Muita, jotka sai mätkyjä hoitovapaalla ollessa ja vaikka veropros. yli 20

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja no jo on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla veroprosentti 25,5.........
Menin sitä verot. lasketuttamaan kun kelalle jos vie muutosverokortin niin eivät ota sitä oliko sen nyt 18+korotus kahdella aina????
Nostivat 25,5% ja mätkyjä nyt 210e!!!!

Mä en tiedä kuinka mun käy ens verotuksessa sillä olen tänä vuonna ollut äitiyslomalla (palkallisella) 2ja½ kuukautta ja täs kuus viel tulee lomarahoja ja muuten olen ollut vanhempainrahalla ja nut kotihoidontuella.Tuleeko mulle mätkyjä?
Työtuloista 12 ja½ ja kelan etuuksista 20% veroja maksellu.

2 vuonna sain n.500? ja nyt tuli palautuksia kun olin vaihtanut verokortin sosiaalietuuksien kortiksi.
En tiennyt ennen että sellainen on edes olemassa! :o :ashamed:

Täältä tuon tiedon sain, ihmeellistä että kela ja verotoimisto ei neuvo ihmisiä tuossa asiassa!

Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:
2 vuonna sain n.500? ja nyt tuli palautuksia kun olin vaihtanut verokortin sosiaalietuuksien kortiksi.

Täältä tuon tiedon sain, ihmeellistä että kela ja verotoimisto ei neuvo ihmisiä tuossa asiassa!

Mikä tää on ja kuka saa????

Tämä on jotain Kelan paskaa ketkutusta. Mulla oli kanssa alkuvuoden se 20 veroprosenttina,kun luulin ettei pienempikään voi olla. Verohallinnon sivuilla kävin syyskuussa laskettamassa uuden veroprosentin juuri sosiaalietuuteen,niin johan tipahti 0 prosenttiin loppuvuodeksi. Täältä palstalta sain kanssa vinkkiä,Kelaltahan ei mitään kuule!!!!!!!

ai siis jos ei oo hommanu tota sosiaalietuuksien korttia, niin joutuu maksamaan enemmän veroja? tosi vitun kiva kun oon tässä puol vuotta jo ollu äitiyslomalla...

Alkuperäinen kirjoittaja siis täh:
ai siis jos ei oo hommanu tota sosiaalietuuksien korttia, niin joutuu maksamaan enemmän veroja? tosi vitun kiva kun oon tässä puol vuotta jo ollu äitiyslomalla...

Riippuu vähän tuloista,mutta kun sosiaalietuuksiin ei tule vähennyksiä,niin se kortti kannattaa ehdottomasti laskettaa erikseen.Menet verosivulle ja lasket loppuvuoden verontarpeen,sillä se selviää että onko ollut hyvä.Itse maksoin muistaakseni 20,5% etuuksistani.

Onko kukaan hakenut tuota veronhuojennusta takautuvasti ja minkälainen oli päätös?
Itse ajattelin hakea huojennusta menneiltä viideltä vuodelta, jolloin olen ollut äitiyslomalla, hoitovapaalla, sekä hetken työttömänä. Joka vuosi maksoin mätkyjä.

Alkuperäinen kirjoittaja Häh??:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue Rush:

Mikä tää on ja kuka saa????

Sosiaalietuuksille mullakin on oma verokortti/veroprosentti.
Saa sitten nähdä ensi vuonna mikä lopputulos on.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Ettekö te vieläkään usko, että mätkyjä tulee VARSINKIN silloin, jos veroprosentti on liian suuri???

Jaa,jos yleisesti tarkoitat eikä vain Kelan niin mun olisi sitten pitänyt vuosikausia saada mätkyjä eikä niin ole käynyt kuin yhtenä vuonna.
Ja sekin johtui muusta kuin työtuloista jne.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Ettekö te vieläkään usko, että mätkyjä tulee VARSINKIN silloin, jos veroprosentti on liian suuri???

Ihan tarkotuksella maksoin taaskin monta prossaa enemmän, kuin verokortissa oli ja sain jälleen takasin yli 1200 euroo!

www.vero.fi:

Miksi etuuksia verotetaan ankarammin kuin palkkatuloja?

Palkkatulojen verotus on lievempää kuin etuuksien ja eläkkeiden verotus, koska palkkatuloista voidaan viran puolesta tai verovelvollisen vaatimuksesta tehdä erilaisia vähennyksiä. Osa ansiotuloista tehtävistä vähennyksistä myönnetään vain palkansaajille. Etuuksista ja eläkkeistä näitä vähennyksiä ei saa.

Verohallinnolta kerran vuodessa saatava verokortti on laskettu palkkatuloa varten, eikä se sellaisenaan sovellu erilaisten etuuksien ennakonpidätyksen toimittamiseen oikean suuruisena. Etuuksia ovat mm. työttömyys- ja sairausajan päiväraha, lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuki, erityishoitoraha, äitiys-, isyys- ja vanhempainpäiväraha, osittainen hoitoraha, kuntoutusraha, työmarkkinatuki, vuorottelukorvaus, koulutustuki ja starttiraha. Eläkkeitä varten lasketaan omat veroprosentit.

Eläkkeistä tehdään viran puolesta eläketulovähennys, jonka määrä riippuu eläkkeen suuruudesta. Eläketulovähennys takaa sen, että pienistä eläkkeistä ei makseta lainkaan veroa. Eläketulovähennyksen veroja pienentävä vaikutus vähenee sitä mukaan kun tulot nousevat; eli mitä suurempi eläke, sitä pienempi eläketulovähennys.

Palkkatuloista tehtävät vähennykset

Palkkatuloista tehdään viran puolesta tulonhankkimisvähennys laissa säädetyn suuruisena. Kuluja voidaan vaatia vähennettäväksi myös siltä osin, kuin ne ylittävät kaavamaisen tulonhankkimisvähennyksen määrän. Tulonhankkimiskuluja ovat mm. ammattikirjallisuuden hankintakulut, opintomatkoista ja työmatkoista aiheutuneet kustannukset, jäsenmaksut ja työttömyyskassamaksut, työhuonekulut, kulut tieteen ja taiteen harjoittamisesta sekä omien työkalujen käytöstä. Lisäksi palkansaaja saa tietyin edellytyksin vähentää palkkatuloistaan asunnon ja työpaikan väliset matkakulut.

Edellä mainittujen vähennysten lisäksi palkansaajat saavat valtion- ja kunnallisverotuksessa vähentää heiltä perityt lakisääteiset eläkemaksut ja työttömyysvakuutusmaksut. Lisäksi he saavat kunnallisverotuksessa hyväkseen ansiotulovähennyksen.

Hyvin usein tätä täällä vatvotaan ja edelleen on äitejä jotka kiltisti makselee palkkaverokortilla ja sitten ihmetellään mätkyjä...
AINA sosiaalietuuksille oma kortti oli sitten kyseessä työttömyysturva, äitiysraha, kotihoidontuki jne.

Mulla on ollut sosiaalietuuden kortissa veroprossat 8-15% eri vuosina ja koskaan ei ole mätkyjä tarvinnut maksaa, kun ne on laskettu prikulleen oikein tulojen mukaan.

Yhteistyössä