja rynnivät päälle ja ryöväävät kaikki toisen tavarat. Se ärsyttää! Onko teistä muuten "normaalia" käytöstä taaperolta, että ei osaa yhtään leikkiä hiekkalaatikolla vaan heti katsotaan mitä toisella on ja viedään ne? Ihmettelen myös tämmöistä toista ääripäätä, onko sekään ihan ok?
Itseä suorastaan raivostuttaa lapset, jotka käyvät poikani päälle kun toinen on niin kiltti muille. Joka kerta puistoreissuilla joudun komentamaan muiden lapsia jos heidän vanhempansa eivät huomaa lapsensa käytöstä, sillä en voi sietää sitä että jos pojallani on hienot leikit kesken hiekkalaatikossa niin heti viedään lelut käsistä tai jos sanon pojalle että menetkö hakemaan tuon ja tuon lelun, joku toinen kuulee sen ja kiitää kovempaa vauhtia hakemaan sen ensin ja poikani jää vain tuijottamaan. Haluaisin, että lapsi oppisi puolustautumaan, mutta en halua myöskään opettaa että toista taaperoa pitää alkaa heti töniä tai hakata lapiolla päähän. Se kun sattuu olemaan näiden kommunikointitapa vielä hetken ennen kun osaavat sanallisesti tapella