Muita laivalle lähtijöitä tänään? Kova tuuli+lapset laivalle...Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja "perhonen"
  • Ensimmäinen viesti
"perhonen"
Onko muita lähdössä tänä illalla ruotsinlaivalle? Mietin vaan, miten kovin laivaa keikuttaa tuo koillistuuli , luvattu tuulta 14-16 m/s.
Merisairaaksi en kovin helposti tule, mutta mitenkähän lapset...?

Ei sitä tiedä ennenkuin on kokenut.

Ota varuiksi matkapahoinvointitabletteja mukaan.

Kyllä siellä joku oksentaa:x vaikkakaan ei välttämättä teidän porukasta. Näin emetofoobikkona en yllätys yllätys kovin innokkaasti oleile laivassakaan.... tai käyn ainakin omassa hytissä vessassa :D

"tiina"
Kyllä, tänään lähdetään mekin laivalle. En nyt usko että tuo tuuli meidän reissua haittaa, its een tule merisairaaksi enkä usko että lapsetkaan. :)
Teidän lapsista en tietenkään tiedä mutta toivottavasti ei.

dbd
Laivan infosta saa matkapahoinvointiin pillereitä, kun mun lapset oli pienempiä niin sieltä sanottiin annostus.. joku pikkumuru tablettia se oli lapselle, mutta auttoi ne.
Oli muuten eka kerta laivalla kun karkit ei kelvanneet.

Mä oksennan ite eniten, ei lapset niinkään... Vastaanotosta saa niitä pahoinvointitabuja. Kyllä ne ainakin vähän auttaa! HItsi, vaan kun keinuttaa sitten ainakin seuraavan viikon vielä maissakin. Siis mua, ei lapsia.

ap. perhonen
Minua ei siis kova tuuli pelota, enkä ole koskaan pahoinvoinut laivalla. En kyllä uskoisi että lapsetkaan (2-4v.)kovin helposti pahoinvoi, mutta mistäpä sen tietää... Mutta onkohan muuten epämiellyttävä matka, jos laiva keikuttaa niin ettei pystyssä pysy...? Miten tuo tuuli vaikuttaa noin isoon laivaa (Silja Europa).

lajfdölkjaödfjaö
Onko tuo mielestäsi kova tuuli isolle laivalle? Mua pelotti normi huviveneessä, kun tuuli oli 13 m/s ja piti mennä maihin lähimpään paikkaan, joka sattui tulemaan vastaan... Isossa laivassa ei pelottaisi tuollainen tuuli.

ap. perhonen
Alkuperäinen kirjoittaja lajfdölkjaödfjaö;23432363:
Onko tuo mielestäsi kova tuuli isolle laivalle? Mua pelotti normi huviveneessä, kun tuuli oli 13 m/s ja piti mennä maihin lähimpään paikkaan, joka sattui tulemaan vastaan... Isossa laivassa ei pelottaisi tuollainen tuuli.
No joo, eipä nuo 13m/s missään isossa laivassa tunnu, pienemmällä moottoriveneellä liikkuessa tosin tuntuukin(kokemusta siitäkin). ;) Kovassa tuulenpuuskassa (kuten nyt) tuulennopeus voi nousta jopa yli 20m/s ja riippuen tuulensuunnasta kyllä se voi isoa ruotsinlaivaakin jo keikuttaa.

lajfdölkjaödfjaö
No joo, eipä nuo 13m/s missään isossa laivassa tunnu, pienemmällä moottoriveneellä liikkuessa tosin tuntuukin(kokemusta siitäkin). ;) Kovassa tuulenpuuskassa (kuten nyt) tuulennopeus voi nousta jopa yli 20m/s ja riippuen tuulensuunnasta kyllä se voi isoa ruotsinlaivaakin jo keikuttaa.
Olen ollut Ruotsin laivalla kovassa myrskyssä niin että kalusteet siirtyilivät puolelta toiselle ja kyllä pelotti... Tuli sitten joku kuulutus, että mennään satamaan. Jouduttiin menemään Maarianhaminaan ja jäämään sinne moneksi tunniksi ja oltiin sitten Suomessa monta tuntia myöhässä, kun piti odottaa tuulen laantumista. Silloin luulin, että nyt laiva kaatuu ja kuolema tulee, mutta laivan henkilökunta vaan sanoi, että ei tässä mitään hätää eikä syytä paniikkiin, että kyllä iso laiva tällaisen kestää ja satamaan mentiin odottamaan myrskyn rauhoittumista. Kannelle ei tietenkään saanut mennä ja pahoinvoiville kai oli lääkkeitä. Tuo kokemus oli hiukan Estonia-onnettomuuden jälkeen, joten luulen että itsellä oli vaan tunteet aika lailla vielä silloin pinnassa.

kokemus
Mä en enää ikinä lähde laivalle jos on myrsky tiedossa. Oli ihan kamalaa viimeksi, varmaan harva matkustaja säästyi oksentamiselta. Siellä lenteli kaikki kalusteet pitkin poikin ja yöllä ei meinannut pysyä sängyssä, tuntui kun nousisi aina ilmaan kun laiva keinahti. Hirveä ryminä kuului koko yön kun omassa ja muiden hyteissä matkatavarat ja ostokset paukkuivat seinästä toiseen. Ei pelottanut mutta oli kamalaa. Onnea vaan jos päätätte mennä :X

ap. perhonen
Mä en enää ikinä lähde laivalle jos on myrsky tiedossa. Oli ihan kamalaa viimeksi, varmaan harva matkustaja säästyi oksentamiselta. Siellä lenteli kaikki kalusteet pitkin poikin ja yöllä ei meinannut pysyä sängyssä, tuntui kun nousisi aina ilmaan kun laiva keinahti. Hirveä ryminä kuului koko yön kun omassa ja muiden hyteissä matkatavarat ja ostokset paukkuivat seinästä toiseen. Ei pelottanut mutta oli kamalaa. Onnea vaan jos päätätte mennä :X
Ei 13-15m/s vielä mikään myrsky ole, niin että tavarat hyteissä lentelisi tai sängyssä pysyisi. :LOL: Olette varmaan olleet risteilyllä jossain 25-30m/s tuulessa...

Laivalla kun menee ja jos on luvattu vähän kovempaa tuulta, kannattaa mennä nukkumaan ennen puoltayötä, vasta sen jälkeen laiva tulee sellaisille vesialueille missä se tuuli pääsee sitä laivaa paremmin keikuttamaan.
Ja jos kerkeää nukahtamaan ennen sitä, niin ainakaan minä en herää siihen heilumiseen, paitsi jos sängystä putoaa ;)

liiloo
Itse olin lapsena laivalla kun tuulen nopeus oli jotakin lähemmäs 30m/s. Oli kivaa kun hyvä että pystyssä pysyi, sekä kaupassa oli jännää sen kilinän ja kolinan keskellä. Äiti tosin oli kauhuissaan ja pahoinvoiva. :D

mun tuttava oli kerran nuorena tyttönä jotain 16 v. silloin monta kymmentä vuotta sitten pääsi yksikseen, nythän ei enää ton ikäinen pääse. niin siis hän oli karannut sinne,niin että vanhemmat ei yhtään tienneet minne tyttö oli mennyt. oli tullut hirveä myrsky. ravintolatkin oli kaikki laitettu kiinni ja joku vanhamerimies oli pelotellu, että kun se laiva vielä kerran heilataa, niin se on menoa sitten. tyttö sano, että kyllä siinä itku hänelle tuli ja niille muutamille muille, jotka oli saman karkaamistempun tehneet. no hengissä olivat selvinneet. mutta jotain oli varmaan oppinutkin sillä reissulla

viisastunut
Minä ja toinen lapsista tullaan helposti merisairaaksi. Siihen ei oikeastaan vaikuta keinuuko lujaa vai hiljaa. Pieni heiluva liike on oikeastaan pahempi, kuin kova merenkäynti. Pahoinvointi pillerit saattaa auttaa hieman mutta ne pitää ottaa ennakkoon.
Ja kun merisairaus iskee, niin pitkälleen meno auttaa lähes välittömästi.
Kannattaa pitää muovipussia taskussa varoiksi, kun oksu tulee niin se tulee, siinä ei ole aikaa etsiä vessaa.

matkaaja
No jos teillä on kansipaikat, niin ehdottomasti kannattaa laittaa jokaiselle jalkaan köysi ja toisen pään sitoo kaiteeseen. Kova tuuli voi muuten helpostikin viedä mennessään. Lämpimästi kannattaa laittaa päälle kun joutuu koko pitkän matkan vörjöttelemään kannella.

Yhteistyössä