Muita, kenen lapsilla infektioastma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei toimi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei toimi

Vieras
Jos lapsesi on päiväkodissa, niin miten sujuu avaavan lääkkeen antaminen tarvittaessa ja minkälaiset ohjeet olette antaneet hoitajille?

Meidän lapsi oirehtii vain flunssan yhteydessä. Hän ei ole allerginen millekään, eikä hän saa oireita pakkasesta tai rasituksesta. Hän voi saada melko lieviä oireita flunssan yhteydessä, ei muuten. Olen kertonut tämän hoitajille sekä suullisesti että kirjallisesti, mutta tuntuu, ettei oikeen mene jakeluun. Tänään viimeksi minulle kerrottiin, että lapsilla oli ollut liikuntaa ulkona ja meidän tytön lääkkeet oli otettu mukaan, mutta ei niitä nyt sitten tarvittukaan. Joo ei varmaan, kun lapsella ei ole mitään flunssaa menossa, eikä hän normaalitilanteessa saa mitään oireita rasituksesta. Lapsi on yhden kerran viime keväänä flunssaisena yskinyt normaalia enemmän rasituksen yhteydessä, mutta tähän liittyi myös tauko kortisonin antamisessa. Tästäkin kerroin ja olen korostanut, ettei hänen liikkumistaan tule missään nimessä rajoittaa, jos ei kerran mitään oireitakaan ole. Päinvastoin lääkäri on kehottanut liikkumman mahdollisimman paljon, että kunto kasvaa. Tuntuu, että olen ihan turhaan selittänyt ja antanut ohjeita myös paperilla, koska hoitajat keskittyvät nyt vain siihen, että yskiikö lapsi liikuntatilanteessa vai ei. Sen yhden ainoan kerran jälkeen nimittäin sanottiin, ettei lasta enää oteta ko. jumppaan mukaan.

Mitä sitten kun lapsi aloittaa koulun? Pitääkö hänen silloin selviytyä täysin itsenäisesti lääkkeen ottamisesta tarvittaessa vai joudunko mahdollisesti taas selittämään toistuvasti samat ohjeet opettajalle? Kyllä minä tiedän, että päiväkodissa on hyvä tarkoitus, kun huolehditaan näistä rasitusoireista, mutta silti olisi kiva, että kuuntelisivat mitä heille kerron tai edes lukisivat antamani ohjeen. Meidän lapsen kohdalla nuo rasitusperäiset oireet ovat ihan poikkeuksellisia ja enimmäkseen hän on tukkoinen, jos flunssa iskee.

Meidän pojalla on astmapiippu pk:ssa useimmiten mukana, ja jos yskii tai vikisee niin hoitajat antavat lääkkeen. Poika (5 v) huolehtii lääkkeen otosta kyllä itsekin aika hyvin, jos tulee sellainen olo että sille on tarvetta. Jos yöllä on yskitty ja pihisty paljon, niin sanon aamulla pk:ssa että ennen ulkoilua ja ennen päikkäreitä on hyvä ottaa pari suihketta. Hyvin toimii homma päiväkodissa.

Poitsulla on testien mukaan rasitusastma, se tosin ei näy pitkilläkään pyörälenkeillä tai futismatseissa, mutta oskillometria ja juoksurasitus sen paljastivat. Astma oireilee 99% vain silloin kun pojalla on flunssa, viime talvena oltiin flunssien yhteydessä jatkuvasti päivystyksessä hakemassa lisää virtaa kun kotikonstit eivät riittäneet. Infektioastmasta ovat lääkärit puhuneet, kun astma oireilee infektioiden yhteydessä, mutta lastenlääkäri totesi että ei näin isoilla enää infektioastma puhkea joten en sitten tiiä mikä astma tuo on, mutta joku kuitenkin :D

Mä en ole varmaan edes päiväkodissa kertonut, että tytöllä on infektioastma, kun ei ole meillä kotonakaan avaavia juuri koskaan tarvittu. Nyt 5-vuotiaana on sellaista köhimistä tai "kurkunselvittelyä" vähän väliä vaikkei olis flunssakaan, muttei siihen ole avaavia kotona kokeiltu. Ollaan just huomenna menossa lääkärille, että saatais uusi lähete rasitusoskillometriaan. Se kun ei vielä 4-vuotiaana onnistunut. Saa nähdä onnistuuko nytkään.

Mun oli tarkoitus viedä lääkkeet vasta sitten kun tarvitaan, mutta päiväkoti vaatii, että ne on siellä aina. Olisko ollut toinen päivä loman jälkeen, kun pyydettiin tuomaan ne taas, ihan varmuuden vuoksi. Meillä on toisellakin lapsella sama homma, mut hänelle ei ole mitään lääkettä päiväkodissa. Vien vasta, jos tarve tulee. Niin ja hän on eri ryhmässä, kuin isompi lapsi.

Kyllä meidänkin lapsi osaa itse pyytää lääkettä tarvittaessa, mut ei sitä silti voi lapsen vastuulle kokonaan jättää.

Meillä lapsella on infektioastma ja sillon kun lääkettä piti antaa säännöllisesti aamulla ja illalla,oli meillä yhdet lääkkeet myös päiväkodissa.Sovin henkilökunnan kanssa että kerromme aina koska lääkettä tarvitsee antaa ja lääkitys toimi hyvin.Kerroimme myös koska lääkkeen antamisen sai lopettaa.Eli kaikki mahdollisimman selkeästi,niin homma hoitui hyvin.
Nyt viimeisen vajaa 2vuoden aikana lääkkeitä on tarvittu vain pari kertaa kovan flunssan yhteydessä.Lääkettä on annettu kotona ja flunssa hoitunut sillä.

Yhteistyössä