Muita jotka "jääneet kiinni" sikiöseulonnoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolestunut"

Vieras
Meille kävi niin että keskiraskauden seerumiseula hälytti kohdallamme ja riskiluvuksi saimme 1:50. Olen menossa ensi viikolla lapsivesipunktioon.

Minua kiinnostaisi että millaisia HCG ja AFP arvoja muut ovat saaneet, jotka ovat tuossa keskiraskauden seulassa käyneet? Siis lähinnä ne jotka sitten ovat jääneet siinä kiinni.

Mulla HCG oli 50,59 & AFP 0,84.

Teillähän on erittäin suuri todennäköisyys saada terve lapsi, miksi riskeerata se tuolla punktiolla?
Miksi sinulta otettiin arvot nyt eikä esimerkiksi nt-ultran yhteydessä? Mikä oli turvotus?

niitä arvoja ei kerrota läheskään joka paikkakunnalla, kerrotaan vaan se lopullinen riskiluku. tuohon riskiinhän vaikuttaa äidin ikä ja niskaturvotus myös niinkuin varmasti tiedät. lisäksi noiden verikokeiden viitearvoihin vaikuttaa se, millä raskausviikolla ne on otettu
http://verneri.net/yleis/tietoa-odottajille/odottajille-neuvontapalsta.html
tuolla on kysymyksiä ja vastauksia palsta, siell on jotain vanhoja kysymyksi aiheesta, ja asiantuntijan vastauksia

olen joskus jäänyt kiinni näiden seulontojen yhteistuloksissa. Niskapoimu ja verikokeet antoivat ymmärtää, että lapsi ei olisi ehkä terve. Olin kuitenkin sen verran vanha synnyttäjä, että se selitti lopulta tuon arvon, jota en valitettavasti enää muista. En mennyt lapsivesipunktioon vaan synnytin lapsen ja se oli ihan terve.

Ja sitten täytyy muistaa, että ensimmäisen trimesterin ja toisen trimesterin raskausseuloissa on ihan eri laskentasysteemit. Tuohon kakkostrimesterin ei enää lasketa mukaan niskaturvotusta, koska sitä ei enää keskiraskaudessa mitata. Myöskään äidin painolla ei siinä ole enää muistaakseni merkitystä. Yleisesti ottaen nt-ultran ja veriseulan perusteella laskettu riski on luotettavampi kuin myöhemmin tehtävä, kakkostrimesterin aikaan laskettu riski.

Minä kyllä kävin np-ultrassa ja myös veriseulassa, mutta kohdallani kävi niin huono tuuri että laboratorio hävitti verikokeeni eikä sen otto enää onnistunut. Ja nyt sitten piti vielä käydä näin. :( Niskaturvotus oli vain 1mm ja muutenkin aivot yms. näytti normaaleilta.

Haluan ehdottomasti mennä lapsivesipunktioon. Tiedän että siinä on keskenmenon riski, joka on kyllä vähäinen. Olikohan se 0,5-1%. Mulla kuitenkin on 2% todennäköisyys että vauva ei ole terve. Minun täytyy saada varmuus asiaan tai muuten se varjostaa koko loppu raskautta.

Kiitos teille vastanneille kuitenkin!

Täällä yksi! Saatiin riskiluvuksi 1:160. Bongasin täältä satasivuisen ketjun aiheesta ja sain sieltä paljon tukea. Yritän kaivaa sen sinulle..hetki.

Terve tyttömme syntyi 12.5.2010. Kävin punktiossa, koska olisin muuten stressannut koko loppuraskauden.

[QUOTE="Huolestunut";23863079]Minä kyllä kävin np-ultrassa ja myös veriseulassa, mutta kohdallani kävi niin huono tuuri että laboratorio hävitti verikokeeni eikä sen otto enää onnistunut. Ja nyt sitten piti vielä käydä näin. :( Niskaturvotus oli vain 1mm ja muutenkin aivot yms. näytti normaaleilta.

Haluan ehdottomasti mennä lapsivesipunktioon. Tiedän että siinä on keskenmenon riski, joka on kyllä vähäinen. Olikohan se 0,5-1%. Mulla kuitenkin on 2% todennäköisyys että vauva ei ole terve. Minun täytyy saada varmuus asiaan tai muuten se varjostaa koko loppu raskautta.

Kiitos teille vastanneille kuitenkin![/QUOTE]

eli toisinsanoen 98% varmuudella tulee terve lapsi :) jos turvotuskin oli noin vähäinen ja muuten kaikki näytti olevan hyvin, älä hätäile. Tuossahan joku jo sanoinkin ettei tämä keskiraskauden seula ole niin tarkka kuin alkuraskaudessa.
Onko lapsi ensimmäinen`?

onnellinen loppu: Taidan tietää mitä ketjua tarkoitat. Itsekin olen sitä hieman lukenut. Teillä odotus päättyi ihanasti. :)

Kukkanen: Olen kyllä myös yrittänyt ajatella positiivisesti että 98% mahdollisuudella vauva on terve. Tämä lapsi on meille toinen. Ekasta en edes käynyt veriseulonnoissa kun niitä ei sillon tarjottu.

Jos niskaturvotusta oli vain 1mm niin miksi olet niin huolissasi? Olen itse n. nelikymppinen synnyttäjä ja meillä niskaturvotus oli 3-5mm mittaajasta riippuen (sekä kätilö että lääkäri mittailivat..) ja tuloksenä ihana terve lapsi. Veriseulaa ei otettu. Kävin lapsivesipunktiossa ja se aiheutti kovin rajun supistelun ja muutaman päivän vuodelevon. Onneksi helpottui muutaman päivän sisällä. Itse mietin jälkeen päin, että olisinko toistamiseen valmis samaan ja vastaus on että en! Raskausviikkoja on lapsivesipunktiotuloksen jälkeen niin paljon, että keskeyttäminen olisi ajatuksena mielestäni mahdoton ja toisaalta koko loppuraskauden ajan miettiminen lapsen mahd. poikkeavuuksista olisi tuskaista, tosin valmistaisi ehkä tulevaan. Ja kaikkien testien jälkeenkin lopputulos voi olla yllättävä, lapsi terve tai ei. Kehottaisin nauttimaan raskaudesta ilman liiallisia tutkimuksia ellei jotain erityistä syytä poikkeavuuteen ole odotettavissa, esim. perinnöllinen vakava sairaus suvussa. Suurin osa alkuraskauden niskaturvotuksista on harmitonta!

Itse "jäin kiinni" kuopusta odottaessa, noista verikokeista kyse. Kävin lapsivesipunktiossa ja tervettä lasta odotettiin ja terve tyttöhän sieltä syntyikin. Mulla varmaan johtui tuo siitä että raskausviikoissa oli heittoa ja verikokeet otettiin "väärään aikaan" eli tuo on aika tarkkaa vissiin millä rv:lla kokeet otetaan.

Yhteistyössä