Muita, jotka ei tahdo ilokaasua synnytyksessä?

• Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
Onko muita synnyttäviä tai jo synnyttäneitä äitejä, jotka ei tahdo ottaa ilokaasua ollenkaan? Itse en ole varma, koska tuntuu oudolta ajatuksena. Eikö se ole, kuin huumetta? Jotenkin pöhnässä olo synnytyksessä arveluttaa. Jos otit ilokaasua, miksi?
Muut puudutteet haluan ottaa kyllä.

-----
Ilokaasu haihtuu hetkessä imaisun jälkeen, se tuo hetkellisen rentoutuksen ja hyvänolon tunteen. Osalle. Minulle joko siitä tai jostain muusta tuli paha olo, oksensin. Toisessa synnytyksessä en sitä halunnut, vaikka tarjottiin.

"Mamí"
Mullekin tuli ekassa synnytyksessä siitä vaan huono olo. Ei se edes auttanut kipuun, tai sit en vaan osannu ottaa sitä oikeeseen aikaan. Nyt tulevassa synnytyksessä en sio siihen koskea.

Yök. Ihan järkyttävää ainetta. Ekassa synnytyksessä lensi oksennus, tokassa kieltäydyin kokonaan. Hengitin sitten ihan vain happea maskista.

ihana aine
Ei mua haitannut se "aineissa olo". Se oli jopa perin mukavaa, kun en muita kivunlievityksiä saanut. Supistus kun tuli niin maski naamalle ja sit näinkin jo jotain ympyröitä ja tähtiä... :D Sitten se kyllä katoaa heti kun ottaa maskin naamalta ja lopettaa sen hengittämisen.

Ja ei, en muuten käytä aineita, en edes tupakkaa tai tippaakaan alkoa.

Hkilaura
Minusta outo ajatus, että ei ilokaasua, mutta puudutteet käyvät. Ilokaasuhan on kaikista haitattomin aine synnytyksessä. Kyllähän siitä vähän "iloinen" olo voi tulla, mutta ei se mitenkään järkeä eikä toimintakykyä vie, saatikka riippuvuutta kehitä, joten enpä vertaisi huumeisiin...
Oma kokemukseni on, että se taittaa mukavasti terää kivulta, niin että sen kestää paremmin.

Itse en missään tapauksessa ainakaan epiduraalia ole ikinä halunnut enkä halua. Sehän voi vaimentaa supistuksia ja pitkittää synnytystä, ja se nyt on viimeinen asia mitä siinä kärvistellessä haluaisin...

"jossu"
itse olen käyttänyt joka synnytyksessä. eka synnytyksessä tuli huono olo, kun kätilö ei ohjeistanut kunnolla. jos sitä vetää liian monta kertaa peräkkäin ilman taukoa, tulee huono olo ja mahdollisesti oksennus. toiminu oikein hyvin ennen puudutusta. vie kivusta pahimman terän pois.

jwoskt
Ekassa synnytyksessä otin kaikki mahdolliset kivunlievitykset, kipupiikit, ilokaasun, puudukkeet, epiduraalit ja kaikki mikä irtosi, ilokaasu ei vaikuttanut ollenkaan positiivisesti päin vastoin teki huonon olon. Toinen synnytys meni vaan epiduraalilla ja ei ollut yhtään sen kivuliaampi kokemus.

"Femma"
Juu, ei sovi minulle. En kestä sitä oloa, että on "ihan aineissa". Suun ympärystä pistelee ja pää on sekaisin. Eikä se edes auttanut kipuun, kun sen vaikutus alkaa viiveellä.

"jossu"
[QUOTE="Femma";30151375]Juu, ei sovi minulle. En kestä sitä oloa, että on "ihan aineissa". Suun ympärystä pistelee ja pää on sekaisin. Eikä se edes auttanut kipuun, kun sen vaikutus alkaa viiveellä.[/QUOTE]

minulle on sanottu, että jos pistelee suun ympärystä yms. on ottanut liikaa. ja kaasua pitäisi alkaa hengittää pikkusen ennakkoon, muuten se ei auta.

Viiras
Ei sitä ole mikään pakko ottaa, jos ei halua. Ekassa synnytyksessä en saanut mitään kivunlievitystä, vaikka olisin halunnut. Kivunlievitykseen olisi tarvittu lääkärin lupa vihreän lapsiveden vuoksi eikä lääkäri ehtinyt paikalle ennenkuin lapsen syntymän jälkeen. Toisessa synnytyksessä sain ilokaasua. Se auttoi hyvin. Kätilö rajoitti kaasun käyttöä ohjeita antamalla.

"Jeba"
Minä kokeilin ensimmäisessä synnytyksessä ja sen jälkeen lensi laatta. Toisessa synnytyksessä heti ilmoitin etten aio siihen koskea pitkällä tikullakaan ja hyvin pärjäsin.

"Jen"
En, en en. En uskalla edes kokeilla. Kaksi synntystä mennyt, ja aina ne tuputtaa sitä... Hyi. En halua päätä sekaisin. Ja pelkään oksentamista.. Ekalla kerralla kätilö suuttui kun kieltäydyin siitä :D

"Wieras"
Ilokaasun otin, koska hepariinilääkityksen vuoksi epiduraali ja muut puudutteet olivat kiellettyjä. Taisin vedellä sitä turhankin innokkaasti, ja avautumisvaihe meni aika reippaassa pöhnässä. Mutta hyvin toimi. Sillä varmaan mennään toisellakin kerralla.

"heidip*"
Ensimmäisessä synnytyksessä kokeilin, mutten kokenut sitä hyödylliseksi. Toisessa synnytyksessä en ehtinyt saamaan mitään enkä aio jatkossakaan huolia mitään, jos/kun vielä synnytän.

"xxx"
[QUOTE="Jenis";30151293]En halunnut ottaa ilokaasua enkä muutakaan lääketieteellistä apua. Hyvin pärjää ilmankin, jos sattuu käymään yhtä hyvä tuuri kuin mulla :)[/QUOTE]

No, mulla ei tosiaan käynyt noin hyvä tuuri, melkein meni taju kankaalle kivusta ja lapsen sykkeet heikkenivät ilmeisesti äidin kovan kivun takia. Mulle ilokaasu aiheutti aivan kauhean oksennuskakomisen, mutta tuon vauvan sykkeen takia mut pakotettiin hengittämään ilokaasua epiduraalia odottaessa.

Vapaaehtoisesti en siihen koske ja nytkin kätilö valehteli maskiin tulevan vain happea (luulin sitä hajua sitten maskista johtuvaksi).

Mulla yksi suurin synnytystrauma liittyy juuri tuohon ilokaasun pakottamiseen.

"Jenis"
[QUOTE="xxx";30151526]
Vapaaehtoisesti en siihen koske ja nytkin kätilö valehteli maskiin tulevan vain happea (luulin sitä hajua sitten maskista johtuvaksi).

Mulla yksi suurin synnytystrauma liittyy juuri tuohon ilokaasun pakottamiseen.[/QUOTE]

Oikeesti?! Ei juma mitä touhua, kätilöön pitäisi pystyä luottamaan tuossa tilanteessa täysin...

Viiras
Jännä, että monella on noin huonot kokemukset ilokaasusta. Mun pää oli kyllä paljon selkeämpi tokassa ilokaasusynnytyksessä kuin ekassa ilman mitään apuja -synnytyksessä, jossa tunsin itseni välillä poissaolevaksi ja kivut olivat sitä luokkaa, että olisin juossut pois jos olisin voinut. Huonoa oloa ei tullut missään vaiheessa ilokaasun kanssa enkä myöskään tuntenut oloa känniseksi. Se varmaan johtui siitä, että kätilö osasi ohjeistaa kaasun käytön oikein ja salli sen vain supistuksen tullessa.

Yhteistyössä